Bild
Nästa artikel
Konsument

Brist på reservdelar till Saab

Publicerad 9 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Småfel kan göra nästan nya Saab-bilar oanvändbara. Väntetiderna på reservdelar kan vara flera månader. "Det har varit kaosartat", säger en källa inom Saab-verkstäderna.

Det kan vara krångligt att vara Saab-ägare i dessa tider. I slutet av förra året uppstod en konflikt om vem som står för Saabs nybilsgarantier mot kunderna. Saabs återförsäljarförening hävdade att det var reservdelsbolaget Saab Parts som stod för garantierna efter att biltillverkaren gått i konkurs. Saab Parts hävdade att så inte var fallet.

Garantibråket gällde företagskunder, där garantin plötsligt upphörde att gälla. För privatkunder ansvarade den återförsäljare som sålt bilen för garantin.

Men i mitten av januari enades Saab Parts och Saabs återförsäljarförening om garantierna. Närmare 11 000 bilkunder berördes enligt Saabs återförsäljarförening. Saabs försäljning var tidigare omkring 70 procent företagskunder, men de senaste åren har fördelningen varit omkring hälften privatkunder och hälften företagskunder.

– Vi har nått en överenskommelse så att inte några ska bli drabbade. Även företagskunder ska ha en garanti som fungerar som vanligt, säger Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening.

Däremot har Saab-ägare drabbats av ett annat dilemma – nämligen bristen på reservdelar. Situationen under hösten och vintern har varit akut och en del bilägare har fått vänta i månader på reservdelar.

– Saab har problem att få fram olika reservdelar. Vi får en del förfrågningar när Saabs verkstäder inte kan få tag i delar från den egna organisationen, säger Kåge Karlevall, på den oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm.

Enligt honom har det varit svårt att få tag i delar både till 9-3, gamla 9-5 och nya 9-5. Det handlar om servorör, hjullager, AC-rör, kylare, värmefläktar och strålkastare.

– Främst är det delar till nya 9-5:an som är hopplösa att få tag i, säger Kåge Karlevall. Den modellen ska man nog akta sig för, det kanske inte går att laga en sådan bil. Eftersom den är tillverkad i ett så litet antal finns det inte många bilar som krockats, som det går att hämta delar från.

– Och för oberoende reservdelsleverantörer är det kanske inte lönsamt att starta en tillverkning av just en märkesspecifik detalj för Saab.

Vi Bilägare har talat med bilverkstäder runt om i landet och de ger alla samma bild. Saab har eller har haft stora problem med att snabbt få fram reservdelar. Det gäller både för Saab-auktoriserade verkstäder och fristående.

– Det har varit kaosartat här ett tag, säger en källa på en Saab-verkstad i Västsverige. Värst var det under hösten när det var svårt att få tag i plåtdelar till karosserna, stötfångare, men även strålkastare, lyktor och kylare. Det har gällt både 9-5 och 9-3.

– På 9-5 har vi också haft problem att få tag i styrenhet till xenonljusen och till 9-3 har det varit svårt att få tag i nyckelsändare. Vi återförsäljare har sålt delar till varandra. Men ofta har det varit så att den del som vi saknar här inte heller finns hos andra återförsäljare. Det är brist på samma delar över allt.

– Läget har förbättrats jämfört med i höstas, säger Anders Carlsson, styrelseordförande för Saab-återförsäljaren Bilpartner i Skåne. Vi har nu successivt kunnat beställa delar från Saab Parts, även om det tar lite tid. Det har främst varit karosseridelar, strålkastare och xenonlampor, sådant som går åt vid krockskador.  

Enligt Anders Carlsson har huvudorsaken till leveranssvårigheterna varit betalningsproblem från Saab till underleverantörer.

– Vi har haft ett tiotal kunder i vårt område som inte kunnat köra med sina bilar, bland annat  beroende på att vi inte kunnat få nycklar levererade. säger Anders Carlsson. Xenonlampor har det också varit brist på. Vi har en kund med en 9-5 från 2006 i Malmöområdet som blivit stående ett par månader för detta. Men vi räknar med att läget ska förbättras under de första månaderna i år.

Allra värst har reservdelsproblemen varit på nya 9-5- modellen, där åtskilliga komponenter inte har tillverkats för eftermarknaden. Det har gjort att Saab har plockat delar av bilar på fabrikslinan. Bilar avsedda för produktion har helt enkelt slaktats i jakten på åtkomliga reservdelar.

