Bild
Nästa artikel
Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna

Volvos besked: Snart smygstartas fabrikerna

Nyheter

Volvo ska börja bygga bilar i Torslanda, Skövde och Olofström i liten skala.

Volvo var en av biltillverkarna som höll fabrikerna öppna längst när coronakrisen trappades upp. Men i slutet av mars kom beskedet att de svenska anläggningarna skulle hållas stängda i ett antal veckor.

Totalt berördes 25 000 anställda i Sverige.

På måndag den 20 april är tanken att tillverkningsbandet återigen ska börja rulla i Volvo Cars fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström, men återstarten görs i mycket försiktig skala, skriver Göteborgs-Posten.

Volvo kan inte svara på när produktionen kan komma igång i full skala igen. Många av de anställda har avtal om korttidsarbete och det fortsätter gälla tills vidare. De tre faktorer Volvo tittar på i beslutet om fabrikerna ska öppnas är tillgång på komponenter och material, vad myndigheterna tillåter och efterfrågan på nya bilar.

– I Kina har man kommit igenom krisen och där är efterfrågan på väg upp till normala nivåer. Vi producerar bilar bland annat för den kinesiska marknaden i Sverige. I Europa befinner sig exempelvis norra och södra delarna i väldigt olika stadier, så där är bilden av efterfrågan ganska blandad, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars, till GP.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-04-16 11:57

Det är sannerligen ingen lätt match att starta om fordonstillverkning. Bara smältugnarna tar två veckor att värma upp innan de kan börja användas igen! Och att få igång logistiken, sedan då … Stackars satar som har ansvaret för den.

Undrar vad Raphael tycker om detta, han ville ju se bland andra fordonstillverkarna gå i konkurs. Men konkurser får han oavsett: Ser att Intersport står med 800 miljoner i skulder och begär rekonstruktion, klädkedjan MQ går i konkurs. För att nu ta bara några exempel. Sedan är det fler klädkedjor som snabbt närmar sig stupet.

#2
2020-04-16 12:39

Intelligentes. Ja det är ju utmärkt. Kläder är ju förutom bilar stora utsläppsbovar. Lika bra vi förbjuder kläder också. Kör dem i konkurs bara så kan kineserna köpa upp rubbet för en spottstyver sedan (och fortsätta som vanligt sedan)

Det är rea på många bolag nu. Så den som har kapital över kan göra en fin affär. Samma sak ser vi på råvarumarknaden där jag själv köpt.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/luftfartsverk...

MVH AL

#3
2020-04-16 13:12

A.L: Vi har två personer här i trådarna som utmärker sig mycket negativt: Styggavargen och Raphael. Den ena tycker att Covid-19 är det bästa som har hänt världen, och den andre önskar konkurser och statligt ägande. Det är faktiskt skrämmande på riktigt.

Så är det, den som sitter på ett hyggligt stort, kontant kapital nu kommer att göra sig en förmögenhet på några års sikt.

#4
2020-04-16 13:23

På atl om miljöbelastning är orsakar faktiskt skor nästan lika stora utsläpp som flyget.
och var görs de flesta skor numera? Asien.
Och var släpps det ut mest plast i floderna? Asien
Och var ligger de 2 mest befolkade länderna? Asien

Tur då att vi ska betala 7 för en plastkasse här...

Åter till ämnet: OM det inte är för tidigt, så låter det bra att de ska smyga igång tillverkningen igen. Kanske ett ljus i Corona-tunneln?
Men, inte byggs det väl bilar i Olofström? De gör ju karosserna.

#5
2020-04-16 14:05

Angående MQ, så var de illa ute redan före Corona så där kan vi nog inte "skylla" på viruset, utan mer deras egen oförmåga att få ut kläderna på marknaden. Jag är den förste att beklaga MQ, är själv kund hos dem sedan många år, men vad hjälper det när de inte säljer tillräckligt mycket för att klara livhanken.

#6
2020-04-16 17:31

Problemet är inte kläder och skor. Problemet är mängden. Folk följer trender allt för lättvindigt och köper skitkvalitet som inte håller. Ja, då går det åt X antal skor och plagg per år.

