
Flera biltillverkare har just nu stora problem att få fram batterier till elbilsmodellerna. Audi har nyligen tvingats strypa produktionen av elbilen e-tron tillfälligt och även Jaguar har stoppat fabriken som bygger I-Pace.
Anledningen är att underleverantören LG Chem haft stora problem att leverera rätt mängd batterier i rätt tid.
Även Volvo använder batterier från LG Chem i XC40 Recharge, men trots det utlovar företrädare för Volvo nu en ”felfri lansering” av den nya produktionslinan i belgiska Gent som ska färdigställa batterier till elbilar, en satsning på 1,6 miljarder kronor.
– Vi har inga problem. Allt går enligt plan, säger Jonas Engström, affärsansvarig för Volvos 40- och 60-serie, till Automotive News.
Han får medhåll av flera andra Volvochefer som har fullt förtroende för att underleverantören LG Chem kommer kunna leverera batterier i tid.
Produktionen av Volvo XC40 Recharge ska köras igång sent i september. Testproduktionen av batterier i Gent startas dock i dag.
Volvo ska bygga ytterligare en produktionslina för batterier i den amerikanska fabriken. Den ska färdigställa batterier till Volvos kommande eldrivna version av nästa generation XC90.
Kommentarer
De har prissatt bilen för att undvika batteribrist.
Problem får man först när beställda batterier inte levereras.
Dublett - ta bort!
Bäst vore att batterierna bestod av billigare vanligare ämnen som finns på jorden, det skulle förenkla mycket. Nu är det bl.a. kobolt och litium m.m. i batterierna.
Carl: Kan lova att om du uppfinner ett välfungerande batteri bestående av ekollon och multna löv så kommer du bli superrik! ;) Du tror inte det finns en anledning till varför batterierna består av det de gör? Däremot kan man ju ifrågasätta de fabrikat som använder 4 ggr så mycket kobolt som man behöver t.ex. i batterierna mot konkurrenter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.