– Reservdelsförsörjningen har varit lite till och från, vissa delar har varit svåra att få fram. På nya 9-5 har det varit lite stök med att få fram delar, de har kommit lite senare än väntat och så är det fortfarande. Men jag har inte upplevt det som något tvärtstopp, säger Peter Hallberg.

– Det är möjligt att vi har haft längre leveranstider på vissa artikelnummer under en tid, säger Lennart Ståhl, vd för reservdelsdistributören Saab Parts.

– Vi beställer delar från våra underleverantörer i takt med att det finns efterfrågan på dem. Men det är riktigt, vi har haft problem med en underleverantör i USA med komponenter till xenonljus. Vi räknar med att få in dem i dagarna, något annat har jag inte hört.

Men Saab-ägare har ju fått vänta i månader på olika reservdelar, varför?
– Vi har haft helt andra ledtider än delar som gick till produktionen. Det har varit trassel med långa leveranstider på en blandning av komponenter, men det ska vara under kontroll nu. Läget har förbättrats avsevärt, säger Lennart Ståhl.

Orsaken till att det är svårt att få tag i delar till 9-3 och gamla 9-5-modellen tror Lennart Ståhl är att återförsäljare hamstrat upp lager av delar.

– Att biltillverkaren har gått i konkurs betyder inte att vi har problem. Vi har egna underleverantörer, som levererar direkt till oss. Men en del företag har inte förstått att vi är ett eget bolag med lönsamhet och att vi inte har några betalningsproblem, säger Lennart Ståhl.

Reservdelsbolaget Saab Parts ägdes först av Saab Automobile. Aktierna i bolaget var tidigare pantsatta hos Riksgälden som säkerhet för statens borgen för Saab. När biltillverkaren gick i konkurs i slutet av förra året har ägarskapet kring reservdelsbolaget övertagits av Riksgälden. Det är nu i praktiken statliga Riksgälden som styr över ägandet i Saab Parts.

Per tvingas köra med endast ett ljus

Saabägaren Per Persson i Mölndal är en av dem som drabbats av Saabs reservdelsproblem. Han har fått vänta sedan september på en styrenhet till xenonljusen.

Per Persson i Mölndal äger en Saab 9-5 2,0 Turbo kombi från 2006. Bilens ena strålkastare fungerar inte och enligt verkstaden är det fel på styrenheten till xenonlampan. Men någon sådan har inte gått att köpa.

– Det känns idiotiskt att bli stående med en bil som är från 2006 och som gått 9 000 mil bara för att det är svårt att få fram reservdelar, säger Per Persson. Nu får jag åka omkring i en bil som är ”enögd”. Jag försöker att undvika köra när det är mörkt ute.

– Jag och många andra Saab-ägare har börjat få problem med reservdelar trots garantier om att det skulle finnas fortsatt reservdelsförsörjning även om Saab gick i konkurs.

Väntetiden för styrenheten har varat i ett halvår. I skrivande stund har Per Persson inte kunnat få något besked när reservdelen kommer fram:

– Jag har ringt till olika verkstäder. De har rekommenderat mig att kolla med skroten. När jag gjorde det visade sig att det var åtta personer som stod i kö för att få tag i en sådan del.

– Det enda jag får veta när jag pratar med verkstäderna är att delen är restnoterad och att det inte finns något leveransbesked.

Per Persson anlitade en lokal bilverkstad, Jörgens Bilverkstad i Mölndal, för att laga strålkastaren. Den bilverkstaden har i sin tur beställt reservdelen av auktoriserade Saab-verkstaden Svenska Bil.

– De skjuter hela tiden på leveransdatum, säger verkstadsägaren Jörgen Pettersson. De säger hela tiden att delarna kommer om två veckor när man ringer till dem. Det kan man ju inte lita på.

Enligt honom är det fler delar som är restnoterade, förutom styrenheten till xenonljusen. Det handlar exempelvis nummerplåtsbelysning till Saab 9-3.

– Den har varit restnoterad i ett år nu, säger Jörgen Pettersson.

