Nästa artikel
”Jag vägrar acceptera biltillverkarnas fula ursäkt”
Krönika

”Jag vägrar acceptera biltillverkarnas fula ursäkt”

Publicerad 30 december 2022
Att kunna uppdatera bilens mjukvara över nätet får inte användas som en ursäkt för att leverera en bil som inte fungerar, enligt Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Som den konsumenttidning Vi Bilägare är tar vi på redaktionen ofta emot telefonsamtal och mejl från bilägare som råkat ut för buggar och fel. I vissa fall är det någon irriterande bugg som utvecklingsavdelningen borde ha fångat upp. Men ibland är det mer avancerade saker som bilägarna definitivt inte ska behöva acceptera – oavsett prisklass.

Ta bara den Volvo XC60 med det nya Googlebaserade infotainmentsystemet som ägaren Ulf Pichl knappt kan köra utan att råka ut för en bugg. Bilen tvärnitar utan anledning, är i princip omöjlig att backa med släp och förstår inte när dörren ska låsas upp.

Och det värsta är att allt detta funkade så bra i årsmodellen innan. Det var med det nya mjukvarusystemet som buggarna dök upp.

– Det är en jättebra bil i grunden, men det tragiska är att mjukvaran är så dålig, säger Ulf Pichl.

”Det är en jättebra bil i grunden, men det tragiska är att mjukvaran är så dålig”

Han är tyvärr inte ensam. Vi Bilägare har fått buggrapporter från nästan alla bilmärken som är representerade i Sverige. Både vår egen konsumentundersökning AutoIndex och internationella motsvarigheter utomlands visar klart och tydligt att mjukvarubuggar blir allt vanligare, och jag tycker verkligen synd om alla bilägare som tvingas leva med detta i sin vardag.

Biltillverkarna har numera börjat köra med en ursäkt som i princip kan kopieras rakt av mellan olika märken:

”Vi beklagar verkligen att ägarna upplever dessa buggar och det är något vi jobbar hårt på att lösa. I en kommande mjukvaruuppdatering hoppas vi kunna åtgärda detta.”

Det är på sätt och vis fantastiskt att bilar precis som mobiltelefoner och andra prylar nu kan uppdateras trådlöst över nätet. Över natten kan bilen till exempel få en ny app eller möjlighet att göra något nytt som den inte kunde igår. Magi!

Men den här möjligheten får under inga omständigheter innebära att det varje dag tillverkas tusentals bilar som helt enkelt inte är färdigutvecklade. Småmissar är en sak, men ett autobromssystem som pallnitar utan anledning eller digitala dörrhandtag som inte fungerar är oacceptabelt. Jag vägrar acceptera att utvecklingsavdelningen inte fixar den typen av fel innan bilen rullar ut till ägarna, även om felet sedan kan lösas över nätet.

Tillbaka till ritbordet för alla er ”uppdateringsfuskare”. Gör klart bilen först – sedan kan uppdateringarna vara en positiv överraskning istället för ett nödvändigt ont.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (32)

  • 3 januari 2023 Jag provar röststyrning i de…
  • 3 januari 2023 Christer skrev: Gaston skrev…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.