Bild
Nästa artikel
Volkswagen Taigun lanseras 2016

Volkswagen Taigun lanseras 2016

Nyheter

Alla märken erbjuder snart en liten suv och Volkswagen vill inte vara sämre. Enligt nya uppgifter lanseras småsuven Taigun 2016.

Amerikanska bilsajten Autoweek rapporterar att Volkswagen gett grönt ljus för produktion av Taigun och hänvisar till källor inom den tyska biltillverkaren.

Den lilla suven, vars namn är ett anagram på den större suvmodellen Tiguan, presenterades som konceptbil på fjolårets bilsalong i brasilianska Sao Paulo.

Modellen är byggd utifrån samma plattform som används till minstingen Volkswagen Up, men Taigun mäter 386 centimeter på längden, 32 centimeter längre än Up.

Bilen är strikt framhjulsdriven, väger strax under ett ton och drivs av en turboladdad, trecylindrig bensinmotor på en liter som levererar 108 hästkrafter.

Segmentet för småsuvar är ett av de snabbast växande. Förra året såldes 8,7 miljoner bilar av typen och under kommande åren väntas efterfrågan öka ytterligare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Taigun?

Kommentarer

#1
2013-07-24 16:19

Ser man på - lilla Fiat Panda 4x4 har blivit sådan succé att jätten Volkswagen vill vara med i leken och leka. :) Men denna Taigun är något större och längre. Det ska givetvis bli intressant att se hur Pandan har utvecklats år 2016 och vad som står till bjuds då.

Dock detta med "bilen är strikt framhjulsdriven", så verkar det ju som att Taigun inte helt fullt ut vill konkurrera med Panda 4x4, utan kanske snarare Panda Trekking...

Att den har visats i Brasilien är kanske inte så märkligt då Sydamerika är en stor marknad för denna bilmodell, och här finns flera konkurrenter som inte finns i Europa - även flera olika modeller från Fiat förutom Pandan.

#2
2013-07-24 16:29

Vill man ha en liten bil som ändå inte är så liten, så kan visst detta bli ett alternativ. Om priset inte blir för högt.

#3
2013-07-24 18:32

Den uppsvängda biten på bakdörren ser missanpassad ut på en suv och jag gillar inte när man försöker gömma handtagen till bakdörrarna. Ingen käft kommer att tro att det är en coupe i alla fall.

#4
2013-07-24 23:53

Och varför utan fyrhjulsdrift? Det är i mina ögon en förutsättning för att det skall vara intressant.

MVH AL

#5
2013-07-24 23:59

Raphael nämner Fiat Panda och den erbjuds ju med fyrhjulsdrift. Är det någon som känner till vilket awd system som Fiat använder? Enligt vad jag lyckats få fram via youtube så verkar det fungera väldigt effektivt så jag blev lite nyfiken.

MVH AL

#6
2013-07-25 09:39

Det var en märklig inredning.
Vad är det fråga om, ljus och med färger?
Det kan aldrig fungera, en instrumentbräda ska vara mörksvart eller tråkgrå och samma gäller klädseln.
Men klädseln följer kanske karossfärgen och då kan man ju få den tråkgrå om man väljer den färgen på plåten.

#7
2013-07-25 09:43

Fiat är nog sällan någon större konkurrent till Vw och utan 4wd så kan man inte jämföra överhuvudtaget.
Gillade Pajero Pinin,Vitara och Jimny just för deras "litenhet" i kombination med "jeepstuket" och 4wd.

Utan 4wd så blir det bara en bil som ser ut att tåla lite hårdare tag men som troligtvis inte gör det till ett högt pris.
4-hjulsdriften borde åtminstone erbjudas som tillval.

#8
2013-07-25 10:42

Klart att fyrhjulsdrift är bra, men skall man hålla nere priset så duger tvåhjulsdrift. Frigångshöjden är faktiskt viktigare om man kör på dåliga och dåligt plogade vägar. Jag tycker detta är en intressant bil. Ser bra ut, men att dölja dörrhandtagen är bara dumt.

#9
2013-07-25 16:04

Ser man på Rafael. Nu duger tydligen inte framhjulsdrift mot fyrhjulsdrift längre. Vill minnas att Opel Mokkas 4x4 minsann inte var nån fördel vs framhjulsdrift enl dig. Hur ska du nu ha det?

