Bild
Nästa artikel
Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge

Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge

Podcast

Avsnitt 195: Vi svarar på era inskickade frågor om vinterdäck och berättar om årets test av friktionsdäck. Dessutom gör Polestar och Tesla upp i spännande duell. Och Anders har provkört Volvos första elbil.

Kommentarer

#1
2020-10-02 16:34

Köra längre på varje däck för att du har fyrhjulsdrift för "att de slits mer jämt"... vad sägs om växla däck som låg bak till fram nästa säsong? Skriver ni manus innan ni öppnar munnen? (risken är att en del fåglar flyger ut som borde stannat i boet).

#2
2020-10-02 16:38

Nu kommer snart vintern, gör ett test med Enyaq med bakhjulsdrift...jag tror detta är en dåligt kombination och kan sluta i diket för många.

#3
2020-10-02 16:44

Summering, det går inte att bygga tysta bilar med 20 tums hjul.... och SUV trenden drog upp dimensionen på hjulen rejält. Vanliga bilar brukar vara 16-18 tum... SUV, ca 18-22 tum. Ökningen i buller som detta medför bygger man inte bort så enkelt.

#5
2020-10-02 19:14

Styggavargen,
Fyrhjulsdrift sliter däck mindre och bör också få skiftat mellan fram och bak.

Att bakhjulsdrift skulle vara sämre på vintern än framhjulsdrift är bara trams. Det är bättre fördelning av krafter mellan olika hjul när det inte är samma som styr och drar. Har man vettig viktfördelning kommer man fram bättre med drivning bak. Porsche 911 är bra vinterbilar.

#6
2020-10-03 14:29

Fram eller bakhjulsdrift, den eviga frågan om vilket som är bäst, innan fyrhjulsdriften slog igenom hos allmänheten och ställde allt på ända.

Traditionellt genom åren har det låtit att de som "kan köra bil" föredrar bakhjulsdrift och de som "bara åker med" ska ha framhjulsdrift.

Fyrhjulsdrift är bara för Stockholmare och hästägare...

Sanningen är att det finns inget system som är bättre än det andra, utan det handlar om vilket system som passar bäst för den enskilde föraren.

#7
2020-10-03 17:29

L. Mäkinen, nu är du ute och cyklar... framhjulsdrift är säkrare än bakhjulsdrift, kommer bakänden kan du på en framhjulsdriven bil ge gas och räta upp bilen....försök det med en bakhjulsdriven bil! (mer sladd). Eller har du glömt bort att Volvo lämnade bakhjulsdriften för säkrare köregenskaper?

#8
2020-10-03 17:30

Henrik, elbilar ger mer kraft direkt (högre vridmoment)... vi får se om jag får rätt om det kommer en riktig vinter och vi har en massa bakhjulsdrivna elbilar men oerfarna förare som kommer överraskas.. och sladden är ett faktum. Men det är klart, klimatet är trasigt och vi kanske aldrig mer får någon riktig vinter...

#9
2020-10-03 17:33

Jag kommer inte köpa en bakhjulsdriven elbil, det blir helst framhjulsdriven alternativt fyrhjulsdrift om det är enda alternativet på modellen. Helst vill jag inte ha fyrhjulsdrift, jag drar inga släp på vinter eller ute i terrängen och jag har klarat mig väldigt bra med enbart framhjulsdrift under 30 år (inga framkomlighetsproblem).

#11
2020-10-04 11:01

Kan ju vara så att de Teslor som sålts norröver och i Norge är till högre andel fyrhjulsdrivna.

#12
2020-10-04 12:42

@Styggavargen
Att de slits mer jämt var kanske olyckligt formulerat. De slits helt enkelt mindre. Med en framhjulsdriven tvålitersdiesel har du ca 320 Nm (exempelvis) som går ut på de främre hjulparen under acceleration. En fyrhjulsdriven bil fördelar kraften på båda hjulaxlarna vilket gör att den maximala dragkraften per däck är betydligt lägre = lägre däckslitage. Därför ser vi ofta lägre däckslitage på fyrhjulsdrivna bilar.
//Nils Svärd,
ViBilägare

#13
2020-10-05 11:57

Axa: Du kan själv gå in och titta på car info och se fördelningen i landet samt vilka versioner som är registrerade vart, så ser du att det finns en hel del bakhjulsdrivna Teslor norr om Gävle om vi nu ska dra gränsen nånstans....Glöm inte att alla Teslor var bakhjulsdrivna från början, Model S fanns inte med dubbla motorer förrän ett bra tag in i tillverkningen. Och Norge som du med nämnde var tidigt ute med att handla mycket Teslor. Så nej, det är inga större problem åka bakhjulsdriven elbil även i snöväder. Glöm inte att hjälpsystemen kan kontrollera eldrift betydligt snabbare och mer precist än fossildrift.

