Nästa artikel
Varannan kör med dålig syn
Nyheter

Varannan kör med dålig syn

Publicerad 5 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nästan hälften av alla förare kör med bristfällig syn. Det visar en ny undersökning som omfattar 3 000 trafikanter.

I mitten av oktober genomförde NTF och optikkedjan så kallade ”synbesiktningar” vid fyra av Bilprovningens besiktningsstationer runt om i landet. 3 000 personer testades.

Resultatet visar att upp emot hälften kör med dålig syn samt att många har en övertro till sin syn och upplever den bättre än vad den egentligen är.

– Slutsatsen är att det är många som kör omkring utan att kunna se detaljer i trafikmiljön, vägskyltar, barn, djur eller mötande trafik tillräckligt bra, säger Roland Olsson, vd för Synoptik.

Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, menar att resultatet är nedslående.

– Det bekräftas även i forskning som konstaterar att många förare fortsätter att köra trots att deras synförmåga försämras. Detta hänger ofta samman med att synförsämringarna inträder sakta utan att man märker det, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Fakta:

» Synen står för cirka 90 % av sinnena (hörsel, känsel, lukt, smak, balans och syn) när vi kör bil.

» Du måste ha minst 0,5 i synskärpa för att få köra bil utan glasögon eller kontaktlinser.

» Direktseendet (1–2 % av synfältet) är det du koncentrerar dig på och ser klarast.

» Periferiseendet (98–99 % av synfältet) är allt du ser otydligare runt omkring (180°).

» Efter 40 år drabbas de flesta av åldersseende

» Ålderseende innebär att ögats flexibilitet minskar och vi ser därför suddigare.

Källa: NTF, Synoptik

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-05 18:20
Blind & Döv (ej verifierad)

En par nya brillor kostar ju 12.000, så det klart man väntar så länge det går

#2 • Uppdaterat: 2010-11-05 18:22
Crister A (ej verifierad)

Det var dyrt gå till en annan optiker Blind & Döv

#3 • Uppdaterat: 2010-11-05 19:01
S-E S (ej verifierad)

Kanske en idé att man kollar synen stickprovsvis i samband med kontrollbesiktningen? Faran är väl att det blir en marknad för "seende" att besikta andras bilar. Egentligen borde Bilprovningen ligga vid en vårdcentral så att såväl bil som förare "besiktas" vid samma tillfälle. Det är väl inte enbart bilarna som ska vara "trafiksäkra"?
Nästa problem, då köper man alltid nya bilar och säljer dom innan första besiktningen om hälsan är skral vill säga.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-06 14:11
Blind & Döv (ej verifierad)

Tesen är ju att människor kompenserar brister i sina förmågor genom att köra försiktigare och lugnare
Därför är inte äldre överrepresenterade i olycksstatistiken heller
Då är det värre med många som är både dumma och omdömeslösa i trafiken, detta med full syn
Vilken test ska man använde för den åkomman?

#5 • Uppdaterat: 2010-11-06 20:54
Rikard

Värre är nästan att många tittar på fel ställe, det bevisar bla att många tycker dom ser bättre med dimljusen tända på kvällen, men det man ser innom dimljusens område har man redan kört på i 70 km/h, så det är ju ointressant att glo där.
Men det kanske har med o göra att man helt enkelt inte ser längre.
Minns när jag åkte med en kompis som inte ser så bra, och jag sa: Där framme står det Växjö på skylten.
"Hur fan ser du det, jag ser inte ens nån skylt" !!!

#6 • Uppdaterat: 2010-11-07 01:08
HAUBITS77B (ej verifierad)

Själv kör jag ofta på fyllan också.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-07 05:35
ULLAK (ej verifierad)

Då kan jag förstå varför många missar hastighetsskyltningen!

#8 • Uppdaterat: 2010-11-07 08:44
Crister A (ej verifierad)

Du har helt rätt Rikard om alla IDIOTER som kör med dimljus ihop med halvljus.Där 10 meter framför bilen finns ju inget att se.Man bara bländar andra så egentligen borde man sätta helljuset på dom som kör med dimljus och halvljus ihop.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-07 15:45
Crister A (ej verifierad)

Leifer:Nu blev jag besviken.Jag trodde du var en klok människa.Hur sakta måste du inte köra för att ha nytta av dimljus?Vissa sorters dimljus sprider ju ljuset åt precis alla håll och det är ju därför det inte är tillåtet ihop med halvljus.För mig är ju dimljus bara nåt som vissa tycker är fränt.Bilen ser ju så tuff ut i alla fall på bild.Nyttan av dimljus är noll.Däremot ihop med parkeringsljus på dagen är det ju ett alternativ till halvljus.

#a • Uppdaterat: 2010-11-07 17:16
Optikern (ej verifierad)

@Crister A: Jadu, vissa som har rätt grava synfel (t.ex. kraftigt översynt eller närsynt) får leva med sådana kostnader eftersom glasen måste vara rätt avancerade för att inte vara jättetjocka & tunga samt att de inte ska bryta ljuset fel.

Paradoxalt nog ges inte det minsta i bidrag till dessa stackars individer av t.ex. Försäkringskassan.... så har man oturen och har en vanlig lön samt har ett synfel på mer än -8 eller +5 så kan jag förstå att man måste spara ihop ett tag mellan gångerna om synen ändras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.