De klädkedjor som nu går i konkurs är de som har legat ekonomiskt risigt till tidigare. Konkurser har hängt i luften långt tidigare. Coronakrisen har inte varit den grundläggande orsaken till att kedjorna nu lägger ner, det har varit övergången till e-handel.

#7
2020-04-16 22:11

Optimus: Jo, MQ var illa ute redan innan, men inte blev det bättre av corona, inte. Men tro mig: Lindex är illa ute liksom fler kedjor. Fattas bara att Indien kollapsar under corona. Frågan är om vi ens kan köpa nya kläder i höst.

#8
2020-04-17 00:14

Med tanke på att man i Sverige per person köper 14 kilo kläder varje år och använder ett klädesplagg i genomsnitt sju till åtta gånger, betyder detta att det sker en väldig överkonsumtion och slöseri med resurser i detta land. Dessutom utnyttjas miljoner människor i textilbranschen i utlandet och får löner som knappast går att leva på, trots att de kan arbeta tolv timmar per dag, sex dagar i veckan nästan utan raster. Och allt tack vare att välbeställda folk ska kunna köpa så billiga kläder som möjligt och samtidigt leverera högsta möjliga vinst till ägarna. Om några av dessa klädföretag försvinner kommer jag inte ligga sömnlös.

#9
2020-04-17 00:30

Vad vinner arbetarna på att de blir helt utan arbete? Du är en del av allt detta, John, men det verkar du inte fatta. Och glöm inte att när "de där klädföretagen" går i konkurs, går också tio tusentals svenska arbetstillfällen förlorade. Du är sannerligen inte den skarpaste kniven i lådan.

#10
2020-04-17 00:47

Intelligentes: Jag menar att det går att tillverka kläder med hög kvalité och med miljöhänsyn samtidigt som arbetarna får lön att kunna leva av och att de får arbetsrättsliga möjligheter som t ex att få vara med i fackförbund. Detta innebär antagligen högre priser för oss konsumenter, men med tanke på nuvarande trend med "slit och släng", så är detta inget problem. Gör om, gör rätt och tänk istället långsiktigt hållbart på flera plan.

#11
2020-04-17 08:46

En del verkar inte förstå att det finns jobbtillfällen även inom produktion av kvalitativa hållbara produkter.

#12
2020-04-17 17:05

Allt skit görs i Asien... till billiga priser och kvaliteten blir därefter. Nä, dags att tänka om... förbättra och samtidigt rå om sitt eget hus, med arbetstillfällen här hemma istället för att vi avlönar folket i Asien...de stora vinsterna hamnar ändå här i västvärlden hos ett fåtal ägare.

#13
2020-04-17 20:33

Ok, du är alltså beredd att betala MINST det tiodubbla för samma skjorta som är gjord i Sverige jämfört med den som är gjord i Thailand? Typ 4 999 kronor i stället för 499 kronor? Och inte heller du verkar förstå att samtidigt som vi avlönar folk i Asien, avlönar vi folk här hemma. Du tror väl inte att HM, Lindex med flera har personal som arbetar ideellt? Du och John är bara så totalt korkade.

#14
2020-04-17 20:59

Fullständigt korkad kommentar från Inte särskilt i ljuset av hans hyllningar av Volvo och den inhemska bilproduktionen. En XC60 kostar alltså flera miljoner enligt Intellis skeva verklighetsuppfattning.

Det finns svenska företag som tillverkar svenska produkter utan att det kostar skjortan. Likaså blandar Inte ihop inhemsk produktion och produkter med kvalitet.

#15
2020-04-17 23:47

Intelligentes: minst 10 ggr dyrare skjorta för att den tillverkas i Sverige?! Haha, dagens roligaste.

Att det ofta sker ett förtäckt slaveri inom klädbranschen verkar Intelligentes lyckligt omedveten om.

#16
2020-04-18 11:22

John: definiera slaveri?

Är det att jobba mer och med sämre skyddsutrustning än i Sverige?