#14
2020-10-05 13:18

Nils Svärd, tack för förtydligandet. Nu tror jag inte ens jag har hälften av 320 Nm på mina framdäck då jag kör en klen Octavia med bensinmotor. Jag märker att framdäcken slits mer än bak, men då köper jag 2 st nya och sätter dem bak, ta de som satt bak och sätter fram, så är problemet löst.

#15
2020-10-05 13:20

Framhjulsdrift handlar mer om utrymmeseffektvitet än att det är valt för säkra vägegenskaper.

#16
2020-10-05 14:03

Jo, med dagens alla stödsystem är nog körnackdelarna med fram- resp. bakhjulsdrift borta. Men, trolla kan inte systemen.
En annan som haft alla "livsfarliga" bakhjulsdrivna bilar, har aldrig snurrat eller varit i diket. Trots dåliga eller inga vinterdäck.
Det lyckades jag dock med i en Saab 99. Däremot så tuggar ju framhjulsdrivna sig fram bättre med hjälp av tyngden.

#17
2020-10-05 14:17

Raphael, hmmm du blir nog ovän med Robert Collin på den punkten..
https://www.aftonbladet.se/bil/a/a23a12/snart-kan-den-sista-idioten-vara...

#18
2020-10-05 14:53

Robert Collin...... pffft. Hahahaha
Det var ju han som gjorde stor affär av att BMW.s antisladdsystem inte funkade efter någon allvarlig olycka med en BMW. Fast i verkligheten var bilen mycket äldre än så...

#19
2020-10-05 20:14

Precis vad jag som norrbottning sagt läge. Dubbfritt på snötäckta vägar är överlägset. Om jag bodde i fjollträsk där det plötsligt kan slå över till svart-is så skulle jag valt dubbat.

#20
2020-10-06 14:27

JorgenE, nu har vi inte södern inte dessa fina vintervägar du talar om (som de i Norrlands inland), vi har is...slask och väta...på våra vägar. Inne i städerna ligger folk med sina bilar och polerar upp en fin is vid varje rödljus med sina sommardäck.

#21
2020-10-06 15:14

Nils Svärd: Brukar du köra med 300-400nm varje gång du startar eller använder gaspedalen?
Sist jag kollade så kör de flesta bilar med ungefär samma momentbegäran i förhållande till sin vikt/däckbredd(last) ute i trafiken...
Och jag kan lova dig att det inte är några 300-400nm i normaltrafiken.

Bromsning utsätter normalt framhjulen för mer moment än vid acceleration och där sitter 70-80% av momentet i framhjulen,
nästan oavsett konstruktion. Motorbromsning sliter däremot däck enbart på bromsande hjulaxlar, den ena eller båda.
Alla fyrhjulsdrivna bilar motorbromsar dock inte med alla fyra hjul i normallägen.

Och ja, enpedalskörning med en elbil på bara en drivande axel riskerar att slita ganska mycket på just det hjulparet.

#22
2020-10-07 14:31

milkylainen, jag antar att du menar Nm eftersom det handlar om vridmoment och bilar. Ett vridmoment med nm är inte mycket att hurra för.
1nm = 0,000000001Nm.

#23
2020-10-07 16:45

Mr.Wheeler, din korrigering stämmer inte. Nm - Newtonmeter - är en enhet för storheten vridmoment, benämning N eller M. Måttet nm däremot - utläst nanometer - är en enhet för storheten sträcka, S, och är alltså bara en andel av en meter. En nm är 0,000000001 m.

#24
2020-10-08 12:23

Elbil = Tesla
Hamburgare = Max
Hotel = Trivago

#25
2020-10-09 16:21

Det vore intressant att höra en motivering av den som tryckt "bromsa" på mitt inlägg ovan. Det är inte en åsikt jag redovisar utan rena fakta, och om fakta är det inte vidare produktivt att ha avvikande åsikter, det ändrar liksom ingenting...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.