Nästa artikel
Volkswagen återkallar 8,5 miljoner bilar
Nyheter

Volkswagen återkallar 8,5 miljoner bilar

Publicerad 16 oktober 2015
Miljontals dieselbilar i Europa ska återkallas.
Volkswagen går officiellt ut med siffran för hur många bilar som ska återkallas i Europa. Det är tyska transportmyndigheten KBA som fattat beslutet.
Det är alltså 8,5 miljoner europeiska bilar som berörs av återkallelsen. Dessa fordon är utrustade med motorn EA 189 som riggats med mjukvaran som i testmiljö sänker utsläppen av kväveoxider.

Volkswagen har till mitten av november på sig att presentera hur den tekniska lösningen kommer att se ut för berörda myndigheter och med start i januari ska bilarna börja åtgärdas.

Bilföretaget skriver i sitt pressmeddelande att metoden för att fixa problemet kan komma att innebära åtgärder på både mjukvaran och hårdvaran.

Återkallandet är obligatoriskt och att beslutet tagits av transportmyndigheten KBA sätter extra press på Volkswagen eftersom dryga böter väntar om man inte lyckas hålla tidsramarna, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
 
Diskutera: Kommer Volkswagen att klara av återkallelserna i tid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-16 09:07
Leif Kavander

Dä lär kosta pengar!

#2 • Uppdaterat: 2015-10-16 09:16
1storstark

Blir det bråttom att fixa detta så lär det inte bli optimalt för bilägarna. Visst kan man säkert pressa ner utsläppen, med hjälp av ny mjukvara, men då lär inte bilarna gå särskilt bra. Hujeda mej, tur man inte kör en VAG-bil.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Lär avspegla sig i diverse ägarundersökningar framöver, det lär inte bli så lätt att få en tid för vanlig service.

Inte bra för VW:s redan innan skandalen skamfilade rykte gällande kundmottagning...

#4 • Uppdaterat: 2015-10-16 09:25
Lars58

Borde inte dom dryga böteskraven ligga kvar oavsett?
Jag menar, åker jag dit för felaktiga däck tex så försvinner ju inte böterna för att jag byter däcken mot lagliga. Jag får både åtgärda felet och betala böter för brottet.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-16 10:21
PREVIA

I de flesta bilarna som sålts i USA måste VW tydligen montera urea utrustning sådan som redan sitter i Franska dieselbilar. När man är tvungen att bygga om bilarna i efterhand för urea lär det inte bli billigt jämfört med om det räckte med mjukvaruuppdatering.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-16 10:50
Hackenbush

Detta är ju återkallning i Toyota-klass. Det var kanske detta VW ville bli störst på?

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

He he Hackenbush..
Ja detta visar bara att VW är ett föredöme för alla andra märken genom att återkalla sina bilar, bilar som det egentligen inte är något fel på utan man gör detta enbart för omtanken för sina kunder, precis som det där japanska märket... :-)

#8 • Uppdaterat: 2015-10-16 14:11
hebbe01

lite kul i sammanhanget är också att svenska VW igår i ett pressmeddelande skrev: -Volkswagen välkomnar tyska KBAs snabba beslut att återkalla ALLA EA 189orna- ....... Nej, kära svenska VW, så var det inte alls!!!! Volkswagen ville istället basera återkallelsen på frivillig basis men blev överkört av KBA... hahaha.........att läsa i ett flertal tyska tidningar. Och så till slut: hur övertygad om sin egen förträfflighet är man om man tror att någon myndighet någonstans i världen skulle nappa på denna befängda idé :-).

#9 • Uppdaterat: 2015-10-16 14:57
tjabo44

Lite dystert att alla (framför allt tyska) dieseltillverkare drabbas och tvingas till dementier hela tiden. På BMW:s hemsida finns t ex detta uttalande:

BMW manipulerar inte test.
BMW Group uttalar sig med anledning av rådande diskussion gällande dieselmotorer och emissionsutsläpp.

BMW Group varken manipulerar eller riggar några typer av emissionstest. Vi följer lagkraven i varje land och fullföljer alla lokala testrekommendationer. Med andra ord, så är våra avgasreningssystem aktiva oavsett om det gäller testbänk eller verklig körning, och för att förhindra oegentligheter finns alltid klara, bindande specifikationer och processer på plats genom alla utvecklingsfaser.

#a • Uppdaterat: 2015-10-16 17:44
Gäst (ej verifierad)

Fröberg på SvD sammanfattar den senaste veckans utveckling på ett bra sätt:

http://www.svd.se/volkswagen-har-hela-jobbet-framfor-sig/om/miljoskandalen-i-volkswagen

Jag börjar mer och mer bli tveksam om VW finns kvar i sin nuvarande form om några år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.