Bild
Nästa artikel
Tema 200, sitt vackert och ID.3 mot Ioniq, Model 3 och e-Niro

Tema 200, sitt vackert och ID.3 mot Ioniq, Model 3 och e-Niro

Podcast

Avsnitt 200: Vi fyller jämnt! Milstolpen firas med att prata bilar på 200 och bjuda på bloopers. Dessutom: bilstolarna där vi sitter vi sitter bäst och så får Volkswagen ID.3 det tufft i en match mot tre elbilskonkurrenter.

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast diskuterar vi bland annat bilvärldens allra skönaste bilsäten.

Calle Carlquist hyllar till exempel tronerna som är monterade i Volvo 760 och Anders Helgesson gillar de bekväma fåtöljerna i Saab 9-5.

Under senaste testet blev förarna förbryllade av Volkswagens nya elbil. I älgtestet beter den sig underligt – inte alls som en ”vanlig” Volkswagen tidigare gjort – och materialkvaliteten tycker testförarna är under all kritik.

– Den här inredningen är förbluffande billigt gjord. Nästan som jag gjort det själv med limpistol, blir domen.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Nils Svärd, Anders Helgesson, Calle Carlquist och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2020-11-06 14:55

Så, Tesla (Long range) om man kör mycket långfärder, Ioniq:en om man aldrig kör långfärder, annars Kia e-Niro låter det som. ID.3 fick smaka på sågen. :)

#2
2020-11-06 15:21

Jag tror ID.3 kommer att sälja bra.
Varför? Jo, ger sig VW in i något så ger dom sig inte i fösta taget. Sedan kan man tycka mycket om deras serviceorganisation, men att sälja bilar är de bra på.

#3
2020-11-06 15:36

McTar: Och så är det en VW. Folk ser märket och tror att det måste vara en bra bil. Det har vi ju sett här hur mycket som helst under det sista året typ. Folk som sväljer Volkswagens PR om att det är jesus-elbilen med hull och hår. Folk som proklamerar att det är den första elbilen för folket trots att vi redan har haft Ioniq:en och e-Niron i några år och det inte har funnits nånting som pekar på att ID.3 skulle bli något speciellt steg framåt jämfört med dom.

#4
2020-11-06 16:13

Jag tror nog många av de trogna VW köparna backar för den spartanska ID3. Den känns som ett riktigt lågbudgetbygge.

#5
2020-11-06 16:50

ID3 känns som en halvfärdig bil som skyndats fram för att ta marknadsandelar innan övriga konkurrenter fått ut sina modeller.

Men sälja lär den göra ändå, Volkswagen har en trogen kundkrets som köper det mesta med VW-loggan på oavsett kvalitet.

#6
2020-11-06 17:19

Såvitt jag vet så är väl planerna att I.D 4 ska byggas i 4 fabriker och I.D 3 i en fabrik.
Så VW har nog planerat så gott det går.
Eller försökt iallafall.. :)

#7
2020-11-06 18:11

Jag tror att ID3 blir en succe', naturligtvis inte som den första VW typ 1, men ändå tillräckligt för att man ska göra den färdig.
Typ 1 var ju en väldigt primitiv skapelse, men blev skaplig redan efter fyra-fem år och med ID3 går det säkert snabbare.
Men mjukvaran måste ju ha prioritet, man har kanske för hög medelålder bland It-folket, man bör nog anställa lite fler fjortisar!
I övrigt tror jag den värsta konkurrensen ligger inom familjen.

#8
2020-11-06 18:46

Jag sitter och väntar på e-C4, den tycker jag verkar intressant. Fast jag är lite rädd för Franska bilar, men det kanske man inte behöver vara längre?

#9
2020-11-06 19:29

Ioniq är en fullt duglig bil för de flesta. Hade gärna bytt upp mig nu efter snart 3 år med "gamla" 28 kWh-modellen, men den sänkta laddhastigheten gör det inte lika självklart. Kan ju ladda med (390V x 175A) 69 kW ända upp til 80% på en laddstation som lämnar lite mer ström.

#10
2020-11-06 19:30

Bilar som heter "200" borde väl innehålla Mercedes-Benz?

Ju mer jag hör om ID3 desto mindre sugen blir jag.

#11
2020-11-06 20:22

Tyvärr ser ju e-Niro och Ioniq ut som en påse skit... VWn ser ju rätt cool ut - framför allt live. Det spelar rätt stor roll. Jag kan aldrig köpa en riktigt ful bil, oavsett hur bra och prisvärd den är.

#12
2020-11-07 09:47

Jag tycker då att Ioniqen är oändligt (well...) mycket snyggare än ID3, Niro är ful, något med fronten och strålkastarna är fel, vilket gör att en annars vettig bil går bort för mig.

#14
2020-11-07 14:32

Jag tror folk som kört vag bilar och aldrig haft problem aldrig skulle sätta sig i en Kia och börja använda öronproppar.

#15
2020-11-07 15:19

Id.03 är nog framtagen för stadsbor i mellaneuropa inkl södra Sverige, där man aldrig behöver en dragkrok för en släpkärra då och då eller har behov av takbågar för exempelvis skidor. För dessa praktiska praktiska tillbehör går inte att montera på bilen. Obegripligt, men visar tydligt (många) elbilars begränsningar.

#16
2020-11-07 17:20

Torgnyastrom, köper man en riktig bil behöver man inte ha med sig skidor för att komma fram!

