Nästa artikel
Dacia vinner på enkelhet
Reportage

Dacia vinner på enkelhet

Publicerad 26 september 2014 (uppdaterad 26 september 2014)
Dacias tekniska center utanför Bukarest innehåller ett avancerat ljudlab. Bullertoleranserna är höga.
I kärva tider går det bra att sälja billiga bilar. Det är tio år sedan Logan kom, sedan dess har 2,7 miljoner budgetbilar från Rumänien hittat köpare. Dacia växer men har inga planer på att bli exklusivare eller säkrare. Vi Bilägare har besökt Dacia i Rumäninen.

Bakgatan i Bukarest bär spår av kommunistdiktaturen. Vanskötta och nedklottrade huslängor kantar de trasiga trottoarerna. Men villan som förut inrymde schweiziska ambassaden lyser som en vit gräddtårta i de ruffiga omgivningarna. Under stuckaturtaken i salongerna sitter Dacias 27 unga designers och ritar. På deras skärmar vrider sig eleganta sportkupéer och suvar som kunde platsa i Star Trek.
 
Står Dacia inför en spektakulär
förnyelse av modellprogrammet? Designchefen Geoffrey Gardiner skakar på huvudet:
– Nä, vi ritade några kul modeller för att ni skulle komma på besök. I vanliga fall går vårt jobb mest ut på att designa bilar och komponenter som kan tillverkas till så låg kostnad som möjligt.
Dacia säljer Europas billigaste bilar. Budgetkonceptet är framgångsrikt. Produktionen vid fabrikerna i Rumänien och Marocko ökar för varje år. I fjol såldes nästan 430 000 Dacia-bilar i 43 länder. 2 235 registrerades i Sverige.
 
I tio års tid har Dacia stadigt vuxit, men märket är äldre än så. Fabriken nära Pitesti, drygt tio mil väster om Bukarest, grundades 1968 och ägnade sig från början åt att licenstillverka bilar som baserades på Renault.  Modell 1300 (Renault 12) tillverkades under 35 år och blev den vanligaste (nästan den enda) bilen på rumänska vägar. Vid millennieskiftet började Renault köpa in sig i fabriken och äger nu 99,3 procent av Dacia. När fransmännen fick inflytande, började det hända saker.
 
Efter investeringar på över 4,5 miljarder kronor lanserades Dacia Logan år 2004. För att uppmärksamma tioårsjubileet har Vi Bilägare, tillsammans med motortidningar från andra hörn av Europa, bjudits in för att titta på den rumänska bilindustrin. Logan blev en omedelbar succé, vilket man kan se på Bukarests gator. Var och varannan bil är en liten kantig sak ur den första modellserien.
 
De billiga prislapparna drog till sig köpare i hela Europa, även om huvudmarknaderna låg (och ligger) runt Medelhavet och i det gamla östblocket. En av de första Daciabilarna som registrerades i Sverige importerades av Vi Bilägare år 2007. Vi åkte till Österrike och köpte en Logan MCV (kombi). Priset, med alla avgifter, stannade på 84 054 kronor.
 
Dagens Logan MCV, som kom år 2012, är lite modernt avrundad men inte mycket dyrare. Priset börjar på 87 900 kronor och en bil som erbjuder mer utrymme för pengarna lär bli svår att hitta. Men det är suven Duster som är populärast bland svenska Daciaköpare. Den går att få för under 100 000 kronor och låg på 31:a plats i försäljningsstatistiken i april – en ökning med 415 procentenheter på ett år!
 
Sedan Renault tog över har det tillverkats 2,7 miljoner Daciabilar och nu utvecklas de nya modellerna vid ett toppmodernt tekniskt center några mil väster om Bukarest. 2 300 ingenjörer är knutna till Renault Technologie Roumanie, berättar chefen Sorin Buse som stolt visar runt oss i lokalerna:
– Medelåldern på våra ingenjörer är bara 33 år och en tredjedel är kvinnor.
 
Man kan tycka att unga tekniker och designers skulle komma med lite roliga idéer till förbättringar, men de hålls i strama tyglar av ekonomerna. Dacia bara gjort en enda konceptbil. (Duster Concept Car som ritades av Renault Design 2009). Dacia tänker fortsätta sälja Europas enklaste och billigaste bilar till köpare som gärna vill ha en fabriksny bil men inte är så kräsna vad gäller utrustning och komfort. I ljudlabbet får vi exempelvis veta att 80 decibel anses vara en godkänd bullernivå på lite grövre asfalt. Det är lika högt som det värsta oväsen Vi Bilägare någonsin mätt upp i en testbil.
 
Kunderna ska heller inte förvänta sig lika hög krocksäkerhet som i andra bilmärken. Nya Dacia Sandero fick fyra stjärnor i Euro NCAP i fjol men övriga modeller har bara tre. Någon femstjärnig Dacia, med autobroms och andra säkerhetshöjande hjälpmedel, lär inte komma inom överskådlig tid.
– Våra köpare bryr sig inte om fem stjärnor, säger Sorin Buse. De tycker att det är viktigare att det finns säkerhetsbälten. Så varför skulle vi addera utrustning som de tycker är onödig?
 
