Nästa artikel
”Snabbladdning blir laddhybridernas sista ryck”
Krönika

”Snabbladdning blir laddhybridernas sista ryck”

Publicerad 22 februari 2023
Snabbare laddning kan bli det sista stora tekniksprånget framåt för laddhybriderna, tror Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Laddhybriderna har definitivt sina fans. Nästan en av fyra nya bilar som registrerades förra året var laddhybrider.

Många förväntar sig att försäljningen av laddhybrider kommer minska framöver. Jag är en av dem – laddhybridens krångliga teknik med dubbla drivlinor kommer till slut få ge efter för helt eldrivna bilar.

Men teknikutvecklingen för laddhybriderna har varit snabb de senaste åren. Det är inte så länge sedan en vanlig laddhybrid bara kom tre–fyra mil på en laddning, eller i värsta fall två–tre mil på vintern. Nu klarar flera populära laddhybrider över sex mil på en laddning, och det finns även dyrare modeller med elräckvidd på omkring tio mil.

Problemet med det är att batteriet behöver vara ganska stort, och då tar även laddningen ganska lång tid. Kanske kan snabbladdning vara en lösning?

Snabbare laddning kan bli ett försäljningsargument för biltillverkarna

Snabbladdande laddhybrider är en minst sagt nischad marknad. Mitsubishi var tidigt ute med laddhybriden Outlander som kunde laddas till 80 procent på 25 minuter, och Mercedes GLE är ett annat exempel. Den finns med laddkapacitet på 60 kW vilket är högt för en laddhybrid.

Även kinesiska bilmärket Byd, som nu storsatsar på Europamarknaden med elbilar, har visat upp en laddhybrid för kinesiska marknaden med laddkapacitet på 40 kW, och stora laddhybriden Wey Coffee 01 med en elräckvidd på över 14 mil kan laddas med 50 kW.

Vi motorjournalister har klagat på laddhybridernas korta räckvidd i flera år. När räckvidden nu nått en nivå som praktiskt taget gör laddhybriden till en elbil på de flesta vardagsresor kanske snabbladdningen är det enda tillverkarna kan ta till för att ge laddhybriderna ett sista ryck i försäljningsstatistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 24 februari 2023 Det är väl Merca som…
  • 23 februari 2023 Gubbar, vad har ni för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.