Bild
Nästa artikel

Volkswagen Up – en folka för staden

Nyheter

Nu presenteras Volkswagen Up, en helt ny stadsbil med plats för fyra. Bilen lanseras i Sverige under första kvartalet 2012.

Som en del i sin strävan att bli världens största biltillverkare visar nu Volkswagen produktionsvarianten av Up, fyra år efter premiären som koncept på bilmässan i Frankfurt.

Bilen placerar sig under Polo i Volkswagens modellprogram och blir därmed tillverkarens i dag minsta och billigaste bil. Mellan stötfångarna mäter den 3,54 meter, vilket gör den jämförbar med bland annat Fiat Panda, Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Up – eller ”up!” som blir det officiella namnet – bygger på en ny, flexibel arkitektur som under de kommande åren väntas utgöra grunden för en ny generation modeller. Bilen karaktäriseras bland annat av sin rektangulära, inramade kylargrill, sina korta överhäng, den förhållandevis långa hjulbasen på 2,42 meter och bakrutan som tillverkats i ett glasstycke.

Som en låda
Varianten som nu presenteras har tre dörrar och plats för förare och tre passagerare. Enligt förhandsspekulationerna kommer så småningom en femdörrarsversion och motsvarande modeller med ny design och emblem från Skoda och Seat.

Trots den kompakta storleken menar Volkswagen att man tagit fram en kaross med maximala utrymmen. Förebilden har varit en rektangulär låda, förklarar designchef Klaus Bischoff.

– I Up kan vi formge en sådan låda med en imponerande ren och inbjudande design, som inte påverkar användningen av utrymmet, säger han i en kommentar.


Inuti kupén noterar vi att instrumentbrädan kan anpassas i valfri dekorfärg samt att en kombinerad navigator och infotainmentenhet placerats ovanpå mittkonsolen. Bagageutrymmet sväljer 251 liter, vilket kan utökas till 951 liter om baksätet fälls ned.

Nedskalade motorer
Up markerar också premiären för en ny generation trecylindriga bensinmotorer med en volym på 1,0 liter. Motorn återfinns längst fram bilen och till skillnad från konceptstudien från 2007 driver den framaxeln. Två varianter står till förfogande: 60 hästkrafter som nöjer sig med 0,42 liter/mil och 75 hästar med en förbrukning på 0,43 liter/mil.

Senare kommer också en gasmotor som ger 68 hästar och en bit längre fram även en elvariant.

Ytterligare en nyhet med Volkswagen Up är autobromssystemet City Emergency Braking som med hjälp av lasersensorer kan upptäcka en förestående kollision och automatiskt bromsa när hastigheten är under 30 km/tim.

Volkswagen Up börjar säljas i Europa i december, men dyker upp i svenska bilhallar under första kvartalet 2012. Priser och ytterligare detaljer väntas till slutet av 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?

Kommentarer

#1
2011-08-22 09:50

Kul att de ändå behållit ovanligt mycket av designen från konceptbilen, den kommer nog sälja bra.

#2
Pulu
2011-08-22 10:48

Håller med, den ser riktigt tilltalande ut.

Snygga rena linjer +++++

#3
2011-08-22 12:37

Underbara Volkswagen. De har gjort det igen: en bil som främst trångbodda storstadsbor ropar efter! Men även som en billig och smidig andrabil kommer den att pryda många garageuppfarter.

#4
2011-08-22 12:46

Den med den svarta inredningen såg ju rätt maffig ut. Dessutom verkar det som att man har valt att använda Navigon portabla navigation som ser ut att sitta på en hållare mitt uppe på instrumentbrädan. En billig och effektiv lösning.

#5
2011-08-22 13:14

Helt riktigt att åter tillverka en mindre bil även om det retar mig att man tidigare tog bort först Lupo och sedan Fox.
Mindre och billigare bilar behövs även i Sverige,..men tyvärr tror jag inte att Up blir särskilt billig och därför ganska ointressant för en stor kundkrets.
Det skrevs även mycket om Audi A1 som skulle bli hyfsat rätt prissatt,...men A1 är enbart en dyr leksak och inget alternativ till något.
Låt oss hoppas att Up inte passerar 130.000kr med "rätt" utrustning och det kan "fungera".

#6
2011-08-22 13:36

Som vanligt med Volkswagen förstår jag inte varför man ska välja dem istället för något av alternativen, och talar vi prisbilliga och enkla småbilar så finns det redan en drös med alternativ på marknaden. Största konkurrenten blir nya Fiat Panda som snart lanseras, redan den nuvarande versionen tillhör stjärnorna i den minsta klassen och dessutom har den ju bakdörrar också för att lättare få in passagerare.

Även Citroën/Peugeots minsta bil C1/107 kommer snart i ny version.

#7
2011-08-22 15:08

Volkswagen har ganska mycket av "det" som folk uppenbarligen gillar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en ny Passat Variant - BMW blir nog aldrig aktuell på grund av den trånga kupén och Audi blir nog inte aktuell på grund av priset när bilen är klar blir nästan lika högt som för en beprövad Mercedes. Men Volkswagen Passat Variant ... Jo, vars!

#8
2011-08-22 15:52

VW gör nog världens bästa bilar, och det är väl därför de säljer så bra. Det blir nog en VW diesel nästa gång, eller en Audi om jag har råd.

#9
2011-08-22 15:53

VW blir det. Jag köper inte någon mer franskburk i alla fall. No way.

#10
2011-08-22 16:01

Hoppas den vågade (nog om man ser på VW:s nuvarande bilar) inredningen tas i bruk också i de större klasserna. Fjädringen och styrningen är också viktig i små bilar, hoppas dom lyckas på dom punkterna. Vill nån gång köpa en körglad VW!

#11
2011-08-22 16:08

Oomkullrunkelig:
Då får du väl köpa en Toyota Aygo (och förtränga att den finns som Citroen och Peugeot, och är byggd i Tjeckien..

På tal om Aygo/C1 och 107 - Är det ingen annan som ser likheten med nya VW? Luktar nästan kopiering....

#12
2011-08-22 16:15

Jag tycker bilen är påtagligt lik RENAULT TWINGO av förra modellen. Denna var charmig och snygg men hade begränsningar när det gäller säkerhet och kvalitet. Kan VW hålla sin normalt höga säkerhets-standard, fixa till en kommunicerande styrning och förse bilen med bränsleeffektiva motoralternativ, så tror jag den kan bli en succé. Naturligvis är priset också viktigt. Hur skulle det vara med en variant som är enkel och billig, like av en sparsmakad "callooker" och så en häftig, fullutrustad variant med helläder, panoramatak och urstark (diesel) motor?

#13
2011-08-22 18:55

Ser fräsch ut! Kommer säkerligen sälja bra om priset som det sägs hamnar under 100.000:-. En fråga bara, ska den byggas i Tyskland eller Brasilien?

#15
Johan Svensson
2011-08-22 19:18

En för liten bil blir varken snål, billig att köpa och äga eller duglig att köra och åka. Denna är för liten. Dessutom tyskt skit och inte ens skyddslister på stötfångaren vilket många japanska citybilar har.

#16
2011-08-22 20:08

Johan Svensson, jag tror Volkswagen är glada för att du inte tänker köpa en sådan här bil av dom.

#17
2011-08-22 21:01

Bilderna kanske inte ger rättvisa, men den ser ut att ha väldigt dålig sikt snett framåt.

#18
2011-08-22 21:16

Ingen supersnygg bil för min smak, men jag måste säga att jag gillar retro-fälgarna ! Riktigt coola.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.