Bild
Nästa artikel

Volvo anpassar säkerhet efter beteende

Nyheter

Dagens förare håller i allt högre utsträckning på med annat än själva körningen. Det tänker Volvo tackla med en rad nya system.

Volvo hoppas att ingen ska dö eller bli allvarligt skadad i en ny Volvo år 2020. Volvo tacklar nu utmaningen genom att utveckla tre nya säkerhetssystem som anpassas efter moderna körbeteenden där förares fokus dras till annan än trafiken, till exempel mobiltelefonen, under 25-30 procent av körtiden.

– I det mobila samhället har vi med oss vårt sociala liv överallt. Bilen är inget undantag. För oss handlar det helt enkelt om att ta fram teknik som ger föraren rätt stöd i alla lägen, säger Jan Ivarsson, chef för Säkerhetsstrategi och Kravsättning på Volvo.

Volvo utvecklar tre nya säkerhetssystem som ska hjälpa tillverkaren att nå sina mål. Autonomous driving support ska hjälpa föraren att följa trafikrytmen och hålla sig i sin fil, medan Intersection support ska bromsa bilen om fara uppstår i en korsning. Slutligen ska Animal detection, vars utveckling Vi Bilägare tidigare har publicerat ett reportage om, upptäcka och bromsa för vilt.

Hjälp i bilköer
Autonomous driving support ska hjälpa föraren att följa efter framförvarande fordon vid köbildning. Styrning, motor och bromsar anpassas efter bilen framför och hjälper till och med till att väja för hinder om bilen framför gör det. Föraren kan dock ta över kontrollen när som helst.


– Körning i långsamma köer är en monoton och tråkig del av körningen i många bilförares vardag. Tack vare teknik för autonom körning kan bilen hjälpa föraren att bekvämt följa framförvarande bil, förklarar Fredrik Lundholm, funktionsutvecklare på avdelningen Safety functions.

Bromshjälp i korsning
Intersection support ska varna och bromsa i en av trafikens svårare situationer, som orsaker en stor del av dödsfallen i trafiken varje år, närmare bestämt korsningar. Systemet ska göra en bedömning av trafiksituationen och agera snabbt om en farlig situation uppstår.

Om en mötande bil kör mot rött ljus när man svänger upptäcker systemet detta och bromsar, vilket innebär att systemet inte bara hjälper mot förarens misstag utan även mot medtrafikanternas. Poängen är att systemet ska göra samma sak som föraren, men reagera snabbare.

Upptäcka och bromsa för vilt
Volvo vill minska risken för viltolyckor, Sverige hade 47 000 under 2010, genom att utveckla Animal detection. Systemet ska upptäcka och bromsa för vilt, både dag och natt.

Tekniken går ut på att sänka hastigheten vid kollisionen, vilket görs genom att systemet får bättre reaktionstid än en mänsklig förare. Detta är dock inte helt enkelt, eftersom djuren har utvecklats för att inte synas i naturen. Systemet är en vidareutveckling av Volvos fotgängarskydd.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos kommande säkerhetssystem?

Kommentarer

#1
2012-07-09 11:20

Om 2 sådana här bilar krockar i en korsning, är det då Volvos fel eller förarnas?

#2
2012-07-09 14:02

Ska Volvo jobba helt seriöst med säkerhet så ska alkolås vara standard.

#3
Förstikön
2012-07-09 16:52

@1storstark: Det är korsningens fel.

#4
2012-07-09 17:55

Håller med dig thommys, det borde vara väldigt enkelt att kunna köpa en bil med alkolås som standard, och få tex reducerad försäkring..Jag vet inte varför biltillverkarna inte vill ha detta, kanske pga att mätaren kan visa fel..skulle vara tråkit och komma ut efter jobbet och försöka starta bilen, och den säger att man är full....lol

#5
2012-07-09 18:00

Konstigt att folk håller på med annat under bilkörning?
Dagens bilar är så lättkörda att man inte behöver passa på de hela tiden.
Sitta still och glo i en kö kräver inte samma deltagande som körning. Sänkt maximal hastighet gör att man inte behöver vara lika skärpt. Tar resan längre tid för hastigheten sänkt,s så börjar folk pyssla med annat för att kompensera tidsförlusten. Tvingar man folk jobba för mindre lön gör man ett haffsigare arbete. Måste man sänka farten kompenseras detta med annat tex agresivare körning, mindre hjälpsamhet, författande av handlarlista etc . Alla försöker mer eller mindre kompensera sig för extra pålagor. Vi människor fungerar så.

