Nästa artikel
Bullrigaste och tystaste bilarna
AutoIndex

Bullrigaste och tystaste bilarna

Publicerad 24 januari 2013 (uppdaterad 24 januari 2013)
Nu har bilägarna själva avgjort vilka bilar som är bullrigast respektive tystast. I Scandinavian AutoIndex har privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark bedömt hur de upplever ljudkomforten i sina bilar.

Buller i bilen är en klar komfortmiss. För vissa kunder är ljudnivån i kupén avgörande i valet av bil medan andra bryr sig mindre och istället ser på andra egenskaper. Självfallet är de dyrare och mer påkostade bilarna mer välisolerade än småbilar, men det finns också exempel på att mer enkelt byggda bilar kan hålla ljudkomfort av hög klass.

Normalt är det lågfrekvent muller från däck och hjulupphängningar när bilarna går på grovkorning asfalt som stör oss mest, allra helst i Sverige där vi till stora delar har den typen av vägbeläggning. Vindljud och till och med motorljud stör oss mindre, och i det sistnämnda fallet har ljuddämpningarna i moderna bilar blivit allt bättre.

På slät asfalt mullrar det mindre varför danskarna – som mestadels kör på sådana vägar – i den här undersökningen rent allmänt delat ut högre betyg för ljudkomforten jämfört med bilägarna i Sverige och Norge.

Den oljudsframkallande beläggningen i Sverige används för att den är motståndskraftig mot det hårda slitaget av dubbdäck, den ger hög friktion och bra väggrepp under besvärliga förhållanden och den har också en förmåga att effektivt dränera bort vatten.

Bland alla 115 bilmodeller som är statistiskt säkerställda i den här undersökningen toppar inte oväntat premiumklassens storbilar BMW 5-serien och Mercedes E-klass listan över bäst ljudkomfort. Lexus med två modeller, CT 200h och suven RX 400h/450h, hamnar också på topplatser.

Den enda ”vanliga” bil som slagit sig in i premiumsällskapet är Peugeot 508 vars ägare är så nöjda med ljudkomforten att bilen totalt hamnar på en mycket hedrande fjärde plats. Peugeot 508 lanserades så nyligen som årsmodell 2011 – liksom fallet är med Lexus CT 200h – och det kan ha haft en viss påverkan på rankingen i den här undersökningen.

AutoIndex-undersökningen bygger nämligen på hur bil-ägarna uppfattar ljudkomforten i årsmodellintervallet 2008–2011. Under denna tid har flera fabrikanter kommit med helt nya bilar varför betygen i vissa fall fördelats både på den gamla och nya versionen. Så är exempelvis fallet med både BMW 5-serien och Mercedes E-klass medan Audi A6-ägarna bedömt en bil som i grund och botten lanserades redan 2004 och som fasades ut först våren 2011.

De bilar som bullrar mest hör inte oväntat hemma i mikrobilsklassen. Allra lägst betyg får trion Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo som är identiska bilar. Varumärkets laddning påverkar de psykologiska associationerna, enligt professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm, och det har medverkat till att Toyota-ägarna känner sig minst störda i det här sällskapet.

Två suvar återfinns också på bottenlistan, Mitsubishi Outlander – totalt rankad som näst sämst – och Suzuki Grand Vitara som tionde mest ljudliga bilmodell i den här sammanställningen.

För att få ett helhetsgrepp har vi delat in alla 115 bilar i olika klasser baserade på storlek, konkurrensförhållanden och praktisk användbarhet.

I den så kallade Golfklassen, där alla bilar inte är ”Golfare” enligt det gamla konceptet, toppar Lexus CT200h och Volvo C30. Även här gör Peugeot bra ifrån sig, med 308-modellen.

Bland märken som kommit med helt nya bilar under årsintervallet 2008–2011 och där betygen fördelats återfinns bland annat VW Golf, Renault Megane, Opel Astra och Mazda3 – i det sistnämnda fallet kanske en förklaring till den dåliga rankingen. Men samtidigt hamnar också Mazda6 sämst till i mellanklassen, och här är det samma bilmodell som bedömts under alla fyra åren.

Vi Bilägare har genom åren genomfört flera bullertester med decibelmätare på olika typer av underlag, senast för fyra år sedan. Våra bullerbetyg bland 35 bilar den gången överensstämmer i de flesta fall med vad bilägarna själva upplever.

Lexus LS, Mercedes S-klass, Volvo V70 och BMW 5-serien toppade våra tester medan ”bullerbilarna” blev Citroën C1, Opel Astra, Skoda Fabia, Ford Focus, Peugeot 308, Skoda Octavia, Toyota Auris, VW Golf och Kia Cee´d.

Här sticker resultaten för Peugeot 308 och VW Golf ut, vars ägare uppenbarligen är mer nöjda med ljudkomforten än vad våra mätresultat indikerade vid testtillfället på både slät och grovkornig asfalt.

