Bild
Nästa artikel
Volvo S80 Executive – med mer lyx

Volvo S80 Executive – med mer lyx

Nyheter

Volvos lyxsedan nummer ett, S80 Executive, uppdateras för att erbjuda mer flärd. För första gången finns instrumentpanel i läder.

Volvo presenterade i mitten av april en ansiktslyftning för S80 årsmodell 2012. Nu följer modellen i lyxigt Executiveutförande i samma spår.

Bilen får omarbetade strålkastare med aktiva xenonlampor som tillval, extra emblem på C-stolparna och sidospeglar med integrerade lysdiodblinkers.

Inuti kupén återfinns Volvos nya infotainmentsystem Sensus, vilket innebär en fem- eller sjutumsskärm som placerats i mittkonsolens övre del. Som första Volvomodell hittills får bilen också en instrumentpanel med ovansida i läder, ”esspressobrunt” eller ”off black”.

Bland andra detaljer i inredningen finns kylskåp i baksätet med en uppsättning kristallglas, ventilerade stolar med massagefunktion, analog klocka integrerad i instrumentpanelen, dörrpaneler i läder och förvaringsfack i mittkonsolen av aluminium.

För att förstärka det enligt Volvo ”sobra intrycket” är golvmattorna specialutformade och extra tjocka.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80 Executive?

Taggar: Nyheter, , Volvo, Volvo S80

Kommentarer

#1
2011-05-04 11:54

Nu ska man komma ihåg att detta ska vara Volvos "toppbil" - som når bara halvvägs upp i modellplattformen för Mercedes, BMW och Audi (och ändå lirar den ett par snäpp under E-Klass och kompani). Från den här nivån gasar den tyska trion vidare med ett batteri av fantastiska bilar som CLS, S-Klass, CL och så vidare. På Volvo klistrar man på lite läder och annat, medan man hos tyskarna har byggt in allt detta redan från början och dessutom för länge sedan.
Men sett som en enskild produkt ser det väl ok ut och jag skulle naturligtvis inte dö av att köpa en sådan här bil. Men steget från tanke och handling är låååååångt ...

#2
Raymond K
2011-05-04 12:40

Invändigt ser den fin ut men utvändigt är den lika elegant som Skoda Octavia. Tolka det som ni vill.

#3
2011-05-04 13:11

Får man fråga , vad kör KaptenOberkommando själv för bil i dag ?

#4
1 Tysken
2011-05-04 15:58

Att Mercedes har byggt in läder någonstans i sina bilar utan att det är tillval är lögn, På en standard Mercedes E-klass finns inget läder.
Men tillvalslistan är lååååång och väl prissatt till Merceders fördel.
En skinnklädsel till en E-klass hamnar på långt över 20.000 om man inte väljer snikvarianten där enbart sittytorna på stolarna är av skinn (Taxi varianten)
Så "Kapten oberkomm" du får nog börja läsa på om ditt favorit märke så att du inte missar vad som ingår och inte, den dagen du uppnår ålder att köpa din drömbil.

#5
2011-05-04 20:09

1 Tysken, läs igen och läs rätt. För det första skrev jag inte att just Mercedes ha "byggt in" - jag skrev "tyskarna" (men även du visar tydligt en smula Mercedeshat). För det andra övertolkar du "byggt in" åt pipan fel. Jag menar helt enkelt att de tyska tungviktarna redan från början och för länge sedan har byggt in pondusen i sina bilar som en del andra försöker sminka på i efterhand. Hela tanken hos tyskarna andas muskler.

För övrigt, 1 Tysken, är det DU (och flera med dig!)som skall läsa på om vad som ingår i en Mercedes. På en "normal" E-Klass ingår tygklädsel som standard. För 5 400 kronor kan man välja "taxiskinnklädseln" (ett konstmaterial som är bättre än riktigt skinn sett ur en ren slitage- och skötselsynvinkel) som INTE består av skinn endast på sittytorna utan över HELA klädseln! Och för INTE långt över 20 000 kronor (snacka om dumma överdrifter) utan för 19 700 kronor får man äkta helläder överallt.

Du, 1 Tysken, har - tilsammans med Pender m.fl. en låååång hemläxa att göra vad gäller utrustningsnivån i Mercedes. Och medan ni gör den kör jag vidare i min E-Klasskombi - och funderar vidare på om jag ska köpa en Audi A6 som omväxling. Och själv då? En gammal Ascona, kanske?

#6
1 Tysken
2011-05-04 20:47

För att sitta bra i en Mercedes så kräver det andra stolar , det finns väl ingen som sätter skinn på standardstolar då kostar det minst 6000kr ytterligare då hamnar man på minst 25.700kr bara för att få en bra sitt komfort i en Merceders E-klass, sedan är det inte skinn överallt , med överallt så är det skinn även på instrumentbrädan och alkantara innertak, då får du slanta upp än mer om det finns som tillval.
Tack vare detta och många andra delar på Mercedes så är detta inget val för mej , Mercedes är enligt mej den sämsta premium märket från Tyskland.(bortsett från S-klass som är top of the line)
BMW, Porsche och Audi ligger före...men om man är 60+ så är säkert Mercedes ett första allternativ .
Precis en Opel Ascona RS hade jag när dessa kom, den använde jag i slutet av min tävlingskarriär...den var svårslagen på den tiden hade gärna haft den kvar ...nu förtiden , när man blivit gammal så är skojbilen en Porsche 997:a,

#7
2011-05-04 21:59

1 Tysken, det är låg nivå från din sida att först skriva om skinnklädsel i största allmänhet för att sedan med någon subjektiv självklarhet komma dundrandes med att man minsann måste ha andra stolar etc. och då - ja DÅ - blir det "ditt hutlösa" pris. Ett bra tips framledes är att vara tydlig från början. Det fanns ingen anledning att tro eller ens misstänka att du menade specialsäten. Att du sedan är så vanskapt att du inte kan sitta i standardstolar är vare sig mitt problem eller självklart. För de flesta duger standardstäten utmärkt och väljer skinnklädsel därefter - den för 19 700 kronor (eller konstlädret för 5 400 kronor).

