Bild
Nästa artikel
Volkswagen slår försäljningsrekord

Volkswagen slår försäljningsrekord

Nyheter

Volkswagen-koncernen fortsätter att ånga på. Hittills i år har 6,59 miljoner bilar levererats – ett nytt rekord.

När 2009 sammanfattades stod det klart att Volkswagen Group slagit nytt rekord i antal levererade bilar: 6,29 miljoner.

Med en månad kvar av 2010 har rekordet överträffats eftersom 6,59 miljoner bilar rullat ut till kunder.

– Vi räknar med att leverera över sju miljoner fordon för helåret, vilket blir ett nytt rekordår, säger Christian Klingler, ansvarig för marknad och försäljning inom Volkswagen Group.

Volkswagen störst före Audi
Volkswagen Group har tidigare deklarerat att målet är att bli världens största bilkoncern till 2018. För att nå dit ska 52 miljarder euro investeras i nya anläggningar, ny teknik och nya modeller under de närmsta fem åren.

Märket Volkswagen står för den absolut största delen av försäljningen (4,18 miljoner bilar, +12,7 procent) följt av Audi (1,0 miljon bilar, +15,3 procent) och Skoda (702 400 bilar, +12,3 procent).

Den svenska marknaden står för ungefär en procent av leveranserna.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen-koncernens leveransrekord?

Taggar: Nyheter, , Volkswagen

Kommentarer

#1
Mattias73
2010-12-16 11:15

Kommer nog aldrig att köpa en v.a.g produkt...

#2
Jägaren
2010-12-16 11:18

6 590 000 bilar. SAAB har tillverkat 25 000

#3
789
2010-12-16 11:30

VAG dvs Audi och VW, Skoda är mkt bra och trevliga bilar med bra 4 hjulsdrift, 4 motion, som kommer från svenska Haldex. Samma drivning som för övrigt sitter i SAAB och Volvo sedan länge.

#4
Walther
2010-12-16 11:40

Bara en tidsfråga innan dom är störst i Världen!!//

#5
Echo
2010-12-16 11:57

Varför ska man vara störst?

#6
DeN
2010-12-16 12:03

Japp, det var ju så här det började för GM också, blir intressant att se om VW går samma väg...
Det går ett tag, sen när kunderna inser att det mesta handlar om att sälja samma ofta överprissatta saker i olika förpackningar så brukar säljtalen gå ned.
En mellanstor spelare är ofta mer agil och bryr sig mer om sin kundbas...

#7
2010-12-16 12:20

Kul för WV då har dom passerat halvägs till att bli störst... Fortfarande en lång bit kvar....

#8
Lars s
2010-12-16 14:52

789, du har rätt om att VAG-gruppens fyrhjulsdrivna bilar kommer med fyrhjulsdrift från Haldex. Men de har den äldre versionen samma som Volvo. Saab är mig verterligen den enda som har den senaste versionen.

#9
McTar
2010-12-16 15:15

Fel Lars. Generation 4 i nästan alla modellerna. Simon; du menar alltså att Toyota levererar 14miljoner billar i år?

#10
789
2010-12-16 15:22

Lars s:
Nja,
alla dvs bla SAAB, Volvo och alla VAG groups modeller har Haldex generation 4. Det är inte bara SAAB som har den bästa 4 hjulsdriften utan även de andra bilmärkena. Uti världen är det i princip bara några "riskokare" som inte har haft "råd eller kunskap" att utveckla riktigt moderna dvs elektriska 4 hjulssystem. Bla har Subaru fortfarande en "stel-opererad" drivlina där alla hjul driver oavsett om det behövs eller inte. Som vanligt är det BMW som leder utvecklingen av elektriska 4 hjulsdrivlinor och de andra bla Haldex hänger på samma geniala ide med 4 hjulsdrift då det verkligen behövs precis som BMW´s X drive.

#11
Raymond K
2010-12-16 17:35

Jag kör VW och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Är inte förvånad att dom slår säljrekord. Dom är inte premium, dom är inte dåliga. Dom är helt enkelt bilar för den stora massan.

