Bild
Nästa artikel
Volkswagen satsar 500 miljarder – målet att bli störst i världen

Volkswagen satsar 500 miljarder – målet att bli störst i världen

Nyheter

Tyska bilkoncernen Volkswagen Group investerar 500 miljarder kronor till 2015. Siktet är inställt på att slå Toyota och bli världens största biltillverkare.

Volkswagen Group meddelar nu att koncernen investerar 51,6 miljarder Euro under de fem närmsta åren. Det motsvarar nästan 500 miljarder kronor.

– Vi arbetar systematiskt mot målen av vår strategi till 2018 för att ytterligare öka vår lönsamhet och göra Volkswagen till världens mest framtidssäkra bilkoncern, säger koncernchefen Martin Winterkorn i ett uttalande.

Miljardsatsningen är en del av Volkswagen strävan mot att bli världens största biltillverkare, före Toyota. Målet är att öka antalet sålda bilar från fjolårets 6,3 miljoner till 10 miljoner senast 2018.

Risk för växtvärk?
Investeringen gäller i första hand upprustning av nuvarande fabriker. Nästa år står också en ny fabrik klar i USA och ytterligare två i Kina finns på ritbordet.

Därtill ska över hundra miljarder kronor satsas på produktutveckling av nya modeller och motorer, med särskilt fokus på hybrid- och elbilar. Koncernen ska satsa på fler modeller i nya segment.

I dag är Toyota världens största biltillverkare med 7,8 miljoner sålda bilar förra året.

Under det senaste året har den japanska tillverkaren dock uppmärksammats på grund av flera stora återkallelser. I en kommentar har Akio Toyoda, företagets vd, uttryckt att problemen beror på att Toyota vuxit sig för stort på alltför kort tid.

Diskutera: Hur ser du på framtiden för bilkoncernen Volkswagen Group?

Taggar: Nyheter, , Toyota, Volkswagen

Kommentarer

#1
Erik F
2010-11-23 13:14

Ska de slå Toyota så får de allt se till att den riktiga kvaliteten också blir bättre än Toyotas, vilket lär bli svårt. VW:s motorer är inte helt pålitliga, bensinarna är känsliga och en mängd andra fel finns också. Min vän fick byta vattenpump på sin gaspassat, modell 2010 efter 1500 mil. Kvalitet? Undrar om de nya AC-kompressorerna är bättre än de gamla som pajar ofta, vilket det står att läsa om i Vi Bilägare? De ville inte svara på det från VW:s sida...

#2
j a r l
2010-11-23 13:20

Bättre än Toyota kommer VW aldrig att bli

#3
2010-11-23 13:21

Men å andra sidan har väl inte Toyotas kvalitet heller legat på topp senaste tiden, eller hur?

#4
2010-11-23 13:24

Detta kan vara en farlig utveckling. Hur stora skall Tyskarna tillåtas att bli innan omvärlden behöver gripa in. Det är en svår och stor frågeställning. Helt uppenbart är att Tyskarna försöker tillskansa sig medel för att i förlängningen rusta upp. Vi vet ju alla hur det gick förra gången. Jag hoppas att vi lärt oss av historien och motar Olle i grind denna gång. Jag är kluven huruvida köp av bilar från VW-gruppen är moraliskt försvarbart eller ej. Oavsett behöver varje potentiell kund ta sig en rejäl funderare.

#5
Raymond K
2010-11-23 13:30

Om VW blir störst i världen bestämmer inte VW, folket bestämmer det. Bygger dom bilar som alla vill ha och har en service anda som folk gillar och priser som är acceptabla på bilar och service så visst kan dom bli störst men dom är långt ifrån det målet.
Ja jag kör VW idag och är ganska nöjd men bäst i världen tvivlar jag på i nuläget.

#6
McTar
2010-11-23 13:53

Hur står det till Gösta_L? Nu verkar det faktiskt som om du hade otur när du tänkte.

#7
Ludwig-Owe Carlzon
2010-11-23 14:36

Ska VW bli en på lla sätt bra bil så får de allt jobba lite. Men de sur ju mer bil ut redan nu än de plastiga Toyotorna som ser ut som en leksak för japanska småbarn. Värst är väl IQ, en liten stötig, bullrig, slö trång sak som fungerar skit men kostar och dricker som en stor bil...

#8
357:an
2010-11-23 14:38

Gösta, det var det dummaste du någonsin skrivit. Är du omedveten om Europas utveckling de senaste 60 åren?

#9
2010-11-23 14:54

Okej, nu lugnar vi ned oss och tänker på tonen så slipper jag ta bort fler inlägg. Vad tycker ni om Volkswagens miljardinvestering?

