Bild
Nästa artikel
Vinterdäck krävs från onsdag

Vinterdäck krävs från onsdag

Nyheter

Har du inte monterat vinterdäcken är det nu hög tid. Från onsdag, 1 december, är det krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan eller angränsande vägar krävs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars.

Fordon med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa omfattas. Däcken måste dessutom ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.

– Kravet på vinterdäck har räddat många liv i trafiken, säger Pontus Grönvall från Däckbranschens Informationsråd.

– Innan kravet infördes för tio år sedan körde nästan var sjätte bilist på sommardäck även på vintern, men numera är den andelen bara någon enstaka procent.

Inget krav för tunga fordon
För tyngre fordon finns inget krav om vinterdäck. Däremot måste mönsterdjupet för samtliga däck, förutom släp, vara minst fem millimeter vid vinterväglag.

Den som ertappas utan vinterdäck under perioden riskerar att få 1 200 kronor i böter. Försäkringsbolagen kan därtill kapa eller vägra betala ersättning vid en olycka.

Diskutera: Vad tycker du om lagen om vinterdäck? Vilka vinterdäck kör du med i vinter?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-11-26 12:08

Jodå dubbdäcken är på nu och det kändes bra idag när jag körde på mindre landsvägar med först packad snö-is sen snö uppe på det.

#2
2010-11-26 13:59

En av bilarna i hushållet har fortfarande sommardäcken på och då jag har en rejält brant backe upp till huset får man snabbt problem vid halt väglag. Denna väg har nu varit frusen och isbelagd varpå husets fordon också tvingats parkera nedanför backen. Detta oavsett det handlat om sommar- eller dubbdäck (de senare är därtill monterade på en fyrhjulsdriven bil). Det går helt enkelt inte att ta sig upp oavsett tillgång till diffbromsar, antispinnsystem, dubbdäck eller modern fyrhjulsdrift!

När jag sedan införskaffade salt kunde samtliga fordon, den tvåhjulsdrivna sommardäcksförsedda 9-5:an inkluderad, lekande lätt ta sig upp för backen. Så dem som inbillar sig att vinterdäck, dubb eller inte, kan ersätta salt är välkommen hem till mig och demonstrera. Sanningen är att de inte ens går att jämföra.

MVH AL

#3
Crister A
2010-11-26 16:26

Ja salt det är livet det se,som dom sa i söderkåkar.

#5
2010-11-26 22:04

Salt är bra.
Dubbdäck är bra.
.
Bilismen är inte så bra för miljön, så är det bara.
.
Vad jag tycker är konstigt är; först tvingas vi genom lag att köra på vinterhjul, bäst är naturligtvis dubbdäck. Nu förbjuds samma hjul på vissa gator i vissa städer. Jag förstår inte hur man ska göra om man kommer till exempelvis Hornsgatan i Stockholm. Och än mindre förstår jag hur man kan tro på någon skillnad i något mätbart avseende genom att förbjuda dubbdäck på én gata?

#6
Energinisse
2010-11-27 10:44

Vad är det nu med Gösta_L? Är han sjuk dä han inte hunnit kommentera...

Jag tänkte på det där med saltet. Det är väl bara i temperaturer över -5 grader celsius det har någon effekt.
De senaste veckockorna i norra norrlandsinland(från ungefär från Dorotea och norrut) har det varit kring -20 grader celsius och då är inte stenfrusna sommar däck mycket att hänga i julgranen. Det är som att åka om kring på hockeypuckar. Jag har för mig att jag läst någonstans att greppet i vanliga sommardäck redan börjar bli sämre kring +5 grader celsius.

Inför lag på att alla vinterdäck ska vara dubbdäck! Då är det säkrast för alla parter i trafiken.