#10
2013-07-25 16:11

Det är klart att framhjulsdrift är bäst för de allra flesta människor, jag tycker absolut att för de allra flesta så är Panda Trekking ett bättre val än Panda 4x4, och Trekking har - som alla Fiat Trekking - en elektronisk diff. Men om nu Volkswagen vill konkurrera head-to-head med Panda 4x4 så kan man ju tycka att de då ska erbjuda fyrhjulsdrift, även om det för de flesta människor är något onödigt som inte behövs.

Som off-road bil så är Panda 4x4 mycket kompetent, men få människor har möjlighet att utnyttja den kompetensen eftersom det är förbjudet att köra i skog och mark hursomhelst. Och för vanliga skogsvägar, för oplogade vintervägar, för trasiga och dyiga leriga grusvägar - som är min verklighet varje år där jag bor - är hög markfrigång mer användbart än fyrhjulsdrift.

#11
2013-07-25 17:22

Nu var ju inte frågan vad du Rafael tror är bäst för de flesta.
Eftersom du tycker att VW bör erbjuda 4x4 för att kunna konkurrera med Fiat Panda 4x4 så tolkar jag det som att fyrhjulsdrift har bättre egenskaper än framhjulsdrift. Tack för det.

#12
2013-07-25 19:19

Huruvida fyrhjulsdrift är ett sakligt skäl till köp eller inte spelar nog ingen större roll. Det är ett försäljningsargument i vilket fall som helst. Ska Taigun konkurrera fullt ut med Panda, så bör den alltså erbjudas med 4WD.
Alltså ser jag ingen motsättning i det Raphael skriver.

Är det riktigt slirigt underlag så är naturligtvis 4WD bättre än 2WD och många bilar uppfattas som stadigare med 4WD. Samtidigt är 4WD mer komplicerad (men verkar generellt hålla bra ändå), drar lite mer bränsle och kan orsaka ett högre däckkonto.
Så vad som i praktiken är bäst kan diskuteras.

#13
2013-07-25 20:03

Jag är inte alls övertygad om att 4wd är bätre än 2wd på slirigt underlag, om vi talar om 2wd med elektronisk diff som allt fler tillverkare erbjuder. Honest John har ju provat Peugeot 2008 med eldiff och kommit fram till att den ersätter 4wd för de flesta vanliga människor och att de som påstår att en bil måste ha 4wd har inte provat en 2008 med Grip control.

Fiat har ett liknande system, om än inte lika justerbart, i sina Trekking-modeller - exempelvis Fiat Panda Trekking, som jag fortfarande rekommenderar framför Panda 4x4, men tyvärr säljs inte Panda Trekking i Sverige.

#14
2013-07-25 20:21

4WD är överlägset 2WD på slirigt underlag.

Så är det bara.

#15
2013-07-25 20:26

Peter E, inte om 2wd har eldiff som Panda Trekking. Så är det bara. 4x4 har fördelar off-road, men på vägar som är tillåtna för människor att köra på i Sverige så nej, där ser jag ingen fördel för 4x4.

#16
2013-07-25 20:28

På slirigt underlag så är 4WD överlägset 2WD..hur många gånger ska jag behöva skriva det Raphael?

#18
2013-07-25 20:47

Du(Raphael) säger att framhjulsdrift är bäst för de allra flesta människor.
Hur vet du det?
Har du frågat de allra flesta människorna?
Du har inte frågat mig i alla fall så jag ingår väl inte i den gruppen.
Men om du menar mig också så kan du omöjligt veta vad som är bäst eller inte bäst för mig.
Den rätten förbehåller jag mig själv att bestämma. :)

#19
2013-07-25 20:48

Peter E, jag skrev att det du skrev inte gäller om 2wd har eldiff som Panda Trekking har. Har du problem med detta påståendet eller vad menar du?

#20
2013-07-25 20:53

Har inga problem med det påståendet, men påståendet är fel.

