Bild
Nästa artikel
Vill ha dubbla böter vid vägarbeten

Vill ha dubbla böter vid vägarbeten

Nyheter

Fackförbundet Seko vill se tuffare tag mot fartsyndare vid vägarbeten. Facket föreslår nu dubbla böter för fortkörning.

Enligt en färsk rapport från Seko oroar sig 72 procent av vägarbetarna för bristande säkerhet vid vägarbeten. Undersökningen omfattar svar från 1 000 medlemmar i fackförbundet.

Resultatet visar att 88 procent av vägarbetarna tycker att trafikanter visar för lite eller ingen hänsyn vid arbeten längs vägen. 37 procent svarar att de råkat ut för en incident relaterad till trafiken under det senaste året.

Janne Rudén, ordförande för Seko, uppmanar till mer hänsyn och efterlyser fler omledningar av trafiken och utökad hastighetskontroll.

– Vi tycker också att böterna borde dubbleras för trafikanter som bryter mot de gällande hastighetsbegränsningarna vid ett vägarbete. Farten måste ner, både för vägarbetarnas och för trafikanternas egen skull, säger Rudén.

Seko startar den här veckan en affischkampanj på ljustavlor längs E4. Budskap som "Vägarbetare har inte bilbälte, sänk farten" ska få trafikanter att tänka till.

Diskutera: Sänker du farten vid vägarbeten? Vad tycker du om dubbla böter?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-06-21 14:14

Helt rätt med mycket kännbara böter vid vägarbeten. Det är ett ställe där polisens mobila fartkameror verkligen skall användas.

Tänk på värarbetarna som riskerar sina liv dagligen för att förbättra våra vägar

#2
2011-06-21 14:17

Jag gillar upplysningskampanjen!

#3
2011-06-21 14:25

Så genomidiotiskt att slå på stora trumman om detta nu. Inga böter skulle behöva fördubblas (vilket är helt verkningslöst så länge ingen fartkontroll genomförs!!!) om polisen gjorde fartkontroller vid vägarbeten alt. att vägarbetarna själva får ha med sig mobila fartkameror som de ställer upp vid varje vägarbete. Om fartkontrollerna hade genomförts kontinuerligt under alla år hade den här situationen aldrig uppstått. Och i stället för att sätta in resurserna där de som bäst behövs - just med mobila fartkameror vid t.ex. vägarbeten - jagar griniga och dryga snutar omkring i diken och bakom buskar med sina laserpistoler och nitar folk i 107 km/h på en näst intill öde 100-sträcka.
Jag måste samtidigt ge vägarbetarna en rejäl känga. Häromsistens körde jag förbi ett större vägarbete och två vägarbetare klev rakt ut i körbanan från sina maskiner utan att det allra minsta se sig för. Faktum är att jag - som följde 50-skylten - fick kasta mig ut till vänster där mötande bilar redan balanserade på asfaltkanten. Skäms och vet hut även till vägarbetarna. Dom har ett ansvar dom också.

#4
2011-06-21 14:54

Givetvis helt riktigt. Man skall ha en säker arbetsplats och veta att när man går till den skall man också komma därifrån levande. Böterna kanske borde vara än mera kännbara; varför inte tredubblade? Förutsätter dock att hastigheterna kontrolleras mer frekvent än för närvarande.

#5
2011-06-21 15:11

Förutsätter att det bara gäller när det är folk där som jobbar. Annars känns det helt korrekt.

#6
2011-06-21 16:12

Det förutsätter att vägpersonal också respekterar vad som gäller! Många gånger åker man förbi skyltade vägarbeten under en längre sträcka, utan att något arbete pågår! Likaså ska skyltar sättas upp när den tillfälliga hastighetsbegränsningen upphör! Sånt skapar respekt bland oss bilister!
PS. Är det bara jag som ä'r urless på Kapten Ober....kvasikloka inlägg?