#7
2010-11-27 12:17

Att vinterdäck med dubb är bättre än utan i vissa lägen är odiskutabelt. Ur trafiksäkerhetsaspekt är de något överreklamerade eftersom många av dem som kör dubbat höjer sin hastighet med förhållandevis lika mycket som de skulle ha tjänat i säkerhet om de höll samma hastighet som utan dubb. Man talar här om miljöaspekter när det gäller salt men glömmer att dubbdäck också är en miljöbov. Men det blir knappast bättre miljö av att förbjuda dubbdäck på enstaka gator och inte i jämförelse med det elände det ställer till.

#8
baryton
2010-11-27 14:17

Håller med Focus. Har själv goda erfarenheter av dubbfria vinterdäck sedan drygt 10 år tillbaka. Bra vinteregenskaper och komfortabelt. När det är snorhalt = isigt så får man köra med insidan av huvudet vilket tyvärr många glömmer bort och då spelar det ingen roll vad man har för däck, ABS, antisladd etc.

#9
Raymond K
2010-11-28 11:37

Ja focus visst är dubbdäck en miljöbov, men det är ju hela bilen med, gummipartiklar från dubbfria däck är väl inte helt miljöfrämjande heller.
Och varför tyckas alla som kör dubbfritt att tänka att de som kör med dubbdäck ALLTID kör för fort och inte andvänder huvudet? Är detta ett slag försvar för er som kör dubbfritt? Jag kör med dubbdäck och jag anpassar ändå alltid hastighet efter väglag, dubbdäcken anser jag bara ger mig det där lilla extra som behövs lite då och då när det dyker upp is eller packad snö. Jag tror inte det är sommarväglag bara för jag kör med dubbdäck och det tror jag inte många andra gör heller, det finns ett fåtal bilförare som alltid kör för fort och det har inte med däck eller väglag att göra. Dom bryr sig helt enkelt inte om andra trafikanter.

#10
357:an
2010-11-28 14:43

Raymond, tyvärr är det så att alltför många som kör med dubbdäck tror att de kan köra precis som vanligt.

#11
2010-11-28 14:54

Varför tror du det 357;an?
.
Är det inte så att alltför många tror sej sitta inne med de rätta svaren?
Vad jag ser halkar folk av vägen både med och utan dubbdäck.

#12
357:an
2010-11-28 18:05

Jes, jag tror ingenting. Jag observerar från passagerarsätet hur "genomsnitssdubbdäckaren" kör sin bil. De kör verkligen som vanligt.

#13
Fulldubbade 225:or och AWD
2010-11-28 20:51

Det där att köra med insidan måste ha någon nedre gräns
Ligger man i 55 km/h på 90 väg och samlar bilar då är man också trafikfarlig
Man blir ett hinder som skapar omkörningar
Så en del borde ställa bilen på vintern och åka buss

#14
2010-11-28 23:29

Ligger man i 55 km/h på 90-väg när det är halt har man en stoppsträcka som är långt mycket längre än vid torra förhållanden och 90 km/h. Den som kör på det viset, såsom exempelvis "Fulldubbade 225:or och AWD" insinuerar att han gör, saknar riskmedvetenhet och är betydligt farligare än den som kör försiktigare än genomsnittstrafikanten. Faktum är att denna förargrupp är den absolut farligaste av alla som vistas i trafikmiljön eftersom de så flagrant ignorerar eller förmår se riskerna som deras egna agerande orsakar. Signatur Fulldubbade 225:or och AWD bör därför gå en grundkurs i körteknik samt riskmedvetenhet så vi andra slipper möta honom ute i trafiken.

MVH AL

#15
JLE
2010-11-29 08:34

Sen är nog fyrhjulsdrift psykologiskt farligt vid vinterväglag. Många som har awd nyttjar denna ökade framkomlighet genomatt köra lite fortare. Det många glömmer med awd är att det systemet på intet sätt hjälper till med inbromsning som faktiskt är mycket viktigare än att kunan köra fortare framåt.