#12
2010-12-16 22:35

Re McTar
Vet inte hur du räknar, läs igen WV har sålt 4,18 milj bilar resten är Audi och Skoda.....

#13
Jookern
2010-12-17 00:23

Jag är väldigt nöjd med min VW. En golf med 14 år på nacken. Går lika bra som när den var ny (den har varit i familjen sen den var ny) och ingen synlig rost ännu. Annat än japanskt det.
Har jag då lagt ner mycket tid på bilen för att hålla den i gott skick? Jag tvättar bilen för hand ca 5-6 gånger per år och lämnar in den på årlig service på märkesverkstaden. Billigt nu för tiden, 1495 kr tror jag det kostar. Med andra ord, jag lägger varken mycket tid eller pengar på bilen. Kvalitet lönar sig!

#14
McTar
2010-12-17 08:00

Simon: Ok. Men det är ju VAG som skall jämföras med Toyotas siffror. Det ingår ju även fler märken under T:s siffror.

#15
2010-12-17 12:12

http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

Japsen kan man lita på. XC70 är ett skämt.

#16
Pattebb
2010-12-17 12:45

Inte konstigt att VAG går bra, media glömmer alltid att skriva om de negativa sidorna (i Europa). Men i Usa där de säljer lite, får de reparera felen, men samma fel finns här men inget återtag då eller.
http://www.autoblog.com/2010/12/15/volkswagen-recalling-nearly-380-000-cars-over-fire-risk/

#17
2010-12-17 16:29

RE McTar
Inte när man redovisar hur många bilar Toyota säljer, då är det enbart Toyotabilar, statestiken skulle bli väldigt märklig om man inte tittade på antal sålda bilar per märke....

#18
Emme
2010-12-17 16:56

Jarl: Vad har denna tråd med Volvo att göra? Trollandes som alltid.

#19
DeN
2010-12-17 17:57

Till er som tjatar om att VAG har svensk fyrhjulsdrift från Haldex...hör på denna.
Idag såldes nämligen Haldex Traction till USA för 1.4 miljarder, köpare är BorgWarner, så "Svensk fyrhjulsdrift is no more" kan man säga.
Ännu ett steg i nedmonteringen av svensk fordonsindustri...är det inte kommunistkina eller gråtyskarna så är det ultrakapitalistiska USA...
Tråkigt!
Bara Volvo Lastvagnar kvar då. Resten är skeppat till utlandet.

#20
McTar
2010-12-17 18:36

JARL: Du skriver XC70. XC70 har alltid haft haldex. Den bil du länkar till V70 XC vilket har en viscokoppling. Viscokopplingen lade Volvo på hyllan 2001-2002.

#21
2010-12-17 21:26

Jookern har en VW som gått bra i 14 år.
Min granne har en Jetta som la av efter 4 år.
Idag såg jag en ca 5 år gammal Golf som brutit ihop på en utfart.
Så har vi en population som är 3 gånger så stor som Jookerns. Och därför kan vi ganska säkert påstå att att ca en tredjedel av alla folkvagnar håller ett tag.

#22
789
2010-12-17 21:51

Jarl:
Du är såååå falsk! Snackar om en XC70 test som är snart 10 år gammalt. Sedan 2003 har XC70 Haldex fina 4 hjulsdrift. Man har t o m den 4:e generationen av Haldex! Snacka om att du har noll koll och sprider gammalt som vore det nytt. Du är såååå patetisk, Jarl och det tror jag de flesta har förstått. Tönt!

#23
789
2010-12-17 21:54

McTar:
Du har koll och har rätt om Volvos 4 hjulsdrift. Volvo har Haldex sedan 2003 och har t o m 4 generationens Haldex idag. Sesan spelar det ingen roll vem som äger Haldex så länge som de tillverkar sina drivsystem i Sverige, Landskrona.