#7
1 Tysken
2011-06-21 16:56

Det kan nog hjälpa att fördubbla eller tre dubbla böterna
Men det är också viktigt att skyltningen ändras så att man ser att det finns folk som arbeter vid vägarbetet för att det skall ge effekt.
Som någon skrev att polisen borde också stå vid vägarbete med lasern.
Det är inget ovanligt även att nu "kaptenmalajen" inte upptäckt detta.
Straffet kunde istället för böter vara att tvingas arbeta efter en trafikerad väg under en dag,
Efter den dagen kommer förmodligen den personen aldrig att köra för fort förbi ett vägarbete igen.

#8
2011-06-21 17:03

Tror det räcker att de sätter upp sådana små vagnar med en ljusskylt som visar förbipasserandes hastighet. En 30-skylt och sen en sådan vagn.

#9
2011-06-21 17:06

Bötfälla och bötfälla och bötfälla. Detta skapar bara ilska och ingen förstår något. En kampanj är betydligt mer verkningsfull. Detta också i kombination med att polisen väljer med omsorg var de ska ha sina kontroller. Idag har de en tendens att stå där de kan fånga flest fortkörare, dvs där det är säkrast att köra. Alltså där olyckorna i praktiken inte sker.

Och som föregående talare har sagt, måste också vägarbetarna ta bort de tillfälliga sänkningarna av hastigheten när de går hem på kvällen, eller tar helg.

Och ja, Hundter, det är bara du som är urless. Håll dig till sak. I övrigt har både du och KaptenOberkomm vettiga synpunkter.

#13
2011-06-21 21:05

Hastigheten ska naturligtvis anpassas till situationen. Att köra för fort vid en overksam arbetsplats ska inte ge högre böter än annars men att inte ha omdöme och visa hänsyn samt ta ansvar är ett annat brott som skulle kunna komplettera hastighetsböterna med påslag, ja varför inte åtal?
Att som Kaptenen inte ha omdömet att sakta ner där arbetarna rör sej är ett sådant fall som borde ge enorma böter, livstids körkortsindragning och piskrapp, även om han höll sej under den skyltade hastigheten alltså.

#14
2011-06-21 21:19

Nog kan vi väl enas om att det kan inte vara särskilt roligt att försöka jobba mitt i trafiken där somliga kör förbi som vettvillingar och några bilister nästan siktar på det hindret som vägarabetaren utgör. Tycker mig märka att folk ser framkomlighet som en självklarhet och hinder i trafiken som ett personligt påhopp.Vissa bilförare känner nog att dom måste hämnas på den som hoppat på dom genom att hindra deras framfart. Många bilister är ju också ute i sista minuten och har verkligen bråttom och är redan uppstressade när det där för-annade vägarbetet dyker upp...30 km där det brukar vara 90 och knölar att köra över...att det sedan finns levande människor där mitt i bråten verkar man glömma när man sitter tryggt i sin plåtlåda och måste fram till varje pris.

#15
2011-06-21 23:00

Jes, var skrev jag att jag inte har omdömet att sakta ner vid vägarbeten? Skrev jag inte nedan att jag vid en incident nu för ett tag sedan höll mig till den skyltade 50-hastigheten?

Det är så här att trots att jag inte har tilltalat dig under en enda artikel de senaste veckorna fortsätter du att vräka oförskämdheter mot mig utan att ha någon anledning. Får jag fråga varför? Vi har visserligen hackat på varandra tidigare, men jag har lagt ner det tugget. Du fortsätter - precis som nu - och jag undrar varför.
Du skriver: "Att som Kaptenen inte ha omdömet att sakta ner där arbetarna rör sej är ett sådant fall som borde ge enorma böter, livstids körkortsindragning och piskrapp, även om han höll sej under den skyltade hastigheten alltså." Läs sista meningen en gång till och försök övertala mig att du är över 5 år. Du må vara sur på mig sedan tidigare, men VAD föranleder denna avslutning?