Eller är det att kunna få mat på bordet till sig själv och sin familj istället för att behöva ägna sig åt tiggeri och småtjuveri?

Det man skall tänka på i sådana här sammanhang är att svenska förhållanden inte utgör någon norm eller ens är i majoritet ute stora vida världen. De utgör tvärtom ett undantag - hur konstigt det än må låta.

Varför det finns skillnader mellan olika regioner kan sedan diskuteras. Men vanligtvis finns det samband som uttrycks i form av teknisk kompetens, fungerande institutioner (finansiellt system, rättsväsende etc) och hur länge landet varit industrialiserat (kostnadsläge)

Men med extremism kommer nog Sverige snart kunna backa tillräckligt. Då blir även vi ett u-land, miljörörelsens främsta slutmål.

MVH AL

#17
2020-04-18 12:51

Ja du, A.L, det här är inte lätt för några här i trådarna. När du frågar om slaveri skriver du "Eller är det att kunna få mat på bordet till sig själv och sin familj istället för att behöva ägna sig åt tiggeri och småtjuveri?" så var det precis det som jag menade ovan när jag undrade vad arbetarna vinner på att de blir helt utan arbete med Johns modell. Det är just då som det blir slaveri, tiggeri, fattigdom på riktigt och kriminalitet, men det verkar John inte förstå. Det är det här med hur handel fungerar samt marknadens komplexitet som överstiger vissas förstånd.

#18
2020-04-18 14:20

Ja visst är det komplext. Men en sak jag tror att man vinner på är att man vidgar sina vyer och inser att den svenska ankdammens postmodernistiska villkor inte gäller i andra länder.

Innan man inser att den egna nästippen inte gäller för andra kommer man heller aldrig kunna mötas i ett intellektuellt samtal. Förebrålser av andra människor och deras liv har och kommer aldrig resultera i några konkreta resultat. Det ökar bara polariseringen och cementerar den egna inskränktheten.

Men mycket är nog en utbildnings- och kunskapsfråga. Med högre utbildning brukar man få i alla fall en förståelse för vikten av att se, förbättra, ifrågasätta och utöka sina egna resonemang. Och dit når man bara genom att delta i en diskussion utan skygglappar och anektdoter. Något som tyvärr blir allt mer sällsynt på forum som dessa (och som är bannlyst inom totalitära rörelser).

MVH AL

#19
2020-04-18 14:33

AL
Ja, man önskar att det du skriver gällde er själva också.

#20
2020-04-18 14:44

Axa. Om du pekar på svagheter lyssnar jag alltid på dem och tar till mig av dem.

Men det förutsätter att de inte bygger på okunskap utan faktiskt går att få stöd för i empirin.

Att justera något baserat på rena sakfel kommer man aldrig få mig att göra.

MVH AL

#21
2020-04-19 00:40

AL #16: Modernt slaveri definieras enligt
Walk Free Foundation som följande: "refers to situations where one person has taken away another person’s freedom- their freedom to control their body, their freedom to chose to refuse certain work or to stop working- so that they can be exploited”.

https://mamoq.com/blogs/the-journal/modern-slavery-in-the-fashion-indust... står också vidare att:

"Technically the term has no legal definition, but includes crimes such as human trafficking, forced labour, debt bondage, and the exploitation of children."

"According to the Global Slavery Index, the fashion industry is one of the biggest promoters of Modern Slavery in the world. In fact, garments are the second highest product at risk of being made by modern slaves. (Technological items such as laptops and computers are the most at risk-products)."

#22
2020-04-19 15:38

Ja du John, föga förvånande hämtar du din definition från nätet, och i sedvanlig ordning utan någon egen analys.

Men om vi tittar på begreppet slaveri så finns det inkluderat i FN:s mänskliga rättigheter (artikel 4). Om vi sedan djupdyker inom området så ser vi att det finns en överlappning mellan nyanser av slaveri och icke- fungerande institutioner och fattigdom. Det finns en hel del studier inom området och under tidigare år (innan klimatfrågan tryckte undan allt annat) har det också varit ett stort fokusområde, inte minst från SIDA.

