Nästa artikel
Volkswagen Nils – ensitsig pendlare
Nyheter

Volkswagen Nils – ensitsig pendlare

Publicerad 6 september 2011 (uppdaterad 7 september 2011)
I framtiden ska man åka ensitsig elbil till jobbet. Det är tanken bakom Volkswagens nya konceptbil, med det nordiskt klingande namnet Nils.

På bilmässan i Frankfurt som öppnar den 13 september visas konceptbilen Volkswagen Nils, ett eldrivet fordon som väger in på endast 460 kilo.

Enligt Volkswagen är bilen byggd efter samma princip som en Formel 1-bil. Föraren är placerad i mitten, motorn är bakmonterad och hjulen friligganden utanför karossen. Resultatet är bil som är kul och smidig att ratta, uppger Volkswagen.
 
Nils mäter 3,04 meter på längden, 1,39 meter på bredden och 1,2 meter på höjden. Det gör bilen en dryg decimeter lägre än en Porsche 911. Och formgivningen? Futuristisk, minst sagt.
 
Bilen är strikt ensitsig, ett beslut Volkswagen tagit utifrån forskning om trafikbeteenden. Nio av tio av alla jobbresor i Tyskland sker med bara föraren i bilen och sträckan till arbetsplatsen är i sju av tio fall kortare än 2,5 mil. Därför är bilen eldriven, med en räckvidd på 6,5 mil.

Elmotorn som ger en maximal effekt på 34 hästar och ett vridmoment på 130 newtonmeter direkt från start väger endast 19 kilo och är placerad bakom föraren. Via en enväxlad växellåda driver den bakhjulen med energi som hämtas från ett paket litiumjonbatterier.

Toppfarten anges till 130 km/tim. Accelerationen 0-100 km/tim avverkas på elva sekunder blankt. Bilen laddas på två timmar via ett vanligt 230-volts eluttag och även om drivenheten stjäl mycket plats i bakvagnen återfinns ett mindre bagageutrymme ovanpå.

”Allt annat än ett experiment”
För att komma in i kupén finns två måsvingedörrar som med sina stora fönster ger god sikt. För att spara på vikten har Volkswagen rationaliserat bort både den elektriska styrningen av sidospeglarna och styrservon, det senare med hänvisning till att servohjälp inte behövs för en bil som väger 460 kilo.

Enligt Volkswagen ska Nils vara lika säker som en konventionell bil med antisladdsystem, säkerhetsbur i aluminium och autobroms som kan undvika kollisioner i hastigheter upp till 30 km/tim.

Hur långt borta är då en bil som Volkswagen Nils? Det är lätt att avfärda konceptet som ren fantasi.

– De som betraktar konceptbilen kan se långt in i framtiden för vårt märke och för bilen. Nils är allt annat än ett experiment – den är mycket realistisk, säger Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Volkswagen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Nils?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-06 12:25
r17tsi

Att en ensitsig pendlar-bil ska behöva vara så stor? Nä tacka vet jag Renault Twizzy, som har funnits i över två år nu...
Gillar utvecklingschefen kommentar: "kan se långt in i framtiden"
Hos en viss fransk tillverkare har framtiden funnits länge nu. :)

#2 • Uppdaterat: 2011-09-06 15:10
Oomkullrunkelig

Smart! Jag tror på idén.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-06 15:27
Mistro

Ja framtiden stavas intressant och jag tror att bilar som "Nils" kommer att fungera bra.
Att jämföra den med Twizy fungerar inte alls då "Nils" känns betydligt mer som en bil,inte minst p.g.a att den lätt skall klara motorvägsfart.
Men Renaults "Ze" -program är onekligen också intressant även om bilarna ännu inte har nått några kunder.
Det behövs billigare,enklare och renare fordon framöver vilket dem flesta är överens om ända tills vi börjar att prata om till vilken kostnad.
Renault verkar att vara rätt på det gällande prisbilden ( Även om man inte lär spara några pengar på el kontra Bensin/diesel drift ),..så vi får ju se hur konkurrenterna kommer att lansera eldrift utan ockerpriser!

#4 • Uppdaterat: 2011-09-06 17:02
Raymond K (ej verifierad)

Hur funkar denna på vintern? Fälgarna är väldigt öppna blir inte bromsarna fyllda med snö? Får man på dubbdäck med de slimmade stänkskärmarna över hjulen? Blir inte denna lätta bilen väldigt slirig på snö? den har ju inte vikt som hjälper till. Är räckvidden 6,5 mil på vintern med om man har värmen på?
Denna kommer inte att bli billig i all sin enkelhet och om den inte funkar på vintern så faller den fetbort. Att köpa en dyr sommarbil för pendling är inte ekonomiskt försvarbart den måste helt enkelt kunna fungera på vintern med, i alla fall här uppe i norden.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-06 19:05
bilteknikern (ej verifierad)

Bra bil för Berlin. Tyvärr äro Berlin för stort och stressigt så där vill ändå ingen inte bo.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-07 08:43
saabnisse

@Raymond K, har du funderat på hur den fungerar på sommaren?
Att sitta under de här fönstren måste ju bli som att sitta i ett växthus utan en fungerande luftkonditionering.
Och kylning tar ju minst lika mycket energi som uppvärmningen.
Men som alltid när det gäller elbilar räknar man säkert inte med detta när det gäller den uppgivna räckvidden.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-07 11:51
Raymond K (ej verifierad)

Saabnisse!
Att köra denna bilen på sommaren utan luftkonditionering är nog inte att tänka på alls, vad blir räckvidden med ACC på? Hälften kanske?

#8 • Uppdaterat: 2011-09-07 12:27
Mistro

Tja ....sätter man in bokstäverna E och L i ett ord med två bokstäver i rätt ordningsföljd så GÅR det ju inte att få några positiva kommentarer.
PÅ den punkten har våra biltillverkare lyckats bra med sina anti-kampanjer mot elbilen.
Själv skulle jag gärna vilja få uppleva den dagen då det säljs elbilar hos handlaren som fungerar men jag tvivlar på att det kommer att ske under min livstid.
Ryker inte bilen och drivs med vätska så ÄR det tydligen ingen bil.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-07 15:10
amoC

Vänd på resonemanget, Mistro. Skulle du köpa en bensinbil som tar flera timmar att tanka, bara kan ta dig några ynka mil och som kostar mycket mer än motsvarande eldrivet alternativ?

Så länge det är billigare och bekvämare med fossilbilar kommer de att sälja bäst, det är ju enkel matematik.

#a • Uppdaterat: 2011-09-07 18:27
Raymond K (ej verifierad)

Simon!
Om det blir mest elbilar i framtiden kommer elpriset att gå i höjden mer än det redan gör för alla de skattekronor staten får in på bensinpriset får ju tas in på elpriset då istället. Staten vill inte att folk kör med bilar med fossila bränsle men de vill gärna ha skattepengarna. Så alla de fina orden om hur billigt det kommer att bli med elbilar stämmer bara om man köper en elbil nu när nästan ingen har en. (jag tänker då enbart på "drivmedelpriset", inte inköpspriset som idag på elbilar är helt uppe i det blå) När elbilar är standard kommer det att bli lika dyrt att "tanka" bilen som det är att tanka bensin idag. Hur vi bilister än vänder och vrider oss för att försöka göra vårt bilägande billigare så har vi alltid rumpan bak så länge staten hittar nya sätt att ta in skatter på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.