Nästa artikel
Volkswagen satsar miljarder på skifte till el
Nyheter

Volkswagen satsar miljarder på skifte till el

Publicerad 21 november 2017
Volkswagen ställer om mot eldrivna bilar i sin tillverkning. På bilden syns en Golf med konventionell förbränningsmotor byggas ihop i fabriken i Wolfsburg.
Mellan 2018 och 2022 ska 34 miljarder euro investeras, bland annat ska en bilfabrik ställa om till att bara tillverka elbilar.
Tyska biltillverkaren Volkswagen gräver ordentligt i plånboken. Fokus de närmsta åren blir på eldrift, självkörande teknologi, digitalisering och nya former av mobilitet.
– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Fabriken i tyska Zwickau ska ställa om produktionen till att uteslutande bygga elbilar av varierande storlek på nya plattformen MEB. Det rör sig om allt från små kompakta bilar i A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Första bilen på MEB-plattformen blir I.D, som lanseras 2020. Sedan följer I.D Cross och I.D Buzz. Produktionen av Golf och Passat som idag sker vid anläggningen i Zwickau flyttas till Wolfsburg, respektive Emden.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens produktionsplaner?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-21 11:20
Axa

Spelar det roll varför? Är det inte bra med omställningen?

#2 • Uppdaterat: 2017-11-21 12:51
Tvärnit

Bättre sent än aldrig.
Jag har dock tröttnat och köpte morgondagens teknik i dag av en annan tillverkare.....

#3 • Uppdaterat: 2017-11-21 15:02
Pi

Vanlig bensinmotor-hybrid är väl knappast att betrakta som "morgondagens teknik". Den har ju redan funnits på marknaden under drygt 15 år trots allt.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-21 16:20
Tvärnit

Pi. Ser inte att VW har den tekniken.
Jag har noterat som en del andra har redan gjort för mig att verkligheten bör beskrivas via VW glasögon.
I en snar framtid har vi el som drivning i bilar.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-21 16:23
Mr.Wheeler

@Tvärnit: Har du hört talas om Passat och Golf GTE?

#6 • Uppdaterat: 2017-11-21 16:30
Pi

Tvärnit - eller av mycket kraftigt färgade glasögon präglade av det bilmärke man just för tillfället äger...
F ö så har ju VW flera laddhybrider liksom rena elbilar och som dessutom är användbara med 4-5 personer och last i bagaget. Och i en del fall även med hygglig dragkapacitet vilket man knappast kan säga om Toyotas vanligaste hybrider. "Morgondagens teknik" är nog knappast den vanliga bensinmotor-hybriden som Toyota hittills har koncentrerat sig på men även Toyota kommer nog med bilar med "morgondagens teknik". Senaste Prius laddhybrid är nog teknisk sett utmärkt i sin klass men max last + bagageutrymme är väl närmast att kalla för ett skämt.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-21 16:34
Tvärnit

Klart att jag har men att det blir dyrt och är helt klart tveksamma system i driftsynpunkt.
Andra tillverkare erbjuder idag beprövat och bättre och för under 300 000kr, det är morgondagens teknik idag.
VW kommer ikapp imorgon och kränger tre pipor i glappet...det smakar inte bra i munnen.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-21 16:39
Tvärnit

Jaja Pi det är bara det att man måste se lite mer på längden vilken tillverkare det är som har gått i bräschen och leder vad gäller utsläpp och bränsle ekonomi.
VW ligger i steget efter.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-21 17:32
Peter E

Kan nog tänka mig att ett o annat extra styrelsemöte hos konkurrenterna är inbokat.

#a • Uppdaterat: 2017-11-21 18:51
Axa

Tycker VW är mer tekniskt ”innovativa” än Toyota. Det blir lite mer spännande när VW utannonserar något nytt...