Nästa artikel
Laddhybrider kan bli utsläppsbovar med nya regler
Nyheter

Laddhybrider kan bli utsläppsbovar med nya regler

Publicerad 9 juni 2022
Tuffare utsläppskrav som EU kan införa skulle kunna bli laddhybridernas död. De går från bonusbilar till att få förhöjd fordonsskatt.

Nya utsläppsregler som kan införas i EU skulle sätta hård press på biltillverkarna när det gäller laddhybrider. De får i så fall inte alls lika låga utsläpp som i dag – och inte heller någon bonus.

Det handlar om utsläppsreglerna Euro 6e. Tanken är att ändra den omräkningsfaktor som används för att räkna ut bilens utsläpp både med förbränningsmotorn och med eldrift. Den femdubblas från 800 till 4000 till 2027.

En laddhybrid som släpper ut 50 gram koldioxid per kilometer enligt dagens räknesätt, och är berättigad till bonus, släpper ut 125 g/km med det nya räknesättet enligt en uträkning som Autocar gjort. Det innebär att bilen inte blir berättigad till bonus utan att köparen istället får betala förhöjd fordonsskatt.

De högre siffrorna innebär också att biltillverkarna kanske inte klarar de skärpta utsläppskraven för alla bilar som byggs, vilket kan resultera i dryga böter. De måste då ställa om ännu snabbare till helt eldrivna bilar.

Att använda större batterier för att förlänga elräckvidden och att gå över till mindre förbränningsmotorer skulle kunna sänka utsläppen. Men det är tveksamt om biltillverkarna vill ta den kostnaden om laddhybriderna ändå är på väg att fasas ut av EU.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 9 juni 2022 Sixten, skillnaden mellan 0…
  • 9 juni 2022 McTar skrev: Att fler inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.