Fungerande institutioner (rättsväsende etc) är också den huvudsakliga faktorn för att motarbeta slaveri, eller för den delen skapa utrymme för allmän ekonomisk tillväxt. Att däremot sluta handla kläder har mig veterligen ingen större effekt mot att människor arbetar under slavliknande förhållanden. Problemet har precis som dess "syskon", fattigdom, en djupare innebörd än så.

MVH AL

#23
2020-04-19 19:34

Det är som vanligt: John kan inte författa några egna resonemang, utan kopierar från nätet. Ock lika vanligt: John återfaller i det som kallas "confirmation bias" (alltså konfirmationsbias), nämligen att selektivt välja ut resultat/information som stämmer överens med den egna uppfattningen och samtidigt blunda för resultat/information som går emot den egna uppfattningen. Det är bara så dåligt, John.

#24
2020-04-19 21:27

Ehm...
Nej, det är klart. Det är bättre att de stora klädföretagen göder västerländska välståndet och så fort lönerna blir lite för höga i utvecklingsländerna så flyttar man produktionen vilket ändå drabbar textilarbetaren.

Det går att göra kläder som håller längre, är bättre mot miljön och där både företag och arbetare får det bra ekonomiskt. Problemet är fortfarande att alla större klädkedjor hemfaller åt trender och konsumenter är dumsnåla.

#25
2020-04-19 23:53

AL och Intelligentes: I vanlig ordning har ni påtagligt svårt för att man presenterar fakta och där det t o m finns länkar med hänvisning till vidare kunskaper. Det jag kort och gott vill ha sagt är att det speciellt i klädbranschen finns stor risk att människor far illa i arbetet med att framställa så billiga klädesplagg som möjligt till köpare i västvärlden (med resultatet att det sker en överkonsumtion). Detta kanske kommer som en nyhet för en del, men jag har under åratal sett bevis på en hel del undermåliga förhållanden. Vad har Intelligentes att komma med som motbevisar detta och tycker han att en något dyrare skjorta som tillverkats under schyssta förhållanden, inte är värt priset?

AL, så du tycker det är helt i sin ordning att köpa kläder som tillverkats av de som arbetar under slavliknande förhållanden p g a det ändå ingen effekt verkar ha på dessa förhållanden? Slutsatsen verkar alltså vara att det är bättre med slaveri än arbetslöshet. Förståelsen för att väldigt låg lön som nästan är omöjlig att leva på, alltså fattigdom, ofta beror på oskälig ersättning för det arbete som utförs, verkar lysa med sin frånvaro. Exakt samma slappa attityd kan man kopiera till att gälla precis allt man köper med hänvisning till att "det spelar ändå ingen roll".

Ett tips till konsumenter är att försöka ta reda på under vilka förhållande som just de egna kläderna är tillverkade och ställa krav på både själva klädesmärket och även på säljaren i Sverige (eller på annan plats). Konsumentmakt kallas detta och mer om det finns att läsa på https://www.sverigeskonsumenter.se/vad-du-kan-gora/bli-en-smartare-konsu...

#26
2020-04-20 00:21

John. Det jag under tre inlägg nu försöker få dig att förstå är att slaveri inte är ett uttryck för statsstödda system (Om vi bortser från Axa:s kompis i Nordkorea då) utan en konsekvens av bristande institutioner. Det är också vad forskning visar inom området. Fattigdom och det John pekar på kommer man därför fortfarande inte åt genom att inte köpa kläder utan genom att verka för högre ekonomisk tillväxt, utökad internationell handel, förbättrad infrastruktur och ökad regional kunskapsspridning. Jag vet att det inte är Johns favoritfaktorer direkt -vare sig på ett allmänpolitiska eller personligt plan - men i slutändan är det där man landar.

