Bild
Nästa artikel
Konceptet 40.1 som Volvo visade i maj 2016 ger en antydan om hur nya XC40 kan komma att se ut.
Konceptet 40.1 som Volvo visade i maj 2016 ger en antydan om hur nya XC40 kan komma att se ut.

Volvo XC40 blir färgstark utstickare

Nyheter

Nya småsyskonet blir vad som förväntas av minstingen i familjen – uttrycksfull och lekfull.

Snart har Volvos nya småsuv XC40 premiär. Biltillverkaren är än så länge förtegen om det exakta datumet, men redan nu kan de lova att det kommer att bli den bil som designmässigt tar ut svängarna mest i modellutbudet. Det finns inga bilder officiella än men ovan syns konceptet 40.1 som Volvo presenterade våren 2016 och det kanske kan ge en hint om hur bilen kan komma att se ut.

– Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath, som snart avslutar sin tjänst som designchef på Volvo Cars och istället går över till nystartade Polestar som ska bygga egna eldrivna prestandabilar.

Uttrycksfullheten i XC40 speglas i att det finns i en bredare färgpalett och tvåfärgskombinationer för lacken. På insidan går det bland annat att välja på nya mattfärgen Lava Orange och klädseln Oxide Red. Designavdelningen på Volvo har förutom stadsarkitektur och gatumode hämtat inspiration från kartografi och du kan förvänta dig att hitta filtmaterial i mattor, tak och dörrinlägg i en XC40.

När det gäller utrustningsnivåer blir grundvarianten Momentum den mest färgstarka, medan premiuminriktade R-Design och Inscription ska ge ett lite vuxnare och polerat intryck.
 
Diskutera: Tror du att Volvo XC40 blir en framgång försäljningsmässigt?

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2017-08-15 09:01

Volvos marknadsförare jobbar nu för högtryck, småsuv på g!

#2
2017-08-15 09:02

Å herregud, en Suzuki Vitara 2.0.

#3
2017-08-15 09:34

Med tanke på den avsky just valfrihet väckt när det sitter i en Opel Adam är det ju intressant att se reaktionen när det sitter i en Volvo.
Enligt uppgift lär ju olika utrustningsalternativ framkalla svår ångest hos de stackars kunderna.

#4
2017-08-15 10:14

Den är riktigt ful!

#5
2017-08-15 10:40

Inte mycket sikt snett bakåt i den bilen. Märkligt att man tydligen måste göra väldigt instängda bilar siktmässigt numera.

#6
2017-08-15 10:48

Karossen bakom fronten på konceptbilen är rätt lik många andra bilar i den här klassen, t ex SEAT Arona, Peugeot 2008, Renault Captur, ... Och speciellt då vinklingarna av bakre sidorutorna. Litet kantigare kanske, men Volvo måste hitta på något med utsidan, insidan, utrustning eller drivlina för att märkas.

#7
2017-08-15 11:46

Jag tycker nuvarande V40 ser bra ut. Likaså i utförandet CC. Går Volvo i linje med konceptbilen är det enligt mig en förfulning.

#8
2017-08-15 12:45

Vitara? Den ser ut som en Cactus eller vad den heter, utan luftkuddar på utsidan :)

#9
2017-08-15 14:10

Det tror jag då den bär en lekfullhet men samtidigt den stringens som präglar Volvo.
Volvo har gjort ett mästerligt jobb i att skapa och vidhålla sitt eget uttryck, man ser direkt att det är en Volvo.

#10
2017-08-15 16:22

Kommer att ta udden av de tyska småsuvarna Vorsprung dursch Teknik är inte trovärdigt längre efter Dieselgate

#11
2017-08-15 16:23

Den kommer säkert att ligga bra i pris...typ 360.000...

#12
2017-08-15 16:29

Snygg,kommer nog sälja bra i sverige.

#13
2017-08-15 16:48

N-iklas, "Med tanke på den avsky just valfrihet väckt när det sitter i en Opel Adam är det ju intressant att se reaktionen när det sitter i en Volvo."
Där förstår jag dig inte.
Valfriheten var ju Adams största grej, att den inte blev någon succe´ berodde främst på priset och på att den som stadsbil saknade automatlåda.
Jag gillade Adam och tyckte det var synd att den tog slut bakom ryggstödet i framsätet.
När det gäller den här Volvon kan det bli en fullträff om man bara kan hålla ett vettigt pris och förse den med drivlinor som är konkurrenskraftiga både när det gäller prestanda och miljö.
En vettig hybrid är ju ett måste.

#14
2017-08-15 16:56

Skall bli spännande att se vad den väger och hur mycket förbrukningen landar på, antagligen blir det nog diesel motor. En V40 väger ca 1,550 kg... så om denna är lika stor så lär det nog dra iväg mot ca 1700 kg, hahaha.. jadå, man undrar varför man ens gör sådana här bilar nu när vi minst behöver dem. Jag tycker utvecklingen går bakåt på punkten miljö, och det gäller nästan alla biltillverkare idag.

#15
2017-08-15 17:06

Med tanke på hur snål VEA:n är i V90, vore det väl passande med en 1,5 liters 3-cyl på 120-150hk i V40 och XC40..?

