Bild
Nästa artikel
Skoda Enyaq, Volkswagen Golf GTE, bonus/malus, konvertering och Lucid Motors

Skoda Enyaq, Volkswagen Golf GTE, bonus/malus, konvertering och Lucid Motors

Podcast

Avsnitt 194: Blir Skoda Enyaq en Sverigefavorit och har Volkswagen prissatt sina laddhybrider fel? Hur funkar det att byta bränsle på bilen och få betalt? Varför blev chefen på Lucid utskrattad på bilmässa och hur förändras bonus/malus nästa år? Svaren hittar du i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast!

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Erik Söderholm, Fredrik Diits Vikström, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2020-09-26 17:47

Redaktionen - högre spänning innebär lägre ström vid samma laddeffekt vilket också brukar innebära lägre värmeutveckling. Så jag tycker nog att ni är ute på lite svag is. Däremot krävs bättre isolering vid högre spänning vilket säkert påverkar laddkablarna.

#2
2020-09-26 21:05

Jag loggade in för att påpeka samma sak. Fördelen med högre spänning är lägre förluster. Det är förlusterna som ger värme.

Det är som i bensindrivna bilar. Man får inte ut all energi på hjulen så man får värme i överflöd.

#3
2020-09-27 08:03

Volvo v90 D4 2017 har 1400:-/år i skatt. Tiguan 2020 med 190hk diesel ligger på 12200:-

#4
2020-09-27 19:53

I Sverige är det endast Ionity som har publika 350 kW (400-920V) snabbladdare.
Att påstå att det är "som en brandslang" är väl att skjuta lite med kanon, visst är kabeln med vätskeskylning grov men de är ofta upphängda för enklare hantering.

#5
2020-09-28 11:23

Jarl, de försöker stoppa människor ifrån att köpa bilar med höga utsläpp. Men det kommer att misslyckas, folk hittar bara andra vägar runt "problemet". Du såg själv hur PickUp's kunde ha låg skatt....

#6
2020-09-28 12:03

Ska banne mig inte vara folk på vägarna med hemmasnickrade bilar.
Varken el, gas eller etanol.
Bortsett från att vinsten är extremt liten med att skruva i en äldre bil så är det bara korkat att förändra bilens drivlina.
Om vi nu ska ha bidrag så kan vi ha skrotningsbidrag på svenskköpta fordon så Svensson kan KÖPA en biogasbil eller vad han nu vill ha istället.

#7
2020-09-28 17:49

Går det att bygga om bilen så att det drivs av ett litet kärnkraftverk ?

#8
2020-09-29 21:56

De ända som kan tänkas bygga om bilar är finniga tonåringar. INGEN annan.

#9
2020-09-30 12:10

@milkylainen En etanolkonvertering av en äldre bensinbil är ofta en väldigt enkel sak. Jag körde själv en gammal Saab 9000 på etanol när det var förmånligt och enda justeringen var en ställbar bränsletrycksregulator.

När etanolen inte var sönderskattat var detta synnerligen förmånligt.

Att skrota gamla helt OK bilar där utsläppen för tillverkningen redan skett för att tillverka nya med nya utsläpp tror jag inte på. Låt dem dö ut naturligt. Och kan man minska utsläppen under tiden. Desto bättre.

#10
2020-09-30 20:29

Galenskapen går på torra land. När man talar om utsläpp så är det bara koldioxid som avses, inte några miljöfarliga delar av utsläppen. (koldioxid är som bekant en mycket miljövänlig gas, mest kommer ut sådant i vår utandningsluft) Och så har man mage att tala om "smutsiga" bilar som ger lite över den låga koldioxidgränsen. Och varför ska vi i Sverige beskatta oss till döds med infernaliska bilskatter, med våra typ "0,000001%" av världens utsläpp när de stora utsläppsländerna inte gör det.

#11
2020-10-01 21:49

Jag reagerade som Pi och L. Mäkinen. Det finns ju faktiskt goda skäl till att Porsche och Lucid valt högre spänning än 400 V.

