Nästa artikel
Volkswagen pressas av EU
Nyheter

Volkswagen pressas av EU

Publicerad 11 november 2015 (uppdaterad 11 november 2015)
Volkswagen har tio dagar på sig att redovisa detaljerna i den senaste utsläppshärvan.
För några dagar sedan erkände Volkswagen att man underskattat nivåerna av koldioxidutsläpp hos 800 000 bilar. Enligt Wall Street Journal har nu Miguel Arias Canete på EU-kommissionen för energi brevledes gett en tidsfrist på 10 dagar till Volkswagens vd Matthias Müller. Inom en och en halv vecka måste bilföretaget redovisa vilka fordonsmodeller det rör sig om och hur lösningen ska se ut.

Eftersom CO2-nivåer är en viktig faktor på den europeiska marknaden kan det få allvarliga konsekvenser om Volkswagen inte följer regelverket för utsläppsnivåer. Volkswagen har i tysk press gått ut och sagt att man ska täcka kostnaderna om fordonsbeskattningen höjs när utsläppsdatan justeras.

På Volkswagens svenska hemsida möts besökarna just nu av meddelandet ”Vi ser för närvarande över vissa uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på vår hemsida, varför uppdateringar kan ske.”

Flera medier har rapporterat att det senaste avslöjandet om felaktiga utsläppsdata kom från en visselblåsare inom Volkswagenkoncernen. TT skriver att det under Martin Winterkorns tid som vd ställdes orimliga krav som de anställda inte kunde leva upp till. Winterkorn meddelade vid bilsalongen i Genève 2012 att man till 2015 skulle sänka koldioxidutsläppen med 30 procent, något som enligt ingenjörerna inte var möjligt på laglig väg. Ingen vågade säga det till Winterkorn och från 2013 till våren 2015 manipulerade de resultaten för att inte provocera vd:n.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-11 10:33
snabb95

Att minska CO2 utsläpp på en befintlig bil med behållen livslängd kan inte gå.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-11 10:36
Grosser

"Hårda bud i Mellerud.." sa EU.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-11 11:13
PREVIA

Det är lugnt, var säker på att EU- kommissionen rättar till kraven för Europeiska biltillverkare så kraven stämmer med utsläppen så som man alltid gjort inom EU.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-11 14:45
LC4ever

Nu är det bara för resten av tillverkare att också krypa till korset och erkänna.
Varenda tillverkare har ljugit om sina utsläpp.
Volvo tex kräver att bilen aldrig får köras med 1:ans växel, ingen elektronik påslagen (inkl. lysen) samt att deras ekonomiprogram är "anpassat" för körcykeln. Men inget fusk där inte....
För att inte tala om Toyotas hybrider som vid verklig körning har dubbla förbrukningen mot angivet, men inget fel här heller....
Jag tror inte en sekund på att VW är ensamma om detta. Enda skillnaden är att VW erkänt fusk, övriga tillverkare har bara "optimerade ekonomiprogram" :)

#5 • Uppdaterat: 2015-11-11 14:46
S-E S

Är det någon som känner till ett bilmärke vars utsläpp och förbrukning stämmer överens med EU- testerna? Fram med dessa fabrikat! Resten är fuskare.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-11 14:49
Vidstige

Frågan är också vad detta kommer få för påverkan på skattepolitik när det gäller dieselbilar inom EU. Man kan ju t.ex. hoppas att Sverige slutar att gynna dieselbilar och straffskatta bensinbilar vid pumpen. Finns absolut ingen anledning att det ska vara lägre skatt på dieselbränslet, det ger fel signaler.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-11 15:44
eco

Inte ens elbilarna klarar utlovad räckvidd. Bäst att cykla

#8 • Uppdaterat: 2015-11-11 15:56
TK

Skitbilar!

#9 • Uppdaterat: 2015-11-11 16:31
Peter E

Lite *kul* är det allt.
Jag menar, (exempel)VW har sagt att en bil drar 0,51 liter per mil fast den egentliga förbrukningen enligt VW borde vara 0,55 liter per mil.
Därmed har ägaren/köparen fått betala en viss summa i vägskatt.(räknat på 0,51)
Denna summa är alltså för låg(borde räknas på 0,55)
Alltså har staten gått miste om skatteintäkter som de borde haft.
Att sedan bilen i verkligheten kanske drar 0,65 liter per mil är det ingen som bryr sig om, och att det i sin tur leder till att staten får ökade skatteintäkter, det talas det tyst om.

Höga lufttryck och annat kul(Maltaspecifikation) har ju alla(?) pysslat med.
Finns väl en testbana i Spanien som är väldigt poppis bland tillverkarna för sin släta asfalt som är lagd så det oftast blåser medvind.

#a • Uppdaterat: 2015-11-11 17:02
Mumma-48

S-E-S och LC4ever: Några exempel. Citroen Xsara Picasso bensin årsmod. -04, -07, -08, två olika motorer, angivna siffror 0.78 resp. 0.73. Körde dessa åtskilliga tusen mil. Verklig bränsleförbrukning blandad körning 0.74 resp. 0.68. Citroen Berlingo Family-09 bensin också klart under angivna siffror. Dacia Duster -13, bensin angiven förbrukning 0.72, verklig förbrukning 0.64. Att jämföra med Kia Venga-11 bensin 0.59 resp. 0.67 alltså betydligt högre förbrukning. Allt uppmätt vid pump och körningen har varit helt likartad. Vill ni har fler exempel kan jag plocka fram dem. Har fört noggrann körjournal sedan 70- talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.