I fallet låga löner är det en konsekvens av kostnadsläget och de regler som gäller på respektive marknad. Jag kan förstå att det kan vara svårt för en svensk att saker och ting ser annorlunda ut ute i den vida världen än hemma på kammaren. Ett bra tips är därför att boka en flygbiljett och resa ut och se sig om. Då upptäcker man att Sverige och den uppblåsta svenska självgodheten försvinner så fort man passerat gränsen. Det gäller inte minst på arbetsmarknaden.

Så nej. Det har fortfarande ingen betydelse om det är kläder eller ädelmetaller som man använder billig arbetskraft till. Det som påverkar valet av produktionsplats är kostnadsläget. Och det kan man bara öka genom de faktorer som jag redogjorde för tidigare och vilka också ingår i Solow-modellen som John fortfarande inte öppnat.

Det finns en anledning till att Kina numera är en ekonomisk stormakt och att många av världens varor byggs och produceras där. Förstår John varför lokal produktion får igång industrialiseringen och en allmänekonomisk utveckling i en region?

MVH AL

#27
2020-04-20 01:04

AL, det har hela tiden varit på ett personligt plan och som konsument jag har argumenterat för att man faktiskt kan kolla upp hur produkter produceras och därefter välja vad man vill stödja. Man ska inte underskatta den konsumentmakt som faktiskt finns och att helt enkelt välja med plånboken. Våga ställa krav som konsument, är mitt bästa tips. Eller har AL kanske aldrig ens tänkt den tanke och än mindre praktiserat det själv? Att våga avslöja missförhållanden vid t ex klädtillverkning och lyfta fram dessa även internationellt och helt enkelt ställa krav, kan göra långt större nytta än många tror. Och jo, faktiskt kan en skälig lön göra att människor i andra länder kan leva ett bättre liv.

Sen kan jag förstå när man yrvaket blir medveten om att människor och miljö utnyttjas på ett helt oacceptabelt sätt för framställa produkter man själv köper, att man gärna slår dövörat till och inte vill inse att man trots allt är orsak till andras misär och förstörd miljö.

#28
2020-04-20 01:07

John. Ja så låter en sann idealist. Inget fel i det;-). Jag beundrar din ungdomliga strävan och personliga övertygelse.

Tyvärr är det dock inte riktigt så enkelt. Du kommer nämligen inte åt fattigdom genom att handla kläder från någon annan. Fattigdom är en följdverkan av strukturer och brist på - jag tar det för fjärde gången - fungerande institutioner (och kunskap).

Så tyvärr skjuter du över målet.

Och konsekvensen blir en arbetslös extra som får tigga istället för att kunna försörja sig.

MVH AL

#29
2020-04-20 01:31

AL, varför krångla till det i onödan, när varje led när det gäller inköp och försäljning faktiskt har en faktisk påverkan, även för de längst ned i pyramiden, alltså arbetarna? Som sagt, gör inga inköp och detta avsett om du är VD, mellanchef eller konsument av produkter, där det finns uppenbara problem med både vad gäller mänskliga rättigheter och miljöpåverkan. Handla alltså t ex kläder från tillverkare som ger sina anställda en rimlig lön och som visar miljöhänsyn, även om du själv kan bli några kronor fattigare. Detta förhållningssätt har snarare med sunt förnuft och ett modernt synsätt att göra än man skulle vara idealist.

Att AL missat att mängder med företag redan idag gör som jag skriver ovan, är uppenbart och likaså att det faktiskt handlar om en vinn-vinn-situation för alla inblandade.

Googla gärna ordet sweatshops och försök förstå vad det innebär.

#30
2020-04-20 02:00

Nu är jag ju inte lika duktig på att googla selektivt och i ideologiskt grumliga vatten som du John, så jag får fortsätta att hålla mig till den traditionella och etablerade kompetensen och kunskapsansatsen. Kalla mig gärna omodern. Jag tror nämligen mer på etablerad kunskap än framgooglad populism och pseudovetenskap.

Och kunskapen visar tyvärr att man inte motarbetar slaveri genom att sluta handla varor samt att -för femte gången - fattigdom är en följd av helt andra saker än låga löner.

