Bild
Nästa artikel
2016 års vanligaste bilmodell i statistiken: Volkswagen Golf.

2016 bästa bilåret någonsin

Nyheter

Som förutspått blev 2016 ett rekordår för nya bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden har nu summerat 2016 års siffror och som väntat blev det rekord i antal nyregistrerade personbilar. Sammanlagt registrerades 372.300 nya bilar i Sverige under året som gick. Det är drygt 27.000 bilar mer än tidigare rekordåret 2015.

Förklaringen till toppnoteringen är köpstarka hushåll, låga räntor, stabil arbetsmarknad och ökat intresse för privatleasing. Dieselandelen minskade med 2,1 procentenheter och landade på 52,6 procent. Något som ökade var däremot supermiljöbilar, alltså laddhybrider, elbilar eller vätgasbilar med ett koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Den totala ökningen 2016 blev 51 procent jämfört med året innan. Sammanlagt fördes 13.000 supermiljöbilar in i registren under förra året.

Kommer då den starka trenden att fortsätta även 2017? Här är Bil Sweden aningen försiktiga i sin bedömning. I år spår de att 360.000 nya bilar kommer att registreras.

– Vår prognos är den näst högsta siffran någonsin. Förutsättningarna för en bra bilmarknad i år är goda, säger Bertil Moldén.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Supermiljöbilarnas 10-i-topp 2016

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid: 3804 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid: 1819 st.
3. Volvo V60, laddhybrid: 1239 st.
4. Volvo XC90, laddhybrid: 983 st.
5. Tesla Model S, elbil: 837 st.
6. Nissan Leaf, elbil: 836 st.
7. BMW 330e, laddhybrid: 615 st.
8. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid: 440 st.
9. Renault Zoe, elbil: 418 st.
10. Tesla Model X, elbil: 288 st.

Läs mer om: Volkswagen Golf, Volvo S90, Volvo V90, Volvo V70, Volvo XC60, Volkswagen Passat, Volvo V40, Toyota Auris, Volkswagen Polo, Kia Cee'd, Skoda Octavia, Mitsubishi Outlander, Tesla Model S, Tesla Model X, Nissan Leaf, Renault Zoe

Bilmärkenas 10-i-topp 2016

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo: 71238 st, 19,1%
2. Volkswagen: 57823 st, 15,5%
3. Audi: 22662 st, 6,1%
4. Toyota: 22332 st, 6,0%
5. BMW: 22146 st, 5,9%
6. Kia: 21788 st, 5,9%
7. Mercedes: 16983 st, 4,6%
8. Skoda: 16199 st, 4,4%
9. Renault: 14374 st, 3,9%
10. Ford: 12628 st, 3,4%

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Bilmodellernas 10-i-topp 2016

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf, 22084 st.
2. Volvo V70/S90/V90: 21321 st.
3. Volvo S60/V60: 16755 st.
4. Volvo XC60: 16266 st.
5. Volkswagen Passat: 15716 st.
6. Volvo V40: 12691 st.
7. Toyota Auris: 7423 st.
8. Volkswagen Polo: 7091 st.
9. Kia Cee’d: 6778 st.
10. Skoda Octavia: 5889 st.

Kommentarer

#1
2017-01-02 11:52

Är det första gången sedan Hedenhös som Volvo inte har haft en bil som etta? OK, växlingen mellan 70-90 har gjort att de har tappat lite, men ändå! Att det sedan är 4 modeller från Volvo på de 6 första platserna och att VW har 3 på topp 8 är anmärkningsvärt, men så ser inköpen ut 2016...

#2
2017-01-02 12:46

Trendbrottet att VOLVO tappat förstaplatsen av enskild modell kan vara en fingervisning att prisbilden börjar bli för hög, här har VW en klar fördel beträffande GOLF !

#3
2017-01-02 13:09

Helt klart har Golf lyckats bra och troligen med att addera privatleasing med framgång som ytterligare en affärsmodell utöver köp eller företagsleasing.
Jag tror dock att V90 kommer att komma bra så fort de är uppe i leveranskapacitet och att D3 och T4 kan levereras i volym, då går det att landa den till rimliga pengar som tjänstesnurra

#4
2017-01-02 15:41

Robban
Jag är ytterst tveksam att V90 kommer bli volymbil för privatister. S/V90 kommer halka ner ytterligare på listan under 2017 när inte V70 längre finns

#5
2017-01-02 15:46

V90 kommer inte att sälja volym till privatister utan som tjänstesnurror, som jag skrev nyss, vilket till största delen V70/XC70 också gjorde.

#6
2017-01-02 15:53

Robban
Sorry, missade sista meningen.

#7
2017-01-02 15:53

Lite märkligt att VW kommer så bra till med tanke på VW-gate. Men minnet är väl kort. Snart säljer Note 7 som smör igen.

