Bild
Nästa artikel
I Tyskland kan folk köra bil

I Tyskland kan folk köra bil

Krönika

"På autobahn är det trevligt. Även de mest inbitna fortåkarna tar ansvarsfullt och solidariskt sin del av att få trafiken att fungera."

Jag befinner mig i Tyskland på en tre veckor lång julturné tillsammans med trombonisten Nisse Landgren. Vi besöker konserthus och kyrkor i de större städerna och även några av de ”mindre”. Det finns en förbluffande mängd orter av Malmös storlek jag aldrig hört talas om, och det känns som att vi skulle kunna turnera här ett helt liv utan att någonsin återkomma till samma plats.

Vi är ett stort sällskap, och eftersom jag och hustrun har barnen med oss åker vi för det mesta tåg mellan konserterna. Ungarna kan röra på sig när det blir spring i benen och slipper sitta fastspända i bilbarnstolar.

Restaurangvagn i det här landet försätter svensk motsvarighet i en musgrå kantin av fordom öststatsmodell. Här är det vita dukar, omfångsrika menyer, vinlistor och ölglas som hänger i skenor ovanför disken.

Omsorgen man visar en enkel ölupphällning gör en svensk gråtmild av tacksamhet och om jag skulle leva mitt liv på resande fot skulle jag utan tvekan välja Tyskland.

Några få dagar måste vi trots allt åka bil och nuförtiden, med satellitnavigeringens hjälp, blir även det en smidig transport. Vår GPS meddelar vänligt om bilköer flera mil i förväg, och vi lotsas i stället runt på små landsvägar genom pittoreska byar och snötäckta landskap. Omvägen är så gemytlig att man glömmer den extra timmen det tar.


Tillbaks ute på autobahn igen är det faktiskt lika trevligt men mer på ett trafik-ordning och reda-sätt. Folk kan köra bil helt enkelt. Man håller avstånd och ligger inte en meter bakom och blinkar så snart någon stackare råkar ligga i fel fil, mest av den enkla anledningen att det nästan aldrig händer.

Det är kärnan i att trafik i den här hastigheten fungerar; alla håller sin del av det outtalade avtal man ingår om man ger sig ut på vägarna.

De som önskar köra långsamt (och det är fler tyskar än man tror) ligger och puttrar i 100 km/tim utan att störa någon, längst till höger. Några kör lite fortare och glider elegant fram mellan höger- och mittenfil och hela tiden med avstånd.

Så har vi de som kör, ja… snabbt så ända inåt helvete helt enkelt. Man hinner inte ens märka när de kommer, det blir bara ett litet lufttryck i sidan och sekunden senare ser man baklyset borta vid horisonten.

Men, här kommer det som gör mig lycklig och imponerad: Även de mest inbitna fortåkarna tar ansvarsfullt och solidariskt sin del av att få trafiken att fungera. Ingen lägger beslag på vänsterfilen i ensamt majestät. Även om man så kör 180 km/tim svänger man direkt tillbaks in i mittenfil så snart det blir en lucka. Vänster körfält hålls fritt och ingen anser sig ha ensamrätt på att köra snabbt och slippa byta fil.

Det känns civiliserat och precis som med restaurangvagnarna hamnar Sverige i en pinsamt dålig dager i jämförelse.

Svenskar med snabba bilar är så helt uppe i gardinen av lycka över sin häftiga bil att de biter sig fast i ”sin” fil och tutar och blinkar sig ändå från Stockholm till Göteborg om det skulle krävas.

Här nere på kontinenten är en bil i miljonklassen ingen sensation för varken grannar eller bilägaren själv (som inte anser sig ha speciella rättigheter bara för att man har råd med en bil utan bagageutrymme). Så man tar det hela med ro, och kör helt sjukt fort, men med ansvar.

Taggar: Krönika,

Kommentarer

#1
Mr Russia
2011-01-28 09:33

Håller med till 100%. Man blir en annan människa när man kör där. Snacka om dísciplin. Sverige borde ta lärdom av tyskarna. Fritzar kan köra!