Topp tio: Tystaste bilarna
Modell: Index
BMW 5-serien: 920
Mercedes E-klass: 915
Lexus CT 200h: 910
Peugeot 508: 904
Lexus RX: 900
Audi A6: 893
Audi Q5: 889
Volvo S80: 884
Mercedes C-klass: 880
Volvo S60: 879

Botten: Bullrigaste bilarna
Modell: Index
Citroën C1*: 569
Mitsubishi Outlander: 623
Hyundai Getz: 648
Ford Ka: 656
Peugeot 206: 668
Skoda Roomster: 673
Hyundai i10: 680
Mini: 683
Mitsubishi Colt: 684
Suzuki Grand Vitara: 687

*Toyota Aygo, index 599 och Peugeot 107, index 588 är samma bil.

Så sattes betygen
Rankingen visar hur nöjda bilägarna är med ljudkomforten i sina respektive bilar i förhållande till varandra. Betygen har omvandlats till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng och där 500 poäng är ett medelnöjdvärde. Bilägarna är således generellt inte missnöjda med ljudkomforten, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.

Sverige med störst marknadsandel har störst påverkan på resultatet, 40 procent. Danmark och Norge har vardera 30 procents påverkan. 43 000 bilägare från hela Skandinavien har medverkat och undersökningen genomfördes i januari–mars 2012. Vissa bilmodeller saknas i redovisningen på grund av för få svar för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-24 09:09
Thommys

Mercedes i topp igen.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-24 09:31
zant

Slagen med marginal av Peugeot 508 i mellanklassen....måste svida :P

#3 • Uppdaterat: 2013-01-24 09:34
Rustan Werling

Märkligt att Peugeot fick så dåligt omdöme mikrobilar och småbilar. Peugeot har ju alltid gjort tysta och komfortabla bilar.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-24 10:04
Mistro

Inte direkt särskilt vetenskapligt som också nämns så vi behöver inte dra så stora frågetecken runt varför en modell bedöms som si och så.
Det finns exempel där bevisat ganska högljudda bilar har fått bra betyg utav sina ägare och vice versa.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-24 10:15
saabnisse

Jag åker ju mest 9-5 och V70 och ingen av dem är särskilt tysta, men personligen tycker jag att V70 väsnas mer, men det beror nog på att det är en diesel som knackar på rätt rejält vid låga farter.
Men båda är väldigt däckkänsliga, fel däck ger väldigt mycket oljud.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-24 10:19
hultarn

Kanske inte så lustigt att Lexus hamnade först. Den är ju tyst när den går på el...
Kan man liksom inte jämföra med vanliga och betydligt billigare bilar som kostar hälften.

Och att nyare bilar är tystare än äldre syns tydligt, och det är väl ingen större överraskning heller. Kruxet är ju när modellnamnet är detsamma (t.ex. V70, Golf) men man inte vet vilken generation som bedöms.

"Varumärkets laddning påverkar de psykologiska associationerna, enligt professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm, och det har medverkat till att Toyota-ägarna känner sig minst störda i det här sällskapet."

Där ser man.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-24 10:29
Hälsingen

"Varumärkets laddning påverkar de psykologiska associationerna, enligt professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm, och det har medverkat till att Toyota-ägarna känner sig minst störda i det här sällskapet."

Ja, detta citat sammanfattar hela Autoindex - och förklarar de glädjesiffror som vissa svenssonbiltillverkare typ Toyota och Skoda får i dylika undersökningar.

Sedan håller jag kanske inte med citatet helt, då även personkategorin betyder en del. Har du tidigare bara haft råd med en gammal begagnad bil kan en ny Skoda eller Toyota naturligtvis framstå som fantastsik, men har man kört nyarepremiumbilar så blir omdömmet ett annat.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-24 11:42
Björn Sala

Resultatet hade blivit helt annorlunda om det gjorts i USA. Eftersom då hade även amerikanska bilar ingått.

När Chrysler 300C kom 2004 gjordes tester i de flesta moderna länder. Den tillsammans med bl.a Dodge Magnum fick toppbetyg för bl.a ljudnivån vid jämförelse med dubbelt så dyra europeiska bilar. En tysk tidning skrev att det känns tungt att behöva ge Chrysler bättre betyg än våra egna premiumbilar.
Och det gällde inte bara ljudnivån.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-24 12:11
Pender

HoHo! Lexus CT200 är den bullrigaste bil, med pris över 200.000 kr, jag någonsin provat på medelgrov asfalt. (Även mätt upp eländet med min ljudmätare.) Fast som nån skrev, så är säkert batterivarianten tyst. Iaf när den står still. Att den får bra betyg av sina ägare, är nog bara tecken på deras grad av inbilskhet,
PS. Kan dock tänka mej att den har bra ljudkomfort på släta vägar i södra Europa
PPS. Även förvånad över det höga betyget för E-klass. Har åkt i en kollegas modell 2010, med 18"-hjul. Har inte haft hjärta att påpeka höga vägbullret. Välj 17" om ni köper den.

#a • Uppdaterat: 2013-01-24 12:14
Pender

Kan tillägga att min egen Scenic -11, har blivit lite sämre än förra generationen. Dock bara marginellt. Fortfarande hyfsad ljudkomfort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.