Bild
Nästa artikel
Kombivarianten av Passat vid produktionslinan i tyska Emden. Låg efterfrågan gör att Volkswagen måste pausa produktionen.
Kombivarianten av Passat vid produktionslinan i tyska Emden. Låg efterfrågan gör att Volkswagen måste pausa produktionen.

Volkswagen stänger Passat-fabrik

Nyheter

I Sverige säljer den bra, men efterfrågan har sjunkit internationellt. Det driver Volkswagen till ett tillfälligt produktionsstopp.

Arbetet vid produktionslinan i tyska staden Emden gör ett uppehåll mellan 25 januari till 3 februari, samt den 16-17 och 20-21 samma månad.

I fabriken jobbar 9.000 anställda och orsaken till de tillfälliga stoppen sägs vara låg efterfrågan på bilmodellen Volkswagen Passat. I Sverige var den femte mest nyregistrerade bil 2016, men i andra länder dalar populariteten.

– Vi har problem i England, Turkiet och Ryssland. Efterfrågan på Passat sjunker och vi kan inte utesluta ytterligare stopp fram till påsk. Ingen vet hur världen kommer att utvecklas, säger en talesperson från Volkswagen enligt nyhetsbyrån Reuters, som i sin tur hänvisar till tyska nyhetsbyrån Deutsche Presse-Agentur.
 
Diskutera: Tror du att försäljningen av Volkswagen Passat har nått sin höjdpunkt?
 

Kommentarer

#1
2017-01-27 09:31

Kan det vara så att Golf SC helt enkelt börjar vara alltför lik Passat avseende utrymmen och andra egenskaper - till ett klart lägre pris ? Sen kan givetvis också konkurrerande märkens modeller helt klart påverka detta.

#2
2017-01-27 09:40

Kan vara ett tecken på att marknaden börjar stagnera!

#3
2017-01-27 09:40

Låter lite som Muller för 5 år sedan. Bara ett tillfälligt stopp... Resten är historia.

#4
2017-01-27 10:18

Tror du har rätt Pi. Vi valde Golf före Passat eftersom vi fick en fullt tillräckligt kapabel bil till ett mycket lägre pris. Vi kunde ju i princip ha fullutrustat Golfen utan att komma upp till priset för en basutrustad Passat.

#7
2017-01-27 12:19

Skillnaden mellan golfklass å mellanklass har suddas ut...

#8
2017-01-27 13:01

England och brexit.....
Turkiet är lite oroligt fn....
Ryssland och importrestriktioner....
Ingen som ser dom sambanden?
Tror faktiskt inte vw är ensamma om att drabbas.

#9
2017-01-27 14:07

Passaten börjar bli ganska dyr med lite extra utrustning plus dieselskandal så jag tror som någon skrev att Passatköparna tittar på lite annat nu i Vag:s skåp som kanske Golf, Skoda och Seat.

#10
2017-01-27 14:17

En stor kombi säljer inte längre, folket köper hellre en mellanklass SUV (Tiguan, Quashqai osv).

#11
2017-01-27 14:32

Står det någonstans att det är just kombi man ska göra paus på?

#12
2017-01-27 14:36

Nope, men jag tror att det är de vanliga bilarna som de stoppar produktionen först på.

#13
2017-01-27 14:37

Eftersom svenska bilhandlare bara tar in kombisarna så tror många att det inte finns alternativ (som oftast är populärare än kombi).

#14
2017-01-27 14:44

I Sverige säljer man ju bra och det är väl nästan bara vi som köper kombi. I övriga världen är det sedan som gäller.

#15
2017-01-27 16:41

Kan ju vara så enkelt att produktionen av CC har upphört och efterföljaren ej kommit igång än.
Och naturligtvis att tex Tiguan går väldigt bra och säkerligen tar köpare från Passat.

#16
2017-01-27 17:08

SUV som gäller idag. Helt korkad biltyp men tydligen det alla ska ha. 90% av alla som köper SUV har kombi idag.

#17
2017-01-27 17:16

@pluppen: Vilket land lever du i? Sverige är ett kombiland och bilhandlarna tar in vad du vill ha.

#18
2017-01-27 17:51

Väldigt tråkiga bullentiner, passaten är en himla trevlig bil på alla sätt.

#19
2017-01-27 20:48

Engelsmän, turkar och ryssar får väl nöja sig med vad de har råd med. Engelsmännen lär snart få cykla vad man förstår.

#20
2017-01-31 12:45

Hoppas det är kombin dom pausar med.. Sedanen är ju snygg å stilren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.