En mer välutrustad Dacia skulle dessutom kunna konkurrera med Renaults bilar och det får inte ske.
– Vi ska ha vår standard och Renault ska ligga över den, understryker utvecklingschefen.
 
I dag gör Dacia sju olika bilmodeller. Sandero och Duster har tagit över som storsäljare. De är nyligen moderniserade och det får räcka ett tag.
– Vi har inga planer på att bredda modellprogrammet, säger Sorin Buse. Fortfarande finns det massor av människor som ännu inte har hört talas om Dacia men som gärna vill ha en ny bil. Enbart i Ryssland och i Afrika finns det en enorm potential för oss.
 
Den rumänska bilindustrin kan blomstra även utan den senaste tekniken. Och några designpris behövs nog inte heller.

Diskutera: Vad tror du om Dacias framtid i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-26 12:35
Gunnar Lindberg

Nej, säkert inget designpris men jag gillar Dusters utseende. Den verkar kompetent utan att vara stylad eller tillgjord. Rapporter om dålig komfort gör att jag ändå inte är intresserad.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-26 14:05
Havsfidran

Vilket kasst synsätt om säkerhet. "Våra köpare bryr sig inte om 5 stjärnor". Dacia är faktiskt inte särskilt billigt ändå tycker jag. Framförallt när man väger in pris, utrustning, (o)säkerhet och värdeminskning. Vill de kunna fortsätta sälja bilar i Sverige, så Måste säkerheten bli bättre.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-26 14:27
duccedriver

De fortsätter ju sälja bilar i sverige ändå!
Måste ju vara bra att bilparken förnyas, om inte annat för miljön.
För många är en ny sån här ett alternativ till en 5-6 år gammal volvo, och den får inte heller 5 stjärnor idag.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-26 15:58
Axelman

Jag köper Dacias affärside´ ända fram till de börjar snacka säkerhet. Ett bolag i Renaultkoncernen har tillgång till kunnande som kan göra chassiestrukturen lika bra som i Renaultbilarna. Jag tror att det är lika dyrt att göra halvdana bilar som bra bilar sett ur den synvikeln. Det är inte där det sitter. Men adaptiva xenonstrålkastare och adaptiv farthållare är att skjuta över målet. Manuella fönstervevar, manuell bagageöppning odyl duger utmärkt. Billig hårdplast i inredningen gör ingenting.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-26 17:20
hultarn

Faktum är att Dacia nummer 0001 inte var en Renault 12, även om det ligger nära till hands.
Det var en benvit R8, jag har sett den på plats i Bukarest.

Det är inte konstigt att Dacia säljer bra, de gör enkla bilar som duger att åka i. Dessutom är de inte nedlusade med mer eller mindre onödiga grejor som kan medföra krångel och extrakostnader för ägaren.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-26 21:22
Lason1

Har ändå inte tänkt krocka (Oj vilken fart det kommer bli nu)...
Nej, men tydligen får man poäng för finesser i EuroNcap idag, och då Dacia saknar dessa finesser blir den inte femstjärnig... Kan bli hur säker som helst att krocka i, har den inte t.ex autobroms så blir de ingen femte...

#7 • Uppdaterat: 2014-09-27 07:05
Paddan 21

Dacia har en filosofi som ligger helt rätt i tiden. I dag behövs det en bil som folk har råd med både i inköp och drift. Har man en gammal prestigebil så kan ett besök på en verkstad kosta lika mycket som en ny Dacia. För många måste man ha bil för att komma från punkt a till b för att klara sitt uppehälle , då ligger intresset på en billig fungerande nyare bil högre i värde än en äldre krångelbil med alla världens finesser och lyxutrustning.

#8 • Uppdaterat: 2014-09-27 11:10
Raphael

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren in kopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-27 21:08
Kristoffer_P

duccedriver.
Det stämmer inte riktigt, XC90 är den äldsta bilen som fortfarande går att köpa ny. Konstruktionen är över 10 år gammal och den slår dagens nya bilar på fingrarna när det gäller säkerhet. Underskatta inte Volvo när det gäller säkerhet, det finns ingen konkurrent på denna jord sedan Saab försvann.

#a • Uppdaterat: 2014-09-28 07:48
Rråland

@ Raphael

Otroligt välskrivet och välformulerat - huvudet på spiken! Motorjournalister i Sverige har helt tappat förnuftet. Frågan är varför - kan det ha något att göra med det politiskt korrekta Sverige, på något vis? För helt klart så verkar journalister i Sverige, rent generellt, ha tappat focus på vad journalister skall göra: De verkar ha fått för sig att deras uppdrag är att "utbilda" medelklassen i rätt tänkande, snarare än att rapportera fakta.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.