Bild
Nästa artikel
Volvo ska köra om konkurrenterna med nya elbilar

Volvo ska köra om konkurrenterna med nya elbilar

Nyheter

Håkan Samuelsson siktar på betydligt högre marknadsandel för elbilar än i dag.

Omställningen till elbilar kan göra att Volvo tar en betydligt starkare position bland konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes. Det hoppas i alla fall Volvochefen Håkan Samuelsson.

– Vi ser elbilar som vägen framåt och nu skapas det ett nytt premiumsegment som är elektriskt. Där räknar vi med att växa snabbt och ta en ledande ställning, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.

Han vill inte uppge något exakt mål för hur stor marknadsandel Volvo ska ha när det gäller elbilar, annat än att elbilar om fem år ska utgöra hälften av försäljningen. Men han påpekar ändå att Volvo ska ha ”en betydligt större marknadsandel i det elektriska premiumsegmentet än vi har i dagens premiumsegment”.

– Vi kan förbättra vår position radikalt, säger Håkan Samuelsson, och lägger till att han tror omställningen kommer gå fortare än många trodde för bara ett år sedan.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-10-09 08:06

Har nog inte resurserna för utveckling som krävs att komma in i premiumsegmentet och dessutom bli störst. Har bättre möjlighet i segmentet som till exempel Jaguar ligger i där det inte krävs så stort antal bilar för att få högst procentandel

#2
2020-10-09 08:16

sent ska syndaren vakna

#3
2020-10-09 09:09

Jag tror inte på Samuelssons positiva uttalanden, men vad ska han säga?
Volvo lär nog få dra på ordentligt bara för att komma ikapp, om de nu kan det.
Det kommer nog att dröja många år innan kineserna ligger i topp.
Nog för att de har resurser till det, men hur kommer man att prioritera och hur kan Volvo påverka?

#4
2020-10-09 09:12

Är ju inte bilarna som är problemet utan bristen på vettiga laddnätverk

#5
2020-10-09 09:44

Entusiasterna har redan köpt sin elbil, nu handlar det om ett helt annat kundsegment.
Bara en (Musk) nådde fram till den ursprungliga kundgruppen, nu blir allt mycket svårare för övriga tillverkare.

#6
2020-10-09 09:59

Är det ett icke-SUV segement med mellanklass bilar han tänker sig då eller? För om man skall nå breda massan måste det nog till något mer "icke-SUV" aktigt, som väger mindre och ger mer räckvidd med rimlig prislapp (300-400 tkr). Modellen måste också vara mer åt det praktiska hållet, och den sista Volvon som var praktisk var V70.

#7
2020-10-09 10:20

Hur ofta har du problem med laddningen Jarl?

#8
2020-10-09 10:22

Jarl har väl ingen elbil? Än mindre erfarenhet av att ladda elbil om jag får gissa? Men på sikt kan det bli problem om Samuelsson får rätt och fler köper elbilar och ladd-nätverken inte håller samma utbyggnadsakt för att möta behovet.

#9
2020-10-09 10:29

Förstår inte snacket om att Volvo skulle ligga efter konkurrenterna? Audi, Mercedes, BMW, Jaguar, ingen av dessa ligger väl direkt före Volvo inom elbilar?

#10
2020-10-09 10:44

Klabbe, Audi, MB och Jaguar har ju redan elbilar sedan ett tag, BWM har ju haft i3 i många år, medan Volvo ju precis kommit igång med XC40 P8 så visst ligger väl Volvo efter eller?

#11
2020-10-09 10:56

K_Klabbe jo de ligger före teknologiskt med undantag för Jaguar som spelar i samma division

#12
2020-10-09 12:03

Håller inte med er riktigt. Visst har BMW haft i3 länge, och den har väl mest varit ett experiment, men sen har det ju varit väldigt tyst fram till nu i princip. Audi MB och Jaguar har ju elbilar nu, men MB och Audis är ju inte länge sen de kom. I-pace har ju funnits längre men sedan har det varit väldigt tyst även därifrån. Tycker också de verkar vara väldigt lika tekniskt och funktionellt, inklusive volvos. Inget direkt revolutionerande i någon av bilarna.

Räknar man Polestar till Volvo (de är ju trots allt samma koncern) så kanske man t.o.m. kan hävda att Volvo ligger före de ovan nämnda? De hade ju också b.la. C30 electric för 10år sedan. Även laddhybrider var ju Volvo tidiga med.

Inte så att jag vill försvara Volvo, men det känns som att det är väldigt små skillnader i hur långt dessa företag kommit i sin satsning på elbilar. Definitivt ingen nämnvärd skillnad för att spå deras resa framöver inom elbilstillverkning.

