Bild
Nästa artikel

Volvo On Call standard 2020

Nyheter

Från och med nästa år kommer alla nya Volvobilar i Norden vara utrustade med det inbyggda assistanssystemet.

Med On Call kan bilägaren kontrollera status på sitt fordon på distans och dessutom få hjälp och assistans under resans gång.

Sedan 1 april är det krav på alla bilar inom EU att vara utrustade med så kallat e-call, som automatiskt sänder ut position och ringer upp SOS automatiskt om bilen är med om en olycka. Förutom e-call erbjuder Volvo On Call även vägassistans, stöldvarning och spårning.

Det går också att få varor levererade till bakluckan genom tillfällig delning av digital bilnyckel. Uppskattningsvis har 283.000 bilägare Volvo On Call i Sverige idag.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo On Call? 
 

Kommentarer

#1
2019-06-20 18:03

Ett mycket bra system! Så bra att Vag har köpt det. Alla bilar borde ha detta. Perfekt att kunna se vart bilen är parkerad i telefonen, starta värmaren, se hur mycket soppa man har kvar, hur långt bilen har gått, om det fattas nån västska i bilen, läsa intruktionsboken i infotainment, fjärröppna bilen från telefonen, vissa kan man fjärrstarta med telefonen, tända lampor, tuta, ja det är grymt bra!

#2
2019-06-20 18:38

En gång har jag använt fjärrtutan i appen och det var på Arlanda långtidsparkering en vecka senare. :)
Och bränslevärmarstyrning :)

Så visst är det bra och kanske ännubättre att man kan få det på vissa budget bilar under volvosegmentet.

#3
2019-06-20 18:54

En gång har jag använt fjärrtutan i appen och det var på Arlanda långtidsparkering en vecka senare. :)
Och bränslevärmarstyrning :)

Så visst är det bra och kanske ännubättre att man kan få det på vissa budget bilar under volvosegmentet.

#4
2019-06-20 19:13

Volvo On Call är helt suveränt och dessutom lättanvänt! Jag ser bla var bilen är, när det är dags för service, miltal,har inbyggd körjournal, man kan ställa in motorvärmaren eller AC:n i förväg mm mm mm. Kan inte vara utan denna suveräna funktionalitet!

#5
2019-06-20 19:31

Men om man är borta 8 dagar, till t.ex, Kanarieöarna, så har Volvo on Call gått in i viloläge när man vill starta bränslevärmaren vintertid ifrån mobilen vid hemkomsten till Arlanda och ända sättet att väcka Volvo on Call praktiskt, är att öppna bilen på parkeringen. Inte så bra tycker jag om bilen är ihop frusen efter kyla,snö, töväder och kyla igen som oftast kan ske vintertid i Januari,Februari.
I övrigt är Volvo on Call superbra.

#6
2019-06-20 21:06

Kan inte klara mig utan Volvo on Call, eftersom jag är senil. Nu kan jag se var bilen är parkerad eller om jag tankat. Kanske till och med busa en lördag kväll och tuta lite.

#7
2019-06-20 21:39

Christer:
Att VOC går i viloläge är faktiskt trist! Det borde väl vara möjligt att lösa för Volvo. Vissa menar att det beror på att all elektronik drar en hel del ström vilket gör att VOC måste släckas ned för att ha ström till andra viktiga funktioner.

#8
2019-06-20 21:55

Med detta system kan Volvo bli en storfavorit hos amputerade och förlamade förare. För mig känns det som ett system som inkluderar en nordkoreansk spion i handskfacket. Den dag jag vill slippa hålla reda på någonting om bilen ringer jag taxi.

#9
2019-06-21 00:43

Så jäkla skönt på sommaren och kunna starta bilen från kontoret 15.50 och komma ut till en kall skön bil..

#10
2019-06-21 10:53

Kostar inte VOC pengar varje månad?

#13
2019-06-21 12:13

VOC kostar 30kr/mån. Det är billigt med tanke på att man bara kan klicka på en knapp i bilen 24/7 och få hjälp, där den man ringer även kan se vart man är. Samma om nån gör inbrott i bilen så får man notis om det i telefonen, eller om man glömt att låsa den.
Att det blir lagkrav på nya bilar inom EU med e-call säger ju en hel del om hur rätt Volvo var med detta för 15-20 år sedan när det kom!

#14
2019-06-23 15:46

Konstigt att det ska kosta för VOC när Volvo påstås vara premium. Ne, där tycker jag minsann att den här typen av tjänster ska ingå kostnadsfritt när det är ”premium”...

#15
2019-06-23 22:25

Fram till nu har VoC varit inkluderat i bilens pris för 3 år och sedan kostar det per månad/år

#16
2019-06-24 21:28

Robban
Men det är ändå en ok lösning. Har jag uppfattat dig rätt att Volvo numera tar betalt för VOC från dag 1? Varför då isåfall?

#17
2019-06-25 10:50

Axa, kan inte säga att det är så, fram till nu så har det ingått i tre år och efter tre år får man betala.
Vad som händer nu verkar vara lite oklart om det kostar direkt eller om det kostar fortsatt först efter tre år, har läst båda varianterna, men dock inte läst Volvos pressrelase

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.