Bild
Nästa artikel
25 000 kronor för att byta ABS/ESP

25 000 kronor för att byta ABS/ESP

Bilekonomi

Krånglande ABS- och ESP-system kan ställa till det både för ägarekonomin och för trafiksäkerheten. Jorma Lammervo i Gråbo skulle få betala över 25 000 kronor för att byta ABS/ESP-enheten till sin Opel Zafira.

Det började med en lysande ESP-lampa på instrumentbrädan. Jorma Lammervo i Gråbo tog bilen till en verkstad som konstaterade att det var fel på en tryckgivare i ABS/ESP-enheten. Han fick höra att enbart reservdelen skulle kosta 24 000 kronor och kontaktade

Opel om de kunde tänka sig någon goodwill för detta. Men han fick nobben av Opel. Trots att hans Zafira bara är tre år gammal och har körts drygt 5 000 mil.

– Jag hade servat bilen på Mekonomen och då ville Opel inte ta något ansvar för min bil. Att en så dyr sak ska gå sönder på en tre år gammal bil som rullat drygt 5 000 mil är helt orimligt, säger Jorma Lammervo.

”Allvarliga konsekvenser”
Han lämnade in bilen hos Konga Bilcity i Kungälv, som är en auktoriserad verkstad för Opel. Efter att ha kontaktat sitt försäkringsbolag fick han veta att reparationen skulle gå på maskinskadeförsäkringen. Jorma Lammervo behövde därför bara betala 3 000 kr i självrisk. Annars skulle reparationen kostat 25 500 kr.

– Ska verkligen försäkringsbolaget stå för att ABS-systemet går sönder? Det borde vara tillverkarens ansvar att säkerhetsdetaljer fungerar på så här nya bilar. GM borde gå tillbaka till Bosch som levererat ABS-enheten och kräva att de står för kostnaderna, säger Jorma Lammervo.


Det här felet är inte särskilt ovanligt på Opel, enligt verkstäder som Vi Bilägare varit i kontakt med. Men generalagenten Opel Sverige har inte själva uppfattningen att det här skulle vara ett vanligt fel. Det är därför svårt att veta hur många exemplar som har drabbats.

– Om bilen hade rullat över 10 000 mil så hade inte maskinskadeförsäkringen gällt. Konsumenterna bör vara mycket uppmärksamma på sådant här, säger Jorma Lammervo.

Vi Bilägare har ställt frågan varför de här komponenterna är så dyra till generalagenten.

– Det är en komplex del. Vi kommer dock att se över prissättningen, säger Annicka Troedsson, PR-ansvarig för Opel.

Varför kan man inte enbart byta tryckgivaren utan måste byta hela enheten?
– Man ska inte byta tryckgivaren separat eftersom den sitter inne i själva aggregatet. Det kan störa funktionen på ett viktigt säkerhetssystem, säger Annicka Troedsson.
Någon återkallelse för de här problemen är inte aktuellt enligt Opel.

Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Han blir oroad för trafiksäkerhetskonsekvenserna av att det är dyrt att byta ABS/ESP-enhet:

– Det är verkligen inte bra. Antisladdsystem som ESP är livräddande, bilen blir bara ”halv” säkerhetsmässigt om systemen inte fungerar. Det är ingen drömsits varken för bilägaren eller för tillverkaren.

Vilka säkerhetsföljder kan det bli om ABS/ESP-systemet upphör att fungera?
– Man blir bekymrad över det här. Jag kan förstå att grupper av människor drar sig för att reparera om det blir så här kostsamt. Det är inte så väl övertänkt att ha den här prissättningen, det kan uppstå allvarliga konsekvenser, säger Claes Tingvall.

– Bland annat öppnar man upp för en tveksam andrahandsmarknad med skrotade bilar där man tar elektronik från dem, precis som man gjort med krockkuddar tidigare.

– Jag förstår att biltillverkarna måste ha kostnadstäckning, men här bör man verkligen tänka sig för.

Diskutera: Vad tycker du om priserna för att byta ABS- och ESP-systemen?

Taggar: Reportage, , Opel Zafira

Kommentarer

#1
Lennartsson
2011-02-18 09:21

Samma hände på min BMW 116 2006, 5500 mil och hydraulaggregatet som styr ABS/ESP systemet gick sönder. Kostade 24000 men som tur var täckte även min maskinskadeförsäkring. Helt klart sjukt att inte detta omfattas av tillverkaren garantier!

