Bild
Nästa artikel
Volvo och Toyota säkraste bilarna

Volvo och Toyota säkraste bilarna

Nyheter

Volvo S60/V70/S80 och Toyota Avensis är de säkraste bilarna enligt Folksams nya upplaga av rankningen “Hur säker är bilen?”

Försäkringsbolaget Folksam har släppt årets upplaga av rankningen ”Hur säker är bilen?” Toppar rankningen gör både Volvo S60/V70/S80 av årgångarna 98-06 och Toyota Avensis från 03-08. Strax efter återfinns Renault Laguna från 94-01 på tredjeplatsen. Alla tre bilar var minst 30 procent säkrare än medelbilen.

Valet av bil kan få positiva konsekvenser. Folksams undersökning visar nämligen att antalet olyckor som slutar med dödsfall eller invalidisering skulle minska med 30 procent om alla körde en av de säkraste bilarna.

Likheter med Euro NCAP
Folksams undersökning bygger på verkliga olyckor. Det finns dock stora likheter i resultaten jämfört med Euro NCAP:s krocktester. Bilar som belönats med fem stjärnor av Euro NCAP visade sig ha 30 procent lägre risk för olyckor och 80 procent lägre risk för dödsolyckor i Folksams undersökning, jämfört med bilar som fått två stjärnor.

Vill du ha en säker bil finns ett antal modeller du bör undvika. Citroën AX 87-93, Citroën BX 83-93 och Renault 5 85-90 visade på sämst säkerhet. Även några bilar av nyare årgångar visade dåliga resultat: Hyundai Accent 99-06, Honda Civic 92–96, Fiat Punto 94- 99 och Renault Clio 91-98.

I undersökningen har 115 000 olyckor mellan 1995 och 2010 med 31 500 skadade personer analyserats.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-30 12:04

Är de nya volvo- och toyotamodellerna sämre, eller är de inte med i undersökningen? Det rör ju sig trots allt om olyckor fram till 2010.

#2
2011-08-30 12:14

Förresten Kevin, finns det möjligtvis en länk till undersökningen? Vill se hur våra bilar klarar sig :)

#3
2011-08-30 12:26

Konstig indelning.
Skulle Avensis före -08 vara säkrare än efter -08?
http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen/1.57836
Och t.ex. Seat får ett grönt plus trots att den saknar antisladd?
Det är nog mycket här som kan ifrågasättas.

#4
2011-08-30 12:30

Tack för länken, saabnisse!

Vad antisladd anbelangar antar jag att de bara undersöker hur skadad man blir när det väl har smällt, inte huruvida själva olyckan skulle kunnat undvikas.

#5
2011-08-30 12:32

Ständigt detta Folksam som tror sig vara alla undersökningars orakel. Tidigare har Saab varit ett av gullebarnen men lyser nu helt plötsligt med sin frånvaro. Och en E-Klassmerca från 96-02 är helt plötsligt så farlig att man avråder från köp. Dessutom haglar det med fem stjärnor för Mercedes, men det finns inga verkliga olyckor att luta sig på - trots att de flesta modellerna har varit i trafik ganska länge. Hela "undersökningen" andas stora, svarta hål, men likt förbannat vill Folksam göra gällande att detta är "facit" som alla svenskar skall följa. Och Toyota Camry 92-96 är två klasser (!!) bättre än Toyota Camry 97-01! Bara det här sista exemplet visar hur totalt idiotiskt fel Folksam har - eller i vart fall fått in exemplar som av slumpen har smällts så totalt olika hårt. Trovärdigt? Givetvis inte.

Folksam, dra något gammalt över er.

#6
2011-08-30 13:14

Jag tror att de flesta här ser konstigheter i Folksams redovisning.
På en del modeller har man delat upp olika generationer av samma modeller, på andra modeller inte. Detta trots att bilarna ofta har blivit förbättrade vid generationsbytet, kraftigare kaross, fler krockkuddar, bättre energizoner.

#7
2011-08-30 18:36

Jag tror att undersökningen nog innehåller mindre fel än allas spekulationer/teorier om vad som är fel på just undersökningen även om allt såklart inte är skrivet i sten så är ju detta åtminstonde resultatet av en massa verkliga trafikolyckor som inträffat.

Kapten, En Merca E-klass-96-02 har inte legat särskillt bra till i någon av Folksams olycksundersökningar genom åren jag läst dessa sedan den kom med så den har inte "helt plötsligt" blivit osäker även om jag minns att den nådde upp till medelhög säkerhet tidigare liksom den Camry du pratade om så visst är det kanske möjligt att dessa gör ett tillfälligt kliv ner en klass för att dom haft några "mindre gynnsamma" olyckor med sig just nu men det är förmodligen inte några stora skillnader.
Däremot låg compact-Mercan och W123 väldigt bra till i säkerhet även i Folksams undersökningar på sin tid jämfört med den tidens bilar men det var länge sedan nu.

-Vad är det för övrigt som är konstigt med indelningen av olika bilmodeller som Avensis Saabnisse, jag kan inte se nått fel i den indelningen?

#8
2011-08-30 19:23

Det är känsliga saker det här när inte tyska bilar är bäst......;o) Det hjälper inte med Premium alla gånger.......men flera kanske har så grava rostskador så de inte skyddar bättre vi riktiga krockar och då blir utfallet så här för bla MB. Min MB rostade bort,så.......

Och om undersökningen så tycker jag att den fyller sin funktion på ett utmärkt sätt. Det gjorde den även när Saab och Volvo presenterades som bäst innan Toyota kom med i bilden/toppen.........men alla håller inte med sedan det blev tronskifte i toppen vilka som klassas som säkrast. Nu är undersökningen tydligen inte bra alls,jag säger då det.......