#16
2017-08-15 20:36

saabnisse, visst jag håller med, men någon annan hade visst någon annan åsikt.

#17
2017-08-15 20:40

Nästa aspirant i idiotleken "gömma bakre dörrhandtag".

#18
2017-08-15 21:28

Lasse, det är ett koncept som visas!

#19
2017-08-15 21:57

Jaa......?

#20
2017-08-16 00:30

Lasse J. Jag tänkt lite så tvärt om när jag ser på mina idag så automatiserade och streamade bilar att jisses vad ålderdomligt med dörrhandtag som endast samlar smuts, det är lite som att ett modernt kylskåp skulle ha ett redigt vred sittandes på dörren.
Inget är mer rätt eller fel men att jag bara tänker när jag ser på annat och på bilar och förvånas över att det fortsatt sitter dörrhandtag på bilar.

#21
2017-08-16 07:44

Finns ju enkla lösningar som används på customiserade bilar när det gäller dörrar.
Man tar bort dörrhandtag, monterar en liten enhet på dörrkanten som öppnar och "puttar" upp dörren en liten bit med hjälp av en fjärrkontroll.
Man vinner lite säkerhet på detta med för eventuella bilkapare eller rånare kan inte rycka upp dörren eftersom det inte finns några handtag.

#22
2017-08-16 09:25

Hacken, man kan ju förlora lite i säkerhet också. Det kan ju uppstå tillfällen då utomstående behöver ge hjälp. Ok, det går ju att knäcka rutan, men det gör det ju också för buset!

#23
2017-08-16 12:54

Men saabnisse, om dörr och dörrkarm är intakt kan man ju knäcka rutan och öppna dörren inifrån, är dörr och dörrkarm demolerade spelar det ingen roll om det finns handtag eller ej för dörren går troligtvis inte att öppna ändå.
Jag tycker faktiskt också att det ser lite hedenhös ut med handtag på våra bilar år 2017.
Vissa bilar har ju handtag man fäller ut när man skall in i bilen och det är snyggt.

#24
2017-08-16 13:45

Det finns en risk att XC40 kommer att se ut som konceptbilen. Måtte jag ha fel!
Dessa sneduppdragna bakre sidorutor är sällan snygga, och definitivt inte denna. Dessutom blir det instängt där bak och siktskymmande. (Minns när Golf kom, hur jag reagerade på dess skygglappar till takstolpar.)
Lite roligare färger kan verkligen inte skada, särskilt interiört. (Genom åren har Saab faktiskt varit roligare.)

De får det att verka som att Volvo nu är nydanande. Ja, kanske för att vara Volvo, då.

#25
2017-08-16 13:47

Dörrhandtag bör sitta så att man hittar dem och varför inte i armbågshöjd. Det är ju det de oftast gör.
Tesla är ett bra exempel på hur handtag kan integreras snyggt.

#26
2017-08-16 14:06

XC40 kommer få dörrhandtag, så Lasse J och Roy J behöver inte vara oroliga. http://teknikensvarld.se/volvo-xc40-forsta-knivskarpa-bilderna-401334/ Däremot så verkar dom sneduppdragna bakre sidorutorna kanske kunna hänga med till produktionsbilen... Ser fram emot att se den färdiga bilen. Jag tror den kommer bli en försäljningssuccé för Volvo! Små SUVar är inne nu. Och även Vargen borde väl glädjas åt att små och snålare SUVar är populärare än stora törstiga dito.

#27
2017-08-16 15:00

Tvärnit.
Jag håller med dig om att det som ser ut som ett kylskåp också ska ha handtag som harmoniserar med ett kylskåp. Måhända det står en kall öl och väntar när man krånglat upp dörren.

#28
2017-08-16 16:17

"XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath,"

Hur många av XC40-köparna passar in på dessa kriterier? Då lär det inte bli många bilar sålda... Volvo XC40 köps nog mest av av välbeställda seniorer, som uppkattar bekvämt insteg i kompakt format. Och de lär inte ha surfingbrädor i trunken, vilket jag är säker på att Volvos reklamfilmer kommer att visa.

#29
2017-08-16 21:12

Av bilden att döma är inte säkerheten i tak och huvudutrymme mycket att komma med i en eventuell "roll" eller "t-bone". Dyra panelarbeten är også märkbara på bild.40 serien har alltid varit trång och denna är nog inget undantag även då yttre mått ser vesentliga större ut?Even då huvudskydd inte har förbättras=med många airbags för att uppnå eurostar's= falsk säkerhet.

#30
2017-08-17 16:13

Haha, en liten tung bil för storstaden. Det blir jättebra! Jag är väldigt nyfiken på vad vikten blir på den, det har talats om ca 1500 kg... men jag tror nog 100-200 kg mer.

#31
2017-08-18 11:24

Nu är det ju bara en konceptbil på bilden, vi får väl vänta och se hur mycket av den som kommer ut i verkligheten. Jag skulle inte bli förvånad om 2-färgslackeringen kommer, det är ju populärt hos andra tillverkare (och kunder ) sedan flera år.

#32
2017-08-19 08:30

Men spydde lite nu....

Både åt bilen och åt vissa inlägg...

#33
2017-08-19 08:35

Tål du inte vissa inlägg, läs dem inte.

#34
2017-08-19 09:43