Bild
Nästa artikel
Volkswagen får påbörja sin botgöring i Kalifornien

Volkswagen får påbörja sin botgöring i Kalifornien

Nyheter

Volkswagen har nu fått godkänt att påbörja första delen av de åtgärder de lovat efter utsläppsskandalen 2015.

En del av den överenskommelse som Volkswagen gjorde med amerikanska myndigheter efter dieselgate innebär att företaget ska investera två miljarder dollar i att stödja nollutsläppsfordon. 800 miljoner dollar ska investeras i Kalifornien. Bland annat ska de bygga laddstationer och utveckla bilpooler.

Nu har de Kaliforniska myndigheterna godkänt det första steget i botgöringen. Under 30 månader ska Volkswagen investera 200 miljoner dollar i Kalifornien, bland annat genom laddstationer längs motorvägar och i städer. Minst 20 miljoner dollar måste också gå till märkesneutral utbildning om nollutsläppsfordon.
Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2017-07-28 12:36

Nu har Kalifornien VW koncernen under toffeln.

#2
2017-07-28 12:38

Märkligt straff att VW får förebereda infrastruktur för sina egna bilar.

#3
2017-07-28 12:55

Vidstige.
Att tvingas bygga laddstationer för något så impopulärt och förlegat som elbilar! Detta måste väl ändå vara droppen som får bägaren att rinna över. Eller hur?

#4
2017-07-28 13:08

"Märkesneutral utbildning". Kan vi få det underlaget klistrat här på forumet och som en del av regelverket skulle mycket vara vunnet.

MVH AL

#5
2017-07-28 14:08

Lasse J, förlegat är inte rätt ord. Det jag sa i en annan tråd är att elbilarna som görs idag är för dåliga, att det är grundskälet till att få köper dom. Och då självklart i konkurrens/förhållande med fossila bilar. Förstås kan man tvinga på elbilar på flera med olika metoder, man kan undra om det är rätt sätt. Här var ju dock frågan just om märkesanpassning, kontaktdon etc. VW optimerar självklart detta för egenintresse, så vad är "straffet"?

#6
2017-07-28 14:30

Straff är inte heller rätt ord. "Botgöring (penitens) är en gammal metod för att rena samvetet och återigen få ta del av de kristnas gemenskap. Framför allt ger den återigen tillträde till nattvardsbordet. Botgöring kunde och kan åläggas av en präst i samband med bikt eller väljas frivilligt (se botens sakrament)."

#7
2017-07-28 14:41

Vidstige.
Jag ser ordet"märkesneutral" i föreläggandet. Dom enda icke märkesneutrala laddstationer jag känner till är Teslas. Då du tvivelsutan framstår som en övertygad antielbilsprofet frågas. Har du någon plan/strategi för att "frälsa" dessa stackars människor som står inför hotet att påtvingas denna oönskade produkt?

#8
2017-07-28 14:43

EPA ochCalifornia Air Resources Board (CARB) är inte så dumma så de tillåter att VW sätter upp laddstationer som bara fungerar med VW-fordon. Laddstationerna använder Chademo, Combined Charging Systems (CCS) och Open Charge Point Protocol (OCPP).

#9
2017-07-28 14:48

Lasse J, har du själv nån plan för att frälsa alla med elbilar? Folk får väl köpa vad dom vill, det är detta överdrivna mantra om elbilar som du och andra sprider som förvånar. Särskilt när ni inte ens lever som lär. Nu var det frågan här vad VW kommer bygga, hur pass "neutralt" det blir.

#10
2017-07-28 14:57

Vad jag vet så går det ju även att ladda Tesla i dessa uttag, dock inte lika snabbt.
Men Tesla har ju redan sin infrastruktur som betalas av ägarna till bilarna (prenumeration till Tesla 3).

Tycker denna lösning är rätt bra faktiskt, lite modernt straffarbete där man tvingas betala tillbaka till "folket" med infrastrukturförbättringar.
Kanske något för oss att anamma här också istället för att skaka galler.

#11
2017-07-28 15:09

Nej Vidstige. Jag har ingen plan. Behöver ingen. "Massorna" kommer att konvertera genom insikt.

