Nästa artikel
Volvo V40 Carbon – Tak i komposit
Nyheter

Volvo V40 Carbon – Tak i komposit

Publicerad 7 maj 2015 (uppdaterad 7 maj 2015)
Volvo V40 får kolfibertak.
Volvos minsting V40 kommer från och med i sommar att kunna beställas med kolfibertak. Men hur blev det egentligen med vikten? Läs mer om Volvo V40 Carbon-Edition här.
Nuvarande generationen av Volvo V40 börjar bli till åren kommen. Men bilen får nu en vitamininjektion i form av lättviktsmaterialet kolfiber.
 
Volvo V40 Carbon-Edition är en V40 med R-Designpaketet men där plåttaket kapats bort och ersatts med kolfiber, kompositmaterialet återfinns även i backspeglarnas kåpor som tröskeldekor.
 
En vanlig Volvo V40 T5 R-Design-bil väger in på 1574 kilo, och enligt Volvo själva var ursprungsidén med kolfibertaket att sänka vikten. Vad biltillverkarens tekniker upptäckte var dock att flexet i takkonstruktionen blev för högt.

Lösningen blev att i alla fall ersätta takplåten med kolfiberelementet, men de tillförde även vissa förstärkningar. När allt var klart stannade vågen på nära nog samma siffra som om plåttaket skulle varit kvar. 

 Volvo V40 Carbon-Edition har ett sänkt sportchassi och Polestars senaste uppgraderingar som nu inte bara innebär motoroptimering utan även en omprogrammering av växellådan.  Bilarna som kommer byggas i begränsad upplaga får nyckellöst system, elvärme i baksätet och parkeringsassistent för att nämna några komfortdetaljer.
 
Priset för Volvo V40 Carbon-Edition är 369 900 kronor och bilen finns att beställas från och med denna vecka.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 Carbon-Edition?

 
     

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-07 11:24
saabnisse

Dumheter, vad är det för mening att spara några kilo som man får betala fantasipris på?
Det är väl bättre att plocka på ett glastak, det är det ju lite mening med och kan ta bort lite av den instängda känslan i den här fjuttbilen.
Och 369000:-! Huga!!

#2 • Uppdaterat: 2015-05-07 13:27
Gunnar Lindberg

Det hade varit smartare att byta till kolfiber där flexet inte har så stor betydelse, dörrar och motorhuv.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-07 14:55
Tjalle

"BMW M3 kunde - då vill vi också ha" :o)

Audi A8, Jaguar och Ford F-150 har aluminium strukturer - det ger en viktbesparing om 100-200 kg.

Till skillnad från Volvo och SAAB 9-5 Gen II, har BMW, Audi och MB chassikomponenter i aluminium, vilket gör lite "nytta" -

#4 • Uppdaterat: 2015-05-07 16:07
tedsvensson

"Nuvarande generationen av Volvo V40 börjar bli till åren kommen."
- den har funnits på marknaden i lite mer än två år???

#5 • Uppdaterat: 2015-05-07 16:30
saabnisse

Tjalle, chassikomponenter i aluminiumlegeringar kan vara bra, men kan ställa till problem i Sverige med vårt salt.
Minns bakre inre länkarmslagret i framvagnen på Saab 9000! Det fungerade utmärkt från 1984 till 1992 då VV bytte saltsammansättning. Sedan korroderade det bort på ett par år!
Men kanske Volvo skulle satsat på chassistrukturer i kolfiberarmerad plast istället för taket.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-07 16:54
Roy J

Kolfiber? Verkligen? Kolfiber är ju synnerligen vridstyvt, så frågan är vad detta är för komposit och hur den är infästad.
Denna trånga, överdesignade bil - säljs såna?
Håller med saabnisse och Kapten.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-07 18:26
Ople

Kör hellre bmw M2

#8 • Uppdaterat: 2015-05-07 19:02
Hackenbush

Tur att den byggs i begränsad upplaga så man slipper se så mycket av otyget.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-07 21:25
saabnisse

Varför nöjer man sig inte med glasfiberarmerad plast i taket? Det dög åt Citroen för sextio år sedan.
Kolfiber är dyrt och att använda det i det här fallet är som att skjuta mygg med haubits.

#a • Uppdaterat: 2015-05-07 22:13
N-iklas

Astra OPC Extreme (som är en tävlingsbil) har inga problem med hållfastheten i sitt kolfibertak.
Där minskas vikten från 9.3 till 2.6 kg.
Fast det beror på stora skillnader i karossens utformning i jämförelse med denna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.