Nästa artikel
Volkswagen vägrade bistå polis med sökhjälp – medger fel
Nyheter

Volkswagen vägrade bistå polis med sökhjälp – medger fel

Publicerad 28 februari 2023 (uppdaterad 28 februari 2023)
När två tjuvar i USA tilltvingade sig en Volkswagen och åkte därifrån, med bilägarens barn ännu kvar i bilen, vände sig polisen till tillverkaren för hjälp med att söka efter fordonet. Den vädjan hörsammades först 30 minuter senare, efter att polisen själva betalat pengar till tillverkaren för att aktivera fordonets sökningstjänst. Volkswagen medger fel och att man brustit i sina rutiner.

Volkswagen i USA kritiseras efter att vägrat bistå polisen i Illinois med hjälp av spårning av en stulen bil, i samband med en obehaglig bilkapning. Tjuvar tilltvingade sig den 23 februari en bil från en 34-årig kvinna i amerikanska Libertyville. I samband med bilkapningen blev kvinnan sedan påkörd av tjuvarna, som körde iväg i kvinnans bil. Kvar i kupén fanns kvinnans tvåårige son.

Bilen, en Volkswagen Atlas, var utrustad med tillverkarens egen sökningstjänst via CarNet. Då avgiften för tjänsten inte var betald hade sökfunktionen dock inaktiverats. När polisen tog emot larmet vände de sig direkt till Volkswagens sökningstjänst och bad dem aktivera tjänsten för att omedelbart spåra fordonet. Beskedet blev att ingen sökning påbörjades innan avgiften, motsvarande cirka 1 500 kronor, var betald.

Enligt polisens egen beskrivning via sina egna sociala medier vägrade Volkswagens operatör att hjälpa till med sökningen, trots att polisen förklarade situationens allvar. Beskedet från sökcentrets operatör var återkommande och tydligt: Ingen betalning. Ingen spårning. Polisen fann inget annat råd än att själva betala Volkswagen den efterfrågade summan. Sökningen av bilen gjordes därefter av CarNet-supportens operatör direkt efteråt, 30 minuter efter att polisen ursprungligen tagit kontakt med dem.

– Innan vi fick svar från Volkswagen om vart bilen fanns hade vi själva redan lokaliserat både barn och fordonet, säger ställförträdande polischef Christopher Covelli i ett uttalande publicerat av Chicago Sun Times.

Han tillägger att det från polisens sida händer att de samarbetar med tillverkare som har spårningstjänst till sina fordon och att då finns klara rutiner för hur det ska ske. Fram till den här punkten har det samarbetet fungerat som det ska utan några komplikationer.

– Det är förstås allvarligt när det finns färdig information som potentiellt kan rädda liv, men där vi möter hinder för att få ta del av detta, säger Christopher Covelli i ett uttalande.

Volkswagen i USA har i efterhand medgett att allvarliga fel har begåtts från supportens sida och att polisen omgående skulle fått den assistans de begärde. Biltillverkaren hänvisar till att sökningstjänsten sköts av ett inhyrt callcenter som ska ansvara för allt som berör Car Net-supporten.

I ett officiellt uttalande beskriver biltillverkaren att samma callcenter tidigare bistått med hjälp när polisen begärt den, men att något i det här fallet brustit. "Detta är något vi kommer ta upp med alla berörda parter" skriver biltillverkaren i det officiella uttalandet.

Vittnen såg tjuvarna överge både barnet och den stulna Volkswagen-bilen på en parkeringsplats. Barnet var välbehållet och togs omhand av vittnen på plats. Bilägaren fördes till sjukhus, där hennes läge beskrivs som allvarligt men stabilt. Polisen söker efter gärningsmännen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.