Bild
Nästa artikel
Volkswagen ställer om mot eldrivna bilar i sin tillverkning. På bilden syns en Golf med konventionell förbränningsmotor byggas ihop i fabriken i Wolfsburg.

Volkswagen satsar miljarder på skifte till el

Nyheter

Mellan 2018 och 2022 ska 34 miljarder euro investeras, bland annat ska en bilfabrik ställa om till att bara tillverka elbilar.

Tyska biltillverkaren Volkswagen gräver ordentligt i plånboken. Fokus de närmsta åren blir på eldrift, självkörande teknologi, digitalisering och nya former av mobilitet.
– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Fabriken i tyska Zwickau ska ställa om produktionen till att uteslutande bygga elbilar av varierande storlek på nya plattformen MEB. Det rör sig om allt från små kompakta bilar i A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Första bilen på MEB-plattformen blir I.D, som lanseras 2020. Sedan följer I.D Cross och I.D Buzz. Produktionen av Golf och Passat som idag sker vid anläggningen i Zwickau flyttas till Wolfsburg, respektive Emden.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens produktionsplaner?
 

Kommentarer

#1
2017-11-21 10:07

Tack vare dieselgate? Nu ska dieselgate glömmas till varje pris.....omställningen för tysk/europeisk bilindustri bort från diesel kostar stora summor.

#2
2017-11-21 11:20

Spelar det roll varför? Är det inte bra med omställningen?

#3
2017-11-21 12:51

Bättre sent än aldrig.
Jag har dock tröttnat och köpte morgondagens teknik i dag av en annan tillverkare.....

#4
2017-11-21 15:02

Vanlig bensinmotor-hybrid är väl knappast att betrakta som "morgondagens teknik". Den har ju redan funnits på marknaden under drygt 15 år trots allt.

#5
2017-11-21 16:20

Pi. Ser inte att VW har den tekniken.
Jag har noterat som en del andra har redan gjort för mig att verkligheten bör beskrivas via VW glasögon.
I en snar framtid har vi el som drivning i bilar.

#6
2017-11-21 16:23

@Tvärnit: Har du hört talas om Passat och Golf GTE?

#7
2017-11-21 16:30

Tvärnit - eller av mycket kraftigt färgade glasögon präglade av det bilmärke man just för tillfället äger...
F ö så har ju VW flera laddhybrider liksom rena elbilar och som dessutom är användbara med 4-5 personer och last i bagaget. Och i en del fall även med hygglig dragkapacitet vilket man knappast kan säga om Toyotas vanligaste hybrider. "Morgondagens teknik" är nog knappast den vanliga bensinmotor-hybriden som Toyota hittills har koncentrerat sig på men även Toyota kommer nog med bilar med "morgondagens teknik". Senaste Prius laddhybrid är nog teknisk sett utmärkt i sin klass men max last + bagageutrymme är väl närmast att kalla för ett skämt.

#8
2017-11-21 16:34

Klart att jag har men att det blir dyrt och är helt klart tveksamma system i driftsynpunkt.
Andra tillverkare erbjuder idag beprövat och bättre och för under 300 000kr, det är morgondagens teknik idag.
VW kommer ikapp imorgon och kränger tre pipor i glappet...det smakar inte bra i munnen.

#9
2017-11-21 16:39

Jaja Pi det är bara det att man måste se lite mer på längden vilken tillverkare det är som har gått i bräschen och leder vad gäller utsläpp och bränsle ekonomi.
VW ligger i steget efter.

#10
2017-11-21 17:32

Kan nog tänka mig att ett o annat extra styrelsemöte hos konkurrenterna är inbokat.

#11
2017-11-21 18:51

Tycker VW är mer tekniskt ”innovativa” än Toyota. Det blir lite mer spännande när VW utannonserar något nytt...

#12
2017-11-21 19:52

Vad roligt att det just är i Zwickau man ska bygga eltandborstar... f'låt elbilar. Annars är ju Zwickau känt för sin långvariga produktion av Trabant.

