Bild
Nästa artikel
Vanligaste nybilarna i november

Vanligaste nybilarna i november

Nyheter

Förra månaden ökade nyregistreringarna av personbilar med 18 procent. Här är topplista med populäraste bilmodellerna.

När branschorganisationen Bil Sweden summerar november 2019 konstateras att det råder fortsatt inregistreringsrusch av nya bilar inför tuffare skatteregler som börjar gälla vid årsskiftet. 

– Många vill köpa sin personbil eller lätta lastbil innan årsskiftet eftersom fordonsskatten kommer att höjas kraftigt för många modeller från 1 januari nästa år, säger säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.   

Sammanlagt tillkom 30.502 nya bilar under november 2019, vilket är en ökning med 18,2 procent jämfört med samma period 2018. Drygt en tredjedel av de inregistrerade bilarna drevs av diesel.

14 procent av novemberskaran var laddbara bilar – elbilar och laddhybrider. Efter Norge, Island och Nederländerna är Sverige ett av de land med högst andel laddbara bilar i Europa. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 

 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp november 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 861 st. 
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 432 st.  
3. Nissan Leaf, elbil, 224 st. 
4. BMW 330e, laddhybrid, 168 st. 
5. Volvo XC90, laddhybrid, 161 st.
6. Volvo V60, laddhybrid, 153 st.
7. Kia Niro, laddhybrid, 152 st.
8. Volvo XC60, laddhybrid, 141 st.
9. Kia Optima, laddhybrid, 124 st.   
9. Renault Zoe, elbil, 113 st.
10. Volvo S/V90 laddhybrid, 111 st.   

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp november 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5435 st, 17,9%
2. Volkswagen: 5361 st, 13,7%
3. Toyota: 2215 st, 6,7% 
4. Kia: 2027 st, 7,7%   
5. BMW: 1959 st, 5,9%  
6. Audi: 1906 st, 5,7%
7. Mercedes: 1466 st, 5,7%  
8.  Skoda: 1417 st, 5,2% 
9. Renault: 825 st, 3,2% 
10. Seat, 730 st, 2,7%

Bilmodellernas 10-i-topp november 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1945 st.
2. Volkswagen Passat: 1446 st.
3. Volkswagen Tiguan: 1395 st.
4. Volvo S/V90: 1192 st.  
5. Volvo XC60: 1164 st.
6. Volkswagen Golf: 1100 st.  
7. Volvo XC40: 774 st.
8. Kia Niro: 617 st.
9. Volkswagen T-Cross: 616 st. 
10. Toyota Corolla: 580 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-12-02 11:08

...och vart tog alla Teslor vägen ?

#2
2019-12-02 11:40

Kanske Nalle Puh äntligen lyckades fånga några...

#3
2019-12-02 11:54

Tesla är för dyrt, så tjänste förarna plockar ut en Volvo istället.

#4
2019-12-02 12:06

Peugeot borde ligga på plats 8 med 955 sålda fordon i November! Redovisas tydligen ej då de ej är medlemmar av bilsweden.

#5
2019-12-02 12:20

Det vore som vanligt intressant med dels en lista för bilar reggade på juridiska personer, dvs såna som inte betalar bilen själv, och dels en lista över bilar betalda av ägarna själva. Undrar om Bil Swedens lista skulle se annorlunda ut då?

#6
2019-12-02 13:11

Tesla hamnar mig veterligen under ”Övrigt”.

De flesta privatkunder idag har bil genom privatleasing, dvs äger dem inte själva.

#7
2019-12-02 13:44

Raphael var har du källan på att de flesta privatkunder idag leasar sin bil?

#8
2019-12-02 13:46

Tesla har som påpekats förr leverans till Sverige sista månaden i varje kvartal som stormånad. Fabriken i USA tillverkar batchvis till olika geografier. Så kikar ni Mars, Juli, Oktober och nu December så ser ni deras toppar.

40-talisten, har för mig att du kan gå in och göra den sorteringen på Bilswedens hemsida, dock blir det snevridet med då det som Raphael påpekar är fler och fler privatpersoner som tar privatleasing och den står med som juridisk person...

#9
2019-12-02 13:47

Tror det är att ta ia att påstå att de flesta privatkunder privatleasar. Sist jag kikade har jag för mig siffran var strax under 30%. Men det är helt klart så att det ökar mer och mer. Men nej, inte de flesta tror jag inte det är än...

#10
2019-12-02 16:11

Henrik
Enligt en artikel i TV från juli så blev andelen privatleasade bilar 33% för 2018.
Kan nog ha ökat något för 2019.

#11
2019-12-02 16:14

Thomas
Peugeot finns redovisat på Bilswedens hemsida. Det stämmer att det sålts 955 st Peugeot....TOTALT alla modeller under november. Alltså platsar den inte i någon av listorna ovan.