Svenne60, tänk att du fortfarande lever kvar i en så gammal uppfattning. Visst, djur avger koldioxid som växter tar upp och avger syre som vi tar upp. Ett naturligt och balanserat kretslopp. Fossila bränslen släpper ut koldioxid som inte längre deltar i det normala kretsloppet. Koldioxid är en reaktiv gas och det behövs ganska små förändringar för att åstadkomma stora förändringar.

#12
2020-10-02 10:31

Svenne60, du verkar inte förstå vad som ökat temperaturen på jordklotet och även förändringar i klimatet?. Lyssna på Roy J, eller läs på mer om kretsloppet. Att vi inte skulle göra förändringar för att inga andra länder gör något eller att vi är väldigt få människor räcker väl inte som argument för att låta bil, eller? Men det är ditt val, du behöver inte städa hemma...för i ditt hus finns bara 0.00000000000000001% av all smuts på jordklotet, det kommer inte göra skillnad. Vidga din syn!

#13
2020-10-02 16:49

De flesta som kör klarar sig lika bra eller bättre med tvåhjulsdrift. Då tänker jag inte på minoriteten som är tvungen att ta ut bilen vid vinterväglag.

#14
2020-10-02 18:10

Bakhjulsdrift med alla elektroniska system fungerar nog bra ända tills du sitter fast i snön.
Då är framhjulsdriften överlägsen.

#15
2020-10-02 23:00

@mso
För att inte tala om fyrhjulsdriften:)

#16
2020-10-03 05:45

@mso 1000, enda gången det är fördel med framhjulsdrift när du FASTNAT i snön, det är om du vill åka bakåt.

Men om jag väljer att köpa en sån där kommer jag ta en med 4wd, det ger så många fördelar på många plan utom just det du la fram.

#17
2020-10-03 07:10

Nja, med riktiga vinterdäck med rätt mönster, och det är det få däck som har...
Så är snö inget problem för - nå jag har ju aldrig kört eller åkt i annan bakhjulsdriven bil i snö än Opel Kadett, Rekord och Omega, så jag ska inget säga om andra... - men där var det aldrig några bekymmer i snö, på is däremot behövs också dubbdäck.
(Enda framhjulsdrivna bilen på "riktig" vinterväg under svåra förhållanden är Astra år 2000, det var som sommarväg, en sväng i Saab 9-5 också men det var inte svårt väglag den gången, inte mycket till erfarenheter att komma med alltså.)

#18
2020-10-03 08:04

Bakhjulsdrivet är ju mycket roligare om man kan stänga av antisladd.

#19
2020-10-03 12:36

Fyrhjulsdrift e överlägset bäst i vinterväglag med bra vinterdäck men är lika bra /dålig när den ska bromsa;)

#20
2020-10-03 18:43

Ola
Precis så.
Kommer aldrig byta från 4wd igen.

Dom som gaggar om att det funkar utmärkt med bakhjulsdrift enbart , med alla finesser.
Är välkommen hit , speciellt till våren , så kan vi göra en jämförelse irl.

Ganska utjatat det här.
Fyrhjulsdriven är bäst när man vill ta sig fram...punkt slut.

Tror man att man kan köra fortare på vinterväglag för att man har 4w är man ju ute och cyklar.

Ni som klagar på 4wd förare...ta det med just den FÖRAREN.
MVH.

#21
2020-10-03 18:52

@kodiaq, nu misstar du dig, en bil med 4wd är väldigt enkelt att köra snabbare med i dålig väglag, tekniken hjälper till med att både dra och putta bilen till skillnad mot bägge 2wd alternativen.

Tillochmed på rak väg går det köra betydligt snabbare med 4wd i t.ex snömodd, bilen blir stabilare och går som på räls genom snön, skillnad som natt och dag mot 2wd.

#22
2020-10-03 19:37

Zoux
Du kanske skulle läsa en gång till..inget illa menat.