#7
2012-07-09 21:06

Fantastiskt!, man tacklar felaktiga beteenden med mer teknik i bilarna!
Skulle kanske vara tvärtom, så att föraren ägnade sig åt bilkörningen.
Det verkar som om folk behöver sitta längre i körskolebänken för att fatta
att det är körningen de ska ägna sin tid åt. Alla som sysslar med annat än körningen som ertappas skulle få körkortet indraget typ 6 mån och saftiga böter. Det skulle få en god preventiv verkan, vi kanske skulle få ljusare månader för mc folket på köpet! Nä kära volvo lägg ner dylika system.
Men det är klart kan dom uppfinna ett föraroberoende system för framdriften av deras bilar så vore det kanske ett plus, frågan som då uppstår är: vem skulle köpa skiten??

#9
2012-07-09 22:11

Det är lite patetiskt att man nu måste fixa så bilarna hjälper oss att ta oss fram i trafiken eftersom vi har så mycket annat att pilla med istället för bilkörning. Om det nu är så viktigt att göra allt möjligt annat under körning så förbjud alla bilar som man kör manuellt och ta fram rälsbundna bilar som man kan hoppa på i rätt riktning och eftersom man inte behöver ratta dessa så kan man ju fortsätta med att knappa på telefon, raka sig, äta frukost och sminka sig, pilla sig i näsan, ratta på radion, leta i infotainmentmenyn utan att behöva bekymra sig om att sköta ratt, blinkers, gas och broms.

#10
2012-07-09 22:39

kurrewi : Det är det plötsliga stoppet, inte farten ;)

#11
2012-07-10 06:59

Blir inte dessa kommentarer konstiga, är ni alla mot ABS, antisladdsystem, aribags, m.m. De hjälper till att undvia skador och olyckor, nu utvecklas nya möjliheter att innan något händer ha funktioner som hjälper föraren.
På min Xc 60 har jag alla säkerhetssystem som Volvo levererar, efter 6000 mil skulle jag inte kunna tänka mej vara utan dessa..Men vissa ligger i framkant av utvecklingen andra strävar och kämpar att var kvar i forntid.

#12
Förstikön
2012-07-10 12:27

Det finns en gräns för när alla säkerhetssystem - såväl passiva som aktiva - förvandlar föraren till passagerare. Var denna gräns går är högst individuellt, men tendensen är normalt att ju "bättre" fordonet är på att hantera faror/risker, desto mer släpper föraren på kontrollen. Ett typiskt exempel är när förare av fyrhjulsdrivna fordon tror att denna funktion även inverkar på broms- och antisladdförmågan. Själv tar jag liksom flera andra kommentatorer gärna till mig alla säkerhetsfunktioner jag kan få utan att spräcka budgeten. Dock låter jag fortfarande bränsleförbrukningen styra min körstil för att få ned känslan av smärta i plånboken. Det gör att jag för varje nybil ökar min överlevnadschans på vägarna.

#13
2012-07-10 12:37

Släng ut airbagen och sätt en sjutumsspik i rattnavet, då kommer olyckstalen att minska!

#14
Förstikön
2012-07-10 13:40

@trasten: Intressant reflektion. Inte helt olik den som amerikanska biltillverkare hade när Volvo introducerade säkerhetsbältet. Detroit vägrade nämligen att installera säkerhetsbälten och kollapsande rattstänger samtidigt som de fortsatte att designa instrumentpaneler i formpressad och stansad stålplåt. Det tog några år och insatser av bl.a. Ralph Nader för att vända på steken. Jag utgår från att du fortfarande vägrar använda fegsnöre...!?

#15
2012-07-10 13:57

Poängen var att ju mer ombonad man blir i bilen ju odödligare verkar man bli. Spiken ska ses som en påminnare om detta. Och ja jag använder bälte för jag vet att jag är dödlig till skillnad från många andra.

#17
Politikern Uno Åkesson sd
2012-07-14 23:47

SKÅNE! Nils Holgersson flög åver Sverige på gås och insåg att resten av Sverige var sås...

Om man skulle bli seriös för en stund. trastens inlägg säger mycket och stämmer bra.
Fegsnöre, ja tack! Men nu börjar säkerhetsutvecklingen gå för långt. De är dessutom kostsamma och alla grejjer gör bilen tyngre och mer energikrävande vid tillverkning o.s.v.

Nu skall vi icke hylla Tyskland men tyska CCSW påstår att många kör mindre försiktigt med en säkrare bil så trasten har kanske rätt där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.