#12
2019-12-02 17:17

Axa, du menar att 955 är mindre än 825 och 730?

#13
2019-12-02 17:43

Mäkinen
Ja! Om man är blind som mig. :-)
Du har rätt, och jag måste tänkt och sett helt fel.
Peugeot ska in på plats 9 på märkeslistan.

#14
2019-12-02 17:46

Pi och övriga" oinvigda" - Tesla finns med på tabell el bilar. Vem f.n vill jämföra sig med hybrider! Hybrider är, enligt min åsikt, till för politiker och människor som inte vågar ta steget fullt ut till fossilfritt! Trist men sant - att så många "Svenssons" hänger kvar i Volvo etc... Ett råd - köp Polestar 2, så är ni i "tryggt" Volvoförvar och dessutom fossilfria (och slipper (nästan) tänka utanför boxen).

#15
2019-12-02 18:17

Privatleasingen uppgår till till 36,4 procent ackumulerat för den svenska bilmarknaden hittills.

Bryter vi ner på märken så ser vi att Volkswagen, Audi, Renault, Seat, Mini, Peugeot och Jaguar är de som alla domineras av privatleasing hos privatkunderna som inte är företagsbilar. Dvs hos dessa märken privatleasar de flesta privatkunderna. Jaguar så högt som nästan 80 procent privatleasing.

I den andra änden av skalan så ser vi att Mazda har minst andel privatleasing, med 13,6 procent.

Tittar vi på segment så är privatleasing högst bland småbilar segment A - C och lägst bland lyxbilar, sportbilar och stor SUV.

Tittar vi på modellnivå så är de populäraste bilarna att privatleasa... (Högst andel privatleasing)
1. Audi A3 91,3 procent
2. Seat Ibiza 88,5 procent
3. Audi A1 83,8 procent
4. Seat Leon 79,3 procent
5. Renault Clio 72,2 procent
6. Seat Arona 69 procent
7. Peugeot 2008 68 procent
8. VW Polo 67,1 procent
9. VW T-Cross 66,3 procent
10. Renault Captur 61,9 procent

Och för den som undrar så ligger både Golf och Tiquan på strax över 57 procent privatleasingar.

Källa: mrf.se - Privatleasingrapporten

#16
2019-12-02 18:19

Bilräven, om du tittar på Klimatbonusbilar så innehåller den även elbilar, t ex Nissan Leaf och Renault Zoë. Men inte Tesla. Bilsweden redovisar inte Teslas modeller, men Tesla som märke sorteras in under övrigt. Vi har haft uppe tidigare i forumet varför det är så.

#17
2019-12-02 18:19

Bilräven, Polestar 2 skulle funka alldeles utmärkt för min del. Den har rätt utseende. Tesla tilltalar mig inte överhuvudtaget med sitt utseende.

#18
2019-12-02 18:26

Intressant att kolla på Bilswedens statistik för november, stor skillnad på bilmodeller för privatpersoner respektive juridiska. Nästa omvända världen i de 20-25 första bilarna i respektive lista. Ex 5-serie hittar du knappt i privatlistan, i juridiska är den med i topp 10. Som ett exempel bara, finns många andra exempel på andra bilmodeller som är likadana.

#19
2019-12-02 18:38

Bilräven - måhända är vi "oinvigda" men å andra sidan har vi lärt oss att läsa och kan precis som Raphael påpekar finna i alla fall 2 "rena" elbilar bland de 10 mest sålda av s k klimatbonus-bilar.

#20
2019-12-02 18:38

Statistiken som den presenteras från Bilsweden är knappt värd trycksvärta när den inte är komplett. Transportstyrelsen borde kunna presentera siffror som inte är påverkade av medlemskap i olika föreningar.

#21
2019-12-02 19:03

Skoj med kommentarer på mitt inlägg!
Pi - vem hittade på gruppen "klimatbonus" bilar? Den finns inte egentligen. Den bör isf bara innefatta rena elbilar - övriga ladd/hybrider är ju bara ett påhitt av ff politikerna..Efter ca 50km är de lika dåliga som vanliga fossiler.. Men den gruppen är ju oxå räddningen för de innanför boxen - lugnt o fint, inte för mycket ändring..
Optimus - bra att du gillar Polstar 2 - den är ju "bra och ganska" Volvolik.. Du spyr antagligen på Tesla Cybertruck.. Alldeles för annorlunda (även om den är bäst gällande prestanda jämfört med ALLT annat).. Tesla leder ff den globala fordonsutvecklingen - bara att inse..

#22
2019-12-02 19:07

Axa, Peugeot platsar bland 10 i topp för bilmärken! Edit: Såg för sent att du hade kikat en gång till!

