Bild
Nästa artikel
Fengon, Maxus och andra Kinabilar och ska man privatleasa eller ta billån?

Fengon, Maxus och andra Kinabilar och ska man privatleasa eller ta billån?

Podcast

Avsnitt 215: Vi leder dig rätt i beslutet om hur du ska finansiera bilköpet och så pratar vi om vilka nya bilmärken från Kina som har störst chans att etablera sig i Sverige. Plus veckans snackisar, bland annat en vräkig båtmotor och Suzuki Jimny ute på tunn is.

Jaguar ska gå över till eldrift med flera nya modeller, men har samtidigt valt att lägga ned den eldrivna varianten av lyxlimousinen XJ som varit under utveckling de senaste åren.

– Det måste kännas snopet för ingenjörerna som jobbat med den i flera år, men plötsligt har alla konkurrenter kommit ikapp och förbi. Det är bara att kasta i papperskorgen, säger Erik Söderholm

Den här veckan har vi lanserat en tjänst där du kan få svar på vad som passar dig bäst – privatleasing eller billån. När privatleasingen dök upp för några år sedan var det lite av ”vilda västern” med oklara villkor, men det har blivit bättre.

– Jag tycker biltillverkarna har skärpt sig med privatleasingen. De har tydligare villkor nu, bland annat kring att säga upp avtalet i förtid och det som kallas normalt slitage när bilen ska lämnas tillbaka, säger Erik Söderholm.

Sportbilsmärket MG är numera kinesiskt och elsuven ZS är Norges åttonde mest sålda bil, före bland andra Renault Zoe.
Sportbilsmärket MG är numera kinesiskt och elsuven ZS är Norges åttonde mest sålda bil, före bland andra Renault Zoe.

Fredrik Diits Vikström har tittat närmare på anstormningen av kinesiska bilmärken som är på väg att inta Europa – och som i vissa fall redan börjat säljas i Sverige.

– Jag tror det kan sticka lite i ögonen att eldrivna familjebussen Maxus Euniq MPV kostar en halv miljon kronor. Det är ändå ett oprövat, kinesiskt märke. Men å andra sidan, jämfört med en dyr Mercedes EQV eller Tesla Model X är det ju klart billigare.

För nästan tio år sedan lockades flera tidigare Saabingenjörer över till kinesiska Qoros, som skulle börja sälja bilar i Sverige. Men så blev det inte.

– Jag blev utslängd ur deras monter på Genèvesalongen. Jag dök in under bilen för att titta närmare, och det tyckte de inte om. Det kom direkt någon ur ledningen och undrade vad jag höll på med. Det fick jag inte göra, säger Anders Helgesson.

Han hyllar också Maxus Euniq MPV som han tyckte var riktigt bra att köra trots att det är ett oprövat märke. Du kan snart läsa en provkörning här på Vi Bilägares sajt.

– Man skulle nästan kunna beskriva mig som lyrisk. Jag blev jätteimponerad, den är riktigt rackarns bra. Den är dessutom rimligt överkomlig för många att köpa, säger Anders Helgesson.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Erik Söderholm och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Taggar: Podcast

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.