Fredrik Diits Vikström, webbredaktör

#10
Benny H
2010-11-23 15:34

Hmm...ganska konstigt inlägg av Gösta L. Gösta är du medveten om att det finns två länder med vardera 6-7000 kärnvapen, USA-Ryssland som aldrig skulle tillåta Tyskland att börja rusta upp militärt! Att slå någon av ovan nämnda nationer i ett krig kommer ju inte att hända. Det finns ingen som helst möjlighet för någon annan nation idag att bekosta upprustning på den skalan som krävs. Givetvis ska VW ha som målsättning att bli störst om de anser sig ha något värde av det.

#11
2010-11-23 17:04

Det är väl bra att VW satsar, frågan är vad de satsar på? För att höja kvaliten så den inte sjunker när volymerna ökar?! Satsar på eftermarknaden/service organisationen så den fungerar, för det har den inte gjort på många år.

VW har ju köpt upp en massa bilföretag för att växa. Hur sunt är det kan man fråga sig. Toyota har ju växt av egen kraft utan att köpa upp en massa andra bilmärken. En Toyota är en Toyota och kommer vara det största märket inom överskådlig tid. GM var ju också en sabla massa olika märken tidigare och så även nu. Toyota är och har varit det största märket under väldigt många år utan att köpa upp massa konkurrenter som VW och GM gjort under åren.

Toyotas föredetta VD Fujio Cho fick ju frågan för ett antal år sedan när det var på modet att köpa upp företag varför inte Toyota köper upp företag. Svaret han gav var "Vi är vana att växa av egen kraft" och det är nog ganska sunt resonerat. Men Toyota har också drabbats av växtvärk de senaste åren som vi kan se av alla återkallningar som varit. Mycket pga alla underleverantörer som man skaffat sig bla i Europa och USA som inte har samma kvalitet som japanska som Toyota helt eller delvis äger och som man har mer koll på vad som levereras. Vid Toyotas egna kontroller nyligen ute hos dessa underleverantörer visade det sig att underleverantörerna inte skött kontrollen som det varit sagt att det skulle göras.
Därför har Toyota problem med kvaliten och återkallningar idag. Men jag är övertygad om att det kommer att bli ändring på detta framöver med mer kontroll vad som levereras. Annars kommer det att kosta Toyota mycket pengar i återkallningar, något som Toyota tidigare varit förskonad ifrån förhållandevis mot andra tillverkare. Det är också därför man haft/har den största lönsamheten av alla bilföretag med en kassakista med kontanta medel för att köpa Mercedes,GM, Ford kontant för ett antal år sedan. Toyota har ju oavbruten vinst i 70år på rad ända tills i fjol. Ganska imponerande !

Men vi önskar VW lycka till i framtiden! Men störst som märke kommer VW inte att bli!

#12
2010-11-23 17:58

Jodå Shogun, VW kan mycket väl bli större än Toyota och det kan gå mycket snabbare än vad man förutspått.

Men det kan ju också hända att VW eller Toyota eller båda drabbas av växtvärk och blir omkörda av någon annan.

Jag tror att det är dumt att glömma GM och Ford som båda var nere för räkning, den ena mer än den andra, men de har rest sig och kommer starkt.

Sedan får man inte glömma de koreanska jättarna, jag läste ett uttalande från just Toyota att de var lite skrämda över deras frammarsch.

#13
Peter E
2010-11-23 17:59

Hej hej i snöstormen.
Kul att de satsar, de har ju uppenbarligen inga problem vad gäller kassan.
Kör VW just nu och ser fram emot mer nya o bättre modeller..detta kan bara sporra andra tillverkare att satsa. Resutatet måste ju bli bättre bilar för oss konsumenter till slut, utan investeringar så händer ju inget.
Vad gäller VW.s mål att bli störst så är det väl upp till dom att säga så. Jag tror nog de flesta köper bil efter behov och/eller hjärta. Sen om det står VW eller nåt annat i grillen spelar knappast nån större roll.

#14
McTar
2010-11-23 18:12

Med tanke på att försäljningsskillnaden mellan VW och Toyota är ca 1,5miljoner fordon så behöver det inte ens ta 8 år innan VW är ikapp. Skulle det hända så är det endast för att alla Toyotaägare är så nöjda med sina bilar så det behåller dessa bilar länge.

#15
789
2010-11-24 08:42

VW och Audi ligger rent tekniskt redan före Toyota. Och gapet ökar allt mer...

#16
852
2010-11-24 09:44

VAG ligger långt efter Toyota/Lexus när det gäller riktig kvalite och driftsäkerhet. Toyota satsar på att vara bäst, VAG på att vara störst. Vilket tror du är bäst för kunden?

#17
789
2010-11-24 10:11

852:
Vid det här laget TRODDE jag att även du insett att riskokare tex Lexus / Toyota har halkat långt efter tex VAG koncernen däribland VW efter alla skandaler och kvalitetsmissar mm som Toyota / Lexus har. Du vet väl att de har fel på bla: Bromsar, gaspedaler, xenonljus, ventilspel och ventilstyrningar, styrväxlar dvs glapp i ratt och leder, urladdade batterier mm mm. Toyota / Lexus har tappat så mkt med avseende på kvalitetsrykte att de aldrig någonsin kommer igen. T o m GM och Ford har passerat Toyota igen! Toyota är en looser!