#23
2019-12-02 19:20

Raphael
Intressanta siffror du hittar. Privatleasing ökar uppenbarligen, även om de flesta fortfarande köper sin bil. ;-)

Av din lista är det uppenbart att VAG satsar hårt på privatleasing. Kanske inte överraskande med tanke på mängden annonseringar från VAG om privatleasing. Men de har väl ganska bra erbjudanden också. Så har jag uppfattat det.

#24
2019-12-02 19:22

Bilräven

Jag tror att de flesta som spyr på Cybertruck gör det för att det är en sjukt ful bil och inte för att den är annorlunda.

#25
2019-12-02 19:25

Apex
Du menar...för att dom tycker det är en sjukt ful bil...

#26
2019-12-02 19:45

Bilräven,
Alla bilar är påhittade precis som skattesystemet. Ditt påstående om att laddhybrider är lika dåliga som vanliga fossiler är ren och skär lögn.
För övrigt finns det de som gått från elbil till laddhybrid så påståendet om att det är för att undvika förändringar är också dumheter.

#27
2019-12-02 19:49

Jag skulle gärna välja batteribil som nästa, men fortfarande fattas det något som tilltalar mig. Hade Golfen funnits med säg 35 mil så skulle den varit en het kandidat. ID.3, jo den skulle kunna fungera, men den är långt från levererbar enligt info från VW, har man tur så om ett år, men troligen in på 2021 först. Polestar 2, ja gärna, men då en annan prisklass och levereras inte heller på ett bra tag, likväl som XC40. Som läget ser ut nu så är det en så där "politiker-hittepå-bil" då den skulle bli elektrifierad till väldigt mycket av min körning. Vi får se...

#28
2019-12-02 20:18

Märkligt att Kia har större marknadsandel än Toyota, trots att de säljer färre bilar... eller marknadsandelen kanske gäller hela 2019 (till och med november) och antalet bara november isolerat?

#29
2019-12-02 22:04

Logiken bakom laddhybrider är att genomsnittlig körsträckan inom EU ligger på max 5 mil per dag, de flesta resor är upp till 5 mil och därför klarar laddhybriderna det. Så de flesta vanliga pendlare kör utsläppsfritt i sin vardag med laddhybrid. Det är bara på långfärd som de inte kör utsläppsfritt.

#30
2019-12-02 22:06

Sen är det ju ett problem att många långpendlare etc skaffat laddhybrid, vore bättre om de skaffat riktig elbil. Och flera laddhybrider satsar på sport och massa hästkrafter. Det känns ju fel.

#31
2019-12-02 22:27

Marknadsandelen är för 2019 ackumulerat dvs inte bara nov, och tio-i-topp är listade efter ackumulerad marknadsandel.

Peugeot har gjort en stark mov, under året har Peugeot tappat men helt klart har många köpare väntat på höstens nyheter. Nya laddhybrider, nya 208, snart kommer 2008. Osv. Peugeot ligger före Ford, jag minns när Ford var ett stort märke i Sverige det var på 1980-talet in i 1990-talet senast. Sen har Ford tappat. Och Opel med. Koreanerna har tagit över, framförallt Kia som går bättre än tåget. Hyundai går fortfarande kräftgång.

Citroën har tappat mycket, de är i process byta agentur. KW Bruun tar över från januari. Så nu under hösten har Citroën inte haft några marknadsaktiviteter. Och prislistor etc har inte uppdaterats. Man säljer ut kvarvarande lager. FSC Bilar i Upplands-Väsby som importerar Citroën avvecklas. Nya Citroën Sverige startar upp i KW Bruuns lokaler i Malmö. Då får KW Bruun alla PSA märkena under ett och samma tak.

DS har ökat sin försäljning med 264 procent, men de sålde knappt några bilar här under 2018. Nu börjar DS långsamt smygas igång.

#32
2019-12-02 23:08

Enligt den här artikeln har det gått dåligt för Tesla i Sverige efter september i år. Tesla Model 3 registrerade bara ett 40-tal exemplar i oktober. Tesla i Sverige skyller på variationer i skeppningen från USA.
https://www.bytbil.com/nyheter/rusning-till-dieselbilar-tesla-tappar-93-...

#33
2019-12-02 23:14

Raphael: Om du läste tidigare inlägg i tråden så hade du vetat att Tesla leverarar till Sverige tredje månaden varje kvartal, de tillverkar batchvis i fabriken i USA till olika regioner. Därav rejäla toppar för Tesla i mars, juli, september och december.
Med Europafabriken igång kommer detta troligtvis jämnas ut mer.

#34
2019-12-03 08:52

Jag kan förstå att DS säljer dåligt. De fyra gånger jag besökt hallen i Akalla har jag varit helt ensam bland bilarna. Ingen säljare att uppbringa någonstans. Måste man boka tid hos dem?
Riktigt så speciella är de inte i mina ögon.