En annan sak som är störande med dig är alla dina särskrivningar. Missade du stora delar av skolgången?

#8
2011-05-04 22:44

Enda jag vet om Mercedes utrustning är att de är ensamma om att kunna få sin egen Bygg din bil-funktion att låsa sig på grund av alla idiotiska kombinationsbegränsingar :p

#9
2011-05-04 23:46

Alltså Kapten Haddock, nu får du sluta med ditt trams. Mercedes E klass är en taxibil och inte i närheten av just denna Volvo S80. En MB E måste utrustas för att bli, vad du är så jäkla kåt på, "premium" liksom även S80 måste.
Skillnaden är att Mercedes som fabrikat anses som premium vilket nog inte Volvo gör men du måste väl för hundra gubbar nå'ngång ta reda på varför det förhåller sej så.
Jag tror inte att du är så dum och inbilsk som du föreställer dej så forska lite i begreppen och ge denna Volvo det erkännande som den är värd. Eller?
Jag kan tråkla dej i oändlighet om du vill ;o) , Du kan byta hur många nick du vill, jag känner ändå igen en halt höna på dess gång ... så sluta nu med ditt skitsnack om Mercedes E klass ... försök inte göra den mer än vad den är. Bli lite saklig i sammanhanget, jag tror att du kan.

#10
Raymond K
2011-05-05 00:01

Interiören i denna Volvo ser mer premium ut än Mercedes men Mercedes exteriör ser mer premium ut än Volvo.
Lägger inga värderingar rent kvalitetsmässigt om detta förhållande utan jag grundar detta endast på det estetiska.

#11
2011-05-05 00:11

Jag blev så kär i nya instrumentpanelen att jag gick in i Bygg din Volvo. En V70 T4 med stereoanläggning spräckte 300 000kr-gränsen direkt. Så jag gick därifrån :p

#12
1 Tysken
2011-05-05 08:47

Sluta nu med ditt fjanteri "kapenen" du verkar finna ett nöje i att framställa dej själv dummare än vad som är möjligt, skaffa dej ett liv och sluta med dina fabler, dom kan du dela med dej till dina lekkamrater om du har några på dagiset.

#13
2011-05-05 10:25

1 Tysken, är det fjanterier att jag på goda grunder tillrättavisar dig? Först skriver du inte vad du egentligen menar för att sedan skriva ut det som om det vore något underförstått självklart. Pajaskonster är vad det är.

Jes, jag byter inte nick för att "börja om" eller för att jag tror att ingen ska "genomskåda" mig. Jag byter nick därför att det finns barnrumpor här som inte låter mig få ha nicken ifred! Jägaren användes med snarlik stavning och Anonymus tog någon annan. Så vad annat kan jag göra än regga ett nytt?
Vad menar du med att Mercedes E-Klass är en taxibil och inte i närheten av just denna Volvo S80? Sedan när blev Mercedes E-Klass INTE en bil för privatbilister?
Jag föreslår att även du Jes studerar utrustningslistorna. Återkom om ett par år ... Och är det någon som ska försöka bli saklig i sammanhanget är det väl du?!

Mercedes äger. Punkt slut.

#14
2011-05-05 11:02

En instrumentbräda i läder står det. Det är lyxigare än vad Mercedes E-klass erbjuder som tillval. Konstläder Artico kan man få deras bräda klädd i för 12 700 kr. Möjligtvis kan Designo-utförandet fås med äkta läder. Men då kostar det.

#15
2011-05-05 17:00

Tänk att man kan bli kolerisk över bilinredningar i allmänhet och Mercedes i synnerhet. KaptenOberkommando något mer än övriga.
Jag gäspar och vandrar vidare.

#16
2011-05-06 00:36

Det ser ju riktigt mysigt ut i den där volvon! Brukar vara ganska snabb att rata träpaneler, men i kombination med det ljusa lädret och borstade aluminiumdetaljerna så kan det nog funka i den här bilen.

Tummen upp för det perforerade lädret och ventilation samt massage i stolarna!

Är dock lite mer tveksam till nödvändigheten med kylskåp+kristallglas i baksätet. Har man såpass viktiga passagerare så är det väl snarare mer klassiska lyxbilar som efterfrågas?

#17
2011-05-07 00:30

Men det är ju svinbra när Leffe, förmannen på bygget, har fått en riktigt fin firmabil, och ropar till grabbarna i baksätet på vägen till hocheymatchen:
- Fan killar öppna det lilla skåååpet får ni se schysta prylar fan! (försöker härma stockholmska)
- Faan killen shysst biil har ju bäägare *häller upp en Falcon trefemma i kristallglaset och sveper*

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.