Bild
Nästa artikel
Volvo Concept 40.2 (V40 CC).
Volvo Concept 40.2 (V40 CC).
Volvo Concept 40.2 (V40 CC).
Volvo Concept 40.1 (XC40).
Volvo Concept 40.1 (XC40).
Volvo Concept 40.1 (XC40).

Volvos nya designriktning på 40-serien

Nyheter

Volvo visade två nya konceptbilar idag. De demonstrerar hur 40-serien byggd på ny plattform kan se ut i framtiden.

Vid ett event i Göteborg avtäcktes koncepten 40.1 och 40.2. De ser ut som en ny liten suv, XC40 och en crossover, V40 CC. Bilarna ger en föraning om hur Volvos framtida mindre fordon ska se ut. De är byggda på plattformen CMA, Compact Modular Architecture, som är speciellt framtagen för små bilar.

– De nya bilarna i 40-serien har potential att förbättra vår marknadspenetration i ett viktigt, växande segment. Det elektrifierade drivlineprogrammet, som omfattar både en ny kompakt laddhybrid med Twin Engine och en ren elbil, är centralt för CMA-arkitekturen, säger Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson.

Produktionen av nya 40-serien beräknas komma igång 2017.

Klicka på bildspelet för att se mer av koncepten 40.1 och 40.2.

  
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos koncept i 40-serien?

Kommentarer

#1
2016-05-18 17:21

Den är cool. Men var är dörrhandtagen? Hur kommer man in i bilen? Handtagen kostar extra? Det heter förresten "to bring something to the table".

#2
2016-05-18 17:55

Absolut coola, lite oväntade designdrag för en Volvo. Fräckt med en halvkombi i SAAB-anda. :-)
Handtagen funkar nog som för Tesla och "ploppar ut" när man låser upp bilen, på 40.1 sitter de bakre handtagen högt upp i dörrens bakkant.

#3
2016-05-18 18:10

I sidoprofil så påminner V40 CC om BMW X4. Jag gillar Volvos nya grilldesign med tors-hammar strålkastarna.

#4
2016-05-18 18:12

Ny design... För Volvo kanske men Skoda Octavia har sett ut så där i många år.

#5
2016-05-18 19:12

Snygg!
Men som sedan länge är bilbranschen en modebransch. Alla "knycker" från varandra och försöker anpassa det till sin egen filosofi. Den här gången känns det som profilen är en ovanligt lyckad volvofixering av A-stopleparti från Saab 9-5 ng och C-stopleparti från BMW X4. Var walle_x ser Skoda-dragen har jag svårt att förstå.

#6
2016-05-18 19:22

Bägge är lite väl grovt tillyxade i linjerna, i synnerhet XC40 med sitt klumpiga bakparti utan utsikt.
V40 ser bättre ut. Kul att den kommer som CC. Noterar att de gjort raka motsatsen till Citroën med Cactus - de har dragit in skyddslisten i dörren så att den är skyddad. Intressant drag...

#7
2016-05-18 19:54

Fast visionerna behöver inte ta hänsyn till alla lagar inom miljö och säkerhet. När slutprodukten kommer, vilken behöver det, så ser den ju helt annorlunda ut.

.

#8
2016-05-18 20:31

Håller med walle_x, Skodas design DNA går igen här.

#9
2016-05-19 07:18

Nej detta är inget för mig, höga plåtsidor och små rutor. Blir som att köra en pansarvagn typ.
Ser ut som en skogshuggare med motorsåg och yxa har gjort designen, väldigt grov tillyxad och inte det minsta elegant..

#10
2016-05-19 08:02

Fronten har de knyckt från BMW 320 GT och är därmed riktigt ful. Det "svävande" taket med "osynliga" A-stolpar har de knyckt av SAAB 9-5 och är riktigt läckert. Dörrhandtagen är snodda från Tesla och C-stolpen är rakt av från Nissan Rouge. Totalt sett en ganska lyckad helhet bortsett från fronten men långt ifrån vad man förknippar med Volvo. Ser lite för sportig ut.

#11
2016-05-19 08:30

Eftersom jag föredrar bilar med elegant, gärna slät, kaross och proportioner som "stämmer". Inte bilar med spetsiga vinklar, böjda plåtar, vassa kanter och stora hål i fronten så ger jag Volvo tummen ner. Ful!

#12
2016-05-19 08:37

Tur att det är ett concept, för så här ful kan den väl inte bli?

#13
2016-05-19 08:58

ErikAPM, "taket med "osynliga" A-stolpar har de knyckt av SAAB 9-5". SAAB i sin tur knyckte det från Skoda Fabia

#14
2016-05-19 09:05

Hur kommer man in i bilen när handtagen isats fast bunder natten , Man får väl vänja sig med utsendet

#15
2016-05-19 09:24

SUV-Crossover-Sedan-Cupé? Har man försökt få in allt i samma bil?

#16
2016-05-19 12:54

Håller med walle_x. Lika ful som Skodan. Går bort för mig.

#17
2016-05-19 13:56

XC40 ser ut lite som Toyota C-HR även om Toyotan nog är snyggare och mer distinkt.

V40 CC är riktigt snygg.

#18
2016-05-19 15:13

Groteskt ful. "Skarp" och "vass" design på helt fel sätt. Volvo har återgått till att rita bilar med linjal och gradskiva. Här har vi raka motsatsen till ett flödande och orgsniskt formspråk, känns mer SsangYong Tivoli och Kia Soul än det nordiska ljuset...

#19
2016-05-19 15:51

Verkar som om gamla sossecontainer Volvo nu satsar allt mer på design och opraktiska bilar. Crossover, tja, kalla den vad ni vill men jag tycker den liknar en minisedan, alltså en uppgradering av gamla S40. Om den kommer redan nästa år undrar man ju om dom kommer att behålla "gamla" V40 som just i dagarna lanseras med ny grill och "Tors hammare"

#20
2016-05-19 21:55

@simon d

Skoda har i sin tur knyckt de svarta A-stolparna från Saab EV-1 från 1985 :):)

#21
2017-04-20 08:38

Volvo skall bygga bilar som i första hand bygger på funktionalitet och säkerhet inte ramla dit i ett formspråk som innebär att insteg och utrymme påverkas negativt. Många av dagens sk nydesignade bilar har katastrofal runtomsikt som måste kompenseras med kameror när sikten tex bakåt är obefintlig. Hur trafiksäkert är detta ? Bilen håller på att bli en leklåda för elektronikintresserade.
Hur kommer detta att se ut under bilens livslängd ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.