Bristdelar:

Reservdelar som det är brist på enligt verkstäderna:

» Strålkastarinsatser.
» Styrenhet till xenonljus.
» Hjullager.
» Servorör.
» AC-rör.
» Kylare.
» Värmefläktar.
» Servoslangar.
» Stötfångare.
» Nyckelsändare, nycklar.
» Nummerplåtsbelysning.
» Turbotrycksgivare.
» De flesta reservdelar till nya 9-5.

Kommentarer

#1 • 9 mars 2012
FLAC
Det här skulle ju inte kunna inträffa, har man fått läsa här på sidan ett flertal gånger... Någon "hjälpte" ju till och med sina föräldrar tror jag det var att köpa en beg SAAB... Hoppas de kör försiktigt.
#2 • 9 mars 2012
1storstark
Undvik att krocka och tappa bort nycklarna bara.
#3 • 9 mars 2012
Förstikön (not verified)
När Saab-sagan debatterades som bäst för några månader sedan myntade någon begreppet Saab-dhimmis. Nu ser vi vad som gäller för dessa. De får betala betydligt mer än andra bilägare och får ändå en bil som gissningsvis bara knappt går att köra dagtid (med tanke på problemen med att få fram strålkastarinsatser och andra nödvändiga reservdelar). Men SAAB-älskarna fortsatte att lovprisa SAAB som världens bästa bil alla kategorier. Nu ser vi resultatet. Och allt är självfallet Alliansens fel enligt alla dessa klugscheissers. Precis som att SAABs svårigheter att övertyga köparna började när Maud Olofsson utnämndes till näringslivsminister. Nu senast fortsätter denna idiotparadering av stolleargument i denna tidning med krönikören Johan Norberg som gastar om att han inte förlåter regeringen för att de inte öste miljard efter miljard ner i konkursboet. F-e stolle!!! Kan en tillverkare inte sälja sina produkter ska företaget bort från marknaden!!! Skattepengar ska inte användas till att hålla döende företag under armarna.
#4 • 9 mars 2012
KaptenOberkommando
Måste säga att jag har svårt att förstå dem som köpte en ny 9-5. Bilarna kan bli helt värdelösa/körodugliga över en natt om "fel" fel uppstår. Typ 350 000-400 000 i sjön ...
#5 • 9 mars 2012
Serber
1storstark du menar väll att krocka är bästa utvägen? så man får ut försäkringspengar och kan lägga det på en annan bil :)
#6 • 9 mars 2012
Gunnar 44
Kan inte annat än tycka synd om dessa entusiaster. Dåligt skött av organisationen. Det borde inte vara svårt med reservdelar, men om inte tillverkarna finns kvar, kommer det att bli stora problem. Alla komponenter är ju inte GM s. och det är inte GM produkterna som trasslar tyvärr.
#7 • 9 mars 2012
1storstark
Jag hör till stollarna som fortfarande tycker att SAAB gjorde bra bilar. Alldeles för påkostade kanske, eftersom varje bil man sålde kostade fabriken pengar. En SAAB-ägare slipper t.ex. skiten med kamrem, hackande motorer på E85 och en massa saker som många insändare klagar på. Sätter jag mig i en bil av annat märke av samma årmodell, känns de oftast minst 5 år äldre. Visst kan jag råka ut för något fel på bilen, men den risken tar jag hellre än att försöka krocka bort den och köpa något annat.
#8 • 9 mars 2012
FLAC
ja, det är ju mycket man slipper när man bara kan köra sin bil i dagsljus och vackert väder för att det tar ett halvår (minst) att få fram ett xenonljus...
#9 • 9 mars 2012
Förstikön (not verified)
@1storstark: Ett litet förtydligande: jag menar inte att de som har köpt en Saab skulle vara stollar (i alla fall inte innan konkurstecknen stod som spön i backen). Stollarna är de som hävdar att någon annan ska betala för äventyret och som tror att ett företag inte behöver gå med vinst för att överleva.
#a • 9 mars 2012
Hanzzon
Även vi har på mitt jobb som jag tidigare bekräftat väntat i flera mångader på flera olika Saab-reservdelar, den längsta hitills är en nummerplåtsbelysning/ramp till Saab 9-3 som vi väntat på en bra bit över ett halvår hitills (tror det var under sommaren vi beställde den så det börjar snart närma sig ett år), sånt kan ju gå att åka utan liksom kanske ett xenonljus under dagtid m.m men det blir tråkigare när ägaren blir tvungen att besiktiga sin bil när man inte kan få fram några reservdelar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.