#12
2017-07-28 15:18

Lasse J, mycket politik i detta. Man kunde lika gärna straffa VW med att bygga vätgasstationer, om man som jag tror det är en bättre lösning för flera. En del av dom som skriver på Vi bilägare tror mer på vätgas, en del tror mer på elbilar (100% batteridrift). Man kan säkert reduera detta till enbart märkesfråga också, om man tycker det är kul. VW gör ju t.ex. inte så stora satsningar på vätgas. Jag ser dock detta mer som en generell teknikfråga.

#13
2017-07-28 15:40

Fast är det inte som det står i artikeln? Kaliforniska myndigheter har godkänt detta första steg. Det tolkar jag som att det är upp till varje delstat att godkänna lösningen som VW presenterar.
Om det är så att någon delstat anser att vätgas är mer förmånligt så får dom väl kräva det, det står ju stödja "nollutsläppsfordon" det kan ju även innefatta vätgas och andra lösningar.

#14
2017-07-28 16:16

Benny, VW föredrar väl laddstationer framför vätgasstationer, då man ju har som affärsstrategi att inte satsa på vätgas, utan enbart på elbilar och laddhybrider. Kanske har dom fått ett val då.

#15
2017-07-28 16:22

Vidstige, i USA är elbilar betydligt vanligare än vätgasbilar. Flera amerikanska tillverkare satsar på elbilar och laddhybrider. Tesla, Ford, GM, Chrysler (Nya Pacifica minibuss är en laddhybrid) har lösningar, det spelar givetvis in i valet att satsa på laddstationer där över 400 tankställen ska få 5 laddplatser.

#16
2017-07-28 16:27

Fast hur många vätgasbilar rullar på Kaliforniens gator respektive laddbara el eller el-hybridbilar?
Samtliga tillverkare verkar ju ha någon form av laddbara hybrider eller el-bilar i pipen så det gynnar ju alla.
Den dagen det rullar vätgasbilar och något liknande straff utdelas så kanske det kommer vätgasmackar som byggs.

Det är ju upp till delstaten att godkänna det (om jag tolkar det rätt) innan det rullas ut.
Visst, VW kan ju tjäna på detta men det gör ju även andra tillverkare.

Är positiv att VW får dra på sig den randiga tröjjan och skämmas lite genom att bygga infrastruktur
Bättre det än att någon chef får 169 år på kåken, det tjänar ju inga medborgare på.

#17
2017-07-28 16:30

Galet att ta ställning redan nu, batteribilar eller vätgas, om man inte är våldsamt intresserad av framtidens transportteknik. Marknaden kommer att avgöra vad som är bäst såvida inte staten lägger sig i såsom i Japan. Inom bara några år kommer det att stå tämligen klart vilken teknik som kommer att massproduceras. Mycket tyder på att det blir just elbilar med batteri men fortfarande finns möjlighet för innovation. Ingen vill sitta med en Nokia.

#18
2017-07-28 17:00

Just nu är det elbilar som är på frammarsch .. Alltså måste infrastrukturen för dessa förbättras. Bra val av VW och Kalifornien.
Själv vägrar jag dock elbil så länge laddstationerna är koncentrerade till skräpmatsfik.

#19
2017-07-28 17:06

Hela Kalifornien är för övrigt en UYA på allt det som Trump står för.

#20
2017-07-28 18:51

pinjong, tycker tvärtom mer och mer tyder på att det blir vätgas. Kina har börjat skifta över nu till det då man inser att elbilar inte kommer funka i deras stora städer. Elbilar kan man ju dessutom säga att det har prövats nu länge nog och man kan tyvärr konstatera att tekniken är för dålig, funkar bara för en begränsad publik och knappt då ens.

#21
2017-07-28 18:52

Men det här är ju en mycket bra lösning.
Istället för att pengarna(böterna) faller i ett svart hål i USA så används de till något positivt och kreativt.
Kalifornien får hjälp att finansiera utbyggnaden och VW får chans att öka möjligheterna för framtida försäljning/inkomster.
Win-win.

#22
2017-07-28 19:03

Tror nog det finns plats för fler alternativa bränslen, elbilar utesluter inte vätgas eller vice versa.

Men det är ju så diskutionen verkar föras, antingen eller.