#13
2020-10-09 12:46

Klabbe, det är bara leverans av fungerande elbilar so borde räknas och där ligger Volvo efter, även om man räkna in Polestar som just påbörjats leverans.
Sedan om iPace, e-Tron eller ECQ är bättre eller sämre kan man såklart prata om, där känns det mest som e-Tron har lyckats med försäljningen.
C30 electric var lite av ett experiment, i3 är ju ändå en ganska välsåld elbil som man ser ofta, Audi har ju haft A3 e-tron tidigare så...
Men helt klart känns det inte som någon av dessa på riktigt tryckt effektreglaget i botten för att bygga bra elbilar till många, man har lämnat dörren vidöppen till Tesla under typ 10 år...

#14
2020-10-09 13:02

Jag kan iofs hålla med om att det är leverans av fungerande elbilar som räknas. Där ligger volvo efter, men det är så marginellt i sammanhanget att det känns oväsentligt tycker jag. Det är ju inte direkt någon volymproduktion de andra kör med i dagsläget. Audi e-tron är ju relativt framgångsrik bland dessa, men står för runt 1% av levererade Audibilar första halvåret 2020. EQC och I-pace ännu färre gissar jag. Elbilar är helt enkelt i sin linda hos alla dessa tillverkare. Egentligen hos alla utom Tesla om man ska vara ärlig?

#15
2020-10-09 13:11

Den enda tillverkare som jag tror har en riktigt chans att konkurrera med Tesla är Volkswagen. De har dragit i gång sin satsning i tid och satsar på en dedikerad elbilsplattform. BMW och Mercedes går ut och säger att de kommer bli ledande på elbilar, men frågan är om de kommer i kapp Teslas enorma försprång. I dagsläget känns det mest som "mycket snack och lite verkstad" från BMW och MBs sida. BMW har ju som sagt i3, vilken var nyskapande när den kom men som nu känns ganska gammal. Sen kommer ju snart BMW iX3 men den känns mer som att man varit tvungen att göra en elbil mot sin vilja, än att man verkligen lagt ner resurser på elektrifiering, MB EQC känns lite likadan.
När nu Tesla kommer med sina "mega castings" och nya celler, har jag väldigt svårt att tro att någon kommer kunna hänga på dem. VW kommer nog kunna fånga upp mer priskänsliga köpare som tycker Tesla är för dyr, men de övriga tror jag får mycket svårt att hävda sig.
De kanske kan överleva ett tag på att kränga S-klass och 7-serie till Ryssland, asien och mellanöstern.

#16
2020-10-09 13:28

Övergången från fossildrivet till eldrivet öppnar upp för helt nya spelare att ta sig in på marknaden. Visst, premiumsegmentets kunder tror jag är ganska konservativa, inte många av dem som skulle köpa en elbil från Kina som exempel. Volvo kan säkert ta ny mark inom det segmentet, om de har rätta produktutbudet. Däremot segmentet under premium kommer bli ett riktigt getingbo. I farstun står elbilar från Kina som vi aldrig hört talas om. Många rynkar säger på näsan bara man nämner bilar från Kina. Jag tror däremot att bilarna från Kina kommer konkurrera i segmentet under premium.
Tänk bara några år tillbaka när Kia, Hyundai m.m sågs som dåliga bilar, vilken skillnad det är idag, de har trängt undan traditionella märken i europa. Tror att i övergången till elbilar kommer samma sak hända med elbilar från Kina, de kommer ta ny mark.

#17
2020-10-11 12:17

Nja - gasar och kör om konkurrenter? Knappast - med EN enda bil som kostar 700 tusen så kanske man säljer ett mindre antal i början till rika knösar som stått i kö efter denna lilla klump till bil. Jag tycker att det verkar vara mer fart/volym från Kia, VW och Tesla. Om snacket från Volvo ska bli verklighet så måste det finnas mycket på gång i ladorna som snart är färdigt för produktion/leverans - för just nu kör snarare de marknadsledande elbilstillverkarna ifrån Volvo.

#18
2020-10-09 16:20

Undrar om det är nått koncernbeslut om att han måste säga ordet "premium" i varannan mening eller nått sånt..

Skodaägare: Du glömmer dom som är solklara tvåor efter Tesla. Hyundai/Kia ligger långt före VW för tillfället.

#19
2020-10-09 16:22

Volvo bilarna är lite extra tunga, med bra luftmotstånd.

#20
2020-10-09 19:07

Ingen elbil kan per definition ”gasa på”. :)
Alla tillverkare av elbilar vill köra om konkurrenterna. Det är kö i omkörningsfilen.

#21
2020-10-09 19:52

Nja, Raphael, alla tillverkare har tingat omkörningsfilen men väldigt få som ens nära på att vara där och köra...
"men snart kommer (välj valfri modell) och då jäklar..."

#22
2020-10-09 21:09

Carl T - luftmotstånd är inte bara cW-värde - du har en projicerad frontarea att ta hänsyn till också och den är definitivt större på en SUV än på t ex en sedan i samma storleksklass. Därför är en SUV ineffektivare ur förbrukningssynpunkt jfr ett sedan-utförande även när cW-värdet är detsamma.