#2
Mumsa
2011-02-18 09:41

Samma på Ford Focus 2006, 3000 mil, 25000 men gick också via försäkring.

#3
Yarl
2011-02-18 09:44

Rätt säker på att det är Bosch som tillverkar delen, alltså samma i typ alla bilar.

#4
Jan 21
2011-02-18 09:59

Citroen C3, samma sak. Gick på garantin, men brist på reservdelar gjorde att vi fick köra utan ESP/ABS en hel sommar. Tur att det inte hände på vintern.

#5
Benny H
2011-02-18 10:01

Tydligen precis samma fenomen som AC som går sönder att flera biltillverkare drabbas av undermålig kvalitet. Hade jag varit chef för en biltillverkare hade jag nog krävt att Bosch ska ersätta dem drabbade...Kanske får Opel pengar från Bosch som man behåller själv om man nu ska var lite konspiratorisk...

#6
2011-02-18 10:23

Visst är det helt orimligt pris på bytesdelen. Och det är bra om media uppmärksammar konsumenter, om vilka märken som ockrar på diverse delar. Men samtidigt tycker jag Opel gör rätt, som struntar i att tillämpa Goodwill på bilar som servats på annat håll.

#7
2011-02-18 10:27

Har funderingar på att köpa en ny Zafira men man blir fundersam när man läser artiklar som denna. opel säger ju själva att de har fokus på kvalitet och som alla bilföretag fylls deras reklam om hur säkra dera bilar är. I ljuset av det skulle de ha sett till att lösa Jormas fall gratis och snabbt om det verkligen brydde sig om kundernas säkerhet på riktigt. De verkar som om de hänvisar till servicen som utförts av Mekonomen för att slippa ansvar men hur skulle ABS/ESP enheten hållit bättre om den vore servad på Opel? Nää ta 10k mer för bilen när den är ny och ge oss konsumenter 10 år eller 200000 mils garanti på säkerhetsutrustning! Det är vi konsumenter värda! Kanske dax för en lagstiftning?

#8
Penderkritik
2011-02-18 10:30

Till Pender:

Skulle Mekonomen servat kundens bil sämre än Opel! Givaren har ju inget med service att göra utan är en del som inte håller måttet och då bör tillverkaren ta sitt ansvar. Din kommentar är Tramsig eller så arbetar du själv på ngn Opel verkstad som tyvärr inte direkt är kända för att göra bra arbete.
Bra att VB uppmärksammar sådant här. Kan berätta att själva "delen" som det pratas om här är inte speciell dyr. Här gör man påslag som ingen annan bransch skulle våga. Arbetar själv inom elektronik världen och tar del av priserna på komponentsidan.

#9
bilfreak
2011-02-18 10:53

Självklart ska tillverkaren stå för kostnadenen så pass ny bil ! Inte är det försäkringsbolag och kunder som ska betala bilars undermåliga kvalite !

#10
Sweeny
2011-02-18 11:30

detta kan omöjligt vara relaterat till var bilen servats, de säger ju själva att tryckgivaren sitter inkapslad i enheten. Dessutom en del av bilen som aldrig berörs vid service (dvs oljebyte...) ändå. Det här är helt enkelt en undermålig komponent.

#11
Yarl
2011-02-18 11:35

Bu för Bosh!

#12
Yarl
2011-02-18 11:36

bosch!

#13
2011-02-18 12:04

Vilken "märkesverkstad" var det nu du jobbade på "Pender" ?
Vad i Hel.... har detta fel med att göra VAR bilen har servats?
Tillverkarna är väl medvetna om detta problem men väljer att mörka problemen så länge som möjligt!
Du kan inte på fullt alvar mena att ALLA som inte servar på märkesverkstäder får skylla sig själva om något går sönder p.g.a "fabrikationsfel"!?

Tror du att utgången varit annorlunda om kunden istället valt att bli rånad genom att serva hos Opel?
Tror du att de hade gjort ett bättre jobb?
Nybilsgarantin har gått ut! ( PUNKT )

Igår läste jag om Peugeot i nya VIB som tvärvägrade att ersätta lackskador på vissa modeller!
Nu ligger några fall hos ARN som får avgöra för hur märket skall hantera problemen framöver!