Att VW tvingas satsa på laddstationer i USA gör inte så stor skada som man kan tänkas tro, det ligger lite i VW:s intresse då de själva satsar på elbilar framöver.

Värre vore om de tvingats satsa på vätgasmackar...

#23
2017-07-28 19:05

Det är väl riktigt att pengarna används till nåt användbart.
Annars är det ganska dumt

#24
2017-07-28 19:13

Sjukt att det daltas så mycket med VAG i europa. Samma "straff" hade varit gångbart här med.

#25
2017-07-28 19:23

Vet inte hur det går med det här men är väl nåt liknande...det är ju inte gratis om man säger så..

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161129/volkswagen-bm...

#26
2017-07-28 19:54

Vidstige, jag är ödmjuk inför framtiden eftersom det mesta kan hända. Skulle jag vara tvungen att välja idag skulle det dock bli en elbil. Vätgasen fungerar säkert bra men ligger i bakvattnet, ungefär som Betamax mot VHS.

#27
2017-07-28 20:12

pinjong, själv skulle jag helt klart föredra en laddhybrid framöver en ren batteribil om jag skulle tvingas välja idag. T.ex. en VW Passat GTE eller en Kia Optima plug-in, kombi-varianterna förstås då på båda. Köpa en vätgasbil idag är närmast ogörligt då det knappt finns några platser att tanka, så det blir hypotetiskt. Jag tror detta dock är löst före 2025 i Sverige, kanske redan hyggligt från år 2020, händer mycket där nu äntligen. Tyskland verkar satsa hårdare så dom kanske blir bäst i EU.

#28
2017-07-28 22:24

Du om någon borde väl köra elbil Vidstige?
Du kör nära och i en storstad. Du kör aldrig långt och du har egentligen ingenstans att köra till.

#29
2017-07-28 22:33

Vad hände med bränslecells tekniken? El bilar kommer nog att vara en parentes, kommer aldrig att fungera i större skala över hela världen och utsläppen måste minska nu, om det inte redan är försent?

#30
2017-07-28 22:40

Det rör på sig i USA trots allt. Elbusstillverkaren Proterra har ett fått ett rejält uppsving då ett antal delstater och städer tagit avstånd från Trump;s politik samtidigt som man söker efter ett vettigare alternativ till den nuvarande diesel- och gasdrivna vagnparken.

#31
2017-07-28 23:43

Du borde inte särskriva Elbilar så Stygga, speciellt inte om frågan ligger ditt munkforshjärta så nära. Det blir lätt lite o fatt bart för några av oss.

#32
2017-07-29 00:22

Se här att jänkarna håvar in vad de vill åt på ett eller annat sätt.
Undrar jag om inte jag ska söka som volontär? Herre je saker tar sin tid...en botgöring i Kalifornien det vore inget straff.

#33
2017-07-29 00:24

Se här att jänkarna håvar in vad de vill åt på ett eller annat sätt.
Undrar jag om inte jag ska söka som volontär? Herre je saker tar sin tid...en botgörning i Kalifornien det vore inget straff.

#34
2017-07-29 01:50

Lägg krutet på att bli volontär i Sverige istället, finns ett stort behov
Www.volontarbyran.se

#35
2017-07-29 14:50

Reverend tack för tipset! Jag ser att Östermalms Lottakår söker en ansvarig för deras nyhetsbrev, det är något som jag kan tänka mig att satsa på.

#36
2017-07-29 15:36

Om de var det som du kände passade dig bäst av alla 100 tals volontäruppdrag så kör på det Tvärnit, det är bättre än inget :)
Nya erfarenheter är alltid utvecklande.

#37
2017-07-29 15:46

Här är kanske något: "TrafficSec startades sommaren 2012 av Mikael Carlsson i Göteborg. Idén kom när han insåg att det är
flertalet bilar som får stopp längs vägen varje dag runt om i landet och vägassistans inte har möjlighet
att åka ut och varna vid alla tillfällen. Mikael köpte på sig varningsljus, verktyg och vägfyrar och började
“patrullera” vägarna efter stillastående bilar. Genom att ställa sig bakom med extra varningsljus så kunde personen arbeta med bilen som fått stopp i ett försök att få igång den, alternativt invänta bärgare i lugn och ro och därmed göra allmänheten uppmärksam om ett hinder."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.