Bild
Nästa artikel
Mercedes S-klass, vagnskadegaranti, buckelfix på Toyota Yaris och karosser

Mercedes S-klass, vagnskadegaranti, buckelfix på Toyota Yaris och karosser

Podcast

Avsnitt 218: Vagnskadegarantin är unik för Sverige, men tar bort valfriheten och driver upp självrisken. Vi sparade tusenlappar på att fixa en bilskada på egen hand. Calle charmas av S-klass trots att den är en riktig besserwisser och vi gör en historisk tillbakablick på bilkonstruktion.

I veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast pratar vi bland annat om nya Volvo C40, elbilen som bara ska säljas på nätet.

– Den ser ut som allt fler bilar gör numera, nämligen en sorts suv-coupé. En underlig stil som biltillverkarna börjat använda. Den praktiska nyttan får ofta stryka på foten för design. Den ser ut som en skalbagge, tycker Calle Carlquist som håller nya Ioniq 5 som en betydligt mer intressant nyhet.

– Den är oändligt mycket mer modern än Volvos lilla klumpeduns. Ioniq 5 är andra generationen sydkoreansk elbil och de har tagit ett ordentligt kliv framåt på många områden, både när det gäller snabbladdning och design. Jag skulle inte tveka en sekund att välja Ioniq före Volvo.


Klas Skarin har gjort en stor granskning av vagnskadegarantin, som egentligen är en försäkring med skyhöga självrisker.

– Det är helt unikt för Sverige, det finns inget annat europeiskt land där bilköparen accepterar att inte själv få välja försäkringsbolag. Det skulle kännas konstigt att köpa ett hus och inte själv få välja hemförsäkring. Det är bilägaren som blir förloraren i allt det här, säger han.


Vi har också provkört nya Mercedes S-klass som ska vara en uppvisning i ny teknik och komfort.

– Den varnade för att jag satt på fel sätt i förarstolen. Det är en riktig besserwisserbil, men det har S-klass alltid varit. Den ska vara tyska bilindustrins stolthet, säger Calle Carlquist.

Enligt honom var lyx förbehållet just lyxbilar förr i tiden. Nu kan bilköparna välja vilken Opel Corsa eller Hyundai i20 som helst med mängder av lyxdetaljer som tidigare bara fanns i lyxbilar. 

– Då måste S-klass måste komma med ytterligare saker vilket gör ingenjörerna gråhåriga. De har sneglat på Tesla och satt in en jättestor ”klösbräda” mitt i bilen, en infotainmentskärm fylld med funktioner. Gränssnittet är dock bättre än i många andra bilar.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Klas Skarin, Calle Carlquist och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.