#14
2011-02-18 12:21

Mistro och "bilfreak" har exakt noll kunskap om den praxis som gäller på marknaden. Nästan alla bilmärken tillämpar en mycket snål så kallad "Goodwill-policy" gentemot bilar som inte är servade på märkesverkstad. (Somliga märken ger ingen, eller nästan ingen, Goodwill ens på märkesservade bilar. Men det är en historia för sig.)
Bilfreak/Mistro har vidare blandat ihop det för sig, när dom tror att det handlar om hur duktiga/oduktiga konkurrenter är på att serva olika märken. Det handlar enbart om att de flesta märken väljer att ta mer ansvar för bilar som är servade hos dem själva. Och skälen till detta är flera. Alltså, om man t.ex. väljer "snålservice" bör man vara medveten om att myntet har en baksida. Sen är det givetvis fritt fram för Bilfreak/Mistro att vara arga. Vilket dock inte ändrar det faktiska läget.

#15
Johan tige
2011-02-18 14:09

Varför gnälla...
Är man så pantad att man köper en bil med kort garantid får man faktist skylla sig själv. Köpte själv en ny Kia sportage med 7 års garanti. Självklart borde inte maskinskadeförsäkringen täcka detta. Har man valt en skitbil med kortgarant skall man också kunna stå för detta när något krånglar. Typiskt svenskt att bara klaga..

#16
Sweeny
2011-02-18 14:30

Johan Tige: tills för ett par år sedan hade ju alla bilar 2 eller max 3 års garanti. det är ju inte länge sedan Kia kom med sin 7-årsgaranti, vad skulle man köpt för 3 år sedan då? garantierna funkar ju inte retroaktivt heller... skulle alla som inte köpt Kia vara pantade? maskinskadeförsäkringen är ju till för att skydda dig som konsument, och om försäkringsbolagen anser att detta bland många andra system i bil ska täckas är det väl ok. tänk om, tänk rätt...

#17
Johan tige
2011-02-18 15:09

Service avtal 2004.
Redan år 2004 tecknade jag ett service o reparationsavtal hos VAG när jag köpte min audi a3a.
Det blev lite dyrare men då ingick alla reparationer och lagningarvunder en fem års period. Så man har faktisk redan för många år sedan kunnat haft långa varaktighets på sin bil....

#18
Valleybeach
2011-02-18 15:29

Vår Zafira, en -06 som precis passerat 10 000 mil (10 123 mil) drabbades av samma sak. Alla försäkringar hade upphört att gälla varför 25 000 kr, som vi också skulle betala, lät helt vansinnigt. Som tur var kunde vi, via en auktoriserad Opel-verkstad, få tag i motsvarande reservdel från en nyare, krockskadad bil. Den kostade 7500 kr. Fick den isatt och sedan sålde vi bilen. Kanske ett tips till andra med samma problem.

#19
Sweeny
2011-02-18 15:32

johan Tige: men du skrev lång garanti och inte serviceavtal eller liknande...

#20
Börje bilkunnig
2011-02-18 18:42

Skyll dig själv när du kör en nyare bil gubbe!
Man får helt enkelt räkna med detta.

25 000 har inte min Nissan kostat i reperationer sedan den var ny 1988.

Köp japanskt!

#21
S-E S
2011-02-18 19:24

Tycker att Annicka Troedsson på Opel bör tänka efter om inte ett "viktigt säkerhetssystem" som hon själv betecknar tryckgivaren som, borde ha en bättre livslängd än 3 år eller 5000 mil? Eller är det så att detta är normallivslängd på tryckgivaren och därför inget onormalt som det går att reklamera? Gissar att Opels inköpspris är runt 1000-lappen från tillverkaren!
Tänk efter: På Opel kan man köpa 5 st kopplingar för en tryckgivare!!!! Vilka "billiga" kopplingar!

#22
Johan Kjellén
2011-02-18 20:38

Tur att maskinskadegarantin finns! Märken med tvivelaktig kvalitet som Opel blir förstås dyrare att försäkra, helt enligt regelboken.
Om en bil konstrueras för att klara rosten i 15 år och för att rulla 30.000 mil, bör man som bilägare slippa strul och dyra reparationer under bilens livslängd.
Toyota är förstås inga evighetsmaskiner, men strulfria och billiga att serva.
Jag har även goda erfarenheter av Nissan (engelsbyggd!) och japanbyggd Mazda MX5.
Nu verkar även koreanerna tillverka bra bilar!