4WD slår 2WD. Inga e-diffar i världen kan ändra på det

#21
2013-07-25 20:53

Peter E, jag antar att du har en fyrhjulsdriven Golf då...
Det stämmer att jag tycker att Panda Trekking absolut är ett bättre val än Panda 4x4 för de allra flesta människor, såvida man inte kör offroad. Notera nu att "allra flesta människor" innebär de flesta eller majoriteten. Det är inte samma sak som alla människor. Om vi talar i procent så innebär alla människor 100 procent. "Allra flesta människor" är inte exak definierad mer än att det är över 50 procent. Nej jag har inte frågat dem, jag tycker inte att jag behöver fråga dem för att skriva att jag tycker att Panda Trekking är ett bättre val för de allra flesta än Panda 4x4. Jag kan tycka så ändå, för det är ett tyckande jag gör. Vad är ditt problem med detta?

#22
2013-07-25 20:57

Peter E, för offroad bruk ser jag fördelarna med 4x4. Men på vanliga vägar ser jag inga fördelar för 4x4 jämfört med 2wd med eldiff. Som sagt, jag konstaterar att Honest John säger i sitt test av Peugeot 2008 med Grip Control att den som kritiserar 2008:an för att den saknar fyrhjulsdrift, den har inte kört 2008 med Grip Control. En Panda Trekking har ett liknande system för sin 2wd. Innan du sågar 2wd med eldiff så rekommenderar jag dig att prova det i sliriga miljöer, precis som Honest John gjorde.

Och för sakens skull - ja, jag har kört fyrhjulsdrift på vintern. I en Honda. Jag var inte imponerad. Ledsen att göra dig besviken här, men jag anser fortfarande att 2wd eldiff är fullt tillräckligt för de allra flesta människor - förutom om man har behov av offroad vilket dock inte så många har.

#17
2013-07-25 20:57

Raphael menar att elektronisk diffspärr på framhjulen kan ersätta ett 4wd. Det är och förblir fel. Dels har även 4wd-bilar samma elektroniska system på sina respektive hjulaxlar - med följden att man har permanent drift på alla fyra hjulen - och dels så ebbar dessa system ut i takt med att hastigheten går upp - alternativt stängs av när bromsskivorna blir för varma. Därtill bygger systemet på att ett hjul slirar, vilket innebär en nackdel vid löst underlag. Här är en film som förklarar närmare: http://www.youtube.com/watch?v=LXwNllw0CLQ

Sedan skall man inte glömma att fuskdiffen (som "grip controll") fortfarande innebär att man har en hjulaxel som följer de drivande hjulen (eller skjuter på om vi debatterar bakhjulsdrift). En sådan konstruktion blir alltid mindre stabil än med 4wd. På en fyrhjulsdriven bil balanserar de drivande axlarna upp varandras eventuella avdrift och därför upplever man som förare en väsentligt mycket högre körstabilitet.

Vill Raphael testa varför det blir så här kan han ta sin Citroen (och koppla ur ESP:t). Ta ut den på en hal vägbana. Kör rakt fram i c:a 75 km/h och frikoppla. Sedan slänger Rphael bilen snabbt till vänster och högre genom att vrida hastigt på ratten ett varv åt respektive håll (som en undanmanöver). När han gjort detta två gånger så kommer han känna hur bakvagnen kommer farande och på tredje rattvridningen snurrar Raphael runt 180 grader. I detta läge (mitt i sladden) kan han dock pröva att ge gas istället och då känna hur framhjulen drar rätt bakvagnen. Han lägger alltså på ett drivmoment som är större än sladdkraften (precis som att ESP bygger upp ett bromsmoment som är större än sladdkraften). Så fungerar det även på en 4wd - fast en hundra gånger effektivare (alla hjulen driver åt samma håll).

Hoppas det kunde vara till lite hjälp.

MVH AL

#23
2013-07-25 21:09

Nej Raphael, jag har ingen 4WD-golf.
VW har ej 4WD till den motorn jag valt.(Bensin)

Hade det funnits hade jag övervägt det noga.

#24
2013-07-25 21:38

Varför bara "övervägt" när du är övertygad om 4wd förträfflighet? :)
Men ok, ja det finns flera parametrar här än bara slirighet att ta hänsyn till och du kanske är öppen för dem? Att 4wd väger mer, drar mer bränsle, är långsammare än samma modell är med samma motor utan 4wd, kan låta och bullra mer, är dyrare om något går sönder...

Så om man väljer 4wd istället för 2wd eller 2wd med eldiff, då antar jag att man anser att de fördelar detta ger väger över bristerna, och då har man väldigt specifika behov.

