Bild
Nästa artikel
De konservativa linjerna röjer bilens storlek, Langversionen är över 530 cm lång. Luftmotståndskoefficienten är bara 0,22. Vid hotande sidokollision höjs karossen åtta centimeter.
De konservativa linjerna röjer bilens storlek, Langversionen är över 530 cm lång. Luftmotståndskoefficienten är bara 0,22. Vid hotande sidokollision höjs karossen åtta centimeter.

Provkörning: Mercedes S-klass (2021)

Provkörning

En ny Mercedes S-klass måste sätta ny standard på flera områden, inte minst i komfort och banbrytande teknik. Senaste generationen vansläktas inte det minsta och trivs allt bättre ju längre resan är.

Jag slår mig ned i den tyska bilindustrins nya stolthet och inser att jag knappt är värdig: ”Du sitter fel. Ställ in ratt och stol så att du ser sex punkter i instrumenthuset före avfärd.” kommer det upp i en textruta. Sannerligen finns det utrymme för nya funktioner …

Efter lite tultande fram och åter mellan Uppsala och Stockholm och några vändor i stadstrafik tänker jag att det här går ju inte. Nya Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC Lang behöver visa korten på en rejäl långresa. Jag kliver upp i ottan nästa dag och kommer hem två minuter i midnatt, efter 83 mil. Det känns som om jag tillryggalagt åtta, bilen erbjuder en åk- och körkomfort som går utanpå allt. Har jag verkligen varit borta?

Färddatorn visar att den raka dieselsexan på tre liter och 330 hk svalt 6,3 l/100 km i övervägande jämn fart. Snudd på småbilsförbrukning i en extremt kraftfull (700 Nm vridmoment), drygt 530 cm lång, 2,3 ton tung skapelse som inrymmer all lyx man kan tänka sig och därtill en massa man inte begriper.

Mercedes multimediasystem MBUX är vidareutvecklat och omfattar, förutom ändlösa rader av assistansfunktioner, en ny skärmteknik som kan ge tredimensionell visning i instrumenthuset framför föraren och på den nya, stora skärmen på panelen. Jag var skeptisk först men fick ge mig. Jätteplattan är enkel att hantera och grafiken klart mer inbjudande än streckgubbarna i Tesla.

”Jag kliver upp i ottan och kommer hem två minuter i midnatt, efter 83 mil. Det känns som om jag tillryggalagt åtta”
Den nya förarmiljön får kanske en och annan att rygga tillbaka, men helheten fungerar mycket bra. Utförandet är påkostat i design och funktioner, styrmöjligheterna för mediaskärmarna är omfattande. Enda minuspunkterna är att ventilationsgallren på panelen ger reflexer i vindrutan och att rattknapparnas funktion kan ”slira”.
Den nya förarmiljön får kanske en och annan att rygga tillbaka, men helheten fungerar mycket bra. Utförandet är påkostat i design och funktioner, styrmöjligheterna för mediaskärmarna är omfattande. Enda minuspunkterna är att ventilationsgallren på panelen ger reflexer i vindrutan och att rattknapparnas funktion kan ”slira”.
Bara att vräka ut sig på höger plats bak. Kupén är överlag alldeles packad med komforthöjande finesser.
Bara att vräka ut sig på höger plats bak. Kupén är överlag alldeles packad med komforthöjande finesser.

Vindrutevisningen sätter ny standard för storlek och avancerad grafik. Den som kör fel efter att ha guidats av de blå ”boomeranger” som anger färdvägen skulle ha stannat hemma. Föraren kan få varning för exempelvis vägarbeten eller andra trafiksituationer avbildade som symboler direkt i vägbanan framför bilen. 

De nya strålkastarna ”Digital Light” lyser upp som ingenting annat. Redan halvljuset klår helljuset på flera bemärkta bilar och helljuset tänder Svealand. Avskärmningen sker perfekt, jag körde på helljus från Skaraborg till Uppland i kvällningen och fick inte en motblinkning. 

