Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagen Taigun lanseras 2016

Publicerad 24 juli 2013 (uppdaterad 25 juli 2013)
Alla märken erbjuder snart en liten suv och Volkswagen vill inte vara sämre. Enligt nya uppgifter lanseras småsuven Taigun 2016.

Amerikanska bilsajten Autoweek rapporterar att Volkswagen gett grönt ljus för produktion av Taigun och hänvisar till källor inom den tyska biltillverkaren.

Den lilla suven, vars namn är ett anagram på den större suvmodellen Tiguan, presenterades som konceptbil på fjolårets bilsalong i brasilianska Sao Paulo.

Modellen är byggd utifrån samma plattform som används till minstingen Volkswagen Up, men Taigun mäter 386 centimeter på längden, 32 centimeter längre än Up.

Bilen är strikt framhjulsdriven, väger strax under ett ton och drivs av en turboladdad, trecylindrig bensinmotor på en liter som levererar 108 hästkrafter.

Segmentet för småsuvar är ett av de snabbast växande. Förra året såldes 8,7 miljoner bilar av typen och under kommande åren väntas efterfrågan öka ytterligare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Taigun?

KIA

Ceed och crossover-modellen XCeed kommer som laddhybrider i början av nästa år. Tekniken hämtas från Niro.

Bensinmotorn på 1,6 liter får hjälp av en elmotor på 61 hk som totalt ska ge bilen 141 hk. Enligt tillverkaren uppges körsträckan på el till cirka sex mil.

Kommentarer

#1 • 2013-07-24 16:19
Raphael

Ser man på - lilla Fiat Panda 4x4 har blivit sådan succé att jätten Volkswagen vill vara med i leken och leka. :) Men denna Taigun är något större och längre. Det ska givetvis bli intressant att se hur Pandan har utvecklats år 2016 och vad som står till bjuds då.

Dock detta med "bilen är strikt framhjulsdriven", så verkar det ju som att Taigun inte helt fullt ut vill konkurrera med Panda 4x4, utan kanske snarare Panda Trekking...

Att den har visats i Brasilien är kanske inte så märkligt då Sydamerika är en stor marknad för denna bilmodell, och här finns flera konkurrenter som inte finns i Europa - även flera olika modeller från Fiat förutom Pandan.

#2 • 2013-07-24 16:29
Roy J

Vill man ha en liten bil som ändå inte är så liten, så kan visst detta bli ett alternativ. Om priset inte blir för högt.

#3 • 2013-07-24 18:32
Hackenbush

Den uppsvängda biten på bakdörren ser missanpassad ut på en suv och jag gillar inte när man försöker gömma handtagen till bakdörrarna. Ingen käft kommer att tro att det är en coupe i alla fall.

#4 • 2013-07-25 09:39
saabnisse

Det var en märklig inredning.
Vad är det fråga om, ljus och med färger?
Det kan aldrig fungera, en instrumentbräda ska vara mörksvart eller tråkgrå och samma gäller klädseln.
Men klädseln följer kanske karossfärgen och då kan man ju få den tråkgrå om man väljer den färgen på plåten.

#5 • 2013-07-25 09:43
Mistro

Fiat är nog sällan någon större konkurrent till Vw och utan 4wd så kan man inte jämföra överhuvudtaget.
Gillade Pajero Pinin,Vitara och Jimny just för deras "litenhet" i kombination med "jeepstuket" och 4wd.

Utan 4wd så blir det bara en bil som ser ut att tåla lite hårdare tag men som troligtvis inte gör det till ett högt pris.
4-hjulsdriften borde åtminstone erbjudas som tillval.

#6 • 2013-07-25 10:42
BST

Klart att fyrhjulsdrift är bra, men skall man hålla nere priset så duger tvåhjulsdrift. Frigångshöjden är faktiskt viktigare om man kör på dåliga och dåligt plogade vägar. Jag tycker detta är en intressant bil. Ser bra ut, men att dölja dörrhandtagen är bara dumt.

#7 • 2013-07-25 16:04
Lars58

Ser man på Rafael. Nu duger tydligen inte framhjulsdrift mot fyrhjulsdrift längre. Vill minnas att Opel Mokkas 4x4 minsann inte var nån fördel vs framhjulsdrift enl dig. Hur ska du nu ha det?

#8 • 2013-07-25 16:11
Raphael

Det är klart att framhjulsdrift är bäst för de allra flesta människor, jag tycker absolut att för de allra flesta så är Panda Trekking ett bättre val än Panda 4x4, och Trekking har - som alla Fiat Trekking - en elektronisk diff. Men om nu Volkswagen vill konkurrera head-to-head med Panda 4x4 så kan man ju tycka att de då ska erbjuda fyrhjulsdrift, även om det för de flesta människor är något onödigt som inte behövs.

Som off-road bil så är Panda 4x4 mycket kompetent, men få människor har möjlighet att utnyttja den kompetensen eftersom det är förbjudet att köra i skog och mark hursomhelst. Och för vanliga skogsvägar, för oplogade vintervägar, för trasiga och dyiga leriga grusvägar - som är min verklighet varje år där jag bor - är hög markfrigång mer användbart än fyrhjulsdrift.

#9 • 2013-07-25 17:22
Lars58

Nu var ju inte frågan vad du Rafael tror är bäst för de flesta.
Eftersom du tycker att VW bör erbjuda 4x4 för att kunna konkurrera med Fiat Panda 4x4 så tolkar jag det som att fyrhjulsdrift har bättre egenskaper än framhjulsdrift. Tack för det.

#a • 2013-07-25 19:19
Roy J

Huruvida fyrhjulsdrift är ett sakligt skäl till köp eller inte spelar nog ingen större roll. Det är ett försäljningsargument i vilket fall som helst. Ska Taigun konkurrera fullt ut med Panda, så bör den alltså erbjudas med 4WD.
Alltså ser jag ingen motsättning i det Raphael skriver.

Är det riktigt slirigt underlag så är naturligtvis 4WD bättre än 2WD och många bilar uppfattas som stadigare med 4WD. Samtidigt är 4WD mer komplicerad (men verkar generellt hålla bra ändå), drar lite mer bränsle och kan orsaka ett högre däckkonto.
Så vad som i praktiken är bäst kan diskuteras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.