#24
Ponder
2010-12-17 22:07

Man kan knäcka en diamant om man ger sig fan på det Pender.
Du skriver en massa skit.
Vad är det för utfart som kan få en VW golf att bryta ihop?
Din granne är inte ett dugg trovärdig. Har du ens grannar?
VAG konceptet säljer inte bra för att det är dåligt men du skriver en massa blaj för att du inte vet bättre.
*suck*

#25
DeN
2010-12-17 22:21

Tja, vi får väl se hur länge de är kvar i landskrona...men man kan ju iallafall hoppas de blir kvar.
BorgWarner har ca 16000 anställda på andra håll, Haldex har ca 330 i sverige. De stora värdena i bolaget ligger i patenten så risken är att vissa delar, typ tillverkning, hamnar utomlands på lite sikt...
Sen landar ju vinsterna i USA, vilket i förlängningen dränerar bolaget.

#26
2010-12-17 22:42

Faktum kvarstår, Subarus system är överlägset.

#27
2010-12-17 23:55

Ponder, nej det var inte utfarten som fick Golfen att säcka ihop. Men den råkade blockera en utfart.
Jag har 142 grannlägenheter i vårt kvarter. Och i alla dom bor det grannar. (Och grannen med Jettan känner jag.)
Jag undrar om du var den ende som inte fattade avsikten med min kommentar. Tror så. Jag tror till och med Jookern fattade.

#28
McTar
2010-12-18 07:31

JARL: Du kanske vet att vissa Subaru fortfarande har viscokoppling?

#29
2010-12-18 12:23

Ja, det var som vanligt inte många av kommentarerna som behandlade det som artikeln handlade om,
"Volkswagen Group har tidigare deklarerat att målet är att bli världens största bilkoncern ".

Nej, en massa sjafs om olika helt ovidkommande bilmärkens eventuella förtjänster och som vanligt en massa smörja om Toyota.

Man kan ju som somliga här undra vad det är för vits med att vara störst?
Är det inte bättre att sträva efter att bli bäst?

Nu tror jag nog att VW har möjlighet till både och, men det är säkert en bit kvar dit.

#30
2010-12-18 13:57

Toyota är störst och bäst.

#31
2010-12-18 17:36

Har inte ViB någon moderator som kan se till att artikelns innehåll kommenteras.
Det blir ganska tröttsamt med alla ovidkommande dumheter annars.

#32
Jookern
2010-12-18 20:05

Tyvärr lär jag inte hjälpa VW att slå försäljningsrekord de närmsta åren. Min VW funkar för bra för att säljas.

#33
Robett Sikström
2010-12-18 22:43

Bara att beklaga då att de inte kan fixa framdörrarna på nya modellen av Golf och Golf Plus. Samma skit vad gäller de främre nedre hörnen. Jag vill skicka en varning till de som tänker köpa en ny!!

#34
Erik N.
2010-12-19 00:07

"Toyota är störst och bäst."
Jarl S är minst och sämst.

#35
McTar
2010-12-19 11:36

Robett Sikström: Hjälper inte den plast/gummi -bit som skall monteras mot balken? För jag antat att du syftar till isbildningen som uppkommer när man kört en kupevärmare länge i "yrsnö"

#36
Erik N.
2010-12-19 21:53

Toyota stavas med T.
T som i Trygghet.

#37
fm
2010-12-19 22:12

Jo precis McTar, Robert känner tydligen inte till att det är fixat. En släkting till mig har en Golf V med sådan monterad, dörrarna är hela och fina.
Har för övrigt för mig att Vi Bilägare har berättat om åtgärden.

#38
Erik N. - Den äkta!
2010-12-20 00:10

Toyota stavas med T.
T som i åTerkalla. T som i skiT. T som i Trasig. T som i skroT. T som i sämsT. T som i rosTar. T som i Torftig. T som i Trams. T som i...

#39
smack
2010-12-20 08:41

T som i Tre år gammal i sandlådan...

#40
2010-12-20 11:54

Re Erik Nden äkta

http://www.bilsport.se/news.php?id=86754

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.