Nästa artikel
Volvo bäst hittills i Euro NCAP
Nyheter

Volvo bäst hittills i Euro NCAP

Publicerad 9 november 2017 (uppdaterad 13 november 2017)
Euro NCAPs senaste testomgång är klar bland de testade bilarna hittar vi denna gång flera suvar men också Volkswagen Polo och Seat Arona som båda får fina betyg. Bland suvarna märker Volvo XC60 ut sig genom att få årets högsta testbetyg.
Denna gång testades the Volvo XC60 Volkswagen T-Roc, Skoda Karoq, Mitsubishi Eclipse Cross, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X, Volkswagen Polo och Seat Arona. Samtliga bilar fick fem stjärnor, vilket visar att trenden att införa modern säkerhetsutrustning som autobroms även i de mindre modellerna håller i sig. Euro NCAPs generalsekreterare Michiel van Ratingen gratulerar också de tillverkare som "demokratiserar säkerheten" genom att införa hög säkerhet i standardsutrustningen. Men han påpekar också att inte alla har vidtagit samma åtgärder.

–Vi förväntar oss att Renault, vars Clio är europaledare i det här segmentet, följer med strömmen i sinom tid, säger Michiel van Ratingen.

Volvo XC60 får årets högsta totalbetyg och kan bland annat skryta med betyget 95 procent på förarassistentsystemen och 98-procentigt förarskydd.

–Naturligtvis är det härligt att se att företag som Volvo producerar bilar som får nästan fullt betyg i en del av våra tester, och det visar varför EuroNcap måste fortsätta anpassa sina krav. Nästa år kommer nya tester och ännu tuffare krav för fem stjärnor, säger Euro NCAPs generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Diskutera: Hur viktig är säkerheten när du köper bil?
Bilarnas krockbetyg

Volvo XC60: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 98%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem:  95%

Citroën C3 Aircross: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 82%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem:  60%

Mitsubishi Eclipse Cross: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 97%
Skydd av barn: 78%
Fotgängarskydd: 80%
Förarstödsystem:  71%

Opel/Vauxhall Crossland X: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 62%
Förarstödsystem:  57%

Skoda Karoq: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 79%
Fotgängarskydd: 73%
Förarstödsystem:  58%

VW T-Roc: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 79%
Förarstödsystem:  71%

VW Polo: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem:  59%

Seat Arona: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 80%
Fotgängarskydd: 77%
Förarstödsystem:  60%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-09 15:16
hultarn

Visst är det bra med en säker bil, men samtidigt kan man inte stirra sig blind på NCAP.
Dels berättar den enbart om hur bilen klarar sig i fördefinierade miljöer (alltså inte mot en lastbil eller 2,5 tons SUV)
Dels "ljuger" siffrorna då olika länder har olika mycket utrustning (även om alla system är standard i Sverige, så sjunker poängen om det är tillval i ett annat land).

#2 • Uppdaterat: 2017-11-09 15:25
N-iklas

Mitsubishi Eclipse Cross får toppbetyg fast den välter...och slår förmodligen runt och lägger sig på taket men det får man inte se för det klipper man bort från filmen...
Det säger ett och annat...
Föraren fastnar med huvudet i sidogardinen och stolpkrocken deformerar karossen alldeles för mycket.
Det är hemskt att man totalt nonchalerar sådana händelser.

Den stackars föraren i Crossland ruskas runt som en trasdocka i gapet på en Tiger, den bilen vill man inte åka i i en olycka, skrämmande syn.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-09 15:27
S-E S

Det beror på vilken säkerhet man talar om. Säkerheten för de som åker i bilen är viktigast. Övriga får ta den säkerhet som erbjuds, eller skydda sig mot olyckor.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-09 15:42
Styggavargen

Min nästa bil blir nog Volvo, den första Volvo jag ägt och valet ligger för att bilarna är tyngst. Det går inte längre att färdas runt i en bil under 1800 kg om man vill vara säker i dagens trafik. Dessutom behöver jag nog ha en SUV, något som är högre för att deformationszoner skall hamna rätt. I USA blir det otroligt höga försäkringskostnader pga bilarnas olika höjd, kofångaren på högre fordonet hamnar i bagaget på den lägre bilen. Jag ryser inför tanken att göra avkall på komfort, lastutrymme och samtidigt få högre driftskostnader och bränslekostnader.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-09 17:21
Axa

Jag skulle valt Arona som fick bra betyg. Duger. Dessutom ganska billig.

#6 • Uppdaterat: 2017-11-09 18:14
Rullle

Den bästa säkerhetsåtgärden är att köra så man undviker olyckor. Som motorcyklist utvecklar man förmågan att läsa trafiken. Betrakta alla andra som om de vore älgar. Speciellt nu när alla har mobiltelefon är det viktigt att vara uppmärksam.
Autobroms är bra men ännu bättre är att gå en varning innan dem slår till.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-09 18:14
Rullle

Den bästa säkerhetsåtgärden är att köra så man undviker olyckor. Som motorcyklist utvecklar man förmågan att läsa trafiken. Betrakta alla andra som om de vore älgar. Speciellt nu när alla har mobiltelefon är det viktigt att vara uppmärksam.
Autobroms är bra men ännu bättre är att gå en varning innan dem slår till.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-09 18:15
Rullle

Få en varning.....

#9 • Uppdaterat: 2017-11-09 18:23
Styggavargen

Rulle, även om du själv är en låg risk finns det allt fler risker därute. Folk som rattsurfar, som åker bil istället för att köra den. Jag avskyr SUV trenden, och till slut måste man själv köra en mer eller mindre påtvingat. Enda hoppet jag har är självkörande bilar, då skulle vi nog enkelt kunna plocka bort 1 ton på bilarna.

#a • Uppdaterat: 2017-11-09 19:46
jørgenn

hvor er toyota prius 2017 ,har næsten samme point som volvoen på en 2 plads

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.