#17
2020-11-07 18:16

Saabnisse: Svårt att fatta? Bilen tar man till backen och med skidorna lägger men sen fina carvingsvängar...Men du kan väl inte åka skidor? Sitter väl i soffan och degar? Men som du förstår är ID03 inget för mig heller!

#18
2020-11-07 18:44

Det går ju köpa en skidhållare som monteras på "cykelkroken" med. Den går ju trots allt att lasta med 75 kg.

https://insideevs.com/news/326863/tesla-model-x-shown-with-ski-snowboard...

#19
2020-11-07 19:44

Grossner: Att försöka rätta till en misslyckad konstruktion med nån ytterligare halvmesyr är ju bara ett bevis på feltänk från början

#20
2020-11-07 20:01

Torgnyastrom, helt riktigt jag kan inte, vill inte och törs inte åka skidor. Jag avskyr kyla och snö och vistas så lite som möjligt i vintrig natur. Tyvärr har jag ett jobb som tvingar mig att vistas utomhus, men då har det varit på rejält fuktigt underlag.
Jag tror att det är väldigt få biltillverkare som tänker på skidåkare när de tar fram sina produkter.
Dock tror jag inte att du förstod vad jag menade, en bil ska man ju kunna lita på utan att behöva ha med skidor som nödproviant.
Men är skidåkning det viktigaste finns naturligtvis några bilar som passar ypperligt.

#21
2020-11-07 23:32

Saabnisse: SAAB slutade tillverkas 2011. Säg inte att du fortfarande kör en så gammal bil? Men det är aldrig för sent att testa nåt nytt. Skidåkning är riktigt kul, börja med en nybörjarkurs. ”Skidspetsarna framåt”

#22
2020-11-08 13:47

Vill man dra släp eller sätta takbox på bilen kan man välja ID.4.

#23
2020-11-09 11:04

Nej - en ID3 fungerar inte för mina behov. Då skulle jag just nu hellre välja bränslesnålaste versionen av nya Golf (Diesel).

#24
2020-11-09 12:55

Torgny
Haha, skidåkning är för töntar

#25
2020-11-09 17:31

Skidor på taket på en Tesla modell X? Du får ha pall om du skall nå de skidorna... eller så måste du typ vara 2 meter lång.

#26
2020-11-09 20:06

Varför inte skriva istället? Föredrar att läsa istället för att lyssna på så mkt skitsnack......................................

#27
2020-11-09 23:17

Världens bekvämaste baksäte hittas i varje fall i Rekord-Senator 78-86, fast det är väl knappast någon nu levande som har personlig erfarenhet av det.

#28
2020-11-10 11:17

Trivts bäst har jag gjort i en Volvo 240 från 90-talet - bekväma stolar, en trevlig fyrekrad ratt och bra runtom sikt, (och t.o.m. handvevade fönster=bättre känsla och precision,med elknappen blir "gapet" för mycket eller för lite...).

#29
2020-11-10 14:29

Masa: Där blir man ju nyfiken, i vilken modern bil behöver man ha annat än helt öppet eller helt stängt på rutan? Precision i rutöppnandet är då inget jag någonsin efterfrågat.....Man hissar ner vid drive in eller om man ska prata med någon, annars stängt....

#30
2020-11-10 21:12

N-iklas! Jag är så himla gammal att jag mycket väl känner till baksätet i Opel Senator 3,0 CD 1981. Jag behöver i själva verket bara gå ut på garageuppfarten och sätta mig i det precis när jag vill eftersom jag äger just en sådan bil sedan snart 20 år. Jag kan också bekräfta att nästan alla som suttit i sagda baksäte intygar att det är det bästa baksäte de någonsin suttit i. Med vänlig hälsning från plyschsoffan! Calle Carlquist, Vi Bilägare

#31
2020-11-11 14:53

Calle Carlquist; Apropå bekväma Opel-baksäten. Sent 80-tal var jag och några kollegor ute på en 30-mila resa i min då nya bil. Vi sitter och småpratar om allt möjligt när jag efter ca 2 timmar plötsligt hör från baksätet "Jävlar va gôtt man sitter här bak, pax för denna platsen på vägen hem också". Bilen? Opel Omega GLS -87. Dessutom första bilen med eluppvärmt baksäte som standard.

#32
2020-11-11 16:14

N-iklas, Calle, m fl: Jag är också gammal (f -77), har vuxit upp med Rekord Berlina -78 och rekord 85. Helt ok baksäten som jag minns dem, men de 2 första årsmodellerna av Saab 9000, vilka hade dux-dynor slår allt! ViB har haft denna artikel.

Sid 10, bild nr 6.

https://www.klassiker.nu/sites/klassiker.nu/files/documents/2010/02/9000...

#34
2020-11-11 20:24

Vargen #25
Man behöver inte vara två meter lång för att ha en Tesla X. Du har tydligen missat det fullständigt då det är en SUV. Men man kan inte ha skidor på taket på en sådan, inte takräcke eller takbox heller. Men så klart ett par skidor borde man faktiskt kunna lägga på taket då båda bakdörrarna fällts upp. Men troligen kan man inte köra med bilen då dom är öppna.

#35
2020-11-12 17:21

Undrar om VW designer har boxhandskar på sig eller har dålig syn när dom ritar en ful pekskärm utanpå instrument panelen,
De kanske är samma designer som på Audi när dom gjorde grillen 4 nummer för stor i fronten, när den knappt får plats.

#36
2020-11-30 16:49

Men här avråder man inte köparna att vänta med att köpa ID3 trots att den river både konor och beter sig otroligt märkligt? Ja, just det ja, detta är ju en VW

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.