Därför jag skrev FÖRAREN...
Lätt det blir missförstånd ibland..
Mvh

#23
2020-10-04 11:44

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-03/skaningar-koper-fyrhjulsdrivna-bil...
Stod i Sydsvenskan idag om Skåningar köper 4WD som aldrig förr, när jag ser de olika kommunerna så är det Lund, Båstad och Vellinge som köper mest procentuellt, varför? Jo för att de har pengar och tror på myten om en säkrare bil vs en 2WD.
"Argumentet är ofta förekommande när fyrhjulsdrivna bilar säljs in – men rena myten, enligt expertisen.
I en studie av Folksam från 2017 framgår att fyrhjulsdrivna bilar ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent. Alltså på just de väglag där fyrhjulsdriftens fördelar ofta lyfts fram. Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag.
– Vi ser inte fyrhjulsdrift som ett säkerhetssystem, som kanske bilbranschen gör, konstaterar trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius på Folksam."
Näää... bor du i Norrland och fastnar hela tiden så köp 4WD, annars kan du låta bli... det är helt onödiga utsläpp och ger dig ingen extra säkerhet, tvärtom!

#24
2020-10-04 12:18

Ja men vargen för guds skull.
Det är ju ett förarproblem inte fel på bilarna!

#25
2020-10-04 12:52

Från Teknikens Värld

"– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven. Har du inte särskilda framkomlighetsbehov bör du inte köpa en fyrhjulsdriven bil, säger Matteo Rizzi".

#26
2020-10-04 13:06

V70
Så är det nog.
Man måste känna sig för och " läsa " vägbanan.
Sen finns det ju andra sätt att kolla hur halt det är..bromsa exempelvis.
Att köra aktivt verkar vara ointressant nuförtiden.

#27
2020-10-04 15:47

Jag håller med silver och vargen till 100%.
Har man sunt förnuft och kört olika bilar med varierande status på däcken då håller man med om detta.
Att det sedan kan motiveras med att jag slipper skotta garageuppfarten så ofta är väl ett skäl.

#28
2020-10-04 16:00

Kodiq, läsa av vägbanan? Vart kommer du ifrån? Då skall jag berätta vad som hände mig i mitten av 90-talet, kom körandes på vintern och en bil längre fram hade kört av vägen..stod en bit ner i diket. Jag börjar bromsar för att stanna och se om det behövdes hjälp... jag märker hur min bil börjar glida men jag får stopp på den ca 10 meter bakom bilen som stod i diket, och när jag stiger ut ur min SAAB halkar jag direkt. På vägbanan såg man inte hur halt det var...men jag har nog aldrig varit med om så halt väglag, det var som på halkbanan. Nä, sedan jag bott i Småland under 90-talet med vintriga förhållanden och hala vägar så har fått respekt för vintern och att ta det lugnt.

#29
2020-10-04 20:19

Haha, det är ju inte ens nog men snö i Mälardalen för att motivera fyrhjulsdrift men tydligen verkar det finnas behov i Skåne.

#30
2020-10-05 09:16

Axa, jag tror försäljare säljer in fyrhjulsdriften med felaktig fakta. Rika personer vill ju kunna skryta med det ena och andra. Sedan står vi där med 3 år gamla bilar med fyrhjulsdriften som ingen egentligen vill ha. Jag lovar att Subaru skulle sälja så mycket mer bilar om de skippat 4WD, för de gör trots allt många bra modeller och deras fyrhjulsdrift är väldigt bra och det skall de få cred för. Åkte en Sabaru Impreza ifrån mindre ort till Åre (ej min bil) och den låg väldigt bra på vägen, men som jag sagt innan...när man sedan kör snabbare bara för bilen har 4WD så blir man rädd. Jag satt i baksätet under 8 mil och bara hoppades att vi inte skulle hamna i diket.

#31
2020-10-05 23:31

Vargen du som är så erfaren har du inte lärt dig det än..huvva..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.