#16
2011-06-22 08:56

Okej, då lugnar vi ned oss. Tänk på samtalstonen. Vi vill ha en konstruktiv diskussion, inte aggressiv.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#17
2011-06-22 11:55

Waoo, så billigt! Dubbla? Ha! Nej, tiodubbla eller ännu mer, eller varför inte ta körkortet direkt? För om mitt IQ inte räcker till att begripa att det är för MIN skull som vägarbetare arbetar med vägunderhåll och annat utmed vägen, så är det nog helst apostlahästarna jag borde använda. Att forsa förbi ett vägarbete så nonchalant som att inte ens minska farten till vad skyltarna anger är liktydigt med att fullständigt skita i andras väl och ve och dessutom inte ens förstå mitt eget väl och ve. Då har jag helt glömt bort vagtrafikförordningens grundregel och förmodligen fått körkortet med i flingpaketet. Jag tycker det är liktydigt med grov vårdslöshet i trafik samt framkallande för fara för andra. Då är jag helt enkelt livsfarlig i trafiken, och min bil blir mitt mordvapen!

Det är ju kanske bara några hundra meter, kanske ett par kilometer, som jag "tvingas" dämpa sin kåthet att köra för fort. Och ärligt talat - Hur många timmar (sekunder) blir "tidsvinsten". Löjligt!
Jag tror absolut inte på att jag imponerar på någon annan än mig själv med ett sådant vårdslöst beteende.
Tänk i stället scenariot att vi inte har några vägarbetare alls. Då kan inga fartdårar fara fram som de gör idag, för då skulle förmodligen inga vägar vara farbara för annat än häst och vagn... hmmm.. kanske inte vore så dumt ändå....
OBS! jag är inte själv vägarbetare, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Skulle aldrig våga... Men jag älskar dem, för det är ju för mig de finns, och jämför man med många andra länder så är de svenska vägarna både sköna att åka på och dessutom ofta vackert belägna och snyggt anlagda. Åtminstone de "viktigare" vägarna som trafikeras mest. Trafikeras de mycket så slits de mycket, och slits de mycket så måste de repareras ofta. Att de slits mycket, och hur mycket de slits, beror till viss del på de som färdas på dem.

#18
2011-06-22 12:42

@Harry_1
Jag håller fullständigt med dig.
Vid några arbeten jag passerat har det funnits följebil som anpassar farten, inser förstås att det är en omöjlighet vid högt trafikerade vägar men om inte bilförarna i gemen börjar visa hänsyn mot de som arbetar på och vid vägen kanske det är enda sättet.

#19
2011-06-22 12:54

Tror snarare på på det som flera andra tidigare nämnt, nämligen ökade kontroller/mobila fartkameror vid vägarbetena. Bötesbeloppen i allmänhet höjdes ju kraftigt (dubblades) för några år sen, hur ser det ut statistikmässigt - har antalet fortkörningar minskat? 0 multiplicerat med vilken summa som helst blir alltid 0. Man måste först åka fast för att få böta.

Om man vet att man INTE får böta 2000 eller 4000 för fortkörning förbi ett vägarbete, är ju rätt egalt.

#20
2011-06-22 22:17

Hellre dubbel övervakning än dubbel böter.
Det första tror jag också skapar större känsla av trygghet än höga böter.

"Janne Rudén, ordförande för Seko, uppmanar till mer hänsyn och efterlyser fler omledningar av trafiken och utökad hastighetskontroll."

Gott nog kan jag tycka...
Men bötesbeloppet behövdes förmodligen för att skapa lite debatt.

#21
2011-06-25 19:07

Det borde naturligtvis vara fullkomligt självklart för alla och envar att man tar det förbannat lugnt förbi en vägarbetsplats! Där haneras ofta otympliga och tunga saker som inte alltid är så enkla att ha full kontroll över, så de behöver allt sitt utrymme.
Att blåsa förbi när ingen jobbar där kan verka OK - men vet man verkligen säkert att ingen finns där? Självfallet ska tillfälliga hastighetsbegränsningsskyltar (vilket ord) tas bort eller täckas över (höll på att skriva betäckas) när de inte gäller. Det är mycket viktigt! Trafikanterna måste kunna lita på att skyltar stämmer.

Någon form av kameraövervakning vid vägbyggen borde inte var omöjligt och troligen bra mycket effektivare än enbart höjda böter - men gärna bägge!

Jag gillar Harry_1:s kommentar.

#22
Raymond K
2011-06-26 11:26

Bötfäll ALLA lite då och då i trafiken även om dom inte gjort något olagligt så kanske bilisterna lugnar ner sig så småningom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.