#14
2017-11-22 08:02

Ser man den Prius som kom för 20 år sedan som en elbil likt VW I.D med flera så bör man nog läsa in sig lite på ämnet.

#15
2017-11-22 09:46

Ja Benny - och jag retar mig även på Toyotas nya reklam där man plötsligt kallar alla sina bensin-hybrider för Elhybrider - bara för att rida på vågen med eldrift. Visst finns det ett litet batteri och en elmotor i dessa men huvudsakligen rör dom sig framåt via bensinmotorn trots allt. En laddhybrid kan ju i sina bästa utföranden och med dagliga körsträckor upp till ca: 5 mil trots allt gå den allra största delen på el vilket inte Toyotas vanligaste "Elhybrider" klarar av. Trots att övriga tillverkare inte kallar sina laddhybrider för Elhybrider i sin reklam.

#16
2017-11-22 09:49

#11 Axa... VW innovativa? Jo, där har du rätt -när Toyota lanserade sin Prius så jobbade VW's mest innovativa och skarpaste ingenjörer med att uppfinna dieselgate, så innovationsförmågan är det inget fel på. Kanske man kan ifrågasätta målsättningen, och om det inte var en liten aning missriktat... Men visst, spännande blev det hur som helst =)

#17
2017-11-22 11:50

VW är inte innovativa mer än att hitta genvägar till att tjäna mer per såld bil. Företagsekonomi! Därav alla historier runt undermåliga växellådor, styrservon, kompressorer, dörrlås, diselgate mm. Att man satsar på el ligger i tiden, men vilka genvägar kommer man att ta där? Litar inte ett smack på dessa produkter.

#18
2017-11-22 12:07

Pi. Som är uttalat neutral, frisinnad o rätt på alla vis bör väl inte reta sig alls så nöjd som han är med sin VW.
Är han rädd att Toyotas försäljning ökar?
Kan inte se att Toyota tummar på sanningen.

#19
2017-11-22 12:16

Tycker nog att du Tvärnit skall vara lite försiktigare med dina uttalanden.
Hoppas att det fortfarande är tillåtet att vara nöjd med en VW och det är jag så länge den fungerar som man kan kräva.
Oavsett vad du tycker, och det gör du ju rätt ofta, så anser jag fortfarande att Toyotas nyskapade "Elhybrid-reklam" är missvisande.
Och även jag har f ö varit Toyota-ägare men jag väljer den bilmodell som till rimligt pris uppfyller mina krav och det gör ingen Toyota idag. Och jag skiter högaktningsfullt i alla biltillverkares försäljningsvolymer.

#20
2017-11-22 13:17

Pi. Men att han verkar inte alls glad...
Det är klart att han ska vara nöjd med sin VW hur kan han tro annat?
Han kanske ska ta sig en sväng med bilen sin och komma tillbaka på ett bättre humör?

#21
2017-11-22 14:22

Leif
Haha, förvisso. Jag tänker mer på cylinderavstängning, active info display och trepip till massorna.

#24
2017-11-23 00:07

Det är inte så lite infantilt att orka sitta och skriva ner Volkswagen med syftet att framhäva ett annat märke. Om vi börjar med Toyota så är man hopplöst efter i elbilsracet. Man trodde inte på tekniken (trots att man var delägare i Tesla). Nu har man dock vaknat och börjat utveckla det kunderna efterfrågar, något man inte gjort särskilt bra tidigare (enligt VD;n för koncernen). Vad det kommer resultera i återstår att se. Sent skall syndarn vakna...

Dieselgate är sedan ett annat resonemang. Diesel är nämligen fortfarande den lösning som är mest användbar och samtidigt miljövänlig. Elbilar i nuvarande tappning är faktiskt sämre. Och jämför vi bensin mot diesel så är skillnaden stor - till bensinarens nackdel.

Men allt detta har vi ju redan gått igenom så ytterligare inlägg i frågan ter sig överflödiga.

Återstår då hybrider. Ja de är få som tror på dem på sikt. Att släpa omkring på en extra motor är inte energieffektivt.