#23
2011-02-18 20:59

Jag har varit med om exakt samma fel på denna tryckgivare i ESP-hydralsystemet på bilar från Bmw, Peugeot och Volvo på mitt jobb årsmodeller från -05 till -08, och i inga av fallen har de Europeiska tillverkarna stått för de dyra reparationskostnaderna vilket i mina ögon är usel kundvård.

#24
truebeliver
2011-02-18 21:02

OPEL har iaf stoltare historia än saab snabeln svensk skit! inte ens det, svenskar kan aldrig bygga en bil det har de aldrigt gjort heller!! bara fankrike , tyskland, italien england var först!!

#25
2011-02-18 21:36

S-E S, antagligen har Opel skjutit sej själva i foten med sina efterkommentatrer. Och det har dom inte råd med. Särskilt inte på marknader där dom har så skör ställning som dom har på den svenska. Att flera andra märken tar ut samma rövarpriser, lär inte hjälpa Opel.

#26
2011-02-18 23:17

Undrar hur många bilar som besiktigas på sommaren rullar runt med fullagning av ABS dvs en kondensator sitter i serie med kontrollampan så det ser ut som att ABS funkar?

Vet ens bilprovningen detta? Har någon seriöst kollat upp detta?

#27
truebeliver
2011-02-19 04:25

bläbläblä trafik polisen här inne? vem fan bryr sig ABS är till för de som inte kan bromsa!! typ som du!

#28
GIANNAKIS
2011-02-19 07:11

Som sagt köp asiatiska bilar för dem har en nybilsgaranti upp till 8ÅR.(Mitsubishi) Och lika bra kvalitet som andra bilar.

#29
Halvfinne
2011-02-19 09:12

Varför kollar man inte vad det skulle kosta i Finland ? På Toyota var det mycket billigare att byta krockkudde i Finland än i Sverige för min farbrors ex fru . Tror kudden kostade hälften mot för Sverige .

#30
2011-02-19 16:42

"Pender": PÅ vilket vis har jag "noll koll" ?
Om bilarna var lika bra som de vore så behövdes INGEN "Goodwill" !
Det är väl klart att de vill kunna fortsätta tjäna bedrägligt mycket pengar på ett sämre jobb och måste hota med något! ...
Sänk priserna...Sluta fuska....erbjud en service som fungerar och kunderna kommer tillbaka!
Dock blir som sagt inte bilarna bättre för det!

#31
2011-02-19 19:50

Mistro, du visar åter att du bara är en arg och förvirrad konsument. Antagligen ingen idé att jag upprepar:
Bilimportörer tjänar goda pengar på att de bilar de säljer, servas hos egna återförsäljare. Alltså vore de stupdumma (typ i klass med en Mistro) om de bjöd på extra reparationer, utöver garanti, till de som snålservar. Att ge extra goodwill till de som servar hos märkets egna verkstäder är i längden ett bra säljargument för den service de själva erbjuder.

#32
j i l l
2011-02-20 14:21

För 25 000 får man en driftsäker, snål, riktigt fin, japansk bil som är billigare att äga och snyggare att titta på än Opeln. Mer rejäl med.
626 1998- är dessutom jäkligt krocksäker.

Sälj Opelen billigt och byt bil! Med pengarna som du sparar vid köp och varje månad och på många och dyra reparationer, dyra delar dyr service och jävligt minskat värde kan du ge din familj mer tid istället för att jobba röven av dig för at ge opel pengarna.

Tänk logiskt. Tänk japanskt.

