Nästa artikel
Claes räddade Saabmuseet
Reportage

Claes räddade Saabmuseet

Publicerad 5 april 2012 (uppdaterad 5 april 2012)
Saabmuseet i Trollhättan var dödsdömt i den stora konkursen men räddades i sista stund. Hur gick det till? Vi Bilägare letade efter den okände hjälten och hittade honom en trappa ner på OK-förlaget, på tidningen Klassikers redaktion.

Tyst diplomati är en svår konst, fråga tjänstemännen på utrikesdepartementet! Det gäller att handla konstruktivt och hitta kreativa lösningar under svår yttre press – utan att bränna broar genom att hovera utåt.

Claes Johansson, redaktör på Klassiker och med ett Saabhjärta som bultar hårdare än de flestas, slets mellan hopp men mest förtvivlan när det stod klart att kronofogden skulle utmäta den unika bilsamlingen i museet.

När det gick upp för honom att det inte fanns någon plan B för att rädda museet, vändes förtvivlan i ren ilska. Tiden för anbud gick ut en fredag i slutet av januari och allt hopp såg ut att vara ute.

Claes Johansson satte sig och skrev en svavelosande debattartikel om denna skandal för tidningen Expressen. När han var klar med den kom beskedet: Saab AB, försvarskoncernen, och Trollhättans kommun hade lagt det högsta budet på den kompletta samlingen bestående av 120 bilar. Saab AB stod för åtta miljoner och Trollhättans kommun för 20 varav Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenberg donerat sex miljoner.

Saabmuseet var räddat och debattartikeln hamnade i stora arkivet, opublicerad. Det var till stor del hans egen förtjänst. Många lyckliga slut har en okänd hjälte, så även detta och han heter alltså Claes Johansson.

För, parallellt med en växande vrede lyckades Claes utnyttja adrenalinet till att även fundera på om det ändå inte fanns ett sista halmstrå. Vem skulle ha intresse, kontakter och resurser att rädda museet?

– Wallenberg var det självklara svaret på den frågan, säger han. Där finns en djup historisk koppling till Saab parad med en känsla för att vårda bestående värden.

Så Claes Johansson skickade ett mejl till Peter ”Poker” Wallenberg Jr, lyckligtvis själv stor bilentusiast och ordförande i FAM, företaget som förvaltar Wallenbergsstiftelsens 50 miljarder kronor. Kunde han göra något för att förhindra förskingringen av ett stort stycke svensk bilhistoria?

Detta skedde knappt två dygn innan anbudstiden skulle gå ut den 20 januari.

Poker Wallenberg tog budskapet till sig och bestämde sig för att agera. Han vidarebefordrade mejlet till medlemmar i Wallenbergsläkten, andra tänkbara aktörer med intresse för att bevara museet, Trollhättans kommun förstås och Saab AB. Och så fick den här historien ett lyckligt slut, museet var räddat i allra sista stund.

Claes Johansson:

– Jag gjorde mig inga illusioner om att det skulle lösa sig men kände att jag inte kunde se mig själv i ögonen om jag inte hade gjort allt jag kunnat. Det var för att freda mig själv och mitt samvete som jag agerade.

– Precis som alla andra hade jag varit passiv fram till att det stod klart att mu-seets samling faktiskt skulle skingras.

– Alla vaknade för sent och verkade tro och hoppas att det skulle ordna sig, att någon skulle träda in och rädda museet.

Claes Johansson kände till att Poker Wallenberg var både bil- och Saabentusiast.

– Jag skrev ett mejl till Poker en eftermiddag och fick svar morgonen därefter.

Ur mejlet till Wallenberg: ”Kan familjen Wallenberg genom Investor på något sätt, i denna panikens skälvande stund, agera? Diskret gissar jag, men vore det möjligt? Goodwill-vinsterna är uppenbara. Sverige, nu när vi mist Saab, skulle inte kännas fullt så fattigt om museet fick bli kvar.”

– När beskedet kom att museet var räddat fick jag en glädjechock. Det hade ju varit så nära att gå förlorat.

– Museet hamnade i skuggan av den stora konkursen. 120 museibilar var en liten fråga i jämförelse med att flera tusen jobb skulle försvinna.

Men Claes Johansson ser också en annan orsak till att Saabmuseet var så nära att ödeläggas.

– Bilkulturhistoria har inte så hög status. Det anses inte kulturbärande på samma sätt som exempelvis konst.

Slutet gott, allting gott?