#2
Anynomus
2011-01-28 09:37

Det här får anses som en av de bästa krönikorna som någonsin har skrivits i en svensk motortidning. Allt träffas mitt på spikhuvudet: Restaurangvagnarna (och här kan läggas till "vanliga" restauranger och krogar), ölupptappningen och inte minst trafikvettet. Läs igen: "Även de mest inbitna fortåkarna tar ansvarsfullt och solidariskt sin del av att få trafiken att fungera. Ingen lägger beslag på vänsterfilen i ensamt majestät. Även om man så kör 180 km/tim svänger man direkt tillbaks in i mittenfil så snart det blir en lucka. Vänster körfält hålls fritt och ingen anser sig ha ensamrätt på att köra snabbt och slippa byta fil." Och: "Här nere på kontinenten är en bil i miljonklassen ingen sensation för varken grannar eller bilägaren själv (som inte anser sig ha speciella rättigheter bara för att man har råd med en bil utan bagageutrymme)."
Det skulle f-n i mig ingå i svenskens körkortsutbildning att med tysk handledare köra två dagar på tyska motorvägar.
För övrigt kan jag förstå tyskens förtjusning med bilåkandet: Han/hon kör för det mesta riktiga premiumbilar.

#3
mctar
2011-01-28 09:39

Helst sant. Ikring vår huvudstad så rullar väl minst 60-70% av tafiken i vänster körfält. Många lämnat inte fältet, knappt för ambulanser med "blåljusen" på.

#4
lubos
2011-01-28 10:03

Det kan ju också vara så att liksom i andra stora länder med mycket trafik på bra motorvägar har man råd och förstånd till att övervaka trafiken med hjälp av polis och vägvakter. Det är inte tillåtet vare sig i Tyskland, Sverige eller de flesta andra länder att uppehålla sig i filen till höger om det inte råder köbildning och det efterlevs i Tyskland på grund av bistra erfarenheter! Så öka trafikövervakningen även i Sverige så att den blir värd namnet så kommer säkerligen mycket att bli bättre!

#5
Nick Name
2011-01-28 10:45

@lubos: "Det är inte tillåtet vare sig i Tyskland, Sverige eller de flesta andra länder att uppehålla sig i filen till höger om det inte råder köbildning" .Vad menar du?

#6
lubos
2011-01-28 10:53

Till Nick name och andra vakna läsare! Jag ber om ursäkt! Jag menade naturligtvis vänster fil när det är högertrafik!

#7
Uno Lööv vet.
2011-01-28 12:57

Är det den militärnazistiska diciplin som sitter i tro?

#8
Graem
2011-01-28 12:58

"lubos"- jag tycker du skulle be om ursäkt för hela ditt första inlägg, så dumt var det.

#9
2011-01-28 14:22

Kan bara hålla med.. Hämtade i somras en nyinköpt mc i sö Tyskland, körde under dagen drygt 90 mil på motorväg med en obekant hoj - fort gick det - men jag kände aldrig någonsin den synnerligen otrevliga osäkerhetskänslan jag har när jag kör i Sverige, t ex att nån plötsligt ska bryta ut i vänsterfilen när jag passerar i 180-200.. (en hastighet jag aldrig nyttjar i Janteland..)

#10
280+
2011-01-28 14:25

full gas spar tid.....

#11
280+
2011-01-28 14:32

ååå underbart titta å njut ögongodis...
http://www.youtube.com/watch?v=Gx1CkPcICaY

#12
Qvist
2011-01-28 15:20

Det skall övervakas hur man kör i Sverige. Ligga kvar i vänsterfil, köra om över spärrlinjer, köra med ett hjulpar i varje fil mm är oskick som skall beivras. Att bara stirra sig blind på hastigheten som man gör i Sverige är inte bra. Många olyckor orsakas av dålig trafikkultur.

#13
Björnen
2011-01-28 15:42

Kan bara hålla med!! Efter att varje sommar sedan 2006 åkt ner till sydeuropa kan jag bara lyfta på hatten åt trafiken på Autobahn!! Mycket trafik men det funkar klockrent!!! Trivs bättre där än på svenska motorväger där för många gubbar med hatt åker!!

Autobah = föredömme

#14
Blinkers ja tack
2011-01-28 18:55

Håller helt med krönikören. Det är en njutning att köra
i Tyskland. Dessutom sitter det i ryggmärgen på mig att
använda blinkers vid filbyte även i Sverige efter ett antal
års bilkörning i Tyskland.....

#15
Nithin01
2011-01-28 19:38

Men här i Sverige puttrar alla på i mitten för att lämna den sista filen åt all tung trafik eller nått.

Oavsett hur fort man kör så kör man alltid i filen längst till höger.
Detta funkar bla. i Tyskland.

#16
Falling Down
2011-01-28 20:56

I Sverige, kring Stockholm åtminstone, kör ju ingen i högerfilen, inte ens den tunga trafiken, faktiskt inte ens polisen. Skitirriterande! Alla ska köra om alla i vänsterfilen. Det är ju bortkastade pengar att bygga vägar med tre filer. Mer övervakning av beteende önskas.

