Bild
Nästa artikel
Podcast

Skoda Enyaq, Volkswagen Golf GTE, bonus/malus, konvertering och Lucid Motors

Publicerad 2 oktober 2020 (uppdaterad 2 oktober 2020)
Avsnitt 194: Blir Skoda Enyaq en Sverigefavorit och har Volkswagen prissatt sina laddhybrider fel? Hur funkar det att byta bränsle på bilen och få betalt? Varför blev chefen på Lucid utskrattad på bilmässa och hur förändras bonus/malus nästa år? Svaren hittar du i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast!
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Erik Söderholm, Fredrik Diits Vikström, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-26 17:47
Pi

Redaktionen - högre spänning innebär lägre ström vid samma laddeffekt vilket också brukar innebära lägre värmeutveckling. Så jag tycker nog att ni är ute på lite svag is. Däremot krävs bättre isolering vid högre spänning vilket säkert påverkar laddkablarna.

#2 • 2020-09-26 21:05
L. Mäkinen

Jag loggade in för att påpeka samma sak. Fördelen med högre spänning är lägre förluster. Det är förlusterna som ger värme.

Det är som i bensindrivna bilar. Man får inte ut all energi på hjulen så man får värme i överflöd.

#3 • 2020-09-27 08:03
Jarl Karlsson

Volvo v90 D4 2017 har 1400:-/år i skatt. Tiguan 2020 med 190hk diesel ligger på 12200:-

#4 • 2020-09-27 19:53
Grosser

I Sverige är det endast Ionity som har publika 350 kW (400-920V) snabbladdare.
Att påstå att det är "som en brandslang" är väl att skjuta lite med kanon, visst är kabeln med vätskeskylning grov men de är ofta upphängda för enklare hantering.

#5 • 2020-09-28 11:23
Styggavargen

Jarl, de försöker stoppa människor ifrån att köpa bilar med höga utsläpp. Men det kommer att misslyckas, folk hittar bara andra vägar runt "problemet". Du såg själv hur PickUp's kunde ha låg skatt....

#6 • 2020-09-28 17:49
Carl Trefalt

Går det att bygga om bilen så att det drivs av ett litet kärnkraftverk ?

#7 • 2020-09-29 21:56
CEAT

De ända som kan tänkas bygga om bilar är finniga tonåringar. INGEN annan.

#8 • 2020-09-30 12:10
Desmoholic

@milkylainen En etanolkonvertering av en äldre bensinbil är ofta en väldigt enkel sak. Jag körde själv en gammal Saab 9000 på etanol när det var förmånligt och enda justeringen var en ställbar bränsletrycksregulator.

När etanolen inte var sönderskattat var detta synnerligen förmånligt.

Att skrota gamla helt OK bilar där utsläppen för tillverkningen redan skett för att tillverka nya med nya utsläpp tror jag inte på. Låt dem dö ut naturligt. Och kan man minska utsläppen under tiden. Desto bättre.

#9 • 2020-09-30 20:29
Svenne60

Galenskapen går på torra land. När man talar om utsläpp så är det bara koldioxid som avses, inte några miljöfarliga delar av utsläppen. (koldioxid är som bekant en mycket miljövänlig gas, mest kommer ut sådant i vår utandningsluft) Och så har man mage att tala om "smutsiga" bilar som ger lite över den låga koldioxidgränsen. Och varför ska vi i Sverige beskatta oss till döds med infernaliska bilskatter, med våra typ "0,000001%" av världens utsläpp när de stora utsläppsländerna inte gör det.

#a • 2020-10-01 21:49
Roy J

Jag reagerade som Pi och L. Mäkinen. Det finns ju faktiskt goda skäl till att Porsche och Lucid valt högre spänning än 400 V.

Svenne60, tänk att du fortfarande lever kvar i en så gammal uppfattning. Visst, djur avger koldioxid som växter tar upp och avger syre som vi tar upp. Ett naturligt och balanserat kretslopp. Fossila bränslen släpper ut koldioxid som inte längre deltar i det normala kretsloppet. Koldioxid är en reaktiv gas och det behövs ganska små förändringar för att åstadkomma stora förändringar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.