#8
2017-01-02 17:27

Säkert surt för vissa och speciellt för dom som sätter stor betydelse på vilken bil som säljer mest. Spela roll...

#9
2017-01-02 17:29

Ganska väntat med tanke på att Volvo mer o mer försöker sälja på *premium*.
Blir inte så stor del *privatister* då.

#10
2017-01-02 17:37

Volvos V40 skulle behövt avlösning nyss. Volvo klarar inte att hålla det tempo som många kunder efterfrågar för att hålla kvar sitt intresse för en viss modell.

#11
2017-01-02 18:02

Intressant att Nissan Leaf fortfarande är med och slåss i toppen på supermiljölistan. Måste erkänna att jag gick i tron att den bilen mer eller mindre var iskall på marknaden.

#12
2017-01-02 18:47

Biltillverkare på V är det som gäller...

#13
2017-01-02 19:38

OPEL ASTRA. 2016 December: 311 st. 2015 December: 149 st. Hela året 2016: 3694 st. Hela året 2015: 2310 st.
PEUGEOT 308. 2016 December: 179 st. 2015 December: 282 st. Hela året 2016: 3266 st. Hela året 2015: 3914 st.
Nu har Opel Astra ökat försäljning och Peugeot 308 har sjunkit försäljning.
Skönt att höra för Opel Astra har gått förbi över Peugeot 308.

#14
2017-01-02 19:54

GF
Opel blir ingen volymsäljare relativt de som toppar listan...

#15
2017-01-02 20:08

VW Golf: 22.084 st för hela året jämfört med 3.694 st Astra... Viss skillnad om ni nu skall tala om försäljningsvolymer.

#16
2017-01-02 20:26

med facit i hand ser vi att dieselskandalen inte har stört VW koncernen nämnvärt, folk har insett att deras bilar inte är så dumma ändå.

#17
2017-01-02 20:39

@Pi
Ja, det vet jag alltid VW Golf sålde mycket än Opel Astra. Många personer som gillar allround därför valt VW Golf och bryr sig inte om kvalitetsproblem.
För mig som gillar design som exteriör, interiör, roligast att köra och hållbar topp kvalitet är valet för Opel Astra :-)

#18
2017-01-02 20:44

Nåja GF - vi som köper Golf kanske också tänker ungefär likadant...:) För man köper ju inte en bil man inte gillar och inte tror på.

#19
2017-01-02 21:12

Grabbar, glöm inte bort att detta är nybilsfösäljning och då kommer de flesta bilar att fungera mer eller mindre klanderfritt. Skall man dessutom behålla bilen i typ 3-5 år så kommer alla märken klara av att leverera en bra funktion.

#20
2017-01-02 21:24

Det här är ju perfekt, då blir det många bilar att välja på om något/några år för de som köper begagnat.

#21
2017-01-03 15:33

Handlarna gick ut stenhårt det var gott om erbjudanden på färdiga paket, dragkrok, lack o fälgar så när det ändå var på G för ett bilköp så sade jag att nu för detta kommer inte igen på ett tag..
Festen är nog över för den här gången, styrkemätningen är över VW tog hem spelet trots alla tasksparkar, spelen riggas högt ovan våra huvuden långt innan, VW gate tillhörde förspelet.

#22
2017-01-03 18:57

Man kan ju undra hur 2017 blir.
Det beror nog väldigt mycket på hur det ekonomiska läget utvecklar sig.
Blir det tuffare, ja då sjunker ju försäljningen.
Frågan är kanske då vilka/vem som drabbas mest.
Privatförsäljningen eller företagsbilarna.

#23
2017-01-05 00:58

Lite hur det har gått i USA: http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html#autosalesA

Angående den svenska marknaden så är jag förvånad över Renaults placering. Hedersam 9 plats utan Nissans hjälp. Hade den här frågan dykt upp i någon" frågesport" så skulle jag ha med Opel bland de 10 bäst säljande märken i Sverige 2016. Undrar hur den här tabellen ser ut från plats 10 och neråt.

#24
2017-01-05 08:24

Jag är förvånad varje år att Ford aldrig kommer högre upp.
På kontinenten är ju både Fiesta och Focus storsäljare.
Men tom ViB egen Mondeo har det varit tyst om.

Sedan ang Dieselgate, tror nog att de flesta tänker precis som jag "De fuskar allihop, så då spelar det ingen roll".
VW gör bra bilar, punkt! Därför säljer de.

#25
2017-01-06 21:57

Hur man än vänder och vrider på det så är Volvos nya modeller mil, ja flera mil ifrån deras tidigare modeller. Antingen sparar man och köper en kvalitativ bil som också är rolig att tvätta eller så får man fortsätta hoppas på att Volvo byter ner sig igen och gör bilar som liknar råttor eller tillhör raggarna på landet. Nu är man ändå stolt att Volvo är/var svenskt, det har man nog inte varit sedan 70-talet för den som levde då.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.