#18
simon_d
2010-11-24 10:43

Re 789 - VW koncernen ligger verkligen inte i topp om man kollar statistiken för faktiska fel, bilprovningsresultat etc.

#19
789
2010-11-24 10:50

Simon:
Vad vet du om framtiden? FÖRR kanske det var annorlunda men efter Toyotas otaliga malörer kommer även framtida resultat att skrivas om, förändras. Att Toyota är en blivande looser är inget konstigt alls!

#21
2010-11-24 11:19

Det finns ingen anledning att sprida kontaktuppgifter till personer som kommenterar artiklar här i kommentarsfältet. Därför har jag redigerat bort informationen.

Nu diskuterar vi istället Volkswagens miljardinvestering.

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör

#22
789
2010-11-24 12:38

Att VAG nu ökar investeringarna inom FoU gör bara att försprånget ökar genetemot främst de japanska riskokarna som redan nu har tappat mark med avseende på förtroende hos dess bilägare. VAG, Ford och GM är världens största och mest potenta bilbolag. Inte så konstigt om man betraktar vad det gör nu och vad de har i "pipen".

#23
simon_d
2010-11-24 17:07

789, det är lönlöst att argumentera med personer som dig som negligerar fakta. Du har rabiat bestämt dig för att japanskt är skit och VAG är bäst oavsett vad statistiken säger.

Enligt 2009 EU investment scoreboard spenderade Toyota 7600mEur på R&D, och VAG 5900mEur

#24
Jookern
2010-11-24 19:44

Toyota och Volkswagen är mina favoritmärken. Vem som är störst spelar ingen roll för mig. Men det ligger förstås prestige i att vara störst och jag tror att Volkswagen satsar i rätt tid, stora investeringar behövs nu när hybrider och elbilar inom några år är var mans egendom.

#25
357:an
2010-11-24 23:54

Man ska se det här som en strategi att positionera sig inför framtiden. Flera av dagens biltillverkare kommer att slås ut och för de tillverkare som har stora volymer men liten marginal gäller det att ta ut svängarna. För t.ex. Mercedes och BMW är detta inte lika akut.

#26
Snicksnack
2010-11-26 22:49

När 789 är en väldigt klok kommentator. Jag gillar speciellt hans (för det är garanterat en han) definition "riskokare", det är så moget att kalla bilar för kokare. Antar att Engelska bilar är Tekokare, Svenska Kaffekokare, Tyska Ölkokare, Italienska Spagettikokare och Amerikanska för bara "kokta".
Det är lätt att förstå och instämma med 789.
Min riskokare är tillverkad i Spanien och jag har aldrig hört talas om att dessa har återkallats.

#27
Aldrig Audi mer
2010-11-27 13:47

För mig är det en gåta att VAG produkter går att sälja.
Man läser nästan för jämnan klagomål dessa produkter.
Det är spindelleder, tändspolarna, div, el fel, klimatanläggningar, m,m. m,m.Och nu läser man om kamaxelkedjor som ej håller.
Undrar om det finns något annat märke som är sämre?
Jag känner dock ej till det!
Jag har nu tröttnar av VAG bilar nu efter ca 40 år trogen kund med alla dessa bekymmer som jag har haft.
Det har ju gnällt en del nu i en period om Toyota,
Men det är ju bagateller om man jämför Audi, VW, och Skoda.
Nu kommer jag givetvis att byta bilmärke.
VAG = Var aldrig glad!

#28
Snicksnack
2010-11-27 14:12

Det ska förbli en gåta för dig "Aldrig Audi mer".
Det spelar nog ingen roll vilken bil du väljer, du får nog ändå något "aldrig mer".
Varför inte gå?

#29
Aldrig Audi mer
2010-11-27 21:51

*Snicksnack* Så du har läst eller varit med om att Subaru, Nissan, Jaguar, Fiat, Honda m,m har samma problem som VAG produkterna!
De har jag missat! Vart har du läst det???

#30
Raymond K
2010-11-28 13:51

Det finns inget bilmärke i världen som inte haft lite problem då och då. En bil består av en enorm massa komponenter och att ALLA dessa alltid skulle ha toppklass är en utopi. Alla bilmärken försöker spara produktionskostnader och detta går då och då ut över komponenter som kan fallera då de håller en kvalitet som är "tillräckligt"

#31
smack
2010-11-28 22:44

snöar man in så totalt på ett bilmärke så man tror det är ofelbart och absolut måste försvara det till varje pris samtidigt som man totalsågar andra märken, ja då har man seriösa problem. Sök hjälp...
Alla långa meningslösa haranger av oblyga hyllningar till "sitt" märke man läst här, ja jösses, är dessa människor över 13?
Sanning: alla bilar slits när de används och ibland kan någon komponent gå sönder. oavsett märke...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.