#35
2019-12-03 12:42

@Styggavargen: Kollade du på www.teslakalkylen.com innan du skrev?

#36
2019-12-03 13:14

NEJ

#37
2019-12-03 13:37

Elbilisten: Tyvärr så är det ju inte så lätt, även om jag förstår vad du menar, många företag som är kvar i gamla PBB-trappan och inte gått över till TCO. Så jag vet många som vill ta elbil som tjänstebil men inte kan än pga sitt företags tjänstebilsregler trots att det blir billigare för företaget.

#38
2019-12-03 23:02

"När branschorganisationen Bil Sweden summerar november 2019 konstateras att det råder fortsatt inregistreringsrusch av nya bilar inför tuffare skatteregler som börjar gälla vid årsskiftet."

Detta är märkligt och samtidigt lustigt när samma ägare kommer drabbas av de så förhatliga drivmedelsskatterna. Man köper alltså en törstig bil samtidigt som man klagar när man tankar.

#39
2019-12-04 10:03

Sverige=Volvoland.

#40
2019-12-04 13:37

Leif:
Japan = Toyotaland
Tyskland = Mercedesland

osv

Är man klimatsmart bör man köpa sitt lands egna märken / produkter tex bilar så man inte köper tunga, skrymmande varor som fraktats runt hela / halva jordklotet.

#41
2019-12-04 14:48

Vi har inte så många helsvenska produkter att köpa (speciellt bilar) och om vi hittar det så är varorna betydligt dyrare än de utländska. Tror inte att det är många som betalar mer för en vara bara för att kunna säga "jag har köpt svenskt"

#42
2019-12-04 16:33

Hacken:
Jag tror att en svensktillverkad bil i som säljs och brukas i Sverige ger mer lokalt arbete och mindre miljöpåverkan än tex Toyota.

På samma sätt tror jag att en japansk bil som tillverkas i Japan och brukas i Japan ger mer lokalt arbete och mindre klimatpåverkan än tex Volvo om man bor i Japan. På samma sätt med andra egentillverkade bilar i tex Tyskland, Frankrike etc.

Det är ju det som är problemet med klimatet att vi hellre köper tex bilar som fraktats runt halva klotet och har spytt ut mängder av Co2 i onödan i frakt mm. Nä, man ska handla lokalt eller iaf regionalt av klimatskäl. Därför köper jag tysk klimatsmart dieselmotorkvalitet, Audi.

#43
2019-12-04 16:43

Ok låg, så du menar att man skall köpa en bil man inte gillar bara för att den är svensk? Hur många känner du som köper bilar de inte gillar?

#44
2019-12-04 18:54

Låg
Om transporterna är miljövänliga spelar det ingen roll var bilen tillverkas.
Och det där utsläppet på grund av transport kan man snabbt köra in med en bil som går snålare en motsvarande Volvo.

#45
2019-12-04 23:46

Jag har aldrig skrivit att man ska köpa Volvo, jag säger att man ska köpa en så lokalproducerad vara som möjligt. Själv gillar jag Audi. Sedan replikerade jag på hen som sa att Sverige är ett Volvoland som inte är konstigare än att Japan är ett Toyotaland eftersom japanen är extrem å väljer BARA sina bilar. I Tyskland köper man likaså helst sina egna bilar mm men man är INTE lika extremt protektionistisk indoktrinerade som japanerna är som till 97,36% bara köper inhemska bilar, främst Toyota.
Källa: www.scb.se

#46
2019-12-04 23:46

Jag har aldrig skrivit att man ska köpa Volvo, jag säger att man ska köpa en så lokalproducerad vara som möjligt. Själv gillar jag Audi. Sedan replikerade jag på hen som sa att Sverige är ett Volvoland som inte är konstigare än att Japan är ett Toyotaland eftersom japanen är extrem å väljer BARA sina bilar. I Tyskland köper man likaså helst sina egna bilar mm men man är INTE lika extremt protektionistisk indoktrinerade som japanerna är som till 97,36% bara köper inhemska bilar, främst Toyota.
Källa: www.scb.se

#47
2019-12-05 05:54

Jag tycker att inte rysk olja känns så lokalproducerat.

#48
2019-12-05 06:17

Ok låg, de som gillar Toyota och Kia skall köpa någon bil de inte gillar så mycket för att bilarna de gillar skeppas en lång väg?

#49
2019-12-05 16:55

Hacken:
Man får / ska självklart köpa vad man vill om / så länge man inte vill ta något som helst klimatansvar. Jag kör en klimatsmart dieselbil från Audi som JAG är mycket nöjd med. Det är min tredje Audi i följd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.