Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat Alltrack – här är svenska priserna

Volkswagen Passat Alltrack – här är svenska priserna

Nyheter

Terrängbetonade Volkswagen Passat Alltrack lanseras i Sverige i påsk. Jämfört med Volvo XC70 blir priset betydligt lägre.

Passat Alltrack, det är namnet på Volkswagens nya kombi som får höjd markfrigång, terrängdesign samt fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda (DSG) som standard.

Den svenska premiären äger rum i månadsskiftet mellan mars och april, men redan nu går bilen att beställa. Volkswagen Sverige har höga förväntningar.

– Vi räknar med ett mycket stort intresse för Passat Alltrack och av den anledningen har vi tagit höjd i produktion för att möta efterfrågan, säger vd Sten Forsberg.

Passat Alltrack erbjuds med två motoralternativ i Sverige. Den som vill ha en turboladdad bensinmotor (211 hk) får betala 309 900 kronor. Lite dyrare är turbodieseln (170 hk), vars priser börjar från 325 900 kronor.

Därmed blir modellen betydligt billigare än storsäljaren i klassen, Volvo XC70. Den svenska konkurrenten kostar i dag 335 000 kronor i originalutförande med en dieselmotor på 163 hk. Med fyrhjulsdrift ökar priset till 360 000 kronor.

Klicka här för att läsa Volkswagens pressmeddelande om Passat Alltrack.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Kommentarer

#1
2012-01-24 12:32

Ställde mig frågan om varför man skulle köpa en XC70 FWD men fick svaret på Bilias hemsida.
XC70 är 10.000kr billigare än motsvarande V70!!!?

Alltrack kommer att sälja bra men blir nog inte så vanlig på "privatmarknaden"

#2
2012-01-24 14:19

Gillar den, tycker att den är snyggare än vanliga passat.

#3
2012-01-24 14:30

Bra jobbat VW.
Vettigare, snyggare och inte lika trist som XC70.

#4
2012-01-24 15:05

Sedan är ju frågan hur bra motorn och framförallt växellådan håller. Inledningsvis hade Volkswagen STORA problem med DSG-lådan. De här bristerna i framförallt drivlinan är min största tveksamhet till att köpa en Volkswagen med automat - Alltrack kan ju inte ens fås med manuell, vilket är synd. Annars är Volkswagen väldigt trevliga bilar och just den här modellen ser precis så där lagom go ut för att jag skulle kunna tänka mig att köpa den.

#5
2012-01-24 15:49

Men var det inte markfrigången på denna som var väldigt låg 16,5cm. Då liksom faller konceptet med det hela. Jämfört med konkurrenter som Volvo XC och Subaru Outback som väl har 20cm markfrigång. VW får att höja markfrigången lite till om det ska vara någon vits med modellen om den ska konkurrera med XC70 och Outback och det var väl meningen med modellen?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111123/volkswagen-passat-alltrack-bilder-och-fakta/?page=1

#6
2012-01-24 16:04

@shogun, hur många potentiella köpare tror du egentligen man missar? Denna typ av bil är en kompomiss en vanlig kombi och en SUV. Behöver man de där extra mm i markfrigång så är kanske detta ändå är fel bil? Jag tror själv att ytterst få köper denna typ av bil pga den höjda markfrigången, det är snarare folk som vill ha tuffare bil som är lätt att stiga ur och in i.

#7
2012-01-24 16:29

Raks.

Men 30millimeter högre! Då kan man lika gärna höjt bilen upp till konkurrenterna XC70 och Outback för att få ett ännu bekvämare/lättare att stiga in och ur i. Desseutom går bilen lättare igenom tex en snödriva utan att man fastnar pga de låga markfrigången. Trodde det var liksom vitsen med bilen. 30millimeter är ju bara löjligt.

#8
2012-01-24 16:46

@shogun, de jag känner som kör XC70 har i praktiken aldrig kört med sin bil utanför allmän väg, möjligvis en gårdsväg med lite vildvuxet gräs. Så några 45mm är i de flesta fall ingen dealbreaker - snarare tvärtom eftersom bilen troligen får bättre väghållning än konkurrenterna. Jag förutspår att Alltracken kommer bli en succé, med ett attraktivt utseende och vettig prissättning.

#9
2012-01-24 17:22

Då kan jag lika gärna köpa en vanlig Passat och få ännu bättre väghållning......;o)

#10
2012-01-24 17:31

Jag är inte helt nöjd med bakändan ... den ser, vid första anblicken lite kopierad ut.