#9
2011-08-30 19:36

Shogun (jag ogillar att tilltala dig), men framgick det någonstans i mitt inlägg att jag skulle ha varit sur för att inte "mitt" märke läg i toppen? Alla exempel jag gav var menade att visa att Folksams så kallade undersökning är full av brister och luckor samt direkt konsumentvilseledande information.

#10
2011-08-30 20:04

Jag konstaterar att min bil är säkrast för den har inte varit med om tillräckligt många olyckor....så statistiskt sett har just den modellen jag kör bäst resultat...eller? En 07.a från ett mycket känt tyskt märke. Kan man dra den slutsatsen? Just min modell är väldigt bra på att undvika olyckor. Typ bra väghållning, bromsar mm. Och körs av alerta förare i sansade hastigheter. Med statistik kan man få fram mycket... Nu menar jag ju att de modeller som är i topp i denna undersökningen förmodligen hör till de bästa.....så det e ju inte fel.
Ha de..

#11
2011-08-31 12:26

Ständigt detta Folksam med sina totalt värdelösa resultat.
På hemsidan finns vettig info om vilka säkerhetssystem som finns samt hur de påverkar säkerheten vid en krock vilket är bra men när man sedan börjar att läsa i statistiken så upptäcker man omedelbart hur stora brister som helst!
Modeller som har sålts i tiotusentals ex finns inte med i krockstatistiken,modeller med 5 stjärnigt resultat anses som "medelbilen" vilket även Volvo 240/740/940 gör!!!
Det finns bilar med uselt krockskydd som har fått betyget " 30% säkrare än "medelbilen" o.s.v
För den som orkar att läsa igenom listan finns här mycket att förundras över ....Att V70 aldrig har testats i EuroNcap tycks man också helt ha missat!
När man först påtrycker att säkerhetssystem är bra och lutar sig mot EuroNcap och sedan ger bilar som saknar en stjärna samt viktig säkerhetsutr och krockstatistik betyget: "SÄKRASTE VALET",så undrar man ju på VAD denna statistik egentligen grundar sig på och VARFÖR den finns överhuvudtaget? ( inte fan är det konsumentvägledning till någon nytta i alla fall )
Precis vem som helst får gärna kontra det felaktiga i min låga ton men läs då igenom statistiken först,så skall jag mer än gärna förtydliga!
Och näe,...jag favoriserar inget bilmärke men jag är läskunnig!

#12
2011-08-31 15:25

@Mistro: Det är väl bättre att fråga Folksam hur de har sammanställt sin statistik, än att fråga oss som kommenterar här? Jag t.ex. har ingen som helst aning om hur de har gjort, och detsamma tror jag gäller för övriga här :)

#13
2011-09-01 11:57

Tyvärr verkar inte någon veta hur statistiken är "sammanställd ""amoc" och jag skulle vilja höra den representant för Folksam som förklarar alla dessa ologiska uppgifter.
EuroNcap räcker långt mycket längre som riktvärde även om där också finns en hel del mer att önska.
Som sagt så finns det bra information också på hemsidan men alla som läser mer än sin egen bils statistik och är normalbegåvade förstår att ett system med så stora luckor och direkta fel inte är pålitligt.
Har bilen 5 stjärnor i ett hyfsat nytt test enligt EuroNcap....ja då ÄR det en säker bil,men på frågan om hur den konsekvent klarar sig i en olycka får vi aldrig något svar!

#14
2011-09-01 13:35

Det tragiska är att detta kablas ut över hela landet via alla slags massmedia. Inklusive diverse missar och brister.
Borde inte TT ha ett visst krav på saklighet innan de sprider informationen från Folksam?

#15
2011-09-01 16:30

Men som jag förstår det jämför de väl enbart krock bil mot bil? Då är det ju som de säger, en större och tyngre bil (om bägge har samma betyg i NCAP) "vinner" ju den matchen.

#16
2011-09-01 22:30

När ska man börja kontrollera den som sitter bakom ratten?

Toyota och Volvo verkar ju dock vara bra om man tänker göra det.

#17
2011-09-02 11:29

Nej "amoc" ....i statistiken ser du hur gamla bilar utan betyg ifrån EuroNcap anses ha klarat sig lika bra i en krock som modernare bilar,vilket troligtvis beror på att man inte uppdaterar listan löpande.
Varför man utropar denna statistik som en "sanning" då många bilar inte har någon krockstatistik är nog den största frågan...Det är ju just denna sammanfattning som är så "unik" för Folksam.
Bara det att Folksam själv säger att det tar ca 6-7 år att få till en statistik som håller säger väl en del?
( på vanliga bilar,..."udda" bilar tar längre tid )
( samtidigt säger man att det inte behövs så många bilar för att bilda en statistik ??? )
De flesta bilar har t.e.x Antisladd som standard till årsmodell -07 ...men hur den finessen ändrar på något vet vi först om några år ;-)

#18
2011-09-02 12:14

Jag kan ju såklart ha missförstått när jag läste på sidan hur de gjort, men jag fattade det som att det är de faktiska personskadorna som betygsätts - i kollisionner bil mot bil. Ett brutet ben är ju ett brutet ben - oavsett om det är 2011 eller 1985, och om bilen i smällen var utrustad med ESP eller inte.

Men jag håller med om att det är konstigt att de säger "bra val" på bilar som de inte har någon verklig statistik på, utan enbart går på NCAP-betyget.

Som sagt, det är min tolkning av vad jag läste på deras sida. Det är ju inte precis glasklart, hade varit intressant om ViB kunde bringa lite klarhet i frågan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.