Volvos globala försäljning sjönk med 4,6 procent i augusti och med 21,5 procent hittills i år.
Försäljningen minskade med 4,6 procent för Volvo Cars under augusti jämfört med samma månad i fjol. Efterfrågan är fortsatt hög, men komponentbrist, strömavbrott och nedstängningar i Kina på grund av covid-19 skapar flaskhalsar i produktionen.
De laddbara Recharge-modellerna står nu för över en av fem sålda Volvobilar. Helt eldrivna bilar står för 5,7 procent av försäljningen.
I Europa dök försäljningen med 15,8 procent i augusti. Hittills i år har försäljningen minskat med 21,5 procent globalt. Det är suven XC60 som blev Volvos mest sålda bil i augusti, följt av XC40 och XC90.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- 4 september 2022 Det är fruktansvärt…
- 3 september 2022 Gaston skrev: Jag tycker…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.