#11
2012-01-24 17:42

Jag tror att vi måste göra klart en sak: 99 procent av alla så kallade "terrängbilar" (Q7, XC90, XC70 m.fl.) ser aldrig mer än asfalt och kanske en grusväg till sommarstugan. Ytterst få människor behöver SUV:ar som Q7 och XC90 (t.ex. jägare, markägare som trots allt kör en del på risiga skogsvägar). Så varför då en Volkswagen Alltrack? Jo, för att man i första hand får fyrhjulsdrivningen som för relativt många människor kan vara bra att ha eller rent av nödvändig (snörika landskap, backiga landskap kombinerat med en del körning med släp av olika slag). Alltför många verkar stirra sig blinda på det här med "terräng" och markfrigång. Glöm det! Det är fyrhjulsdrivningen för bättre framkomlighet på allmänna vägar som är poängen med t.ex. Volkswagen Alltrack.

#12
2012-01-24 19:47

Mein inte kan man väl kalla den snygg heller? Ser gammal ut i mina ögon, lite Skoda över det hela? Smaken är som baken.

#13
2012-01-24 20:01

Köp en vanlig fyrhjulsdriven Passat kombi då......om inte markfrigången är det viktiga,vad är vitsen med denna då?Helt onödig bil,köp XC70/ orginalet Outback istället.

#14
2012-01-24 20:49

@shogun, men det är nog många med mig som anser Alltrack är snyggare än vanliga Variant - det är nog med anledning för att köpa Alltrack istället!

#15
2012-01-24 21:09

Bra att den har förhöjd markfrigång. En Golf med 4WD har för dålig markfrigång för att duga till något mer än att bara köra på hala gator. Man kommer rätt långt med bara en 2WD om man bara har bra frigång. Det är två saker man vinner. Det ena är att man inte slår i stenar på dåliga grusvägar och förstör t ex oljetråget, det andra är att man kan köra igenom snödrev utan att bilen hänger sig. Just att den packar snö under sig har varit mitt största problem med framkomligheten i snö. Man måste inte köra i terrängen (vilket är förbjudet) för att ha nytta av denna typ av bil.

#16
2012-01-25 07:42

Idag säljs nästan alla Passater med sportchssi, vilken är sänt med 15mm från "normal". Denna är alltså höjd 45mm jämfört med dessa. Min förra Passat (4wd och sportchassi) hade jag inga framkomighetsproblem med fast då var jag inte ute i skogen heller precis. Däremot så hade jag pudersnö upp till vindrutetorkarna en gång och ändå tog mig upp i backen.

#17
2012-01-25 08:38

Fördelen mot XC70 var ju som redan nämnt priset!
4-hjulsdriften gör en stor skillnad liksom varje höjd cm.
Blir bilen för hög så blir den olämpligare ur andra perspektiv.
Biltillverkarna tillverkar sällan bilar enbart på gissningar utan baserar sig på genomförda marknadsanalyser.

Kunderna VILL ha denna typen utav bilar vilket det finns en tydlig trend över,..vilket bilar som ser ut att vara 4wd men som inte är det är ett tydligt bevis på. ( XC70 FWD är ett av dem senare tillskotten )

Det handlar ( som flera redan skrivit ) inte främst om terrängegenskaperna,..för om det gjorde det skulle betydligt fler Rang-Rovers säljas framför ( i sammanhanget ) totalt värdelösa X5,XC70/90,Q7 m.fl

Blir det 4-hjulsdrift för mig någon dag så ligger bilar som Alltrack väldigt bra till.
Vore kul att se ett test mellan några nya "4-krafsare" ...inte minst för att se hur mycket bättre de bilar klarar sig med något bättre markfrigång.
Såg ett test mellan en Freelander och en Forester..... = given utgång.

#18
2012-01-25 09:21

Denna är inget för mig även om den ser ganska ok ut. Jag har aldrig någonsin känt behov av fyrhjulsdrift. Det blir dessutom billigare att köpa en vanlig Passat som ser ungefär som denna.

#19
2012-01-26 22:00

En Alltrack med vanliga sportchassiet vore nåt ;)

#20
2012-02-02 10:21

Kan konstatera att VW bygger prisvärda bilar med god utrustning. Men tyvärr så når inte kvalitén på bilarna upp till samma nivå som hos Toyota.
Efter nästan 30000mil i 2st Toyota under 10år, så bytte jag till VW Passat 2011 2,0 TDI 140hk.
Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mil och fått sin första service, och jag kan summera det så här:
- Växellåda har bytts.
- Innertaket har bytts då det läckte från railsen.
- Samtliga dörrar har justerats/riktats om.
- Chromelist har släppt på förardörr.
- Styrinrättningen hugger i vissa lägen dvs ej följsam, blir obehagligt med påkopplat släp. VW mek. vill ej reparera.
- Massor av knarr, knak och annat missljud från inredningen. VW hänvisar till temperaturväxlingar.
....... listan kan göras lång.

Kan efter detta år konstatera att 2 års nybilsgaranti hos VW innebär 2 års reparationstid. Så någon ny VW blir det inte för mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.