Bild
Nästa artikel

Volvo S60 och V60 Polestar – bilder och fakta

Nyheter

350 hästkrafter och 0-100 km/tim på 4,9 sekunder. Med nya S60 och V60 Polestar ställer Volvo in siktet på tyska prestandabilar.

Volvos trimmare och motorsportdivision Polestar har nu tagit sig an modellerna S60 och V60, som tidigare i år fick ett ansiktslyft. Resultatet är två krutpaket som möjligen kan gå hem hos dem som vill ha lite extra pulver.

– Detta är en "driver's car for real life", kommenterar Christian Dahl, vd för Polestar.

Bilarna har försetts med 20-tumshjul, styvare fjädrar och anpassade stötdämpare. Bromsarna har modifierats med sexkolvsok fram och större skivor. Luftmotståndet har också minskat tack vare en ny bakvinge och mindre förändringar i fronten.

Givetvis har också motorn trimmats. Polestar har utgått från Volvos sexcylindriga T6-maskin, men valt ett nytt turboaggregat och en ny laddluftskylare. Effekten anges till 350 hästkrafter och det maximala vridmomentet till 500 Nm.

Kraften levereras till alla fyra hjul via en sexstegad automatlåda, som också kan manövreras med växelpaddlar på ratten. Polestar påpekar även att fyrhjulsdriften och antisladdsystemet kalibrerats om för mer aktiv körning.

Allt som allt gör Polestars modifieringar att bilarna accelererar från stillastående till 100 km/tim på 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Med de siffrorna kan Volvo mäta sig med tyska prestandabilar som Audi S4 och BMW 335i.

Slutligen har också insidan av bilen arbetats om med nya färger, material och detaljer. Bland annat syns Polestars blå färg i sömmarna på ratten och sätena.

De nya toppvarianterna av S60 och V60 ska säljas i Sverige och de första exemplaren levereras i juni 2014. Volvo har ännu inte gått ut med något pris, men räkna med att bilarna kommer att kosta mellan 500 000 och 600 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya toppmodeller?

Fakta: S60/V60 Polestar

Motor: Rak bensinmotor med turbo, 2 953 cm3, 350 hk vid 5 700 v/min, 500 Nm vid 2 800-4 750 v/min.
Kraftöverföring: Haldex fyrhjulsdrift. Sexstegad automatiskt växellåda.
Prestanda: 0-100 km/tim: 4,9 s. 0-200 km/tim: 17,7 s. 80-120 km/tim: 4,7 s. Toppfart: 250 km/tim.
Tjänstevikt: S60 Polestar: 1 752 kg. V60 Polestar: 1 822 kg.

Kommentarer

#1
2013-11-26 12:31

Nu vore det kanske idé att prata "image" och miljöansvar ... Och om det är så att Volvo siktar på tyska prestandabilar så är det ju ett erkännande till vilka som regerar och utgör måttstocken. Att det går att sno några kunder i Sverige betvivlar jag inte, men att tyska köpare skulle stå i kör för en bil med sådant här tydligt "svenssondrag" kan Volvo glömma. Titta bara på inredningsbilden: Ljusår från vad kunder till tyska tungviktare vill ha. Interiören ser ju ut som i en leksaksbil.

#2
2013-11-26 12:56

Förstår mig inte riktigt på denna typ av bil, för tung för att vara sportig (Mercedes AMG E63 väger över två ton!), dyr och relativt obekväm som bruksbil. Tror faktiskt att min riskokare är roligare att köra om man gillar kurvor ;)

#4
2013-11-26 14:42

Klart att de som gillar mycket blingbling och hyvlade träplankor inte tilltalas av denna något "cleana" interiör utan krusiduller.

#6
2013-11-26 15:32

Om några år är Vovo borta. Den kommer att tillverkas i Kina och sedan försvinna.

#7
2013-11-26 16:03

Det fanns bevisligen ett stort intresse att köpa den Polestarmodell som bara byggdes i ett exemplar och Volvo försöker nog smida medan järnet är varmt.
Om det är ett lyckokast får nog tiden utvisa men om den marknadsförs på rätt sätt, d.v.s. att de presumtiva kunderna får reda på att bilen existerar finns det nog en chans att sälja några hundra stycken.

#8
2013-11-26 16:04

Polestar låter som namnet ett på en manlig porrstjärna.

#9
2013-11-26 17:16

Jag har tagit bort några kommentarer som inte höll sig till ämnet. Nu fortsätter vi diskutera S60 och V60 Polestar.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#10
2013-11-26 18:02

Bra där, Fredrik! Äntligen ett tidigt men milt ingripande. Inte bara min kommentar togs bort utan också den från lillstefan nr.2 som föranledde mitt inlägg. Håll nu den här stilen, gosse!

#12
2013-11-26 19:42

Jag håller med Kapten, det är inte lätt att slå sig in i tyskgruppen. Jag tycker dock utsidan är riktigt läcker men håller också med Kapten om insidan, den hänger inte med utsidan. Jag ser fram emot den dagen då Volvo skrotar den fula mittpanelen som är för hög, den sticker liksom över kanten till displayen. Jag sitter och blänger på den varje dag i min V60, hur har de tänkt? Men, som sagt, LÄCKER på utsidan!

#11
2013-11-26 19:43

Vad tycker du om Volvos nya toppmodeller?
Jag tycker att det är sorgligt att man inte slutar och tillverka dessa "monster" bilar oavsett märke. behovet är lika med noll. att egot tycker annorlunda må vara hänt.(eller plånboken). 99% av köparna är män med liten sn-pp.
inför snarast max co2 utsläpp för bilar. Denna kategori hör hemma på museum.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.