#16
Raymond K
2010-11-29 10:55

Så som många här resonerar så skulle alla med minsta hjälpmedel som 4wd, dubbdäck köra fortare för att de inte fattar något om vinterväglag. Tycker det är generellt en dum uppfattning, då skulle alla med antispinn, abs, antisladdsystem vara lika dumma då?
Man kan inte dra alla över en kam, Visst finns det folk som bär sig illa åt i trafiken men att säga att alla som har minsta "halk" hjälpmedel skulle köra som det vore sommar är att ta i. Visst jag har sett en del köra illa på vintern och fått sota för det men detta har endast varit ett fåtal sen jag fick mitt KK 1973

#17
JLE
2010-11-29 11:37

Jag ser bara på mig själv, när jag sätter mig i bilen med awd så kör jag mycket mindre riskmedvetet än när jag bara har 2wd. Det märks även att man blivit bortskämd med antisladdsystem när man hamnar i bilar som inte har det. Det tar ett tag innan man lär sig hantera en bil utan hjälpsystem.

Tyvärr gör ju varken awd eller antisladd att bromssträckan minskar, vilken borde vara den man anpassar hastigheten till. Människan verkar dock inte vara konstruerad så, i alla fall inte jag.

#18
Pejman
2010-11-29 20:35

Down whit dubbdäck!!!!! förstörde min nya bil vindruta!!!!

#19
Pejman
2010-11-29 20:36

jag menade Down with dubbdäck!!!!!

#20
Fulldubbade 225:or och AWD
2010-11-29 20:40

Vill bara påpeka att jag har haft körkort i 30 år och aldrig varit med om någon olycka

Om nästan alla andra klarar av att köra i 90 så kanske man ska fråga sig om den som kör i 55 ska stanna hemma den dagen eller åka buss

Eftersom nästa alla andra klarar av högre fart än 55 så är väl de genomsnittstrafikanter och den i 55 utgör undantaget?

Det är märligt att för att jag skriver att jag har dubb och AWD ska vara en sämre förare än övriga och med sämre omdöme

Nivån på detta forum är extremt låg och färgas av en extrem besserwisser attityd

Jag tycker MVH AL ska låta bli att vara mäster besserwisser och börja åka buss eftersom det säkert bäst passar hans egen förmåga bäst

#22
2010-11-30 07:43

Köpte 2 st dubbdäck av absolut billigaste märke för bilen bara ska gå en månad till. Åkte 77mil med dom igår, och konstaterade att sommardäcken hade funkat lika bra/dåligt, villket skit rent ut sagt, borde inte få säljas.

#23
KalleBanan
2010-11-30 09:31

Förstår inte varför folket på detta är så bakåtsträvande och klagar på teknikhjälpmedel.
Sen hoppas jag att ni kör bilar utan ABS, Antispinn, Antisladd osv. för annars är det ju dubbelmoral utöver hvete.

#24
2010-11-30 10:30

Nu är det inte riktigt sant att nästan alla andra klarar av att köra i 90" vid halt väglag såsom signatur Fulldubbade 225:or och AWD påstår. Genomsnittshastigheten brukar sjunka mellan 10 och 25 procent (beroende på vägens fysiska utformning och struktur, tidpunkt, väder och halkbekämpning), vilket är i underkant och ett av skälen till att olyckskvoten är c:a 3 gånger högre i halka än vid torrt väglag. Problemet är nämligen att stoppsträckan ökar rejält i halka och att hastighetsreduktionen behöver vara c:a 50 procent för att man skall kunna stanna sitt fordon på samma sträcka som från 90km/h i torrt väglag. Så att vid en sådan situation, likt signaturen Fulldubbat gjorde i början av denna dialog, kritisera dem som håller 55 km/h i halka och anklaga dem för att vara trafikfarliga vittnar om just dåligt omdöme eller en massiv okunskap inom fordonsdynamik. Inget av detta gynnar trafiksäkerheten.

