Nästa artikel
Volvo S60 Polestar: Bilder och fakta
Nyheter

Volvo S60 Polestar: Bilder och fakta

Publicerad 17 april 2013 (uppdaterad 18 april 2013)
Volvo S60 kommer med Polestar-trimning och blir den första serietillverkade bilen från Polestar. Australien blir testmarknad.

Volvo presenterar i dag S60 i Polestar-utförande. Polestar har bidragit med sin erfarenhet från motorsport och skapat en Volvo S60 som är lite kraftfullare än vad de flesta ägarna till ett exemplar av modellen är vana vid. Polestar och Volvo har tidigare visat upp koncept av Volvo S60 och C30 i Polestar-utförande, men nu är det dags för Polestars första serietillverkade bil.

Bilen har kvar den turboladdade T6-motor som finns i vanliga S60, men Polestar har modifierat den. Motorn har bland annat fått större turbo och ändrad motorstyrning. Det innebär att den nu ger 350 hästkrafter och ett vridmoment på över 500 newtonmeter.

Även den sexstegade automatväxellådan har optimerats av Polestar, med en funktion för launch control och ett system för fyrhjulsdrift. Accelerationen blir därefter, bilen gör språnget från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder. Topphastigheten har begränsats till 250 kilometer i timmen.

Ny aerodynamik
Tekniken delas föga förvånande med Polestars racingbilar. Det gäller, förutom tekniken som finns i motor och växellåda, bland annat kraftigare bromsar, ett avancerat chassi och speciella stötdämpare. Dessutom har man utvecklat ett nytt aerodynamiskt system i Volvos vindtunnel.

I ett första skede kommer dock inte bilen till några svenska bilhallar. Modellen byggs bara i en begränsad upplaga som enbart ska säljas i Australien, som har en stark marknad för prestandabilar. De första bilarna ska levereras i slutet av juni och om försöket faller väl ut får vi antagligen se Volvo S60 Polestar på fler marknader framöver.

Missa inte galleriet med alla bilder på Volvo S60 Polestar, klicka på bilden till höger!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60 Polestar?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-17 15:56
Oomkullrunkelig

Polestar låter som namnet på en porrstjärna.
Dick Polestar.
Volvos marknadsförare är förgubbade idioter.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-17 17:18
hultarn

Och nu funderar man genast på hur mycket de har ändrat motor och transmission för att den ska hålla för effektökningen.

Detta med tanke på tidigare diskussioner om chiptrimning...

Bra prestanda är det i vart fall! :-)

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Man kanske inte ska raljera över porrstjärnor när man kallar sig själv för Oomkullrunkelig ;-)
Själv tycker jag det är ett bra namn till skillnad från alla bokstavskombinationer som brukar vara standard när det gäller sådana här prestandabilar t.ex. M, RS, AMG, OPC, ATS osv. det sticker ut lite i mängden.

Den här bilen kommer både att bli en imagehöjare för Volvo och sälja bra, en Europalansering ligger nog inte allt för långt borta.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-17 20:56
Hackenbush

Näe, denna Volvon tilltalar mig inte. Vill jag ha en rolig prestandabil så köper jag nog helst en BMW. Finns inte mycket som slår körkänslan i en BMW.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-17 22:26
Roger Skagerström

Polestar är väl det som är attraktivt med det hela. Om du tänker på Dick när du hör det, oomkullrunkelig, så är det nog du som har problem ;) Polstjärnan... Riktigt fint namn som passar bra till Volvos "skandinaviska design" osv.

Tragiskt att de släpper på den nuvarande grisfula modellen dock, och inte på den kommande faceliften som ser så mycket bättre ut.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-18 00:46
doktor olle

Konceptbilen var jättefin med 508hk, lättad och breddad och var tydligen minst lika snabb som M3 på bana. M3, RS4 och liknande är ju benchmark i segmentet så Volvo måste vara minst lika stark och snabb som dessa om man vill sälja S60 Polestar till fler kunder än några enstaka Vovloentusiaster. Nu undrar vi varför effekten tagits ner till 350hk? Det sänder en signal Volvo inte menar allvar med statsningen. Orkade man inte sätta i en växellåda som kan hantera effekten eller vad hände?

Och till dig Oomkullrunkelig kan jag bara säga att det nog är du som är förgubbad, det är väl just gubbar som kollar porrfilm och går på porrklubb och gör sådana associationer. Vi andra får tjejer som kommer till oss frivilligt. Polestar var ju namnet på trimfirman och jag tycker det låter rätt coolt.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-18 06:38
Leif Larsson (ej verifierad)

Varför en sån begränsad upplaga? Byggde Volvo dubbelt så många Polestar, så blev priset mer moderat.
Ang namnet låter det mer som en biljardstjärna, trots att det fatta ett o.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-18 08:55
saabnisse

Jag undrar om det är den här typen av bilar som Volvo behöver.
Ok, man får ju se den som en reklampelare, men det verkar som något ändå är fel med Volvo om man ser på den vikande försäljningen i Sverige och i Europa.
Och i Kina där förlusterna uppgår till 2-4 miljarder!
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/svd-avslojar-volvo-pv-gor-brakforlust-i-kina_8096756.svd

Jag tror att mycket går att förklara med den korkade design de senaste modellerna fått som begränsar kundunderlaget kraftigt.
Det är klart att man hittar en ny kundgrupp, men de som har haft en grund för vad Volvo står för känner inte igen bilen numera.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-20 23:54
Roger Skagerström

Eftersom bilen bara säljs i Australien så är nog begränsad upplaga lite av mumbo jumbo. Den begränsade upplagen är nog inte så många färr än vad kan räknat på skulle gå att sälja. Men det låter bra, och skapar en liten hype ;)

Jämför med Mazda som tog fram MX-5 25th Anniversary som bara kom i begränsad upplaga till cablandet Sverige ;) Bilarna fanns fasen att hitta nya både ett och två år senare ;) Och då är ändå MX-5 en mer kultbetonad bil än S60 någonsin kommer bli.

Enda gången detta funkat på vanliga Svenssonbilar (om än i den högre brisklassen) var väl när Huyndai släppte specifika exemplar av nya Genesis Coupé. Vill minnas att dessa gick åt rätt fort.

#a • Uppdaterat: 2013-04-22 20:16
trasten

Det är inte så att man får något ha-begär direkt, synd!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.