#17
2011-01-28 21:32

Vet inte hur många man ser varje dag som inte borde ha ett körkort här i Sverige. 5-10st?

Väldigt bra krönika förövrigt.

#18
Bajamaja
2011-01-28 22:19

Håller med till fullo. Svenska bilister är idioter. Blir förbannad varje dag på mindre vetande. Har tillbringat många semestrar i europa och blir alltid lika fan i helvetes jävla irriterad när man "kommer hem". IDAG körde en postanställd ut framför mig trots stopptecken. Vi båda var tvungna att tvärnita och jag såg på postpuckots munrörelser att han sa "va fan" samtidigt som han stirrrade som en galning. HAN HADE STOPPLIKT OCH JAG KÖRDE PÅ HUVUDLED!!!
Det handlar om svenskens ATTITYDER.

#19
jh2
2011-01-29 09:53

Kan bara hålla med, körde bil i tyskland för ett år sen. Hur mycket trafik som helst men ett grymt flyt i trafiken ändå. Även så i danmark, men sen när man kom tillbaka i sverige så händer något. Söder om jönköping blir det tre-filigt, tog 15 minuter att köra 4 km och sen när man ska passera stockholm!, det tar minst 45 minuter. Och sen ska alla köra längst till vänster, vad handlar det om? Samt denna hysteri på att sänka hastigheten i trafiken i stället för att försöka få ett flyt i trafiken. Varför är det så? Vill gärna veta

#20
Ove Sundström
2011-01-29 12:45

280+:
Jag har tittat på filmklippet, men jag förstår inte vad som är ögongodis? Att idioten kör om bilar till höger och vänster? Att han kan orsaka olyckor med detta vansinne? Och vad har detta med Johan Norbergs krönika att göra? Den handlar om att kunna köra som folk, vilket detta inte är.

#21
2011-01-29 14:58

280+
Definitivt ett dumt klipp. Men Patrik är still alive...konstigt nog. Jag apar inte efter, har ändå kört hoj i snart 50år.
jh2: Kan bara hålla med. En tid när jag regelbundet körde Uppsala-Sthlm så var vanligen högerfilen den snabbaste!
75% av trafiken i mittfilen, 20% i den vänstra och 5% i högerfilen...

#22
2011-01-29 19:34

Motorvägskörning är disciplinerad i Tyskland men det hade heller aldrig fungerat utan. Tyskarna var t.ex., sekel före svenskar när det gäller "Dragkedjeprincipen".
Men skall man döma efter klippet som fanns i Vib för några dagar sedan om rondellkörning fungerar det inte bättre i stadskörning än här i Sverige. Det är kanske tur att man för det mesta kör rakt genom tyskland på väg till solen.

#23
Krille
2011-01-30 00:31

Brukar köra MC genom Tyskland varje år och kan inte annat än att hålla med.
Det är först när man kommer åter till Sverige man börjar känna sig otrygg igen.
Alla svenskar borde skickas till Tyskland för att lära sig köra bil.
Att det skall vara så svårt, när du kört om något i vänsterfältet så skall man åter till det högra.
Helt naturligt i Tyskland, men i Sverige, icke.
"Jag ser ju en långtradare 5km längre fram. bäst att ligga kvar i 100km/h i vänsterfilen så jag kan köra om den", NEJ, du skall in till höger och släppa om bakomvarande trafik!
Gubbar och tanter i 50+ skall hålla sig i högerfältet!

#24
lubos
2011-01-30 11:33

"Graem", ditt inlägg visar din höga intelligensnivå!

#25
Pär N
2011-01-30 19:54

kan inte annat än hålla med... Brukar ofta köra på dom tyska vägarna och där visar man hänsyn till varandra fast man kommer i 150...
Stör mig ofta att Svenskar är riktigt dåliga på att köra bil, här känns det farligare att köra fast hastigheterna är sååå mkt lägre. ÄLSKAR dom tyska vägarna.

#26
DeN
2011-01-30 23:48

Äh...kom inte här och generaliera som vanlig.

Jag har varit en hel de på tyska vägar och kan inte hålla med, kring de stora städerna så kör folk som i Sverige, samt ofta värre...

Och tyska taxi ska vi inte tala om, vägrenar på autobahn vid stau, skumma genvägar är inga hinder...här om sistens åkte vi med en herre som garvande titulerade sig Mr. Schumacher och sen körde sen som en rejserförare på allmän väg...

Gräset är inte grönare på andra sidan...

#27
kåge
2011-01-31 10:38

är du trött på livet åk till tyskland och ge tusan i blinker

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.