Bild
Nästa artikel

Volvo låser upp bilen för budfirmor

Nyheter

Volvo vill göra det möjligt att få matkassar och andra varor levererade direkt till bilen. Budfirmor släpps in med "digitala nycklar".

 

I framtiden kommer många, om inte alla, nya bilar på något sätt att vara uppkopplade mot omvärlden. Det vill Volvo utnyttja med nya leveranssystemet Roam Delivery.

Tanken är att budfirmor ska kunna leverera olika varor, till exempel matkassar, till beställarens parkerade bil, allt för att göra vardagen lite smidigare.

När budet är redo att leverera får bilägaren ett meddelande till sin mobiltelefon eller läsplatta. Om bilägaren sedan accepterar leveransen får budfirman en så kallad ”digital nyckel” som kan användas en gång för att öppna och låsa bilen. När allt är färdigt får bilägaren ett meddelande om att leveransen är genomförd.

Volvo har testat systemet med 100 personer men vill i dagsläget inte berätta mer om när tekniken kan bli verklighet. Roam Delivery visas för första gången på mobiltelefonsmässan Mobile World Congress i Barcelona i slutet av februari.

Klicka på videofönstret här ovanför för att se Volvos demonstrationsfilm.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos idé?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
2014-02-20 16:53

Då undrar man bara hur länge det dröjer innan de kriminella fått fatt på dessa "digitala nycklar" och rensar bilarna på allt som går att ta.

#2
2014-02-20 17:04

Ungefär vad jag tänkte mr hackenbush.

#3
2014-02-20 17:30

Idiotiskt. Kan det verkligen vara så att man inte orkar lasta på sin egen bil?

#4
2014-02-20 17:46

Undrar vilken grupp av köpare som Volvo vänder sig till !?
Kanske de med någon form av handikapp.

#5
2014-02-20 17:51

Jag, som försäkringstagare ställer mej också tveksam.
Annars är det en fin fin idé :o)

#7
2014-02-20 20:29

Låter som något användbart
- när du köper något via internet väljer du "leverans i bil" (och så klickar du i kartan som dyker upp så att paketet sorteras till rätt slutleverantör).
- strax innan arbetsdagens slut kommer dagligvaruleverantören och lämnar varor till alla bilarna på parkeringen utanför jobbet

Tekniken med fjärrstyrt lås via app finns ju t.ex. till huset via verisure. Personligen skulle jag nog dock först acceptera tekniken i bilen och vänja mig vid tanken innan jag accepterar den till hemmet.

Eftersom det är en engångsnycket borde säkerheten kunna lösas på rimlig nivå. Dessutom - en bil som är uppkopplad och som kan tala om att något skumt är på gång borde vara mindre stöldbegärlig än dagens bilar där tjuven har oändligt med tid att ta sig in. Den uppkopplade bilen kan ju skicka ett larm till en utryckande väktartjänst på samma sätt som våra hus gör idag.

#9
2014-02-20 21:09

Hah. Kommer aldrig hända. Jag släpper aldrig någon i närheten av min bil utan att jag är med. Ungefär lika troligt som att jag skulle släppa in en städfirma i hemmet.
Är man paranoid så är man.
Helst skulle jag vilja att det var tillåtet att använda hagelbrakare på alla "trespassers". Kanske ska flytta till mellanklassförort i U.S istället.

#10
2014-02-20 21:45

Det finns många scenarier där detta skulle kunna fungera och vara riktigt bra. Tyvärr ser jag en hel del andra scenarier framför mig....

Tveksamt positivt, men det gäller väl att ha tömt bilen på allt som är värt att stjäla innan man "fjärröppnar". Bevisbördan blir, hm, svår annars.

#11
2014-02-20 22:02

Man ser ju redan nu hur kriminella skaffar störsändare för fjärrlås till bil eller så skaffar det digital utrustning för att slå ut larmkoder och annat så varför skulle de inte ge sig på detta också?

#12
2014-02-21 06:44

Många butiker har ju redan utkörning till hemmet. Glass och frysta varor skall inte ligga flera timmar i bagaget på en bil som har 50 graders värme sommartid.

#13
2014-02-21 08:01

Jag skulle inte vilja komma in i en annans bil, utan att ägaren är med. Vad händer om ägaren, efter några timmar ringer och säger att kamerautrustningen, som låg i baksätet är borta?

#14
2014-02-21 08:24

Inför de detta systemet så tror jag inte att det kommer att bli särskilt väl använt. Inte tillräckligt för att det skall bli lönsamt i alla fall.

#15
2014-02-21 10:15

Tack, men Nej tack!

#16
2014-02-21 12:01

Jag tror inte försäkringsfrågor och trovärdighet kommer ställa till alltför mycket problem. Samma problematik finns redan idag med städhjälp och liknande där man släpper in andra i sitt hus. Jag tror till och med att acceptansen är större att släppa in någon i sin bil. Har man bara följt procedurer som försäkringsbolaget accepterar så är ju en bil bara en bil. I sitt hem har man mycket saker som är inte kan ersättas om något skulle gå snett.

Det är väl bara att inse att allt blir mer och mer uppkopplat och vi börjar använda våra prylar på andra sätt än idag.

I början vänjer vi oss vid tanken med fjärröppning när barnen ringer och säger att de glömt gympakassen i bilen. Sedan blir det kompisar som skall lämna tillbaka något de lånat (Är du hemma? - Nej, men lägg det i bilen - jag öppnar för dig". Sedan blir det posten som lämnar paketet.

I mina ögon är det bara en tidsfråga för att denna eller någon liknande lösning ses som något helt naturligt.

"Kommer ni ihåg hur det var förr när man fick köra till posten och hämta sina paket?"

"Kommer ni ihåg när man själv var tvungen att gå runt med stora vagnar hur länge som helst och plocka flingor, papper, pasta, kaffe, och allt annat sånt som ändå ligger i kartonger eller burkar i en stor lagerlokal?. Ja det roliga var ju att man till och med kallade det snabbköp. Fast jag köper fortfarande en del kött och frukt o grönt i affären om jag skall ha fest och vill ha något speciellt.".

#17
2014-02-21 12:04

Jag föredrar i alla fall den service som en del affärer erbjuder att de plockar ihop en matkasse och levererar vid dörren till lägenheten eller huset.

#18
2014-02-21 15:27

Har ni inga kvinnor som åker och handlar ?
Det där systemet är nog bäst för singel-killar.

#19
2014-02-21 16:35

Det är nu flera år sedan jag läste om kylskåpet som själv skulle kunnat skicka bud efter, vad som saknas.
Jag gillar så'na här idéer .. De är roliga :o)

#20
2014-02-22 05:26

Jes_ Första gången jag hörde det du skrev om kylskåpet. Det hörde jag på en föreläsning om Internets framtidsvision redan hösten 1997

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.