#25
2013-07-25 21:57

Jo jag överväger noga mina bilval Raphael.. :)
Golf med bensinmotor finns inte med 4WD så därav avsaknad av 4WD.
Hade den funnits med 4WD så hade jag övervägt 4WD.
Jag säger inte att jag skulle valt det, för om man undantar den överlägsna(enligt mig) drivförmågan som 4WD har gentemot 2WD så finns det vissa nackdelar också.
Bilen vikt ökar, bränsleförbrukningen ökar. I Golfens fall innebär det också en minskad bagagevolym(marginellt men ändå).
Priset på bilen ökar ju också.
Ska väl för tydlighetens skull nämna att jag aldrig hamnat i en situation där 4WD behövts, men varit i åtskilliga situationer där den skulle varit ett plus.
Men nu finns just min modell/motor inte med 4WD så jag slapp fundera.. :L*

#26
2013-07-25 22:17

Hm, du menar att AWD inte har behövts men ändå hade varit ett plus? Ja, om det är inte är mer än så tror jag faktiskt du skulle uppskattat 2wd med eldiff för just de situationerna. :)

Då verkar ju bensinmotor vara viktigare för dig än 4wd, jag tror att om 4wd är viktigt för människor så väljer man det oavsett motor - då är ju 4wd nummer ett.

Nåja, eftersom du har en Golf tror jag nu inte att du är spekulant på en Panda eller dess konkurrenter iaf för de är nog för små. :)

#27
2013-07-25 22:25

Nja, just de situationer där 4WD hade varit ett plus så gör faktiskt inte 2WD med eldiff nån skillnad...vi pratar här om hastigheter på typ lands/motorväg.
Jag tänker på stabilitet vid körning/omkörning på hala vägar, snömodd, snösträngar på vägen.

Ja min gräns för hur liten en bil ska vara går ungefär vid en Golf.
Bla av säkerhetsskäl.

#28
2013-07-26 12:24

"väger strax under ett ton"

Stämmer det? Det är ju inte många kg mer än vad original Up väger.
Taigun är då 32 cm längre och ser betydligt mer välväxt ut.

#29
2013-07-26 23:01

När man ser bilen snett framifrån, tycker jag bakdelen från den vinkeln påminner lite om Duster.

#30
frb
2013-07-26 23:23

Taigun... nog för att VW har gjort tråkiga bilar förr, som Jetta och Bora (läs Boring) men nu ska man dessutom göra fula bilar med fula namn. Vad är meningen med detta?

#31
2013-07-27 19:57

Det kommer en systermodell till denna som kommer att heta Majgun, den blir nog mer intressant

#32
2013-07-28 18:15

Hm, färgen på bilden tycks ha liknande blåa nyans som Dacia Stepway. :)

#33
2013-07-28 18:50

Inget kan ersätta 4WD när man ska ta upp en 3 tons båt på slipen.
Raphael får ursäkta men hans Fiat, Renault skitsnack är just bara fanatiskt skitsnack.
En sån där Panda är bara fullständigt löjlig när det verkligen behövs en riktig bil.
.

#34
2013-07-28 19:14

Nu är ju Fiat Panda också faktiskt en Riktig bil. Likaväl som en t.ex en stor Jeep Grand Cherokee är en Riktig bil. Bara att dom spelar i totalt olika divisioner. :-)

Är det ett släp som väger tyngre än vi kan dra med våran Volvo 940, och man inte ska så långt. Ja då kör vi med våran Viktor.
Toppfart 20km/h. Rena Racern :-)

#35
2013-07-28 20:50

En "diff" kan säkert ersätta 4WD vid vissa tillfällen, men att tro/påstå att den kan konkurrera med en riktig 4WD utifrån en provkörning av en bil (Honda CR V?) med 4WD blir det lite lätt komiskt. Man kan t.o.m. rent filosofiskt resonera sig fram till att 4 drivande hjul är bättre än 2. Empiriskt är det bevisat.

Jag kör sedan ett antal år sedan 4WD (Quattro) och kan bara beskriva dess egenskaper som lyriska, sommar som vinter. Miljövänligare än 2WD är det dock inte. Billigare är det inte heller.

#36
2013-07-30 19:18

Postade inte jag nån hyllning till gamla volvobilar här?

#37
2013-07-30 20:02

Havsfidran; jo det gjorde du. Undrar vart den tog vägen?

#38
2013-08-01 21:36

Ytterligare en ny skitbil!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.