Vem som således bör använda bussen vid färd i halka torde för de allra flesta vara fullkomligt uppenbart.

MVH AL

#25
sweeny
2010-11-30 11:11

här kan jag bara skriva under till 100% på vad AL skriver, du borde tänka över ditt eget beteende både en och 2 gånger och fundera på om det inte är DU som ska ta bussen istället...
själv drar jag ner hstigheten på både min nya bil med friktionsdäck och ESP samt andrabilen utan ESP men med dubbdäck. Kör med insidan...

#26
Crister A
2010-11-30 19:26

Jag måste hålla med "Fulldubbade 225:or och AWD" att kör man 55 km/t på en normal vinterväg så är man en stor trafikfara som framtvingar omkörningar hela tiden.Det finns väl för farao finnas ett mellanting mellan 90 och 55 km/t.Jag påstår att klarar man inte av att köra 70-80 km/t där det är rakt och ner mot 60 km/t i kurvorna på en normal osaltad vinterväg så ska man nog överväga att åka kollektivt eller stanna och släppa om bakomvarande ibland.Det kallar jag inte för att vara vårdslös och ha dåligt omdöme utan normal trafikrytm.

#27
sweeny
2010-11-30 20:12

ja, i normalfall är 55 en väl låg hastighet men det finns lägen då det faktiskt inte kan gå fortare. däremot behöver man inte halvera sin hastighet bara för att det blir kallt ute och måste man såsa runt i 50 på landsvägen kan man faktiskt gå åt sidan och släppa fram kön bakom. Därmed inte sagt att man i alla lägen kan hålla 90 på 90-väg i ren envishet bara för att man har "all" utrustning. kan man hålla 70-80 på ett säkert sätt kommer man faktiskt fram nästan lika fort. vissa snöstormsdagar har det gått långsamt i kön men det är bara dåraktigt att sladda förbi i värsta moddsträngen, det är bevis på dåligt omdöme. men det är ju inte så ofta vädret är så dåligt.

#32
2010-12-01 15:13

Du har nog helt rätt i din betraktelse Leif, jag var en sväng till Sollentuna på förmiddagen för att besiktiga bilen, här ute på norra Ekerö där dom konstigt nog inte saltat är det bar torr asfalt i hjulspåren, i stan är det blötaktigt och snorhalt på den bara asfalten.

#34
2010-12-02 11:57

Vi har redan diskuterat trafikförordningens grundregler Leif och dessa gäller givetvis även här. Kommer man då farande i 90 km/h i halkan och har en stoppsträcka som är tre gånger längre än under torra förhållanden är det inte sannolikt att man kan få stopp på sitt fordon vid en situation där detta krävs. Olyckan är då ett faktum och man har, som bekant, agerat vårdslöst. Den som däremot kör i 55 km/h kan stanna på ungefär samma sträcka som under ideala förhållanden, fast då från 90km/h istället. Den senare personen har alltså anpassat sin körning efter omständigheterna, förstått riskerna med halka och vidtagit åtgärder så att halkan inte behöver innebära fler döda. Den som håller 90 km/h däremot ignorerar eller förstår inte konsekvenserna, båda faktorerna är lika illa och i min värld ett sakligt skäl för att få körkortstillståndet återkallat.

Salt är sedan en annan diskussion. Men som jag skrivit tidigare är det ett nödvändigt ont. Alternativet är nämligen dyrare.

MVH AL

#36
2010-12-02 13:32

Även den tunga trafiken omfattas av trafikförordningen Leif. Dock gör inte vinterdäcken särskilt stor nytta hos tung trafik. Det som krävs är i så fall en ny typ av dubbade (lastbils) däck, med fler dubb och högre utstick. Först då kommer de i närheten av de prestanda som personbilsdäcken har. Denna lilla besvärliga omständighet förbises dock ofta i debatterna om vinterdäckslag hos tung trafik som då, i mina ögon, får en väl populistisk inriktning.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.