Nästa artikel
Volvo planerar liten premiumbil
Nyheter

Volvo planerar liten premiumbil

Publicerad 21 augusti 2012 (uppdaterad 21 augusti 2012)
Volvo överväger att ta fram en liten modell som kan ta upp kampen med bland annat Mini och Audi A1, enligt vd Stefan Jacoby.

I en intervju med branschtidningen Automotive News Europe säger Stefan Jacoby att Volvo har planer på en ny instegsmodell som är mindre än senaste nyheten V40.

– Premiumkunder definierar inte längre lyx baserat på bilens storlek eller antalet cylindrar, det finns andra attribut som spelar in, säger Volvochefen.

Om planerna ska bli verklighet behöver Volvo en ny partner för att få tillgång till en plattform för mindre bilar och dessutom utveckla motorer av lämplig storlek, uppger Stefan Jacoby. Men en ny instegsmodell står inte överst på Volvos agenda.

– Min prioritet är den nya skalbara plattformen (SPA) och att förnya kärnmodellerna, 60-serien, 80-serien och suvarna, säger Jacoby. När jag lyckats med det kan jag bredda modellprogrammet, gå in i nischklasser, utveckla en ”sportback” och titta på mindre bilar.
 
Den lilla premiumklassen – där bland annat Mini och Audi A1 ingår – ökade förra året med 19 procent i Europa till totalt 332 000 bilar, enligt marknadsanalysfirman Jato Dynamics. Den kakan vill Volvo och Stefan Jacoby ta del av.

Diskutera: Vad tycker du om Volvochefens planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-21 10:27
HiTek

Jacoby har mycket planer och det gillas starkt! Finns nog en hel del intressanta modeller i pipeline!

#2 • Uppdaterat: 2012-08-21 10:35
Thommys

Han självutnämner sig själv till att tillverka premiumbilar. Använder man bara namnet så tror folk att Volvo är premium. Ja ja. I Sverige är det en tjänstebil precis som VW. Varken mer eller mindre.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-21 11:11
Thommys

leifer

Premiumbil är något ut över det vanliga i klassen.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-21 11:35
gsson

Volvo och premium, passar lika bra i samma mening som olja och vatten...

#5 • Uppdaterat: 2012-08-21 11:43
saabnisse

Ja Jacoby får kalla den "Premium" hur mycket han vill.
För mig stämmer det inte.
Jag har åkt Volvo ganska mycket genom åren, de senaste tio åren mest V70, men jag skulle aldrig vilja köpa någon Volvo för eget bruk.
Jag tycker att det är alldeles för mycket "Allsång på Skansen" över den.

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Visst kan Volvo lyckas slå igenom som ett "premiummärke".
Möjligtvis att det kommer ta längre tid för den processen att slå igenom i Sverige där Volvos rykte är liktydig med folkhemsfraktare, men folkhemmet försvann och det kommer Volvos präktighetsstämpel också att göra.

Se bara på Audi, hur många kallade det märket "premium" för tjugo år sedan?
De lyckades med sin klassresa från att vara en rostbenägen gubbe-i-hatt bil genom en målmedveten satsning uppåt i hierarkin.
Volvo kan göra samma sak men deras största hot är tiden, det som tog Audi dryga tjugo år måste Volvo klara av att genomföra på 5-10 år.

Svårt men inte omöjligt...

#7 • Uppdaterat: 2012-08-21 12:53
Thommys

Volvo 740 var ingen premium. De bluffade till sig det genom att först sätta en sexa i den och säga att den är tänkt att konkurrera med Jaguar. De fanns de som gick på det. Precis som nu när Volvo säger själva att de är premium. Säger de det tillräckligt många gånger så tror folk det.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-21 12:57
KaptenOberkommando

Såja, nu är leifer tillbaka i gammal "form" ... Och han fortsätter att tjata om Mercedes och premium, och ifrågasätter återigen hur Mercedes kan vara premium då de "prånglar ut" allsköns modeller - och "oavsett vad det är för kvalitet". Det lär nog aldrig ta sig in i leifers huvud det som jag har skrivit så många gånger: premium har inte att göra med enskilda modeller eller enskilda typer av fel. Premium handlar om märkets position på marknaden - eller hur marknaden uppfattar märket, om man så vill. Och givetvis kan ett märke aldrig sorteras som premium om det inte finns substans för det. Audi har lyckats i sin strävan som började på tidigt 1980-tal medan Volvo i stort sett står kvar på samma ställe, en bil för barnfamiljer som gillar "Allsång på Skansen". Volvo har aldrig uppfattats som premium utomlands men väl setts som ett litet udda, exotiskt och rätt ok märke från Norden.
Och som Volvochefen själv konstaterar: "Premiumkunder definierar inte längre lyx baserat på bilens storlek eller antalet cylindrar, det finns andra attribut som spelar in, säger Volvochefen." Tja, detta har jag skrivit hundra gånger vid det här laget (dock håller jag inte med om ordvalet "lyx", då det i stället skulle ha stått premium). leifers tugg om att en enskild bilmodell är premium baserat på storlek, motor och växellåda faller platt som plasfolie till marken. Mitt resonemang om HELHETEN och att ett flertal parametrar spelar roll för vad som kan kallas premium bekräftas härmed av en VD i branschen. Hmmmm, jag skulle nog fasen byta jobb ... Så härmed är matchen avgjord en gång för alla - och jag vann.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-21 13:07
KaptenOberkommando

leifer, vad spelar det för roll vem det var som startade diskussionen? Du deltar i den med ditt gamla snedtugg och får därför finna dig i att få på nöten.

#a • Uppdaterat: 2012-08-21 16:18
Audi A5 SB

Jes_, t.ex. att man kan ta bättre betalt för en bil med "premiumstämpel". Bilen jag beställt (A4), kostar mer än 50.000:- mer än en Passat med motsvarande utrustning. Ingen ska slå i mig att A4 är så mycket dyrare att tillverka. Det lär väl snarare handla om en tiondel av detta belopp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.