Bild
Nästa artikel
Volkswagen lägger ned cabben Eos

Volkswagen lägger ned cabben Eos

Nyheter

Mycket talar för att Volkswagen Eos har nått vägs ände. Cabrioleten säljer dåligt och nu kommer uppgifter om att den läggs ned.

Den har redan försvunnit ur det svenska modellutbudet och nu rapporterar tyska tidningen Der Spiegel att Volkswagen Eos inte får någon efterträdare.

Modellen, vars plåttak öppnas på 25 sekunder, lanserades 2006 och fick ett ansiktslyft 2010. Karossen är egen men tekniken är hämtad från femte generationens Golf.

Försäljningen har dock inte levt upp till förväntningarna. Förra året tillverkades endast 8 000 exemplar av Eos i fabriken i portugisiska Palmela.

Enligt Der Spiegel tänker Volkswagen fokusera på märkets två andra cabbar, Golf Cabriolet och Beetle Cabriolet, och så småningom fasa ut Eos.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Eos?

Kommentarer

#1
2014-03-26 13:58

Synd på ett sätt men det visar ju att även stora och mäktiga Vw måste se om sina affärer.
Kan ju tycka att Eos bör kunna hitta sina köpare även om det är en begränsad marknad men det kanske beror på att den är för lik Golf eller A3 ?

#2
2014-03-26 20:58

Tror även hela hypen med plåtcab har svalnat lite efter Peugot 206 CC och att de som väljer en cab inte bryr sig så mkt om plåttak eller inte.
Tycker ändå att Eos blev bra mkt snyggare efter sin facelift, men kollar man begagnatpriser så tycker jag den känns lite dyr om man jämför med konkurenterna.

#3
2014-03-26 22:58

Sanslöst menlös och meningslös bil. Ser nästan sorgsen ut. Som en liten hundvalp. "Snällaaa köp mig buuhuu.. nehe... ".

#4
2014-03-27 06:24

Denna bilen har ingen design, så lägg ned och kom med något nytt fräscht som sticker ut något i designen.

#5
2014-03-27 08:50

Vet inte om bilen var FÖR dyr egentligen då plåttaket bör göra konstruktionen dyrare men om man jämför med t.e.x 308:an som jag anser är en klart sämre bil så är det nog inte frågan om någon större prisskillnad?

http://www.blocket.se/dalarna/Peugeot_308_CC_Cab_Roland_Garros_49562463.htm?ca=23_15&w=3&last=1

http://www.blocket.se/gotland/Volkswagen_Eos_TSI_160_MANUELL__CAB_51102827.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Renault_Megane_Floride_CAB_1_4_TCE_52659593.htm?ca=23_15&w=3

#6
2014-03-27 12:56

Jo, jämför man med de bilarna så hade jag tagit en Eos vilken dag i veckan som helst.

#7
2014-03-28 09:10

Ja men nu finns de alltså inte mer ...

#8
2014-03-28 13:19

ÄNTLIGEN!!!

#9
2014-03-28 13:57

Märkligt att man kan gå omkring och önska att en viss bilmodell skall försvinna. Det finns massor med bilmodeller som jag är helt ointresserad av men det finns ju andra som är intresserade av dem och därför önskar jag inte bort de bilmodellerna.

#10
2014-03-28 18:41

Hacken: Nissan Juke? ;-)

#11
2014-03-28 18:59

Haha Audi A5, Nissan Puke är en av de fulaste bilarna någonsin enligt mig men det finns ju otroligt nog de som köper den så den kan få finnas kvar (kanske).

#12
2014-03-28 22:42

Kanske inte önskar livet ur den - men varje gång jag ser en (vilket tack o lov inte är så ofta) börjar tankarna - vem äger den? Vad hade de för kriterier? Måste ju vara folk i stil med Dexter, som totalt saknar all form av känsloyttringar, men ändå vill se himlen eller nåt.. Det är nog fasen top 5 tråkigaste bildesigner någonsin genom tiderna. Till och med gamla S80'n ser roligare ut. Libyens flagga väcker mer känslor! Nissan Juke - den har ju iallafall design, även om den kanske inte är vacker. Även om jag själv vant mig vid den. :P

#13
2014-03-29 14:41

Jag gillar stilrena bilar så VW Eos är snygg tycker jag även om jag inte kommer att köpa en. Bilar med femtioelva veck och kanter över hela karossen och lampor på tvären är en styggelse.

#14
2014-03-29 14:48

Eos cabben tycker jag är snyggare än Beetle cabben.
(en av de fulaste bilarna måste vara Smart)

#15
2014-03-29 18:10

Hårfrisörskorna är väl de enda som sörjer!

#16
2014-03-29 21:38

Hårsalongsägare kör AudiTT

#17
2014-03-30 11:00

Kanske, om salongen går med vinst.

#18
2014-03-30 19:06

Med tanke på att ett par minuters klippning kostar 500:- så borde det gå med vinst i alla fall om man har kunder för det blir ju bra timpeng.

#19
2014-03-31 23:58

Känner själv bara till EN hårfrisör som inte gick med vinst ,men det kanske krävs att man tillåter sig lite svarta kulor som egen företagare för att överleva?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.