– Den här lösningen är så optimal som den kan bli. Och en väldigt positiv bieffekt av hela den här historien är att Saabmuseet numera är ett av världens mest kända bilmuseer. Det borde kunna locka en hel del extra besökare.

Fotnot: I nästa nummer av tidningen Klassiker, nr 3, kan du läsa mer om hur Saab-museet räddades. Läs också www.klassiker.nu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-05 12:28
johan44 (ej verifierad)

Trevligt. Flytta det nu till nån stad där det finns ett flöde av människor så blir det säkert besökarsiffror också. Jag är intresserad men jag åker inte till stödbygden Trollywood för ett museum.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-05 12:38
Peter i Sydney

Vackert jobbat. Vi ses där lördagen 5e maj. Är det någon som vet vilka öppet tider muséet har?
johan44 kommentar är inte dum. Kanske en flytt till Linpöping där Saabs flygmuseum redan ligger vore vettigt. En sammanslagning skulle nog dra mycket folk.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-05 15:11
Tjalle

johan44: tycker du att Ford-museet skall flyttas till New York?

SAAB-museet skall ligga i THN- museet klarar sig utan dig.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-05 20:45
johan44 (ej verifierad)

Linköping är en bra idé, det ligger ju vid en allfartsväg som heter duga. Kommer dock inte att hända tyvärr.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-05 21:07
Per_K

Det var en stor välgärning när museet räddades! Om bilarna hade skingrats hade mycket gått förlorat. Jag var där när det återinvigdes, och det var en härlig stämning. För en som inte varit där ännu kan jag varmt rekommendera ett besök. Museet är inrymt i industrihistoriskt intressanta och väldigt fina lokaler som tillhörde Nohab (som för övrigt var delaktiga då Saab bildades för ganska precis 75 år sedan).

#6 • Uppdaterat: 2012-04-06 09:06
Uno Lööw (ej verifierad)

Bra jobbat Claes! Ursaaben, en bil verkligen värd att ses står för tillfället i Linköping. Lite trist för de som åker till Trollhättan. Bara en onödig risk att flytta runt på en så jävla unik underbar!!!!!!!!!! bil . fick reda på det av en slump, jädra tur då det var densaab jag helst ville se igen och till trollhättan äro det en bit så en resa igen hade inte blivit av. Den ska efter en månade ersättas med en Saab 92 som bara ska stå där i ett år. Tråkigt då flygvapenmuseet skulle bli så mkt mer trevligt med en gammal saabbil, det hör ju till!
Claes kommer från den lilla konstiga hålan Kisa. Frugan och jag ska dit idag och göra lite fint vi hennes föräldrars grav inför påsken. En unikt trevligt uppbyggd och varitionsrik kyrkogård, värd att besöka! Synd bara att de sågat ner så många träd på kyrkogården genom åren. Trän hör till! Får bli en insändare i deras tidning. bäst att ´logga ut nu så vi kommer iväg. Tror jag är tillräckligt nykter nu. :)

#7 • Uppdaterat: 2012-04-07 15:36
Gunnar 44

Att blanda in flygindustrin i Lidköping är nog ingen bra ide tyvärr. Besöksmässigt kanske en framgång, men det finns en hake. Saabs flygindustri vill inte ha något att göra med bilindustrin och har inte heller haft det. Risken blir att bilarna helt kommer i skymundan för den huvudsakliga visningen av flygindustrin.
I Trollhättan däremot, kommer Saabmuseet att blomstra.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-07 19:15
Blårök

Det där stämmer nog inte Gunnar 44. Rätta mig gärna men jag påstår att fram till 1990 så tillverkades både bilarna och flygplanen av samma företag.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-07 21:21
Roger Skagerström

Något sånt ja. En mer sarkastisk syn på det hela är att Ursaaben kom hit en vecka innan det kom utländska delegationer hit från nåt land som kanske skulle köpa Jasen :p Men troligen för firandet ja...

Tror nog att Saabs bilar passar bäst i Trollhättan. Det är ju med den staden SAAB-bilarna är förknippade. Tror inte SAAB Aero skulle ha nåt emot att ha det här - som sagt så är det ju fint att ha att visa upp för utländska intressenter. Men det känns nog mer rätt med Trollhättan ändå.

#a • Uppdaterat: 2012-04-08 05:52
Peter i Sydney

Även om Saabs bil- och flygplanstillvekning inte har något med varandra att göra så tror jag att det skulla dra mycket turister om man skapade ett Saab-Scania ¨Theme Park¨. med bliar, flygplan och lastbilar. Det vore verkligen något unikt tycker jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.