#23
2020-10-09 21:25

Tesla är den enda tillverkare som idag kunnat tillverka en hyfsat snål SUV. Kolla in profilen från sidan på en Tesla så ser ni hur låg front modellen har, som övergår i en ganska slutande motorhuv som sömlöst går över till vindrutan. Bakänden slutar brant (negativt för utrymme baksäte). Detta medför att SUV:en trots allt blir hyfsat strömlinjeformad...nackdelarna är att utrymmet inuti modellen blir tyvärr dåligt.

#24
2020-10-09 21:52

Det var front arean jag syfta på. Med samma laddbatterier kommer Polester 2 längre än Volvo XC 40 elbil.

#25
2020-10-09 22:01

Polestar har en räckvidd på 470 km, och Volvo XC 40 elbil har en räckvidd på 400 km.

#26
2020-10-09 22:07

Här ser man tydligt skillnad, kolla in fronten! Polestar har inte alls samma strömlinjeformad kaross!
https://www.aftonbladet.se/bil/a/jBdldb/superduell-tesla-model-3-mot-pol...

#27
2020-10-09 22:09

Såklart Carl, bara titta på "lådbilen" XC40...fyrkantig som ett utedass..om man nu jämför med en Postar 2...och även den ligger i lä om du tittar på en Tesla model 3..(kolla länken ovan).

#28
2020-10-09 22:28

Enligt senaste tyska utomvetenskapliga studie så har man stresstestat räckvidden på XC40. Genomfört i vintermiljö, med full AC värme, rattvärme, extra monterad ljusramp, takbox med skidor samt två barn i baksätet med uppkopplade surfplattor kom XC40 ca 4 mil.

Kanske lite hittepå men det skulle inte förvåna mig om det är nära sanningen. ;-)

#29
2020-10-10 03:19

Volvos mål är att hälften av omsättningen ska komma från el 2025, börjar bli brådis

#30
2020-10-10 08:07

Jag tycker det är problematiskt att så många elbilar och elbilsbatterier är tillverkade i Kina. Väldigt mycket av elbilens miljöfördelar försvinner om den tillverkas av skitig kolkraftsel.

Kinabilar borde vara diskvalificerade från klimatbonus.

#31
2020-10-10 15:22

V70 Silver: Och om de fabrikerna inte använder kolkraftsel då? Får de bonus då i din värld? Du tycker inte det blir lite krångligt med ditt resonemang?! Kolla vad Gigafactory Shanghai har för elmix t.ex?

#32
2020-10-10 15:23

Vargen: Du skrev att Teslas form på deras SUV-modeller innebär att det blir dåligt med utrymme inuti bilen, har du själv kikat närmre på Model X och Y? Inte direkt så att de lider av dåligt utrymme. ;) X är sjukt rymlig....Y rymmer vad jag förstått mer än både XC60, GLC och Q5 för att nämna några i samma klass.

#33
2020-10-11 09:07

Henrik M. Elmixen är just en mix. Har du gått på försäljarsnacket och tror att du bara har förnybar el hemma?

Så länge du inte går off grid så får du den nationella elmixen. Bedriver du tillverkning i Kina så kommer runt 2/3 av elen från kol. Kina bygger ut kolkraften för fullt just nu. En viktig förklaring till detta är att landet producerar så mycket varor till oss i väst.

#34
2020-10-11 09:36

Carl - om du menade stort luftmotstånd förstår jag kommentaren men bra luftmotstånd tolkade jag som lågt luftmotstånd.

#35
2020-10-11 09:44

Sen kanske man skulle kunna se det så att med ett fåtal stora kolkraftverk så finns stora möjligheter att rena utsläppen till mycket hög grad och om då detta ställs i relation till mängder av förbränningsmotorbilar som i de flesta situationer inte går speciellt "rent" så kanske det ändå är att föredra dessa nya, koleldade kraftverk om dessa är förutsättningen för bl a tillverkningen av elbilsbatterier. Bäst är givetvis helt "fossilfri" el men när detta inte går... Allt är som vanligt inte svart eller vitt...

#36
2020-10-11 20:17

Volvo ska köra om sina konkurrenter, hur ska det gå till när räckvidden hos Volvos elbilar är kortare än sina konkurrenter.

#37
2020-10-12 10:06

Henrik M, ingen av de modeller du radar upp är effektiva när det gäller utrymme. Det är SUV modeller, hade det varit MPV så hade de rymt massor! Modell 3 kan du knappt sitta i baksätet (taket går ner för snävt och ger inget utrymme). Det är som vanligt, stora utanpå... relativt små inuti. En granne har Q5... dåligt med lastutrymme. Känner en norrman som har Tesla X, visserligen stor bil utanpå... inte jätteimponerad med utrymmet i själva bilen. En annan granne hade ett tag en Caddy, den var nog lika lång som Tesla X, den lånade jag för att hämta en säng... den kunde jag bara slänga in sängen i Caddy'n och köra hem igen...där snackar vi utrymme!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.