MVH AL

#25
2017-11-23 10:08

#24 A.L.... Diesel vs eldrivet -sämre eller bättre? Så länge elbilens prestanda överskrider den unika bilägarens behov så är den utan tvekan bättre. Att elbilar har begränsningar vet vi, och att de inte passar allas behov (än så länge) vet vi också. Vad vi dock inte "vet" är hur mångas behov elbilen täcker, -det har man nogsamt undvikit att undersöka. Kikar jag på min absoluta närhet (sthlm förort) så ser det ut som om 8 av 10 hushåll kör så de mycket klart underskrider dagens elbils prestanda. Får ungefär samma siffra när jag gör lite enklare kontroller bland bekanta och kollegor.

Här i sthlm så måste man också beakta osäkerheten kring kommande dieselförbud, vilket ställer till det även för spritt nya dieselbilar (troligen förbjuds dessa också när det gått några år = påverkar andrahandsvärdet och fördyrar bilägandet)

#26
2017-11-23 14:31

A.L Trots en enorm framgång med höga vinster så har inte VW alls stämt i bäcken utan att de har ägnat sig åt fusk och simpla stickspår som trecyllarna.
VW är den som i panik nu plockar fram vad marknaden vill ha och givetvis så steppar de över el- hybrid som är Toyotas mark sedan länge och försöker kugga över med ren el-drift.
Jisses mannen...Toyota har varit i det gröna gamet så länge och som du skriver ägare i Tesla att de snyter ut en komplett elbil ur näsan närhelst som de vill!
Toyota står globalt sett inte i någon panik, det är japansk kultur att vänta och se och prata lågmält, tyskens kultur den kan vi...direkt som att de vrider en mutter så är detta ett under av framsteg som ingen annan kan och megafonen åker fram.

#27
2017-11-23 19:05

Tvärnit
Och på vilket sätt skulle trecylindrarna vara en nackdel?

#28
2017-11-23 19:58

Tvärnits generella resonemang om trepip är så sjukt att klockorna nästan stannar.
Det rådet nog ingen tvivel om att vw 1,0tsi 115 är en av dom snålare motorerna att flytta 1200kg bil en viss sträcka om man inte blandar in hybrid teknik, det visar många tester också.
Sist vibils test som landade på 0,53 för en octavia och jämför det med andra tester fyror som treor.
Förstår inte att man fortsätta spy galla generellt över trepip.
Nu är det ju skillnader här som med allt annat, tex fiestan mfl som tog 1dl mer .
Man undrar ju vad ett bra hybrid koncept på denna motor kan innebära i förbruningshänseende.
Sedan får man ju tycka vad man vill och vw och dieselgate och dom skandalerna.

#29
2017-11-24 20:08

Faller sig naturligt att satsa hårt på elbilar nu. Att inte alla gör det?
Och att ifrågasätta det med hänvisning till övrig aktuell produktion tyder bara på en släng av imbecillitet.

#30
2017-11-25 11:22

LeifV. Hur resorna ser ut och har för egenskaper har man faktiskt bra koll på. Det undersöks regelbundet och redovisas fortlöpande i resvaneundersökningar.

Dock betyder inte resultatet i dessa mätningar att elbilen kan lösa resorna bättre än andra alternativ. Ännu mindre ger de stöd för att det skulle gynna miljön totalt sett. Det finns heller ingen grund för renodlade förbud, som handlar om fossila bränslen i första hand (inte diesel enskilt).

Elbilen har dock fördelar inne i tätortsmiljön. Men bara för att den minskar på avgaskoncentrationerna ( som bensinbilarna producerar i första hand) så innebär inte det att bensinbilarnas resor skall ersättas med eldrift. Exempel på substitut för Stockholm är att främja samåkningen, att öka resandet med kollektiva färdmedel och att ersätta de kortaste bilturerna med en cykel- eller promenad istället. Alternativ som både är billigare och lättare att genomföra - och dessutom snällare mot miljön.

MVH AL

#31
2017-11-25 11:26