Ett bra lästips inom området är "Utvecklingens drivkrafter. Om fattigdom, rikedom och rättvisa i världen" av Stefan Dy Vylder. Där går han på ett lättsamt och enkelt sätt igenom några av de viktigaste orsakerna till fattigdom. Jag vet inte om den finns på Google eller om den passerar igenom Johns selektiva filter, men den kan i alla fall vara bra att känna till om man är nyfiken på orsakerna till att det finns lågkostnadsläder.

Läs gärna den.

MVH AL

#31
2020-04-20 09:50

Haha, ”om vi bortser från Axa:s kompis i Nordkorea”?
AL, du verkar ju själv lida av att vara uppblåst och desillusionerad. Jag kan förstå att det är svårt för en som håller till i den matematiska ankdammen att förstå annat än siffror samt svårigheter att se med andra perspektiv.

#32
2020-04-20 11:12

Det tog uppenbarligen skruv Axa. Men så farligt var det väl ändå inte, eller?;-)

Angående korruption och slaveri kvarstår dock det jag har skrivit. Det bekämpar man inte genom att sluta att handla utan genom FoU, högre ekonomisk aktivitet och via frihandel.

Saker som miljöfanatikerna och (uppenbarligen) Axa inte håller högt på dagordningen.

Angående matematiken och perspektiv så vittnar det uttalandet om massiva kunskapsluckor inom området. Inte mycket att göra åt den saken.;-) "Bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det" (Abraham Lincoln)

MVH AL

#33
2020-04-20 12:08

AL
Du tänker uppenbarligen svart eller vitt, eller binärt.
Jag är inte motståndare av handel men till skillnad från dig så anser jag att klädindustrin kan bli bättre ifråga om arbetarnas villkor men även ifråga om miljö, vilket väl var huvudämnet, att klädindustrin är utsläppsbovar.

Jag tycker du AL ska gå i bräschen för att Volvo lägger all sin produktion i låglöneländer för då kan vi än mer bidra till deras välfärd.

#34
2020-04-20 12:46

Axa: Ja jag tänker, helt riktigt. Det är en egenskap som man har nytta av nästan oavsett vad man pysslar med. Kan som ett tips vara värt lite tid faktiskt;-)

Klädindustrins villkor bli bättre? I vems ögon då? Dina, klädtillverkaren, köparen, arbetstagaren eller aktiemarknaden?. Även om jag nu tänker binärt så har jag lyckats förstå att det är många olika intressen som stundtals drar åt olika håll. Men tvärtemot din kompis i Nordkorea så tror jag inte att man löser det genom femårsplaner. Jag är av uppfattningen att det snarare är en funktion av hur lång landet kommit i sin industrialiseringsprocess. Typexemplet är Axa:s andra favorit, Kina;-).

Att konsumtion ger upphov till olika utsläpp är även det gravt förenklat. Utsläpp i jämförelse med vadå? Beräknat på vilket sätt? Och var ligger den potentiella vinsten - om det ens är frågan om en sådan (nu kommer det snart en googlad länk från vår autodidakta miljövetare)? Trots mitt svart vita resonemang har jag lyckats klura ut att här finns en gråskala som inte alltid är helt lätt att identifiera.

Volvo har f.ö redan produktion i Kina, och man köper dessutom in material från leverantörer och ytterligare undersegment från hela världen. Så Axa kan vara lugn på den punkten. Varför en enskild näringsidkare sedan skall bedriva välgörenhet vet jag inte riktigt hur Axa får ihop. Som ett tips är det ingen affärsdriven verksamhet som gör det.

MVH AL

#35
2020-04-20 13:08

AL
Ehm, villkoren för arbetaren kanske? Eller är du för känslolös för den tanken? Jag tror jag vet svaret...

#36
2020-04-20 13:26

Axa. En arbetare som är arbetslös har knappast särskilt mycket nytta av sina nya villkor.

Eller är du helt känslolös inför den tanken? Jag tror jag vet svaret....

MVH AL

#37
2020-04-20 13:58

AL
Nej, det är klart. De ska vara tacksamma för en fjuttig peng när de badar i kemikalierna...