#33
S-E S
2011-02-21 10:50

Jiii, bra med ett språk med 10 000 tecken. Må vara att de som skapade tecknen tänkte logiskt, men praktiskt? NEJ! Hade vi hållit fast vid "våra" skrivtecken från den tiden Japsernas skrivtecken hittades på, använde vi i dag runor! Tänk logiskt, Tänk- - -

#34
2011-02-21 10:51

Vet inte varför jag orkar att leta efter en förståelse hos någon som konsekvent INTE läser vad man skriver som "Pender"!
Men för att förtydliga att jag varken är arg eller bitter på någon så gör jag det ändå!
Vet inte varför du tror att NÅGON inte vet att bilimpotörer vill tjäna pengar,...frågan är bara HUR dem gör det!
JO vi vet att våra "orginaldelar" inte håller så bra men vi vill ju tjäna pengar!?
Den enda anledningen till att folk "snålservar" som du kallar det för är ju för att de inte litar på sin märkesverkstad samt att de tar oskäligt betalt!
Detta är inget som jag har hittat på utan det är ett faktum att fler och fler väljer bort "finverkstaden".
Mina bilar fungerar som de skall och det som skall göras görs vid service...... Visar det sig att de ändå inte håller ihopa så byter jag fabrikat.

#35
Varit med förr
2011-02-24 13:54

Ta ut varje säkring för sig och sätt tillbaka dessa så är problemet löst.
Man nollar systemet genom att lossa säkringarna.

#36
S-E S
2011-03-08 14:30

Tänk om Urmakarna hade lika idiotiska konstruktioner att arbeta med. KAN INTE REPARERAS. FELET LIGGER INUTI KLOCKAN!

#37
Nithin01
2011-03-08 21:16

Man kan inte längre kräva att bilen regelbundet ska servas hos en auktoriserad verkstad.
Det måste dock vara "fackmannamässigt" utfört.
Kan man styrka att så är fallet så kan ingen slänga ur sig att vi skulle ha hjälpt dig om du hade servat bilen hos oss...
Påstår man motsatsen så har man som ÅF gjort bort sig rätt fint.
Om det nu verkligen är så om inte bara en känsla som Jorma fått..

Priset känns även det rätt "saltat".
Det är inte gratis att byta "tryckgivaren" men ca 25 000 kr är väl häftigt för denna operation vilket nästan uteslutande rör sig om en kostnad för materialet vilket fö. är något som Opel bör kunna påverka i ganska stor grad....

Annicka Troedsson, se över goodwill matrisen och gör en prisjustering illa kvickt.
Se även till att uppdatera samtliga ÅF kring EU:s "nya" regler kring konkurrensen inom berörd verksamhet.

#38
2011-03-09 14:31

Det här var artikeln jag egentligen skulle kommentera, blandade ihop dem då jag hade båda öppna i olika flikar, så jag klipper in min text även här.

"Tyvärr ett inte ovanligt problem alls, skulle jag säga. I november förra året fick jag precis samma fel på min V50 1,6D -06. "Antisladdservice erfodras", meddelar färddatorn glatt varje gång jag startar bilen. Antispinn och antisladd är ur funktion, ABS fungerar normalt. Enligt felkod är det hydraulaggregatet, samma givare som i artiklen. Tillverkare Bosch.

Samma fel har uppstått för ofta för att kallas ovanligt på flera bilar i Volvoklubben, en person fick felet efter bara 750 mil på sin nya C30, och efter byte genom garanti så uppstod felet IGEN innan bilen var 3 år gammal.

Bosch har ALDRIG stått för kvalitet, titta bara på tändspole-debaclet i VAG-bilar."

#39
2011-03-20 16:27

Tyvärr verkar det som om det här felet inte är märkesspecifikt...
Hörde med ett fristående bromsföretag/specialist som sa att det drabbar alla möjliga bilmärken.
Troligen är det väl så att det inte är bilmärket som är problemet utan det är tillverkaren av detaljen = Bosch som är problemet.
Vi har haft samma sak på vår Mondeo -00 för ett par tre år sedan. Det skulle kosta 25000 att reparera vilket skulle göra det olönsamt att reparera bilen då den inte var värd så mycket mer... Problemet löstes dock av märkesverkstaden som hittade en begagnad del som de satte dit. Kostnad ca 7500 kr... Tyvärr var vår del svår att hitta i och med att vår gamla Fårrd har så väl ABS som ESP vilket inte var så vanligt på de modellerna då.

#40
2011-03-23 08:01

Aggregaten går att reparera för några tusenlappar. Finns firmor som gör det här i Sverige, och många försäkringsbolag kräver att aggregaten repareras ist för byts ut, om det ska gå på maskinskadan. Dessutom finns i vissa fall uppdateringar som gör diagnosen mindre känslig, då felkoder kan sättas när det blir väldigt kallt, utan att egentligt fel föreligger.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.