Fåtöljen höger bak kan fällas till ett viloläge och bli en resesäng, komplett med medie-skärm och ställ för drycker, varma eller kalla. Mellan stolarna bak finns ett kylskåp, en löstagbar medieplatta och givetvis en egen klimatanläggning. Alla platser i bilen förbinds med mikrofoner som gör att man inte behöver höja rösten vid samtal, oberoende av fart. Ljudnivån är bibliotekslåg oavsett hastighet och underlag.

Elektrisk fyrhjulsstyrning ger upp till tio graders vinkel på bakhjulen och får jättebilen att krympa till just småbilsformat vid fickparkering och precisionsmanövrer. Vändcirkeln bantas med upp till två meter. Det är bara två rattvarv mellan fulla hjulutslag i den utsökta styrningen.

Bilen har givetvis viss självkörningsförmåga redan nu och registret kommer att breddas under hösten. Laddning av nya finesser kommer att ske via nätet, premiär för Mercedes.

”Uppfriskning, värme, vitalitet, trivsel, behaglighet” – det är livet i S-klass med olika massageprogram.
”Uppfriskning, värme, vitalitet, trivsel, behaglighet” – det är livet i S-klass med olika massageprogram.
Mängder av vyer att välja bland i instrumenthuset, här är navigeringen med tredimensionella kartor.
Mängder av vyer att välja bland i instrumenthuset, här är navigeringen med tredimensionella kartor.

Förutom att dörrarmstöd och lock på mittarmstödet fram är uppvärmda finns tio extra komfortprogram under namnet Energizing (Businesspaket à 150 000 kronor). De ger på olika teman massage, värme, uppfriskande dofter och anpassade musikstycken av abstrakt natur under tio minuter.

Det lät knepigt först men efter att ha låtit stolarna knåda och vibrera mig igenom alltsammans tyckte jag faktiskt att det fungerade. Fast varför detta i en redan så bekväm bil? Finesserna borde väl finnas i bilar som tröttar ut föraren?

Allt går inte att få med i en kort rapport, det viktigaste är att kärnvirket i S-klass, finesserna oräknade, tycks vara så friskt som man ska förvänta sig. Det är den grundläggande åkkomforten som gör modellen unik, förr och nu.

Plus: Oöverträffad komfort, urstark och snål motor, smidig hantering.

Minus: De utfällbara dörrhandtagen frös, speglingar i vindrutan.

Vad nytt? Ny generation S-klass med mängder av nya finesser.

För vem? Den som utan att kompromissa kan köpa en bil.

Jag slår mig ned i den tyska bilindustrins nya stolthet och inser att jag knappt är värdig: ”Du sitter fel. Ställ in ratt och stol så att du ser sex punkter i instrumenthuset före avfärd.” kommer det upp i en textruta. Sannerligen finns det utrymme för nya funktioner …

Efter lite tultande fram och åter mellan Uppsala och Stockholm och några vändor i stadstrafik tänker jag att det här går ju inte. Nya Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC Lang behöver visa korten på en rejäl långresa. Jag kliver upp i ottan nästa dag och kommer hem två minuter i midnatt, efter 83 mil. Det känns som om jag tillryggalagt åtta, bilen erbjuder en åk- och körkomfort som går utan

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic

PRIS, FRÅN KR: 1 216 000, provbilen 1 617 800. Skatt/år 13 303.

SVENSK LANSERING: Finns nu. 

MÅTT, CM: L 532/B 195/H 150. 

bagagevolym, l: 550 (utan kylskåp).

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 382, max dragvikt 2 100.

MOTOR: Längsmonterad rak 6-cylindrig turbodiesel, volym 2 925 cm3. Max effekt 330 hk (243 kW) vid 3 600–4 200 v/min. Max vridmoment 700 Nm vid 1 200–3 200 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, nioväxlad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 5,4 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 199 g/km.

KONKURRENTER: Audi A8, BMW 7-serien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.