#38
2020-04-20 18:47

Axa. Ja så länge man lever i en region där kostnadsläget är pressat kan man knappast gå utanför det. En förändring av sådan förhållanden kan då bara komma inifrån, de kan inte komma via svenska sellerikommunister eller godhetspoängjagande inskränkta hycklare.

MVH AL

#39
2020-04-20 22:07

Det är lönlöst, A.L … Dina motståndare argumenterar inte i sak, utan mot person - alltså mot dig. De kommer obetänksamt in helt fel i en diskussion och fastnar sedan där.

#40
2020-04-21 23:19

AL #30: "Och kunskapen visar tyvärr att man inte motarbetar slaveri genom att sluta handla varor samt att -för femte gången - fattigdom är en följd av helt andra saker än låga löner."

AL, du tänker uppenbart fyrkantigt och inskränkt då du tror att lönenivån inte har någon betydelse och att krav på företag inte har någon betydelse den heller! Insikten i verkligheten är nära noll i detta fall. Tragiskt och inte undra på att världen ser ut som den gör.

Nu är det ju inte enbart i u-länder det finns fattigdom, utan även i rikare länder, och jo låga löner är en orsak. Och ja, fattigdom har även andra orsaker, men det har jag heller aldrig förnekat. Som sagt är det upp till oss alla att ställa krav på arbetsförhållande och lönesättning, där produkter tillverkas. Slappa krav och dålig kontroll av faktiska omständigheter gynnar mest ett litet fåtal på bekostnad av andras välmående och miljö.

https://www.oxfam.se/levnadsloner

https://www.va.se/nyheter/2019/09/19/laga-loner-i-leverantorskedjorna-ho...

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/08/07/for-most-us-workers-rea...

#41
2020-04-22 21:22

John. Nu har jag ju lite koll på ekonomi - vilket ingen någonsin har anklagat dig för. Och trots att jag ger dig lästips på vägen blundar du och sätter dig och googlar fram något fullkomligt nonsens istället. Det är oseriöst.

Så jag återupprepar: löneläget kan inte justeras upp genom att man slutar handla kläder. Det kommer aldrig få fram högre löner i lågkostnadsläder. Det är tvärtom ett rent nonsenssamband som saknar stöd.

Löneläget är en funktion av produktivitet, inflationsförväntningar, graden av automation, kunskap och ett par saker till.

En mycket känd metod för att beräkna detta har jag redan givit dig. Jag har dessutom bett dig att öppna den och läsa på. Men du vägrar. Det min vän, gör både dig själv som alla andra en stor björntjänst. Dessutom blir det ointressant att diskutera med någon som inte har de mest fundamentala delarna klara för sig. Se alltså Solow-modellen igen och framförallt Cobb-douglas produktionsfunktion som ligger i samma underlag. När denna tillämpas så ser man att produktionens förädlingsvärde (Det som skapar utrymme för eventuella löneökningar) är helt beroende av högre produktivitet och tekniska landvinningar. Ju bättre institutionerna fungerar desto större blir denna restpost, och även sönderbombade länder kan snabbt komma på fötter igen (jfr Tysklands återhämtning efter andra världskriget alternativt Japans förmåga att sopa undan benen på amerikanska biltillverkare under början av 80-talet).

Vad gäller hur inkomster fördelas finns det också beskrivet. Den mest kända illustrationen kallas för Gini-koefficienten. Jag orkar inte ens gå igenom hur John skall läsa och tolka den eftersom jag pratar för en person som håller för öronen.

Varsågod John: Vågar du?

Q = ALa Cβ

a och β är parametrar där = a är större än O och β är större än O.

Jag vet redan svaret och det är därför som man inte kan ta John på allvar längre. .....

MVH AL

#42
2020-04-23 23:55

Ja du AL, apropå att hålla för öronen...

#43
2020-04-24 01:11

Mina öron är vidöppna, så länge den som talar presenterar något av värde och håller sig borta från ideologiskt snömos.

Man minskar inte på fattigdom genom att sluta handla kläder. Den slutsatsen är ganska enkel att förstå.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.