Nästa artikel
Volkswagen vänder: ID.Polo får framhjulsdrift
Nyheter

Volkswagen vänder: ID.Polo får framhjulsdrift

Publicerad Idag 6:15 (uppdaterad Idag 8:34)
Efter flera bakhjulsdrivna elbilar byter Volkswagen nu till framhjulsdrift – åtminstone i kommande småbilen ID.Polo.

Volkswagen kom nyligen med det dystra beskedet att den klassiska bilfabriken i Dresden ska läggas ned. Sista bilen byggs redan på tisdagen.

För att fokusera på något mer positivt släpper Volkswagen flera tekniska specifikationer om den nya eldrivna småbilen som ska döpas till ID.Polo och som ska premiärvisas under våren 2026.

Volkswagen ID.Polo kommer med fyra olika effektsiffror: 116, 135, 211 och 226 hästkrafter. Den sistnämnda gäller ID.Polo GTI som ansluter senare.

De svagare varianterna får ett 37 kWh-batteri av så kallad LFP-typ som kan snabbladdas med 90 kW. De starkare versionerna får ett NMC-batteri på 52 kWh, räckvidd på upp till 45 mil och snabbladdning med 130 kW.

Volkswagen visar bara upp maskerade versioner av ID.Polo än så länge. Bilen blir lika lång som dagens bensindrivna Polo men får fem centimeter längre axelavstånd.
Bagageutrymmet ökar från 351 till 435 liter i el-Polo jämfört med bensinversionen.

Mest intressant är att bilen blir framhjulsdriven. Volkswagens elbilar i ID-familjen har annars varit bakhjulsdrivna som standard, men ID.Polo bygger på en uppdaterad plattform kallad MEB+ vars främsta fördel ska vara att bilarna blir billigare och enklare för Volkswagen att bygga.

Trots att bakhjulsdrivna bilar kan ha sina fördelar uppger Volkswagen nu att framhjulsdriften i ID.Polo ger bättre innerutrymmen.

Instegspriset för ID.Polo ska hamna på 25 000 euro, men med svensk moms och utrustning lär priset bli högre.

Konceptbilen ID.2 All visade ungefär hur ID.Polo ska se ut.

Ämnen i artikeln